Slukke harddiske når de ikke bruges
Fra : Morten Trab

Dato : 18-09-03 19:40

Hej,

Jeg har en Linux router til at stå og knurre, og det er ærligt talt ved at
være LIIIIIIDT belastende at høre på...

Fandt derfor frem til at hdparm -S 12 /dev/hda (og samme med /dev/hdb) ville
lukke dem efter 1 minuts idle...

MEN...Det store men...Der går ikke mere end 1 minut eller 2, og så starter
diskene op igen...Alt hvad der kører derpå er PPPoE klient, firewall og
bind...

Har set lidt på syslog, men den står ikke til at skulle sætte det her
famøse -- MARK -- i loggen, som jeg har læst mig til at man kan komme ud
for...

Nogen der har en ide??

OS: Redhat Linux 7.3 kern 2.4.18 (ja ja, den er gammel, men det er jo kun en
sølle router)

--
Mvh. Morten Trab
--

Web: http://www.blackchart.dk

Fra : Henrik Farre

Dato : 18-09-03 19:42

Den Thu, 18 Sep 2003 20:40:04 +0200. skrev Morten Trab:

> Nogen der har en ide??

Læs den her:

http://www.tldp.org/HOWTO/Battery-Powered/powersav.html

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre

http://www.cs.auc.dk/~enrique

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-09-03 19:41

Morten Trab wrote:
> Hej,
>
> Jeg har en Linux router til at stå og knurre, og det er ærligt talt ved at
> være LIIIIIIDT belastende at høre på...

Pil hardisken ud og brug den til noget andet.

http://leaf.sf.net/

Jeg kan anbefale "Bering"

Peter

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-09-03 19:44

Morten Trab wrote:

> [...]
> diskene op igen...Alt hvad der kører derpå er PPPoE klient, firewall og

Hvor meget RAM har du i maskinen, og specielt hvor meget SWAP'per den?

$free -m

Hvis den er slem til at SWAP'pe, så vil du komme udfor at den lige skal bruge
noget der ligger på disken, og så må den jo igang med at snuere,,,

Ivar

Fra : Morten Trab

Dato : 18-09-03 20:26

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor meget RAM har du i maskinen, og specielt hvor meget SWAP'per den?
>
> $free -m

[root@Router cron.daily]# free -m
total used free shared buffers cached
Mem: 92 86 5 0 13 25
-/+ buffers/cache: 48 44
Swap: 164 8 156

[root@Router cron.daily]#

--
Mvh. Morten Trab

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-09-03 21:35

Morten Trab wrote:

> [root@Router cron.daily]# free -m
> total used free shared buffers cached
> Mem: 92 86 5 0 13 25
> -/+ buffers/cache: 48 44
> Swap: 164 8 156

Så er det nok ikke pga. SWAP'en bruges flittigt.
Prøv at se på hvor ofte diverse .log filer opdateres, om det er det der tvinger
gang i diskene.

Jeg ved ikke, men kan man ikke mounte var/log til /dev/log en test's tid?

Ivar

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-09-03 22:17

Ivar Madsen wrote:

> Jeg ved ikke, men kan man ikke mounte var/log til /dev/log en test's tid?

Det var naturligvis til /dev/null jeg mente,,, Ellers vil disken jo stadig
snure,,,

Ivar

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-09-03 22:31

Ivar Madsen wrote:

> Det var naturligvis til /dev/null jeg mente,,, Ellers vil disken jo stadig
> snure,,,

Alt det lyder grumme kompliceret. En sådan firewall har altså slet ikke
brug for en harddisk.
Det var skam helt seriøst jeg foreslog at pille harddisken ud og
installere en LEAF-distribution istedet.
Evt. http://www.gibraltar.at hvis der er CD-ROM i.

Peter