|
| Vandmodstand og vindmodstand Fra : Christian R. Larsen |
Dato : 18-09-03 13:25 |
|
Vindmodstanden øges med hastigheden i anden, men hvor meget øges
vandmodstanden, når et skib øger sin hastighed?
| |
Kasper Kristensen (18-09-2003)
| Kommentar Fra : Kasper Kristensen |
Dato : 18-09-03 14:01 |
|
"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> wrote in message
news:bkc895$3le$1@sunsite.dk...
> Vindmodstanden øges med hastigheden i anden, men hvor meget øges
Ja for høje hastigheder, men for lave er det i første potens.
Synes jeg kan huske fra en matematiktime, at modstanden faktisk er
proportional med v^(2.2) eller noget i den retning. Kan ikke huske om det er
empirisk eller teoretisk.
> vandmodstanden, når et skib øger sin hastighed?
>
>
For lave hastigheder hvor viskositet er dominerende: I første potens. For
hastigheder hvor turbulens dominerer : ???
Jeg vil også tro at turbulens og følgende ulineariteter kan opstå ved lave
hastigheder hvis skibet er udformet "mærkeligt" f.eks. med diskontinuiteter.
Kasper
| |
Per A. Hansen (19-09-2003)
| Kommentar Fra : Per A. Hansen |
Dato : 19-09-03 10:58 |
|
"Christian R. Larsen" <crlarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:bkc895$3le$1@sunsite.dk...
> Vindmodstanden øges med hastigheden i anden, men hvor meget øges
> vandmodstanden, når et skib øger sin hastighed?
Der gælder samme forhold.
Ved små hastigheder er modstanden bestemt ved Stokes lov.
Ved højere hastigheder indtræder turbulent strømning omkring
legemet, der øger modstanden drastisk.
Skibets form og længde har stor betydning for, hvor stor modstanden
bliver.
På Skibsteknisk Laboratorium kan du sikkert få en masse
detaljer herom.
--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen
| |
|
|