Linux på gymnasium
Fra : Johnny R. Christense~

Dato : 18-09-03 13:18

Hej

Har fået lov til at mit gymnasium at holde et foredrag om linux først
for eleverne og siden lærerne om fordele ved at skifte til open
source.

Efter dette vil elever og lærer så fælles finde ud af hvorvidt de vil
skifte windows ud på deres maskiner til fordel for linux.

Nu sidder jeg så og mangler siden med gode argumenter, samt evt
reporter om skoler/virksomheder der er skiftet til linux hvor der
redegøres for fordele/ulemper ved dette skift.
Også gerne nogle reporter om de økonomiske fordele/ulemper ved
skiftet.

Håber folk kan være behjælplige med siden og links til reporter, eller
navne på skoler/virksomheder der har taget springet.

På forhånd mange tak

Johnny

Fra : Johnny R. Christense~

Dato : 18-09-03 13:20

Det eneste der faktisk plager gymnasiet er at de har ordbøger på
computerne (mener det er gyldendals røde) og vil have ordbøger til
eleverne. nogen der kender ordbøger ale disse til linux?

Johnny

Fra : Martin

Dato : 18-09-03 13:36

> Det eneste der faktisk plager gymnasiet er at de har ordbøger på
> computerne (mener det er gyldendals røde) og vil have ordbøger til
> eleverne. nogen der kender ordbøger ale disse til linux?

Men ordbøger gætter jeg på stavekontrol, og ikke ord opslag med ord
forklaring.

http://aspell.net/
http://da.speling.org/
er altid et godt sted at starte. Den ordbøger til de fleste sprog. Dog
er det ikke Gyldendals.

Ellers er der Open Office
http://www.openoffice.org/
og AbiWord
http://www.abisource.com/
som begge bruger Aspell.

Fra : Johnny R. Christense~

Dato : 18-09-03 13:47

>Men ordbøger gætter jeg på stavekontrol, og ikke ord opslag med ord
>forklaring.

Det er ord opslag - ala hvad hedder hest på engelsk osv....

ala de "rigtige " ordbøger

johnny

Fra : Martin

Dato : 18-09-03 14:02

> Det er ord opslag - ala hvad hedder hest på engelsk osv....
>
> ala de "rigtige " ordbøger

Det tror ikke findes til Linux endnu. Hvis det overhovedet kommer=( penge
og patenter er problemet.

gnuskolen må have svar på det spørgsmål. Lad mig endelig hører hvad du
finder ud af=)

Martin

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-09-03 14:39

Martin wrote:

> Det tror ikke findes til Linux endnu. Hvis det overhovedet kommer=( penge
> og patenter er problemet.

Patenter? ... har du nogen eksempler? *nysgerrig*

Iøvrigt ville det da være fedt med en dansk DICT-server.

Peter

Fra : Martin

Dato : 18-09-03 14:55

> Patenter? ... har du nogen eksempler? *nysgerrig*

Ordbøgerne. Selv MS har ikke fri råderet over ordbøgerne. De har en licens
aftale.

Header fra ordbøgerne:

Copyright (C) 1990 Merriam-Webster Inc.
Copyright (C) 1990 William Collins Sons & Co. Ltd.
Copyright (C) 1990 Proximity Technology Inc.
All Rights Reserved

Fra : Lars Kristensen

Dato : 18-09-03 21:31

Martin wrote:

> Det tror ikke findes til Linux endnu. Hvis det overhovedet kommer=( penge
> og patenter er problemet.
>
> gnuskolen må have svar på det spørgsmål. Lad mig endelig hører hvad du
> finder ud af=)

Kan svaret ikke hedde Wine?

- Lars

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-09-03 14:05

Johnny R. Christensen wrote:

> Det er ord opslag - ala hvad hedder hest på engelsk osv....
> ala de "rigtige " ordbøger

Jeg skal ikke gøre mig klog på om du kan finde et prlgram der kan læse
gyldendals ordbøger, men måske de kan køre under wine ?

Ivar

Fra : Martin

Dato : 18-09-03 15:01

> Jeg skal ikke gøre mig klog på om du kan finde et prlgram der kan læse
> gyldendals ordbøger, men måske de kan køre under wine ?

Så skal man have API'en til ordbøgerne, og den er hemmelig. Selv hvis man
havde API'en på lovlig vis, så ville det være ulovligt, at bruge
ordbøgernes data pga. patenter.

Amiga'ens Final Writer var faktisk det første skriveprogram med grammatik
og ordbog, men stadig kun på engelsk. Final Writer og Word bruger samme
ordbøger. Final Writer er ikke gratis.

Martin

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 18-09-03 19:40

Martin wrote:

> Så skal man have API'en til ordbøgerne, og den er hemmelig. Selv hvis man
> havde API'en på lovlig vis, så ville det være ulovligt, at bruge
> ordbøgernes data pga. patenter.

Hvilke patenter skulle det være?

Desuden tror jeg der mentes at måske kan gyldendals ordbogsprogrammer køre
under WINE.

--
Niels

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-09-03 20:06

Niels Elgaard Larsen wrote:

> Desuden tror jeg der mentes at måske kan gyldendals ordbogsprogrammer køre
> under WINE.

Nu er det ikke søndag formidag, og du sider formodentligt ikke i kirken, men du
får lov til at være stærk i din tro i dette tilfælde,,,

Ivar

Fra : Lars Kristensen

Dato : 18-09-03 13:45

Johnny R. Christensen wrote:
> Det eneste der faktisk plager gymnasiet er at de har ordbøger på
> computerne (mener det er gyldendals røde) og vil have ordbøger til
> eleverne. nogen der kender ordbøger ale disse til linux?

Du vil nok opleve argumentet at de fleste kører MSOffice hjemme og andre
steder og det derfor ikke er så hensigtsmæssigt at skifte til OO. Og
rigtigt - det kan give nogle problemer med bl.a. billedehåndtering og
formler.
Desuden er der en hel del hjemmesider der ikke fungerer med
Mozilla/Netscape. Det vil du formentlig også komme til at høre for.
Ellers er der nok ikke den store forskel på hvad de er vant til og Linuxen.

- Lars

Fra : Martin

Dato : 18-09-03 13:56

> Du vil nok opleve argumentet at de fleste kører MSOffice hjemme og andre
> steder og det derfor ikke er så hensigtsmæssigt at skifte til OO.

Open Office importere og eksporte til den nyeste Word.

> Og
> rigtigt - det kan give nogle problemer med bl.a. billedehåndtering og
> formler.

Billedhåndtering klares uden problemer i GIMP.

Open Office klare formler i rapporter uden problemer. Det er lige som i
Word.

> Desuden er der en hel del hjemmesider der ikke fungerer med
> Mozilla/Netscape. Det vil du formentlig også komme til at høre for.
> Ellers er der nok ikke den store forskel på hvad de er vant til og Linuxen.

Giv mig et link til en hjemmeside som ikke virker i Mozilla!=) Det var før
version 1.0 man kunne bruge det som argument=)

Martin

Fra : Max Andersen

Dato : 18-09-03 14:40

"Martin" <spam@away.here> wrote in message

> Open Office importere og eksporte til den nyeste Word.

> Billedhåndtering klares uden problemer i GIMP.
>
> Open Office klare formler i rapporter uden problemer. Det er lige som i
> Word.

Ikke korrekt. Jeg har nogle virksomhedsdokumenter der falder skævt rundt i
OO, men som virker i MS Excel.

Linuxen.

> Giv mig et link til en hjemmeside som ikke virker i Mozilla!=) Det var før
> version 1.0 man kunne bruge det som argument=)

Har hørt om inkompatibilitet. F.eks. kan frontpage bruges med en
'kompatibilitet' med netscape så visse funktioner udelades. måske noget
lignende top menuen her :
http://dhtmlmenus.editthispage.com/discuss/msgReader$105?mode=topic

Max

Fra : Martin

Dato : 18-09-03 15:15

> Ikke korrekt. Jeg har nogle virksomhedsdokumenter der falder skævt rundt i
> OO, men som virker i MS Excel.

Word og Open Office er ikke beregnet til regneark som MS Excel. Hvis du
skal bruge regneark til Linux er det Gnumeric du skal bruge, som importere
og eksportere i nyeste version af MS Excel uden problemer.

> Har hørt om inkompatibilitet. F.eks. kan frontpage bruges med en
> 'kompatibilitet' med netscape så visse funktioner udelades. måske noget
> [...]

Korrekt at denne hjemmeside ikke virker. Det skal dog bemærkes, at
hjemmesiden er designet til ikke at virke med Mozilla.

Det man skal holde sig for øje er formålet. Vi har med et gymnasie at
gøre, som skal bruge en browser til almindelig serfing og ikke hjemmesider
for DHTML hackere.

Selv har jeg brugt Mozilla i over 2år uden at finde en hjemmeside inden
for det sidte år, som ikke har virket.

Mht. Frontpage plugins kan man altid gå til ekstremer, men ellers koster
Crossover $10, som klare alle plugins der findes på nettet. Spørgsmålet er
om et gymnasie har brug for det?

Martin

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-09-03 16:10

On Thu, 18 Sep 2003 16:14:45 +0200, Martin wrote:

> Selv har jeg brugt Mozilla i over 2år uden at finde en hjemmeside inden
> for det sidte år, som ikke har virket.

Indtil idag har krak.dk ikke virket ordentligt med mozilla. Desuden har
jeg været nødt til at manuelt ændre useragent strengen i mozilla for at
jobnet.dk virkede ordentligt. http://www.aalborg.dk/vejviser/ har jeg
også problemer med at få til at virke (mozilla 1.4 samt 1.5b). Så du
skal ikke komme og påstå at der ikke findes sider der ikke virker! At du
ikke har stødt på dem er ikke nødvendigvis et udtryk for at de ikke er
der. Og dem jeg har fundet frem her er blot nogle eksempler, der er andre
der også falder igennem, at det i bund og grund er fordi de ikke magter
at kode ordentligt er noget andet og skal heller ikke bringes ind i denne
diskussion. Jeg har brugt mozilla som primær browser siden 0.9 og er
meget imponeret, det er klart den bedste browser på markedet (ligegyldig
hvilket du kigger på).

At et gymnasie gerne vil skifte er positivt, men jeg syntes ikke man kan
påstå at der _ingen_ problemer er med et skift. Så lyserød er verdenen
(desværre) ikke

/Thomas

Fra : Martin

Dato : 18-09-03 16:16

> [...]
> diskussion. Jeg har brugt mozilla som primær browser siden 0.9 og er
> meget imponeret, det er klart den bedste browser på markedet (ligegyldig

Det lader til, at du har haft flere problemer med Mozilla end mig. Krak.dk
altid virket hos mig.

> At et gymnasie gerne vil skifte er positivt, men jeg syntes ikke man kan
> påstå at der _ingen_ problemer er med et skift. Så lyserød er verdenen
> (desværre) ikke

Noget andet er, at det her er spild af tid. har du læst Julie's tråd?

Martin

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 18-09-03 16:26

Martin sang:

> Det lader til, at du har haft flere problemer med Mozilla end mig.
> Krak.dk altid virket hos mig.
Her for nylig har de lavet om på ruteplanen, prøv at klikke derind nu og
lav en rute.

--
Magnus Pedersen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-09-03 18:51

Martin wrote:

> Det lader til, at du har haft flere problemer med Mozilla end mig. Krak.dk
> altid virket hos mig.

Der var en periode på øhe et par uger, måske mere, hvor det ikke har virket,
forsiden hvor man søger er OK, men den side man så fik med resultatet af det
søgte, så man ikke andet end nogle reklamer. Men det bliv OK forleden, igen.

Ivar

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 18-09-03 21:03

On Thu, 18 Sep 2003 19:51:27 +0200, Ivar Madsen wrote:

> [...]
> søgte, så man ikke andet end nogle reklamer. Men det bliv OK forleden, igen.

Jeps, jeg har lige fået en mail fra support hos krak der gjorde
opmærksom på at de nu havde rettet fejlen og at han havde prøvet deres
sider i mozilla under XP og konstateret det virkede. Jeg blev faktisk en
smule overrasket over at de svarede tilbage på min mail...

Morale: Hvis der er noget man syntes er for dårligt, kontakt
virksomheden/webmaster og forklar problemet, undlad at sidde og brokke sig
over det, det kommer der ikke noget konstruktivt ud af
(Har haft samme oplevelse med 2 sites på en uge nu)
Mvh
Thomas

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-09-03 21:21

Thomas Rasmussen wrote:
> Morale: Hvis der er noget man syntes er for dårligt, kontakt
> virksomheden/webmaster og forklar problemet, undlad at sidde og brokke sig
> over det, det kommer der ikke noget konstruktivt ud af

Well... jeg skrev til Tele2 et par uger siden og påpegede at en af deres
web-sider nok ville være mere sikker hvis de ikke sendte det password,
der gav folk adgang til at definere mail-forwards i plaintext.

Svaret kom igår og var:

"Det har virket helt fint indtil videre, derfor forsætter vi med dette."

!!

Det er muligt at de mener at risiko og konsekvenser ikke er store nok
til at ændre noget, men så kan de da sige det. Ovenstående er nok det
_sidste_ man bør svare når nogen påpeger et sikkerhedshul.

Kan I forestille jer:

CERN:
"Vi har opdaget et remote exploit i jeres OS"

Vendor:

Fra : Kent Friis

Dato : 18-09-03 21:42

Den Thu, 18 Sep 2003 22:21:08 +0200 skrev Peter Mogensen:

> [...]
>
>Vendor:
>"Det har virket helt fint indtil videre, derfor forsætter vi med dette."

Det lyder bekendt det der... s/Vendor/Microsoft

Mvh
Kent
--
Hvis man ikke kan lide klassisk musik, er det sandsynligvis fordi
lydkvaliteten er for dårlig. Klassisk musik kræver et godt anlæg.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-09-03 21:50

Kent Friis wrote:

> Det lyder bekendt det der... s/Vendor/Microsoft

Ihvertfald s/CERN/CERT/ :)

Peter

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-09-03 21:41

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> over det, det kommer der ikke noget konstruktivt ud af
> (Har haft samme oplevelse med 2 sites på en uge nu)

Jeg forsøgte mig i sommers med wap.computerworld.dk men de har ikke svaret på
min mail

Chekker lige,,, Næ, første artikkel giver en
|Your request for a service could not be fulfilled.
|Please try again or contact your operator if the problem persists.
Og operator'en her må vel være wap.computerworld.dk ,,,

Ivar

Fra : Kent Friis

Dato : 18-09-03 21:44

Den Thu, 18 Sep 2003 22:40:39 +0200 skrev Ivar Madsen:

>Jeg forsøgte mig i sommers med wap.computerworld.dk men de har ikke svaret på
>min mail
>
>Chekker lige,,, Næ, første artikkel giver en
> Og operator'en her må vel være wap.computerworld.dk ,,,

Er den ikke beregnet til wap-telefoner? Så må "operator" vel være dit
teleselskab...

Mvh
Kent
--
Linux 0.12 is out
Windows 2003 is now obsolete!!!

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-09-03 21:48

Kent Friis wrote:

> Er den ikke beregnet til wap-telefoner?

Jov, så afgjort. Det er vist kun opera (eller hvofrdan det staves) der kan klare
wap sider.

> Så må "operator" vel være dit
> teleselskab..

Tja, men det er kun på wap.computerworld.dk at den gør det.

Ivar

Fra : Allan Olesen

Dato : 18-09-03 20:17

Martin <spam@away.here> wrote:

>Word og Open Office er ikke beregnet til regneark som MS Excel.

Open Office er skam ogsaa et regneark.

Men ligesom Open Office er elendig til at bevare formateringen i
Word-dokumenter, er hverken Open Office eller Gnumeric altid i
stand til at bevare formateringen i et Excel-regneark.

--
Allan

Fra : Peter Makholm

Dato : 20-09-03 11:57

Jacob Sparre Andersen <sparre@nbi.dk> writes:

> Jeg mener nu at brud på ophavsretten kun er et civilretsligt spørgsmål.

Ophavret
§ 76. Med bøde straffes den, som forsætligt eller groft uagtsomt

1) overtræder § 2 eller § 3,
2) overtræder §§ 65, 66, 67, 69, 70 eller 71,
[og så videre]

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away

Fra : Claus Larsen

Dato : 21-09-03 17:58

Johnny R. Christensen wrote:
> [...]
> computerne (mener det er gyldendals røde) og vil have ordbøger til
> eleverne. nogen der kender ordbøger ale disse til linux?

Det kan være de kan køre på enten winex3 eller crossover. Eller win4lin.

Jeg mener de programmer skal med for at kunne imødekomme
undervisningsprogrammer.

Hilsen claus

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-09-03 06:36

Claus Larsen wrote:

> Det kan være de kan køre på enten winex3 eller crossover. Eller win4lin.

Jeg har en krak over storkøbenhavn 2000 på CD, som jeg godt kunne tænke mig at
få til at køre under Mandrake, de tre programmer du nævner, er det nogen der er
dyre, eller er det bare at hente dem?

Ivar

Fra : Claus Larsen

Dato : 22-09-03 14:23

Ivar Madsen wrote:

> Jeg har en krak over storkøbenhavn 2000 på CD, som jeg godt kunne tænke mig at
> få til at køre under Mandrake, de tre programmer du nævner, er det nogen der er
> dyre, eller er det bare at hente dem?

winex3 kan hentes gratis hos www.frankscorner.org, som en rpm-pakke.

Den originale winex3 kan købes hos www.transgaming.com

www.codeweavers.com sælger crossover og kører fremragende men jeg ved
ikke om det kan køre kraks. Men jeg skal selv snart købe noget hos krak
så jeg kan vende tilbage senere.

Ellers kører windows 98 fremragende over win4lin, i et vindue. Jeg er
overrasket over så godt og hurtigt det kører. Jeg har fået en 240
minutters prøvevertion af win4lin som jeg er ved at teste. Det er
selvfølgelig ikke den store erfaring men jeg er godt nok positivt
overrasked.

hilsen Claus

Fra : Claus Larsen

Dato : 22-09-03 17:35

Ivar Madsen wrote:

> Jeg har en krak over storkøbenhavn 2000 på CD, som jeg godt kunne tænke mig at
> få til at køre under Mandrake, de tre programmer du nævner, er det nogen der er
> dyre, eller er det bare at hente dem?

Jeg har lige installeret en kraks kort over københavn og omegn 2000 på
min crossover, helt uden problemer.

Har du prøvet at installere den på den nyeste wine?

Hilsen Claus

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-09-03 19:42

Claus Larsen wrote:

> Jeg har lige installeret en kraks kort over københavn og omegn 2000 på
> min crossover, helt uden problemer.
> Har du prøvet at installere den på den nyeste wine?

Ja, vi brugte flere timer på det i Lørdags på partyet i Roskilde. Vi fik også
installeret programmet, det var ikke så svært, men at få det til at køre var

Ivar

Fra : Claus Larsen

Dato : 22-09-03 22:58

Ivar Madsen wrote:

> Ja, vi brugte flere timer på det i Lørdags på partyet i Roskilde. Vi fik også
> installeret programmet, det var ikke så svært, men at få det til at køre var

Prøv at følge debianguidens ( www.debianguiden.dk)
installationsvejledning i at sætte wine op. Det går rimeligt lige ud af
landevejen. Man skal bare huske at have nogle udviklingsprogrammer
installeret som make, bison, flex, fra hukommelsen. Så kører det.

Det er også en fordel at have programmet nice installeret. Derefter i
consol:

wine -nice 19 krak.exe fra hukommelsen ( man nice).

Jeg har haft word 2000 installeret med en wine!

Ellers må du gribe til lommen og købe win4lin eller crossover :)

Hilsen Claus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-09-03 13:32

Johnny R. Christensen <johnny@FJERNDETTEstarkonline.info> writes:

> [...]
>
> Efter dette vil elever og lærer så fælles finde ud af hvorvidt de vil
> skifte windows ud på deres maskiner til fordel for linux.

Prøv at kigge på <http://www.gnuskole.dk/>. Det handler godt nok om
Linux på folkeskoler, men problematikken er vel næsten den samme.

--
Jacob - www.bunk.cc
Nothing is finished until the paperwork is done.

Fra : Martin

Dato : 18-09-03 13:44

Jeg skulle kigge, hvis ikke bruge direkte, Ximian's præsentation af Gnome
2.2, som går under navnet XD2:

http://www.ximian.com/products/desktop/tour.html
http://www.ximian.com/products/desktop/features.html

Siden Gnome 2.2 er kommet Gnome 2.4, som er MEGET bedre, så du kan også
bruge den præsentation:

http://www.gnome.org/start/2.4/notes/

Og endelig har Redhat en meget fin præsentation af RH9.

Jeg synes ikke du skal blive opfindsom, og selv finde på en præsentation.
Brug dem der er lavet af professionelle og dermed lavet til præsis dette
formål.

Hvilket gymnasium er der tale om?

Martin

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 18-09-03 15:00

On Thu, 18 Sep 2003 15:55:06 +0200
Martin <spam@away.here> wrote:

> [...]
>
> Copyright (C) 1990 Merriam-Webster Inc.
> Copyright (C) 1990 William Collins Sons & Co. Ltd.
> Copyright (C) 1990 Proximity Technology Inc.

Det har ikke noget med patenter at gøre. Det er
ganske almindeligt ophavsret.

--
Poul-Erik Andreasen

http://www.linux-service.dk
http://www.pea.dk

Fra : Martin

Dato : 18-09-03 15:28

> Det har ikke noget med patenter at gøre. Det er
> ganske almindeligt ophavsret.

Kald det hvad du vil. Pointen er, at ingen Linux programmer har licens til
at bruge disse ordbøger, og omgåelse af ophavsret er strafbart.

Så som jeg ser det, så hvis gymnasiet SKAL have ordopsalg, så er Linux
ikke muligt.

Hvad siger gnuskolen?

Martin

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-09-03 15:31

Martin wrote:

> Kald det hvad du vil. Pointen er, at ingen Linux programmer har licens til
> at bruge disse ordbøger, og omgåelse af ophavsret er strafbart.

Nej, der er faktisk forskel.

Havde det været et patent havde det været umuligt for et Open Source
program at implementere noget, der anvendte det.

Nu er det kun ophavsret. D.v.s. at det er brugeren af ordbogen, der skal
have licens. Det er altså gymnasiet, der skal betale licens.
Linux-programmet skal bare implementere det der skal til for at læse
den. (som så skal være en åben standard)

Peter

Fra : Martin

Dato : 18-09-03 15:58

> [...]
> Linux-programmet skal bare implementere det der skal til for at læse
> den. (som så skal være en åben standard)

Okay, det er faktisk rigtigt, at der er stor forskel!

Et eks. er QuickTime/asf formattet som virker på Linux.

Martin

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-09-03 17:00

Peter Mogensen wrote:

> [...]
> Linux-programmet skal bare implementere det der skal til for at læse
> den. (som så skal være en åben standard)

Hvis nu jeg havde forstand på at lave store komplekse programmer, måtte jeg så
ikke købe og betale for Gyldendals opslagsværker (såvel programmerne, som
databaserne), lave mit eget program som kan læse disse databaser?

Var det ikke meget nært det som ham Normanden gjorde da han ikke kunne se sine
film-DVD'er, og som mig bekendt blev frikendt i rettet for at lure
kopibeskyttelsen af,,,
Og bemærk at der formodentligt ikke er den store krypterings-beskyttelse af
gydeldans opslagsværker,,,

Ivar

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-09-03 17:13

Ivar Madsen wrote:

> Hvis nu jeg havde forstand på at lave store komplekse programmer, måtte jeg så
> ikke købe og betale for Gyldendals opslagsværker (såvel programmerne, som
> databaserne), lave mit eget program som kan læse disse databaser?

jo. Det siger ophavsrettens §37.
D.v.s. d. 22/12 2002 blev der indført en bestemmelse i §75c, der sætter
dette ud af kraft, hvis der er en "teknisk foranstaltning" ... såkaldt
"kopibeskyttelse".
Se http://www.digitalforbruger.dk/

Du må dog ikke distribuere gyldendals opslagsværker med hvis du giver
programmet til andre.

> [...]
> kopibeskyttelsen af,,,
> Og bemærk at der formodentligt ikke er den store krypterings-beskyttelse af

Jo - noget i den stil.
Men du skal ikke regne med at kunne sammenligne selvom sagerne er
konceptuelt ens. Kulturministeren har godtnok lovet at det nordmanden
(Jon Johansen) gjorde ikke vil være ulovligt i Danmark. Han har dog ikke
ville give det samme løfte ang. CD'er selvom sagerne kun adskiller sig
ved at der på CD'er anvendes en mindre standadiseret og mere kluntet
"teknologi" end på DVD'er.

Peter

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-09-03 17:50

Peter Mogensen wrote:

> Du må dog ikke distribuere gyldendals opslagsværker med hvis du giver
> programmet til andre.

Det er klart, det er simpel logik, de har jo copyright til det.

Hvis nu jeg er nødsaget til at bruge programstumper, så som API for at få det
til at virke under linus/wine, hvis bare jeg har købt den orginale CD incl.
API'et, har jeg så ikke lov til at gøre det?

Har jeg ikke også lov til at bortgive et program der under installationen henter
dette API fra den orginale CD sammen med databasen?

Jeg har naturligvis ikke lov til at bortgive mit udviklet program incl.
Gyldendals API, eller andet der ligger på deres CD,,,

Ivar

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-09-03 17:59

Ivar Madsen wrote:
> Hvis nu jeg er nødsaget til at bruge programstumper, så som API for at få det
> til at virke under linus/wine, hvis bare jeg har købt den orginale CD incl.
> API'et, har jeg så ikke lov til at gøre det?

Jo. Du har jo licens til programmet og udover reglerne i ophavsrettens
§37 så sige §36 groft sagt at du må rode med programmet som du har behov
for for at anvende det.

> Har jeg ikke også lov til at bortgive et program der under installationen henter
> dette API fra den orginale CD sammen med databasen?

Jo. Altså hvis vi snakker om dit eget program og at dem du giver det til
selv skal købe CD'en for at få diverse biblioteker.

> Jeg har naturligvis ikke lov til at bortgive mit udviklet program incl.
> Gyldendals API, eller andet der ligger på deres CD,,,

klart... Jeg er dog ikke helt sikker på hvad programmer som f.eks.
MPlayer gør. De distribuerer jo gladeligt Microsofts DLL'er med

Peter

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-09-03 18:23

Peter Mogensen wrote:

> klart... Jeg er dog ikke helt sikker på hvad programmer som f.eks.
> MPlayer gør. De distribuerer jo gladeligt Microsofts DLL'er med

ER det MS's DLL'er, eller er det nogle de selv har udviklet, der gør det muligt
at afkode lyd/video?

Ivar

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-09-03 18:31

Ivar Madsen wrote:

> ER det MS's DLL'er, eller er det nogle de selv har udviklet, der gør det muligt
> at afkode lyd/video?

Jeg går da ud fra at det er MS's... hvorfor ellers distribuere dem i
Windows DLL-format?

http://www.mplayerhq.hu/homepage/design6/dload.html

De skriver noget om at de har modificeret dem lidt.

Peter

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 19-09-03 22:24

Martin skrev:

> [...]

Jeg mener nu at brud på ophavsretten kun er et civilretsligt spørgsmål.

> Så som jeg ser det, så hvis gymnasiet SKAL have ordopsalg, så er Linux

Da GAD reklamerer med at deres elektroniske ordbøger virker på Linux (i
virkeligheden er det vist kun Linux/x86 det virker på), så har jeg lidt
svært ved at se problemet.

Jacob
--
»Great minds discuss ideas,
Average minds discuss events,

Fra : Martin

Dato : 20-09-03 12:42

> Da GAD reklamerer med at deres elektroniske ordbøger virker på Linux (i
> virkeligheden er det vist kun Linux/x86 det virker på), så har jeg lidt
> svært ved at se problemet.

Er du sikker på det? Jeg kan ikke findet noget på www.gad.dk eller Google.

Martin

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 20-09-03 14:50

On Sat, 20 Sep 2003 13:42:20 +0200, Martin wrote:

> Er du sikker på det? Jeg kan ikke findet noget på www.gad.dk eller Google.
Se på http://www.gads-forlag.dk under "Ordbogssupport Download". Her
findes der følgende "Installationsvejledning til Linux >>"
http://www.gads-forlag.dk/gads-forlag/billeder_smaa/support_linux.pdf

Også Gyldendals røde ordbøger kan bruges vha. Wine (helt uden de store
problemer), selvom de vist ikke nævner noget om det.
--
Mikkel Bundgaard
Student at IT University of Copenhagen

Fra : Martin

Dato : 20-09-03 18:04

> Se på http://www.gads-forlag.dk under "Ordbogssupport Download". Her
> findes der følgende "Installationsvejledning til Linux >>"
> http://www.gads-forlag.dk/gads-forlag/billeder_smaa/support_linux.pdf

Det måske lidt overdrevet at sige, at Gad's ordbøger "virker på Linux", når
der er tale om at bruge Wine. Man kan sige, at de "virker med Wine". =)

Min opfattelse var, at de skulle have lavet en Linux udgave og lagt
sammen med PC udgaven. Det tror jeg ikke vi kommer til at se forløbig=(

> Også Gyldendals røde ordbøger kan bruges vha. Wine (helt uden de store
> problemer), selvom de vist ikke nævner noget om det.

Man har jo lov til at håbe, at der en dag kommer en native Linux udgave
sammen med Win CD'erne. Så skulle jeg i hvertfald være den føste til at
købe den!

Martin

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 20-09-03 19:23

Martin skrev:

> Er du sikker på det? Jeg kan ikke findet noget på www.gad.dk eller Google.

Jeg er sikker på at de har sagt det. Det har både været nævnt på
<news://news.sslug.dk/sslug.misc> og jeg har personligt fået det at vide
direkte fra en medarbejder hos GAD.

Om det så virker er et andet spørgsmål. Men der er vel ikke andet at
gøre end at prøve det. Hvis det står på æsken så kan du altid returnere
den, hvis det viser sig ikke at passe. Hvis det ikke står på æsken bør
du nok lige kontakte forlaget først og høre om du kan få pengene
tilbage, hvis det viser sig ikke at virke.

<roder i arkivet>

Det kræver vist WINE. Der skulle være en beskrivelse her:

http://www.gads-forlag.dk/gads-forlag/billeder_smaa/support_linux.pdf

(med forbehold for ændringer i GAD's websted siden 27/6-2003)

Jacob
--
"It ain't rocket science!"

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-09-03 15:17

Poul-Erik Andreasen wrote:

> Det har ikke noget med patenter at gøre. Det er
> ganske almindeligt ophavsret.

yeah... what he said.

Og så er jeg endda i tvivl om hvor godt de er beskyttet i USA. Derovre
er de først nu ved at indføre noget tilsvarende EU's database-direktiv.

Men hvis nogen har et patent-eksempel på en elektronisk ordbog, så vil
jeg være *meget* interesseret.

Se iøvrigt:
http://www.digitalforbruger.dk/
http://www.softwarepatenter.dk/

Peter

Fra : Martin

Dato : 18-09-03 15:31

> yeah... what he said.

Se mit svar til Poul-Erik.

> [...]
> er de først nu ved at indføre noget tilsvarende EU's database-direktiv.
>
> Men hvis nogen har et patent-eksempel på en elektronisk ordbog, så vil

Alt det her ændre ikke på, at gymnasiet skal bruge det her og nu.

Martin

Fra : Peter Mogensen

Dato : 18-09-03 15:34

Martin wrote:

> Alt det her ændre ikke på, at gymnasiet skal bruge det her og nu.

Nej da... det var heller ikke pointen.
Det var bare en reference til at det var en aktuel problemstilling, hvis
der havde været et patent.

Peter

Fra : Martin

Dato : 18-09-03 15:47

> Nej da... det var heller ikke pointen.
> Det var bare en reference til at det var en aktuel problemstilling, hvis
> der havde været et patent.

Fair nok. Godt ord igen=)

Martin

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-09-03 17:55

Martin wrote:

> Alt det her ændre ikke på, at gymnasiet skal bruge det her og nu.

I kan vel godt komme til konklutionen at i vil overgå til Linux, men at der er
nogle problemstillinger der skal undersøges til bunds, og tilfredsstillende før
et skift vil bliver ført ud livet. Om skiftet forgår idag, eller om et halvt
år, er vel ikke afgørende hvis der skal et halvt års undersøgelser til før der
er klarhed over de d.d. uløste problemstillinger,,,

Ivar

Fra : Julie Huffman

Dato : 18-09-03 15:46

> [...]
>
> Efter dette vil elever og lærer så fælles finde ud af hvorvidt de vil
> skifte windows ud på deres maskiner til fordel for linux.

Det tror jeg ikke på! Gymnasier er støttet af det offentligt eller i
særtilfælde private (Privatskoler). Derfor har elever ikke medindflydelse
på så drastiske ændinger. Ikke engang lærere har så stor betydning.

Eftersom Johnny ikke har skrevet hvilket gymnasie der er tale om, så tror
jeg, at han har skrevet indlæget for sjov skyld, fordi han godt kunne
TÆNKE sig, at hans gymnasie brugte Linux.

Noget andet er, at det er urealistisk at Johnny ikke ved mere om Linux end
han gør, når nu ham skal holde foredrag for et helt gymnasie. Hvordan får
man overbeviset et helt gymnasie om, at nu skal I lytte på mig, når vi her
snakker om så store ændringer!

På et gymnasie SKAL tingne bare virke, og hvis Windows virker, så bliver
det ikke lavet om. Vær sikker på det!!!

Husk: Blåhavler står ikke krumspring!

Tilsidst skal der i alle projekter placeres et ansvar. Hvem skulle have
det økonomiske ansvar i dette projekt?

Ikke mindst er der et pensum der skal holdes. Hvis hele lortet bryder
sammen pga. et OS skift, som ikke har været nødvendigt, og dermed bliver
sat tilbage i undervisningen, så har gymnasiet et meget alvorligt problem
over for eleverne!

Johnny, stop mens legen er god! Du spilder folks tid!

Julie

Fra : Preben

Dato : 18-09-03 17:21

Jeg må dog hellere starte med at sige at du ser problemet meget
professionelt, men dog alt for skeptisk. Det er muligt!!!

> Det tror jeg ikke på! Gymnasier er støttet af det offentligt eller i
> særtilfælde private (Privatskoler). Derfor har elever ikke medindflydelse
> på så drastiske ændinger. Ikke engang lærere har så stor betydning.

Tro om igen.. Det er muligt!!!

Jeg er færdig med gymnasiet (HTX), men VI HAVDE en indflydelse, som godt
nok ikke betød noget for os, men for de efterfølgende elever. Vi plagede
om udvikling i PHP og på en mere stabil (Linux) server i faget "Service
og kommunikation".

Der blev kun sagt "*host* *host* Linux" lidt for ofte når
IT-administratorer havde lidt for mange problemer med Windows server
licenser og generelle problemer. Det var alt hvad der skulle til for at
iværksætte en lille men stadig mærkbar ændring.

Lærere i faget begyndte at sidde derhjemme og lege med Linux-systemet og
valgte til sidst at sætte en server op inden næste års undervisning for
at tilbyde de næste elever undervisning i PHP og brug af muligheder i
apache, mysql, perl mv. istedet for den knebne løsning i IIS uden nogen
form for mulighed i komponenter.
Bemærk at den lærer var medansvarlig for IT-afdelingen på skolen -
såååh.. En lille ændring der måske får indflydelse ved næste server-skift!

> Eftersom Johnny ikke har skrevet hvilket gymnasie der er tale om, så tror
> jeg, at han har skrevet indlæget for sjov skyld, fordi han godt kunne
> TÆNKE sig, at hans gymnasie brugte Linux.

muligt, meeen. Han skriver jo også at de ville tage stilling bagefter og
han blot skulle fremhæve fordele og ulemper for elever og lærere (og nok
også it-administrationen).

> [...]
> snakker om så store ændringer!
>
> På et gymnasie SKAL tingne bare virke, og hvis Windows virker, så bliver

Hehe.. Ja, så har den sq været gal på mit gamle gymnasium hvor Windows
virkelig havde råderet. For der virkede tingene sq aldrig, for der var
hverken penge til ny server eller server-licenser, og det var de store
ord der skulle til for at få en ny server - så det er virkelig løgn at
tingene bare SKAL virke.. Ja, det BURDE de gøre, men gør det klart ikke
fordi windows-servere åbenbart ikke (i hvert fald ikke hidtidige) kan
håndtere at brugere logger på systemet - I hvert fald ikke når der er 30
mennesker der gør det indenfor 5 min.

> Husk: Blåhavler står ikke krumspring!
>
> Tilsidst skal der i alle projekter placeres et ansvar. Hvem skulle have
> det økonomiske ansvar i dette projekt?

Det er jo ikke HAM (Johnny) der har noget som helst ansvar. Han skal
blot vise nogle fordele og ulemper hvorefter der OVERVEJES et skift. Han
har ikke en skid indflydelse med mindre det muligvis har været overvejet
i forvejen.

> [...]
> sat tilbage i undervisningen, så har gymnasiet et meget alvorligt problem

Yeah sure... Men det behøver jo klart ikke være pga. OS-skift, men nok
nærmere et nedbrud. Desuden vil det jo være fuldstændig gak gak at
foretage et skift på én gang - nej, det skal man da foretage langsomt og
lade nogle computere logge på f.eks. en Linux/BSD/UNIX-server til at
starte med. Når man ser det kører godt, ja, så skifter man de andre
workstations til at logge på samme maskine og ser at det nu også kan
køre. Derefter kan man begynde at skifte OS.

Det vil være en langsom proces og skal jo helst foretages så hurtigt som
muligt, men også helst uden brugere faktisk vil opdage noget. Det kræver
så en ekstra server, meeen hvis man ofrer tid og penge (det koster jo
også penge at skifte system, selvom licensen er fri) til skiftet, så har
man sq også råd til en ny server.

Workstations skal jo helst konverteres hurtigst muligt, men stadig så
man er 1000 o/oo sikker i sin sag HVIS der nu skulle gå noget galt.

Og desuden snakken omkring pensum skal holdes. Det er jo ikke ligefrem
et KRAV at der skal computere til at holde pensum. Man kan sagtens
undervise i både datalogi m.m. uden en computer. Det er ikke et
livsnødvendig ressource for at lære noget. Helt ærligt.. Gymnasier har
eksisteret i utrolig mange år og først den dag i dag er der blevet
TILBUD om at kunne deltage i IT-eksamener. Skulle uheldet endelig være
ude (hvis man har været så dum ikke at konvertere systemet i en ferie
eller lign. eller har gjort det op imod EKSAMEN) ja så er det ikke værre
end at man måtte lade elever (ligesom hovedparten af alle gymnasieelever
gør den dag i dag) gå op til en ordinær skriftlig eksamen. Man behøver
absolut ikke miste noget af pensum.

> Johnny, stop mens legen er god! Du spilder folks tid!

Eller???

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!
But the Dell will still stink! Nothing can change that!!!

Fra : Julie Huffman

Dato : 18-09-03 18:37

> [...]
> nok ikke betød noget for os, men for de efterfølgende elever. Vi plagede
> om udvikling i PHP og på en mere stabil (Linux) server i faget "Service

Der er forskel på eet kursus og at alle årgange, alle klasser i alle fag!

> muligt, meeen. Han skriver jo også at de ville tage stilling bagefter og
> han blot skulle fremhæve fordele og ulemper for elever og lærere (og nok
> også it-administrationen).

I det virkelig liv gør man ikke ting for sjov!

Johnny laver i en drømmeverden, hvor han skal stå på en scene som en anden
Redhat talsmand med projector og besvare spørgsmål.

Lederen af gymnasiumet betaler ikke X antal lærere i en time for at skulle
overvære en elevs drømme.

Desuden vil det kun være Johnny der vil stemme for Linux. ALLE elever
bruger Windows, for ikke at tale om pigerne, som ikke interesserer sig en skid for
computere. Dem får du ikke med på den ide, at de skal "være med" til at
bestemme et skift til noget de SLET ikke fatter. Windows for piger er en
udfortning nok.

> [...]
> fordi windows-servere åbenbart ikke (i hvert fald ikke hidtidige) kan
> håndtere at brugere logger på systemet - I hvert fald ikke når der er 30

Lære og elever har en mulighed for at rette en Windowsfejl, fordi såmange
bruger Windows. Hvis der en dag står "KERNEL PANIC!" på skærmen er der
INGEN der ved, hvad der skal gøres, og en Linux ekspert skal tilkaldes
udefra. Den slags tager tid, og i den tid kan computerne ikke bruges, for
ikke at sige, at den slags fagfolk tager 750kr/time eks. moms.

Offentlige inst. skifter ALTID til noget, de ikke selv kan fejlrette på
indternt. I dette tilfælde vil det kræve en ny IT-administrator, som ved noget om
Linux. Det er ikke realistisk at de sender den nuværende på kursus til
1000kr/time for at lære Linux.

Hvis den nuværende IT-admin. er Linux ekspert, havde han foreslået
skiftet, og selv holdt foredaget og ikke Johnny.

> [...]
> blot vise nogle fordele og ulemper hvorefter der OVERVEJES et skift. Han
> har ikke en skid indflydelse med mindre det muligvis har været overvejet

Se tidligere argumenter i dette indlæg.

> [...]
> workstations til at logge på samme maskine og ser at det nu også kan
> køre. Derefter kan man begynde at skifte OS.

Se tidligere argumenter i dette indlæg vedr. IT-admin.

> [...]
> end at man måtte lade elever (ligesom hovedparten af alle gymnasieelever
> gør den dag i dag) gå op til en ordinær skriftlig eksamen. Man behøver

Et gymnasium er ikke ligeglade om deres computere virker. Virker det ikke,
bliver ikke-computer interesserede elever sure, og forældre ringer og
brokker sig. Gymnasier har i forvejen alt for svært ved at tiltrække elever
nok, så en computer skandale står ikke på deres ønskeliste.

> Eller???

Johnny. Kom med navnet på gymnasiumet, så kontakter jeg lederen.

Julie

Fra : Johnny R. Christense~

Dato : 18-09-03 20:40

> [...]
>computere. Dem får du ikke med på den ide, at de skal "være med" til at
>bestemme et skift til noget de SLET ikke fatter. Windows for piger er en

Beklager igen Julie men du er helt ved siden af, dem jeg indtil videre
har snakket med er piger og de har kort sagt et svar:
Skift til Linux!
Punkt nummer 2: hvis Linux KUN er for drenge hvad laver du så herinde?
:)

> [...]
>brokker sig. Gymnasier har i forvejen alt for svært ved at tiltrække elever
>nok, så en computer skandale står ikke på deres ønskeliste.

Undre mig lidt over denne her, de ikke computerinterreserede elever vi
har kommer af logiske grunde ikke i it-lokalerne, så hvis tingene ikke
virker hvorfor skulle de så blive sure?

>Johnny. Kom med navnet på gymnasiumet, så kontakter jeg lederen.

HAr jeg gjort, men tror ikke det hjælper dig - skolen har bestilt et
firma ude fra til at komme efter mig og give en grundigere indførelse
i linux, men disse vil mere fokusere på serversiden - ikke klienterne
som jeg vil.

Johnny

Fra : Kristian Thy

Dato : 18-09-03 23:35

Julie Huffman uttered:

> ALLE elever bruger Windows,

Tro på det. Sådan var det ikke engang da jeg gik i gymnasiet
(Amtsgymnasiet i Roskilde, 1994-1997).

> [...]
> computere. Dem får du ikke med på den ide, at de skal "være med" til at
> bestemme et skift til noget de SLET ikke fatter. Windows for piger er en

Du bor ikke i min virkelighed.

> Lære og elever har en mulighed for at rette en Windowsfejl, fordi såmange
> bruger Windows. Hvis der en dag står "KERNEL PANIC!" på skærmen er der
> INGEN der ved, hvad der skal gøres,

Jeg har arbejdet som brugersupport på KU (Geografisk Institut). Alle
bruger Windows. 70% af brugerne ved ikke hvad de skal gøre hvis
(*host* når *host*) Windows NT går ned, og skærmen fyldes af mærkelige
tegn. Jeg hentes fra mit kontor, og rebooter maskinen. Folk er
generelt clueless, Windows eller Linux er ligemeget. Min erfaring er,
at dem der tidligere var Windowsguruer i min omgangskreds alle er gået
over til Linux.

> og en Linux ekspert skal tilkaldes
> udefra. Den slags tager tid, og i den tid kan computerne ikke bruges, for
> ikke at sige, at den slags fagfolk tager 750kr/time eks. moms.

....medmindre gymnasiet har et par elever ansat til den alm. slaveløn
et par timer om ugen. Hvis der kan bruges elever i biblioteket
etc. (som man kunne da jeg gik der), kan det nok også lade sig gøre.

> Johnny. Kom med navnet på gymnasiumet, så kontakter jeg lederen.

Puh-leeze.

\\kristian
--
No trees were killed in the sending of this message. However,

Fra : Preben

Dato : 19-09-03 19:33

> Der er forskel på eet kursus og at alle årgange, alle klasser i alle fag!

Ja, men holdningerne ændrede sig efterhånden da NT-server licenser er
rigtig dyre og de ikke er indeholdt i MS's standard skole licens.

Og desuden skal du tænke på at det blot skete ved at hoste lidt og sige
Linux - det var ikke meget der skulle til.. Hverken foredrag eller noget
som helst.. Blot et par host og et enkelt ord som "Linux" i ny og næ.

> I det virkelig liv gør man ikke ting for sjov!

Æhh, og det har med sagen at gøre.. På gymnasier har man netop tid til
at lade en elev undersøge noget og præsentere det for skole/lærere. Der
er tid til at tage et par undervisningstimer ud og lade eleverne gøre en
forskel. Det betyder ikke så meget at man skipper et par timer for det
er indregnet at der skal være tid til repetetion og evt. aflysninger/sygdom.

> [...]
> Redhat talsmand med projector og besvare spørgsmål.
>
> Lederen af gymnasiumet betaler ikke X antal lærere i en time for at skulle

Når man kan lade en klasse lave skuespil eller lign. ting foran en hel
klasse eller lade elever + lærere deltage i andre sociale anliggender
som hverken har med skole eller andet at gøre, men af ren og skær
underholdning, så kan man også betale en enkelt time som en elev og
andre elever måske ligefrem lærer noget af.

> [...]
> computere. Dem får du ikke med på den ide, at de skal "være med" til at
> bestemme et skift til noget de SLET ikke fatter. Windows for piger er en

Ehh.. følger du overhovedet med i tiden. Undersøgelser viser at
installationsprocedure kan udføres af uerfarne mennesker (mandrake) men
at windows virker som volapyk. Desuden er brugerfladen noget nemmere at
finde ud af end windows hvis man bruger KDE/GNOME. Windows er kun godt
for dem som er "vandt" til Windows. Og dem som er vandt til windows er
trætte af ustabilitet i stor grad.

> [...]
> udefra. Den slags tager tid, og i den tid kan computerne ikke bruges, for
> ikke at sige, at den slags fagfolk tager 750kr/time eks. moms.

Hvorfor skulle der stå Kernel Panic. Der er jo væsentlig mindre chance
for at der pludselig/tilfældigvis kommer en kernel panic i linux end at
computeren af mærkelige årsager bare ikke vil starte Windows.

> [...]
>
> Hvis den nuværende IT-admin. er Linux ekspert, havde han foreslået
> skiftet, og selv holdt foredaget og ikke Johnny.

Hmmm.. måske, måske ikke... Og hvem ved.. måske finder
IT-administrationen det et spændende emne og hvis de mener der er
fremtid i det er det jo klart noget der kan overvejes.

> [...]
> brokker sig. Gymnasier har i forvejen alt for svært ved at tiltrække elever
> nok, så en computer skandale står ikke på deres ønskeliste.

Well, officielt er de nok ikke, men helt ærligt. De mister jo ikke
ligefrem penge på at det ikke virker i en uges tid. Det er jo ikke deres
produktionsanlæg som ryger sig en tur hvis serveren skulle gå. Og det er
forståeligt nok blandt eleverne.. Nå ja - hvis computerne ikke virker
jamen så virker de ikke. Og det er desuden nok de ikke-computer
interesserede som vil brokke sig MINDST da det er mere acceptabelt for
dem at teknikken ikke virker fordi de ikke selv forstår at lave det
ordentligt selv. Derimod vil elever der virkelig har forstand blive
meget sure fordi IT-administrationen har klokket i det, men til gengæld
have større mulighed for at acceptere det i kraft af at de har gjort en
stor indsats for forbedring.

> Johnny. Kom med navnet på gymnasiumet, så kontakter jeg lederen.

Hvem er du? Har du stor indflydelse på gymnasier? Sidder du da i et
bestemt udvalg og nu vil prøve at "nægte" dem skift!

/ Preben

Fra : Allan Olesen

Dato : 18-09-03 20:23

Preben <64bit@mailme.dk> wrote:

>Jeg er færdig med gymnasiet (HTX)

Jeg tror ikke, du skal sammenligne en teknisk skole med et
gymnasium.

En teknisk skole er som regel en selvejende instititution (saadan
var det i hvert fald, da jeg var ung), og jeg gaetter paa, at de
har stort set frie haender paa edb-omraadet.

Et gymnasium er svjv en amtslig institution, og jeg gaetter paa,
at de i hoejere grad er bundet op af nogle amtslige
edb-politikker.

--
Allan

Fra : Preben

Dato : 19-09-03 19:15

> Jeg tror ikke, du skal sammenligne en teknisk skole med et
> gymnasium.

Øhh, revurder lige hvad det er du siger der!!! HTX - Teknisk gymnasium
er to sider af samme sag. At det var tekniske skoler der startede de
tekniske gymnasier er så en anden sag, men der er de samme økonomiske
fordele/ulemper ved almene gymnasier og tekniske gymnasier. Iøvrigt (så
vidt jeg ved) er der flere og flere almene gymnasier som går over til at
være selvejende institutioner fremfor amtslig institutioner.

I dagens danmark prøver man at få så meget økonomisk styre væk fra
amterne og privat skoler (generelt) vinder mere frem i tiden. Flere
vælger at gå væk fra det offentlige fordi der er for meget styring.

> En teknisk skole er som regel en selvejende instititution (saadan
> var det i hvert fald, da jeg var ung), og jeg gaetter paa, at de
> har stort set frie haender paa edb-omraadet.

Hvor gammel er du?

> Et gymnasium er svjv en amtslig institution, og jeg gaetter paa,
> at de i hoejere grad er bundet op af nogle amtslige
> edb-politikker.

Gætter?

Mvh / Preben

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-09-03 23:22

Preben <64bit@mailme.dk> wrote:

>Øhh, revurder lige hvad det er du siger der!!! HTX - Teknisk gymnasium
>er to sider af samme sag.

Forklar. Hvor tager man i dag en HTX? Er det ikke laengere paa
de tekniske skoler?

>Hvor gammel er du?

36.

Der er sikkert sket meget, siden jeg tog HTX (hvilket spild af
tid - kvaliteten er forhaabentlig blevet bedre).

--
Allan

Fra : Preben

Dato : 21-09-03 12:09

> Forklar. Hvor tager man i dag en HTX? Er det ikke laengere paa
> de tekniske skoler?

HTX er i dag en 3-årig gymnasial uddannelse og ikke længere en 2årig
teknisk uddannelse, mange steder en del af teknisk skole, men en
institution som har egen økonomi hvor tilskuddet er givet efter hver
elev direkte fra det offentlige - og har ikke fælles økonomi med teknisk
skole. Det eneste der ofte er fælles er området. Vi havde egne lokaler
men lå tæt på de andre bygninger med andre "tekniske skole"-uddannelser.
Udover det var internetforbindelsen også den samme og vi delte også
samme kantine.

Så vidt jeg ved er HTX dog også begyndt at blive fjernet fra de tekniske
skoler HELT! Jeg mener det var i københavnsområdet jeg hørte om helt
selvstændige HTX-skoler.

> 36.

Ja, så har du jo nok en 2-årig HTX som langt fra er det samme som en
3-årig. For at sige det mildt kan du nok ikke bruge din uddannelse til
særlig meget, for den er ikke adgangsgivende til særlig meget. I dag er
den 3-årige HTX en ægte gymnasial uddannelse som giver adgang til alle
de uddannelser du lyster såfremt du har haft de adgangsgivende fag.
Indenfor naturvidenskab/ingeniører er det med Matematik A næsten ikke
muligt at finde en uddannelse du ikke kan komme ind på (det er ikke
lykkedes mig). Fordelen ved HTX er at du ikke SKAL have idræt, historie,
oldtidskundskab og sådan nogle fag. De er jo ikke relevante for den
naturvidenskabelige del. Derimod kan du bruge din tid på at vælge et
teknisk fag - f.eks. elektronik, hvor der virkelig bliver lavet noget.
Derudover har man oblig. samfundsfag (lidt skod). Men ellers er dansk,
engelsk, tysk, biologi, matematik, kemi, fysik osv. nøjagtig det samme
som alment gymnasie.
Man skal dog i dag lige være lidt vågen for der er kommet nogle grene
indenfor HTX (for at gøre det endnu større og mere målrettet) hvor man
kan tage en design-linie eller grøn linie. Der arbejdes meget relateret
til design/kunst (ikke noget for mig, men en kunsthistoriker eller lign.
kunne måske bruge det til noget) eller til grøn miljø/natur (ved ikke
hvad jeg skulle bruge det til heller). Det er altså et par retninger som
nu er kommet. Det skal dog lige siges at stadig er matematik, fysik,
kemi, biologi/tysk (valgfrit med tysk i dag, men så skal man have
biologi b istedet for c) osv. Så det første studieår bliver vist bare
lidt hårdere fordi man relaterer meget af dansk/engelsk/tysk
undervisningen til emner om f.eks. design. Desuden kan man også i
teknologi vælge f.eks. design-faget. Men det kræver stadig dokumentation
i stor grad med markedsundersøgelser og hvad der nu hører til en
teknologi-rapport, hvilket ikke er småting!

Selv de seneste to år er der sket mange ændringer og bare for 5 år siden
var det endnu mere anderledes (dvs. lige før jeg startede). HTX er i dag
mere velset på de videregående uddannelser fordi den tager den almene
gymnasiale uddannelse og propper en masse selvstændige projekter hvor
det ikke længere er en praktisk del der er vigtig, men derimod mere den
teoretiske.

> Der er sikkert sket meget, siden jeg tog HTX (hvilket spild af
> tid - kvaliteten er forhaabentlig blevet bedre).

Det er LANGT fra spild at tid i dag. Over halvdelen af min HTX-klasse
læser i dag til ingeniører. Og selvfølgelig er der dem som ikke tager
sig en lang uddannelse og vælger enten blot arbejde, eller en kort
videregående. Men det er fåtallet. Bare på mit nuværende studie er der
så mange som er HTX'ere og der er endnu større "HTX-procent" på dem der
lige er startet på civil ingeniør i datateknologi. Da jeg startede var
der 5 klasser på første årgang, men i år er der vist 8. Det er en ret
stor fremgang på kun 4 år, men det skyldes også at flere og flere har
fået øjnene op for uddannelsen. Da jeg startede kunne jeg klart mærke at
uddannelsen var rettet mod ingeniørstudiet, hvor også vi blev
præsenteret for at 1/3 HTX'ere valgte ingeniør-studiet fremfor så meget
andet. For min gamle klasse ligger procenten noget højere. Hvis jeg ser
på mit eget hold i datateknologi/datalogi hvor der er omkring 35
studerende tilbage (startede ca. 60) (hvoraf 25 er målrettet mod
datateknologi) er der 5 HTX'ere fra mit tidl. gymnasium (og alle mod
datateknologi). Derudover er der dem som læser på DTU, KU, IOT som læser
ingeniør indenfor et eller andet område. Yderligere er der i år startet
nogle fra min gamle HTX-klasse på det nye datateknologi-hold, så jo
uddannelsen må have ændret sig, hvis du siger man ikke kunne bruge den
til noget dengang - for ellers ville så store andele nok ikke klare sig
så godt på de videregående uddannelser.

Håber det gav lidt mere indsigt i hvad en HTX består i idag end før. Jeg
vil dog bare sige at jeg føler mig noget bedre rustet til
datateknologi-uddannelsen som HTX'er end mange af de andre almene
STX'ere. STX'erne mangler alt for meget sammenhæng mellem teori og
praksis, hvilket iøvrigt også er et problem for universiteterne. Det
hele baserer sig på teori og når man så bliver stillet for et praktisk
problem er det svært at løse det med alt for meget teori og intet
praktisk. Det er dog også hårdt at skulle løse både det teoretiske OG
praktiske, men tilsammen giver det et godt grundlag for at kunne løse
virkelighedens problemer.

Mvh / Preben

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-09-03 16:24

> [...]

>3-årig. For at sige det mildt kan du nok ikke bruge din uddannelse til
>særlig meget, for den er ikke adgangsgivende til særlig meget.

Hm. Sjov bemaerkning. Proev nu at taenke nogle aar frem.

Tror du virkelig, at du selv faar brug for, at din HTX er
adgangsgivende til noget som helst, naar du selv fylder 36?

Men det er da beroligende at hoere, at HTX er blevet bedre.

--
Allan

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-09-03 16:29

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Men det er da beroligende at hoere, at HTX er blevet bedre.

Naa. Nu kom jeg jo vaek fra det, vi diskuterede.

Saa vidt jeg kan se, har du lige beskrevet, hvor selvkoerende,
HTX-skolerne er. Det virker som en underbyggelse af min
paastand om, at man skal vaere forsigtig med at sammenligne
IT-raaderummet paa HTX og gymnasium.

--
Allan

Fra : Ivar Madsen

Dato : 22-09-03 21:42

Allan Olesen wrote:

> Hm. Sjov bemaerkning. Proev nu at taenke nogle aar frem.
>
> Tror du virkelig, at du selv faar brug for, at din HTX er
> adgangsgivende til noget som helst, naar du selv fylder 36?

Hvor gammel er det lige at den ælste student var da sidste eksamen var i hus
herhjemme?

Ivar

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-09-03 23:33

Ivar Madsen <news-@milli.dk> wrote:

>Hvor gammel er det lige at den ælste student var da sidste eksamen var i hus
>herhjemme?

Sikkert aeldre. Men jeg er ret overbevist om, at Preben har
den helt normale alder for en studerende. Ellers havde han
ikke givet sig til at udlede saa meget af _min_ alder.

--
Allan

Fra : Ivar Madsen

Dato : 23-09-03 06:55

Allan Olesen wrote:

> Sikkert aeldre. Men jeg er ret overbevist om, at Preben har
> den helt normale alder for en studerende. Ellers havde han
> ikke givet sig til at udlede saa meget af min alder.

Enig.

Ivar

Fra : Preben

Dato : 24-09-03 17:37

Allan Olesen wrote:

> [...]
> adgangsgivende til noget som helst, naar du selv fylder 36?
>
> Men det er da beroligende at hoere, at HTX er blevet bedre.

Ja, ok.. det var måske ikke helt pænt.. Men pointen var bare at du nok
med rimelig stor sikkerhed... Sådan indenfor almindelig sandsynlighed
havde en HTX-eksamen mere end de der 5 år gammel godt og vel... Hvis du
forstår..

Men HTX er klart blevet bedre end det var..

Og hvem ved.. Nu har jeg den fine titel som stud.polyt i datateknologi
og bliver forhåbentlig også cand.polyt indenfor en lille årrække.. Så
når jeg har den eksamen tror jeg heller ikke at jeg får brug for min HTX
længere.. Det eneste gymnasiet sådan set kan bruges til er vel at give
adgang til andre eksamener.. Men man skal jo aldrig sige aldrig. Vi har
en 38årig venlig gut på holdet som læser der nu... Såååh.. Som 36årig
kan man vel sagtens stadig have brug for en adgangsgivende eksamen :)

Well!!! Håber det gav lidt forståelse for mit udsagns måske lidt
tvivlsomme holdbarhed - hvis du forstår mig vel!

Btw. jeg er 20 år :)

/ Preben

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-09-03 22:08

Preben <64bit@mailme.dk> wrote:

>Ja, ok.. det var måske ikke helt pænt..

Jeg kunne nu ikke se noget upaent i det, du skrev, saa jeg har
en fornemmelse af, at du stadig ikke har forstaaet mig. Jeg
proever igen:

Eftersom jeg for laengst har bestaaet en videregaaende
uddannelse og ikke har planer om at tage flere, er jeg faktisk
revnende ligeglad med, om min HTX i dag giver adgang til noget
som helst.

--
Allan

Fra : Preben

Dato : 25-09-03 15:54

> [...]
> uddannelse og ikke har planer om at tage flere, er jeg faktisk
> revnende ligeglad med, om min HTX i dag giver adgang til noget

Nå ok.. jaja, men er forstået.. Kom bare til at tænke på at det måske
heller ikke var så pænt at skrive at din uddannelse nok ikke gav adgang
til særlig meget.. Men som du selv siger er du jo ræt ligeglad selv så :)

/ Preben

Fra : Claus Alboege

Dato : 18-09-03 19:03

Julie Huffman <julie@linuxmail.org> writes:

[snip]

> Johnny. Kom med navnet på gymnasiumet, så kontakter jeg lederen.

Hvorfor vil du kontakte lederen?

/Claus A

Fra : Johnny R. Christense~

Dato : 18-09-03 20:32

>Det tror jeg ikke på! Gymnasier er støttet af det offentligt eller i
>særtilfælde private (Privatskoler). Derfor har elever ikke medindflydelse
>på så drastiske ændinger. Ikke engang lærere har så stor betydning.

Først og fremmest er skolen selv blevet nysgerrig efter hvad der
findes ud over Windows og deres dyre licenser.
Jeg ved udemærket godt at jeg som elev ikke kan forlange at skolen
skifter, det jeg skal er at informere om at der findes det her "Linux"
som nu er nået så langt at det ikke længere er for hardcore nørder.
Jeg skal fortælle lidt om Linux, vise nogle dagligsdags opgaver som at
skrive ens til osv... på en linuxbox - dette skal jeg gøre over for
både elever samt skolens ledelses.
Derefter vil eleverne selv stemme om, hvorvidt dette er noget de
ønsker, hvorefter ledelsen lytter til eleverne og derefter tager
stilling til hvorvidt det er noget de vil gå videre med.

>Eftersom Johnny ikke har skrevet hvilket gymnasie der er tale om, så tror
>jeg, at han har skrevet indlæget for sjov skyld, fordi han godt kunne
>TÆNKE sig, at hans gymnasie brugte Linux.

Det drejer sig om kalundborg gymnasium, hvor jeg næste torsdag skal
fremvise Linux for elevrådet.

> [...]
>man overbeviset et helt gymnasie om, at nu skal I lytte på mig, når vi her

Jeg skal som sådan ikke holde et fordrag, men vise en linuxmaskine
frem, fortælle lidt om den, hvad den kan osv......
Derudover er det ikke store ændringer i første omgang, det der vil ske
hvis der sker noget er at de maskiner der vil konvertere er
elevmaskinerne - dem vi har til rådighed på skolen.

>På et gymnasie SKAL tingne bare virke, og hvis Windows virker, så bliver
>det ikke lavet om. Vær sikker på det!!!

Kalundborg Gymnasium er interreseret i linux, og vil gerne spare hvor
de kan.

>Tilsidst skal der i alle projekter placeres et ansvar. Hvem skulle have
>det økonomiske ansvar i dette projekt?

Hvilket økonomisk ansvar? De kan selv installere linux på maskinerne,
de behøver ikke betale de skyhøje priser mange "linux-firmaer" her i
landet vil have.......

> [...]
>sat tilbage i undervisningen, så har gymnasiet et meget alvorligt problem

De maskiner det drejer sig om, bliver kun brugt til at skrive opgave
på og til at søge oplysninger på nettet.
Et evt. skift vil ikke ske mens eleverne bruger maskinerne, men kan
ske i en sommerferie eller lign.

>Johnny, stop mens legen er god! Du spilder folks tid!

Ikke for at provokere, men ærlig talt synes jeg du spilder folks tid
men en gang brok som dette, er der noget du er utilfreds med kan du
altid sende en email til mig privat istedet for at begynde at brokke
dig i en tråd.

Johnny

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 18-09-03 23:29

Johnny R. Christensen wrote:

> [...]
> hvis der sker noget er at de maskiner der vil konvertere er
> elevmaskinerne - dem vi har til rådighed på skolen.

Det lyder som et rigtig fornuftigt sted at starte.

På elevmaskiner med mange forskellige brugere og sikkert ringe fysisk
sikkerhed, er der nok ikke nogen, der garanterer ret meget i forvejen.

> De maskiner det drejer sig om, bliver kun brugt til at skrive opgave
> på og til at søge oplysninger på nettet.
> Et evt. skift vil ikke ske mens eleverne bruger maskinerne, men kan
> ske i en sommerferie eller lign.

Jeg tror det er en god ide at gøre noget ud af OpenOffice. Specielt at det
vil virke på Linux elevmaskinerne og de Windows nmaskiner mange har
derhjemme. Fortæl at det ikke er værd at fedte med registrereinger og
ulovlige kopier af gamle Word-versioner, når man kan hente OO gratis.

I øvrigt er OO ikke så dårligt til at læse Word dokumenter. Hvis eleverne
skriver stile og rapporter i MS Word, der ikke kan læses i OO er der noget
helt galt

Hvis du vil ofre nogle CD-Rom'er kan du tage en stak Knoppix/Dappix med.

--
Niels

Fra : Johnny R. Christense~

Dato : 18-09-03 23:52

> [...]
>helt galt
>
>Hvis du vil ofre nogle CD-Rom'er kan du tage en stak Knoppix/Dappix med.

Er faktisk igang med at brænde en stak Dappix cd'er ud lige nu, samt
nogle stykker med GNUWin (så de kan møde open source programmerne)

OO var faktisk også selv hvad jeg havde tænkt mig at anbefale :)

Johnny

Fra : Johnny R. Christense~

Dato : 18-09-03 23:57

Det jeg havde tænkt mig at anbefale til klient maskineren var:
Mandrake + Open Office

Lyder det helt hen i vejret.

Synes selv at Mandrake er bedst til "ikke kendere" og Open office
minder så meget om MS Office at det ikke er det store problem at
omstille sig der.

Johnny

Fra : Ivar Madsen

Dato : 19-09-03 00:13

Johnny R. Christensen wrote:

> Det jeg havde tænkt mig at anbefale til klient maskineren var:
> Mandrake + Open Office

Jeg har ikke prøvet så mange andre dist. end Mandrake, men må sige at den er let
at gå til, også når man kommer fra Win.

OO er vel obligatorisk, men den er tung, hvor kraftige maskiner har i at rode
med?

> Lyder det helt hen i vejret.

Overvej om ikke også i skal have Koffice på dem også.

Ivar

Fra : "Jan Riis Sørensen"

Dato : 19-09-03 12:12

Den Fri, 19 Sep 2003 00:56:52 +0200, skrev Johnny R. Christensen:

> Det jeg havde tænkt mig at anbefale til klient maskineren var:
> Mandrake + Open Office
>
> Lyder det helt hen i vejret.
Jeg er ikke nogen haj til Linux, men har efterhånden prøvet en hel del
distro'er, lige fra Red Hat 5.1 (mener jeg den hed) over diverse Mandrake,
(sågar Corel (yikes!!!!) til RH 9.0 som jeg prøver i øjeblikket. Uanset
hvad så ender jeg som regel tilbage til Mandrake, da den virker som den
nemmeste distro, både som klient og server. Suse var også ganske lækker,
men man kan ikke downloade ISO'er mere og jeg vil ikke betale for en
distro som er forældet inden jeg får den med posten

Blot min ydmyge mening

mvh

Jan Riis Sørensen

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-09-03 23:24

Niels Elgaard Larsen <elgaard@diku.dk> wrote:

>I øvrigt er OO ikke så dårligt til at læse Word dokumenter. Hvis eleverne
>skriver stile og rapporter i MS Word, der ikke kan læses i OO er der noget
>helt galt

Jeg bruger OOo hjemme og Word paa arbejde. Tro mig - der er en
meget stor andel af Word-dokumenter, der ser sjove ud i OOo.

--
Allan

Fra : Jesper Krogh

Dato : 21-09-03 12:26

I dk.edb.system.unix, skrev Allan Olesen:

> Jeg bruger OOo hjemme og Word paa arbejde. Tro mig - der er en
> meget stor andel af Word-dokumenter, der ser sjove ud i OOo.

OOo 1.0 eller OOo 1.1 RC* ??

Der er sket rigtigt meget med filtrene imellem de versioner.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-09-03 16:19

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

>OOo 1.0 eller OOo 1.1 RC* ??

1.03

>Der er sket rigtigt meget med filtrene imellem de versioner.

Det er da muligt. Men skal man "saelge" sit budskab paa en
testversion eller paa seneste stable?

--
Allan

Fra : Jesper Krogh

Dato : 21-09-03 16:21

> Det er da muligt. Men skal man "saelge" sit budskab paa en
> testversion eller paa seneste stable?

De stabile selvføleligt, det var bare info om at det var bedre i den
version der er lige om hjørnet. Undskyld hvis jeg misledte debatten.

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-09-03 19:10

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

>De stabile selvføleligt, det var bare info om at det var bedre i den
>version der er lige om hjørnet. Undskyld hvis jeg misledte debatten.

Saa kan jeg da koere den endnu mere af sporet:
Jeg har lige proevet at installere StarOffice 7.0 for
sammenligningens skyld. Ved man (dvs. andre end Sun), hvilken
OOo-version, den bygger paa?

Jeg kunne se, at SO7 er vaesentligt bedre end OOo 1.0.3.1 til
at importere Word-dokumenter, selv om nogle grafikelementer
stadig faar lidt sjov placering og form.

Men Excel er stadig helt gal. Forholdsvis simple formler med
indirekte adressering af regnearksceller gav en fejl 502.

--
Allan

Fra : Jesper Krogh

Dato : 21-09-03 19:12

> [...]
> Jeg har lige proevet at installere StarOffice 7.0 for
> sammenligningens skyld. Ved man (dvs. andre end Sun), hvilken

StarOffice 7.0 =~ OpenOffice.org 1.1

> [...]
>
> Men Excel er stadig helt gal. Forholdsvis simple formler med
> indirekte adressering af regnearksceller gav en fejl 502.

Jeg er 99% sikker på at hvis du kan reproducere den i OpenOffice.org 1.1
RC5 så vil de gerne høre om det på IssueZilla.

Fra : Allan Olesen

Dato : 21-09-03 23:09

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

>Jeg er 99% sikker på at hvis du kan reproducere den i OpenOffice.org 1.1
>RC5 så vil de gerne høre om det på IssueZilla.

Det lyder til, at du har den installeret?

Kunne jeg lokke dig til et hurtigt check af, om nedenstaaende
ogsaa er galt i OOo?

Jeg har faaet problemet kogt ned til en simpel formel i stedet
for det noget laengere udtryk, hvor jeg fandt fejlen.

I Excel er foelgende en gyldig reference til celle A1 i arket
Sheet2:

=INDIRECT("Sheet2!A1")

I SO giver det en fejl 502. For at faa det til at virke, skal
man skifte '!' ud med '.'. Jeg skal ikke kunne sige, om SO
selv forsoeger at foretage udskiftningen, naar man importerer
et Excel-regneark, men i mit lange udtryk er det i hvert fald
ikke sket.

--
Allan

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-09-03 23:58

Allan Olesen wrote:

> Det lyder til, at du har den installeret?

Jeg hentede en her for en 4-5 dage siden, kan ikke lige hive udaf den hvilken RC
det er,,,

> [...]
> selv forsoeger at foretage udskiftningen, naar man importerer
> et Excel-regneark, men i mit lange udtryk er det i hvert fald

Jeg har prøvet at sætte det ind i et regneark, og får en fejl 502, men det har
jo heller ikke paseret filteret, hvad med at du laver et regneark i excel,
indeholdende den formel, smider det på et www, eller ftp, så kan vi andre der
har OOo hente det og køre det gennem filteret.

Ivar

Fra : Jesper Krogh

Dato : 22-09-03 05:32

I dk.edb.system.unix, skrev Allan Olesen:

> Det lyder til, at du har den installeret?

Det har jeg.

> Kunne jeg lokke dig til et hurtigt check af, om nedenstaaende
> ogsaa er galt i OOo?

Kan jeg få dig til at emaile mig den i .xls format, jeg har ikke råd til
en Excel licens og har den derfor ikke installeret.

Endda en ret simpel fejl.

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-09-03 07:34

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

>Kan jeg få dig til at emaile mig den i .xls format, jeg har ikke råd til
>en Excel licens og har den derfor ikke installeret.

Ditto her. Jeg har fri i dag, men i morgen kan jeg lave et
..xls-ark paa arbejde.

--
Allan

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 21-09-03 22:44

Allan Olesen skrev:

> Jeg bruger OOo hjemme og Word paa arbejde. Tro mig - der er en
> meget stor andel af Word-dokumenter, der ser sjove ud i OOo.

Det er jo godt.

Det jeg har hørt andre steder fra er ellers at det fungerer glimrende,
omend med enkelte layoutfejl engang imellem. Men det kan jo være at det

Jeg har i øvrigt engang været tvunget til at bruge MS Word. Der
bemærkede jeg at bare det at flytte en fil fra MS Word på én maskine til
MS Word på en anden maskine var nok til at få rapporten til at se sjov ud.

Jacob
--
"... while the C compiler will happily generate code for
almost anything produced by leaning on the keyboard."

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-09-03 17:24

Jacob Sparre Andersen <sparre@nbi.dk> wrote:

>Men det kan jo være at det

Det afhaenger nok meget af, hvilke dokumenttyper, man omgaas.
De Word-dokumenter, jeg arbejder med, har som regel noget
grafik indbygget, og saa gaar det galt, oftere end det gaar
godt.

>Jeg har i øvrigt engang været tvunget til at bruge MS Word. Der
>bemærkede jeg at bare det at flytte en fil fra MS Word på én maskine til
>MS Word på en anden maskine var nok til at få rapporten til at se sjov ud.

Sandsynligvis forskelle i printeropsaetning. Man kan af og til
opleve i Word, at teksten fylder mere eller mindre, bare man
paa samme maskine vaelger en anden printer.

Hvis det saa endda kunne forklares med forskellige
minimumsmargener paa forskellige printere, ville det give
mening. Men Word tilretter ikke sit layout efter printerens
margener. Den noejes med at advare om, at man ligger uden for.

Men generelt er problemerne ved at flytte mellem to
Word-versioner en del mindre end problemerne ved at flytte
mellem Word og OOo. Jeg har endda vaeret ude for, at OOo
lavede fejl i visning af en .doc-fil, som den faa oejeblikke
forinden selv havde gemt.

--
Allan

Fra : Martin

Dato : 19-09-03 00:35

[klip]

I dit første indlæg skrev du:

[...]

Nu er det ikke længere lærene men skolensledelse. Det er måske en forskel
fra 20 personer til 5 personer. Det er altså lige en faktor 4 i
overdrivelse :)

> Det drejer sig om kalundborg gymnasium, hvor jeg næste torsdag skal
> fremvise Linux for elevrådet.

I citatet fra dit første indlæg skriver du eleverne, nu skriver du
elevrådet. Der er måske lige en forskel fra 250 personer til 10 personer.
Det er altså en faktor 25 du har overdrevet med :)

> [...]
> hvis der sker noget er at de maskiner der vil konvertere er
> elevmaskinerne - dem vi har til rådighed på skolen.

I dit første indlæg skriver du direkte at du skal holde et foredrag, nu
trækker du det tilbage?

> Hvilket økonomisk ansvar? De kan selv installere linux på maskinerne,
> de behøver ikke betale de skyhøje priser mange "linux-firmaer" her i
> landet vil have.......

Såvidt jeg ved, så må den gratis desktop udgave af f.eks. Redhat ikke
installeres på offentlige steder. Linux er ikke gratis i alle situationer!

Martin

Fra : Kristian Thy

Dato : 19-09-03 20:21

Martin uttered:
> Såvidt jeg ved, så må den gratis desktop udgave af f.eks. Redhat ikke
> installeres på offentlige steder. Linux er ikke gratis i alle situationer!

Har du noget der kan bakke den uhyrlige påstand op?

Hvad siger gnuskole.dk?

[OT] Jeg troede jeg havde postet den her besked før, men den er ikke
dukket op i NG efter 6 timer. Undskyld hvis der kommer en repost.

\\kristian
--
Dropping bombs from a safe height on an already hard-pressed people,
whose infrastructure is in chaos from years of sanctions and who live

Fra : Andreas Hinz

Dato : 22-09-03 18:44

Mon, 22 Sep 2003 16:08:11 +0200
skrev Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk>:

> Tak. Saa slap jeg. Jeg har lige hentet din. Nu er den vel
> lavet med Excel og ikke med OOo?

Ja,
i Win98 kørende i VMWare

--
Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüssen

Andreas Hinz

Fra : Kent Friis

Dato : 18-09-03 21:18

Den Thu, 18 Sep 2003 16:45:36 +0200 skrev Julie Huffman:

>På et gymnasie SKAL tingne bare virke,

Hvis det er tilfældet, så er windows udelukket.

>og hvis Windows virker, så bliver det ikke lavet om. Vær sikker på
>det!!!

Jeg har endnu ikke set en version af windows der bare virker. Jeg har
dog ikke prøvet 2003 endnu, men selv windows 2000 advanced server, er
ikke stabil nok til seriøs brug.

(Når firmaet dikterer windows, og man får løn for det, betyder det ikke
så meget at ens dokument forsvinder sporløst lige inden man trykker gem,
så man skal lave det flere gange).

Mvh
Kent
--
Object orientation: the idea, that humans find it easier to understand
"you.car.engine.start" than "start your car engine".

Fra : Claus Larsen

Dato : 26-09-03 08:56

Kent Friis wrote:

> Jeg har endnu ikke set en version af windows der bare virker. Jeg har
> dog ikke prøvet 2003 endnu, men selv windows 2000 advanced server, er
> ikke stabil nok til seriøs brug.

Jeg arbejder et sted hvor der står en windows-server og kører on-line
booking. Man bruger sin finger på skærmen til at "klikke" sig ind på en
dag man ønsker at booke.

Såvidt så godt.

Systemet er gået ned stort set hver mandag, enten med sort skærm eller
med en fejlmeddeelse på skærmen.

Systemet skal genstartes en gang i døgnet for at virke. Vi taler om et
system der koster rigtig mange penge.

Kunden ved stort set intet om edb. Systemet bliver flittigt brugt og der
er ofte edb-service ude og gå det efter.

Jaja, en lille historie fra det virkelige liv.

Hilsen Claus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-09-03 12:21

> [...]

> Synes selv at Mandrake er bedst til "ikke kendere" og Open office
> minder så meget om MS Office at det ikke er det store problem at

Hvilken distribution der vælges bør IMHO være op til administratoren,
og hvad han/hun finder mest hensigtsmæssigt at
masseadministrere. Herefter kan han/hun så sætte tingene op, så de
fremstår fornuftigt overfor brugerne.

Brugerne vil jo aldrig få lov til at rode med at installere pakker, og
den slags, som jo langt hen ad vejen er det der for alvor adskiller de
forskellige distributioner.

Personligt er jeg ikke sikker på at jeg ville vælge Mandrake, men det
er i høj grad nok også et spørgsmål om mine personlige præferencer.

--
Jacob - www.bunk.cc
When you don't know what you are doing, do it neatly.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 20-09-03 14:24

On Thu, 18 Sep 2003 19:36:51 +0200, Julie wrote:

> [...]
> ide, at de skal "være med" til at bestemme et skift til noget de
> SLET ikke fatter. Windows for piger er en udfortning nok.

Det er en overgeneralisering.

Der findes piger som ikke interesserer sig en skid for computere og
derfor ikke bekymrer sig om at den der har sat deres computer op har
installeret GNU/Linux på den.

Uanset hvem man er der ikke er en skid interesseret i computere og
alligevel bruger en, så kræver det at den man har til at hjælpe kan
hjælpe med det system man bruger. Miljø.

.... og der findes selvfølgelig også piger der interesserer sig for
computere og kører GNU/Linux af den grund.

Bare et nuancerende pip (om en lille del af det I diskuterer) - i det
brede gennemsnit har du sikkert ret.

> Gymnasier har i forvejen alt for svært ved at tiltrække elever nok,
> så en computer skandale står ikke på deres ønskeliste.

Jeg troede at 75%+, eller noget lignende højt, af en ungdomsårgang for
tiden vælger gymnasiet?

Mvh.

--
"Från och med nu så är 'så snart som möjligt' 53 Adam Sjøgren
timmar!" asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-09-03 17:05

On Sun, 21 Sep 2003 17:24:06 +0200, Allan wrote:

> Tror du virkelig, at du selv faar brug for, at din HTX er
> adgangsgivende til noget som helst, naar du selv fylder 36?

Det er aldrig for sent at uddanne sig >

Mvh.

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 18-09-03 15:56

Johnny R. Christensen wrote:
> Nu sidder jeg så og mangler siden med gode argumenter, samt evt
> reporter om skoler/virksomheder der er skiftet til linux hvor der

Jeg har holdt foredrag omkring skift af skoler til Linux, hvor skolerne
bagefter rent faktisk har skiftet til Linux. Du er velkommen til at ringe,
hvis du vil høre mere og få nogle tips (jeg gider ikke skrive så meget lige
nu).

Hilsen,

Lars.
Tlf. 45461468

--
Freelance programmør

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 18-09-03 17:16

Pernittengrynsbemærkning: det hedder 'et gymnasium' og ikke 'et
gymnasie':

$ ro '^gymnasi(um|e)$'
gymnasium, gymnasiet, gymnasier, i sms. gymnasie-, fx gymnasieskole.

I alt 1 hit
$

Retskrivningsordbogens cd-rom udgave er i øvrigt et eksempel på en
ordbog der er lavet til Windows, men hvor folk har lavet programmer
der kan bruge data fra cd-rom'en på frie systemer:
<http://home.worldonline.dk/byrial/ro/>

Mvh.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 18-09-03 21:37

Adam Sjøgren wrote:

> Pernittengrynsbemærkning: det hedder 'et gymnasium' og ikke 'et
> gymnasie':

Hmm - er det ikke også det Johnny skriver?

- Lars

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 18-09-03 20:36

In article <gb8jmv8rj1c0aepen88rtpt3p8lpebe9ub@4ax.com>, Johnny R Christensen wrote:

> Også gerne nogle reporter om de økonomiske fordele/ulemper ved
> skiftet.

Nu vil microsoft ikke være enige i min observation, men jeg har
opblevet at linux kræver bedre uddannet administratorer (= dyrere),
men tilgengæld kan én administrator vedligeholde flere linux maskiner
end windows maskiner der så gør det rentabelt alligevel.

I den lidt humoristiske/mindre seriøse ende kan man jo regne på udgift brugt på
antivirus software + løn til at administratoren mens han fjerner vira forårsaget
af huller i internet explorer + outlook.

Mvh Thomas

Fra : Andreas Hinz

Dato : 22-09-03 10:47

Mon, 22 Sep 2003 00:58:17 +0200
skrev Ivar Madsen <news-@milli.dk>:

> [...]
> regneark i excel, indeholdende den formel, smider det på et www, eller
> ftp, så kan vi andre der har OOo hente det og køre det gennem filteret.

Hej,
jeg har lagt en på http://winoptic.dk/ah/test/Book1.xls

Problemet er at MS Excel refererer til "Sheet1!A1" mens OO vil have
"Sheet1.A1". I hvertfald i OO 1.0 som jeg har installeret.

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-09-03 15:08

Andreas Hinz <news4@winopticc.dk> wrote:

> [...]

>Problemet er at MS Excel refererer til "Sheet1!A1" mens OO vil have
>"Sheet1.A1". I hvertfald i OO 1.0 som jeg har installeret.

Jeg har lige proevet at aabne dit regneark med SO7. Samme
fejl. Saa nu mangler vi bare at hoere, hvad OOo 1.1 siger til
det.

--
Allan

Fra : Jesper Krogh

Dato : 22-09-03 15:12

I dk.edb.system.unix, skrev Allan Olesen:

> Tak. Saa slap jeg. Jeg har lige hentet din. Nu er den vel
> lavet med Excel og ikke med OOo?

Buggen er der stadig, jeg vil lige se om jeg kan finde ud af at
rapportere den.

Fejl.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 22-09-03 15:21

I dk.edb.system.unix, skrev Jesper Krogh:

> Buggen er der stadig, jeg vil lige se om jeg kan finde ud af at
> rapportere den.

Done:
http://www.openoffice.org/issues/show_bug.cgi?id=19897

Tilføj endelig kommentarer hvis i har flere.

Jesper.

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-09-03 17:00

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

>Done:
>http://www.openoffice.org/issues/show_bug.cgi?id=19897

Tak.

>Tilføj endelig kommentarer hvis i har flere.

Uf, det var boevlet. Man skal aabenbart vaere med i det gode
selskab for overhovedet at kunne poste kommentarer til en bug.

--
Allan

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 23-09-03 22:24

Johnny R. Christensen skrev:
> [...]
>
> Håber folk kan være behjælplige med siden og links til reporter, eller
> navne på skoler/virksomheder der har taget springet.

Det har vi på min skole - delvist.
Vi har ren Linux på serveren og både Linux og Windows på klientmaskinerne.

Jeg vil meget gerne kontaktes, hvis der er noget jeg kan hjælpe dig med

I øvrigt burde du da forbi www.gnuskole.dk - den er også relevant for
Gymnasiefolk.

Gunner Poulsen.
--