Re-install af Sparc Classic
Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 18-09-03 08:41

Hej

Jeg skal snart i gang med et lille vinterprojekt. Jeg har fået en Sun
Sparc Classic og får snart en lille skærm til den. Jeg er sikker på
den har Solaris installeret (kender ikke versionen, men mon ikke det
er en Solaris 1.1c?). (http://www.ocf.berkeley.edu/solaris/versions/)

Men jeg kan allerede nu forudse at den skal installeres på ny. Så hvad
skal jeg installere? Den har så vidt jeg ved 24MB RAM og ca. 230MB
disk. Jeg ikke har hverken floppy eller CD-ROM drev.

Jeg ved ikke helt endnu om jeg vil have X op at køre på den...

- Solaris igen? Hvor kan jeg få sådan en gammel version - den kører jo
nok ikke godt med en ny?
- Linux? Debian, Gentoo eller LFS?
- OpenBSD har vist også en port...

Det kunne være sejt at prøve LFS - og Gentoo kører jeg på arbejde, men
der kan jo nok blive problemer med pladsen på disken og det tager jo
nok sin tid at compilere på sådan en svend

Hvad ville I gøre?

--
Jesper

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 18-09-03 10:26

On Thu, 18 Sep 2003 09:41:27 +0200, jespe wrote:

> [...]
> der kan jo nok blive problemer med pladsen på disken og det tager jo
> nok sin tid at compilere på sådan en svend

Hej Jesper

En SparcStation Classic er en gammel svend.
og med 24MB RAM og ca. 230MB HD har du ikke plads til Solaris versioner
nyer end 2.1/.2.2/2.3 eller deromkring. (Hvor du kan få/købe dem ved jeg
ikke.)

Så jeg ville chekke havd der er af Linux, eller BSD distributioner.

NetBSD fungere vis på en Classic: http://www.netbsd.org/Ports/sparc/

og OpenBSD fungere vis også: http://www.openbsd.org/sparc.html#hardware

Med hensyn til Linux, tjaa... Det ved jeg ikke.
(Men hvis der ligge Solaris 1.x, så er det egenligt synd at fjerne den, vil
du køre Windoze XP på en PC AT.

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW,
så må I gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale konsulent.

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 18-09-03 09:47

Kent Wormsdorf <kwormsdorf@NOSPAMhotmail.com> writes:
> En SparcStation Classic er en gammel svend.

Hov hov

> og med 24MB RAM og ca. 230MB HD har du ikke plads til Solaris versioner
> nyer end 2.1/.2.2/2.3 eller deromkring. (Hvor du kan få/købe dem ved jeg
> ikke.)

Det var det jeg tænkte

> Så jeg ville chekke havd der er af Linux, eller BSD distributioner.
> NetBSD fungere vis på en Classic: http://www.netbsd.org/Ports/sparc/
> og OpenBSD fungere vis også: http://www.openbsd.org/sparc.html#hardware

OK!

> Med hensyn til Linux, tjaa... Det ved jeg ikke.
> (Men hvis der ligge Solaris 1.x, så er det egenligt synd at fjerne den, vil
> du køre Windoze XP på en PC AT.

Ja - den skal jo helst kunne køre andet end OS!

Grunden til at jeg måske vil fjerne det eksisterende OS, er at jeg nok
ikke kan få root-passwd, og at den har kørt i en større
produktion. Mon ikke det giver en masse bøvl med at fjerne services,
opsætning og software? Men jeg kan egentlig godt følge din
argumentation.

Derfor er jeg nok også mest til at lægge en BSD på den. Det er vel det
der kommer nærmest SunOS? (uha - jeg kan ikke mit UNIX-stamtræ ).

--
Jesper

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 18-09-03 11:10

jesper@FJERNveloce.dk wrote:

> Grunden til at jeg måske vil fjerne det eksisterende OS, er at jeg nok
> ikke kan få root-passwd, og at den har kørt i en større

Boot paa cd'en (ligegyldigt hvilken (nyere) version)i
enkelt-bruger-tilstand. Monter rod-filsystemet, og fjern roots
adgangskode fra /etc/shadow. Afmonter filsystemet, sync, og genstart.
Trivielt, ta'r 5 minutter.

> produktion. Mon ikke det giver en masse bøvl med at fjerne services,

Nej, hvorfor? Med superbrugeradgang fjerner du blot pakker og services
du ikke har behov for/ikke kender.

> Derfor er jeg nok også mest til at lægge en BSD på den. Det er vel det
> der kommer nærmest SunOS? (uha - jeg kan ikke mit UNIX-stamtræ ).

Kommer an paa hvad du vil med maskinen. Det kunne jo ogsaa vaere en god
anledning for dig til at laere et ordentlig unix at kende.

Vh,

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 18-09-03 11:22

Ole Michaelsen <omic+usenet4@fys.ku.dk> writes:

> [...]
>enkelt-bruger-tilstand. Monter rod-filsystemet, og fjern roots
>adgangskode fra /etc/shadow. Afmonter filsystemet, sync, og genstart.

På Solaris 1.1 er det ikke helt så simpelt. Typisk har man kun et
bånd at boote fra (omend det virker nogenlunde som boot fra cd).

Så er der spørgsmålet, om den kører C2 eller ej. Lur mig om jeg kan
huske, hvor SunOS C2 lægger sine filer... men det mest sandsynlige
er nok, at de bare står i /etc/passwd.

>Kommer an paa hvad du vil med maskinen. Det kunne jo ogsaa vaere en god
>anledning for dig til at laere et ordentlig unix at kende.

....men man kan ikke få patches til den, så man skal nok holde den
fra det store onde Internet...

Mvh.
   Klaus.

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 18-09-03 11:50

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> På Solaris 1.1 er det ikke helt så simpelt. Typisk har man kun et
> bånd at boote fra (omend det virker nogenlunde som boot fra cd).

Hmmm - ja. Havde tænkt det samme, men har hverken floppy, CD-ROM eller
båndstation... Og ej heller adgang til det vilde hvad angår Solaris
software.

Ja - det kunne da være dejligt

> ...men man kan ikke få patches til den, så man skal nok holde den
> fra det store onde Internet...

Og det var nok det den skulle (altså på nettet)! Havde regnet med at
den kunne lege web-server eller noget.

Nå men jeg har fået lidt at tænke over

--
Jesper

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 18-09-03 12:04

jesper@FJERNveloce.dk writes:

>Hmmm - ja. Havde tænkt det samme, men har hverken floppy, CD-ROM eller
>båndstation... Og ej heller adgang til det vilde hvad angår Solaris
>software.

Så begynder det unægteligt at blive lidt svært

Man KAN jo prøve at høre, om der ikke er nogen, der har en gammel
4.1.3- eller 4.1.4-cd liggende et sted. Er der det, kan man lave en
"boot net"-profil til den, hvis dens OpenBoot-software er ny nok.

Der er et "add-client"-script et sted på cd'en, der beskriver,
hvad der skal til for at sætte en server til diskløse maskiner op.
Det virker sikkert ikke sådan bare lige på en Linux-boks, men man
kan jo læse scriptet og gøre noget tilsvarende.

Så burde det være muligt at lave en "boot net -s" på den.

Jeg kan ikke huske, om der sidder SuperSPARC (sun4d) eller en
MicroSPARC (sun4m) i en Classic, men det er vel en 4m. Det skal
man lige være klar over, når man leder efter en Unix til den -
udover Solaris 1/SunOS 4, altså.

>Og det var nok det den skulle (altså på nettet)! Havde regnet med at
>den kunne lege web-server eller noget.

Passende firewallet kan den sagtens agere webserver. Men det er
et rent helvede at compile ting under SunOS 4, hvis de ikke er
lavet til det. Den har en pæn slat... personligheder... om man vil.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 18-09-03 14:09

> [...]
> MicroSPARC (sun4m) i en Classic, men det er vel en 4m. Det skal
> man lige være klar over, når man leder efter en Unix til den -

Hmm, sun4m tror jeg.

Maskinen tager standard 72pin EDO-RAM med ECC og almindelige
narrow-scsi diske, og kan sagtens monteres med en ekstern scsi-cdrom.

Jeg har ihvertfald kørt Solaris 2.6 på en sådan svend uden problemer,
og efter sigende kører Solaris 9 stadig på sun4m. Husk på at Solaris
faktisk bliver optimeret kraftigt op igennem versionerne, så der er
ingen grund til at antage at Solaris 9 vil køre værre end Solaris 2.5-
dog skal man nok ikke installere alle operativsystemets pakker
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl

Fra : Mads Hugo Pedersen

Dato : 19-09-03 09:29

On Thu, 18 Sep 2003, Lars Balker Rasmussen told this:

> Hmm, sun4m tror jeg.

Hmm, er det ikke en sun4c? sun4m begynder vist først ved SPARCStation 4
og 5... Så vidt jeg husker...

> [...]
> ingen grund til at antage at Solaris 9 vil køre værre end Solaris 2.5-
> dog skal man nok ikke installere alle operativsystemets pakker

Solaris 9 kan ikke køre på lavere end en SS4/5. Men jeg er stadigvæk i
tvivl om det er 4c eller 4m.

Mads
--
                  [Powered by caffeine]

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 19-09-03 14:49

Mads Hugo Pedersen <mads@knastaksel.dk> writes:
> Hmm, er det ikke en sun4c? sun4m begynder vist først ved SPARCStation 4
> og 5... Så vidt jeg husker...

Den er god nok - som Lars også skriver. Det er en microSparc...

Har lige fundet ud af den har 48MB RAM (jeg havde ild i den for lidt
siden...). Og en kollega have lige en 9GB SCSI disk som jeg kunne låne
på ubestemt tid... Som om ikke så lang tid, kan projekt OpenBSD
begynde...

> Solaris 9 kan ikke køre på lavere end en SS4/5. Men jeg er stadigvæk i
> tvivl om det er 4c eller 4m.

Om ikke andet, så har jeg hverken licens til det ene eller andet, så
jeg holder mig i OSS-verdenen.

Men tak for inputet - jeg vender tilbage når den er på nettet. En ven
foreslog mig at jeg skulle have en J2EE-ting op at køre på den (bruger
JBoss til hverdag), meeeeen så meget ræser er der heller ikke over den

--
Jesper

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 19-09-03 15:26

sun4m er supported. Om det er højere/lavere end en specifik model,
er ligemeget, medmindre vi snakker Suns mærkelige forsøgsmaskiner.

>Om ikke andet, så har jeg hverken licens til det ene eller andet, så
>jeg holder mig i OSS-verdenen.

Du har som udgangspunkt (der er nogle kringlede formuleringer i
Binary License, men alligevel) licens til almindelig brug af
Solaris, når du har en ægte Sun-boks at køre den på.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 19-09-03 14:25

Mads Hugo Pedersen <mads@knastaksel.dk> writes:
> On Thu, 18 Sep 2003, Lars Balker Rasmussen told this:
>
> Hmm, er det ikke en sun4c? sun4m begynder vist først ved SPARCStation 4
> og 5... Så vidt jeg husker...

http://www.sunhelp.org/faq/sunref1.html

SPARCclassic (SPARCclassic Server)(SPARCstation LC) (4/15)
Processor(s): microSPARC @ 50MHz, 59.1 MIPS, 4.6 MFLOPS,
26.4 SPECint92, 21.0 SPECfp92,
626 SPECintRate92, 498 SPECfpRate92
CPU: 501-2200/2262/2326
Chassis type: lunchbox
Bus: SBus @ 20MHz, 2 slots
Memory: 96M physical
Architecture: sun4m
Notes: Sun4m architecture, but no Mbus. Shares code
name "Sunergy" with LX. Uniprocessor only. 1.44M
3.5" floppy. Soldered CPU chip. Onboard cgthree
framebuffer, AMD79C30 8-bit audio chip. Takes
pairs of 4M or 16M 60ns SIMMs. First supported
in SunOS 4.1.3c.

> Solaris 9 kan ikke køre på lavere end en SS4/5. Men jeg er stadigvæk i
> tvivl om det er 4c eller 4m.

http://docs.sun.com/db/doc/816-1664-10/6m82lv9lf?a=view

The following Sun systems are supported in the Solaris 9 release:

SPARCclassic
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl

Fra : Mads Hugo Pedersen

Dato : 18-09-03 09:37

On 18 Sep 2003, jesper@FJERNveloce.dk uttered the following:

> Hvad ville I gøre?

Jeg har en lignede svend, dog med en lidt langsommere cpu og 40mb
ram. Den kører glimrende OpenBSD med X (taget i betragtningen af
maskinens alder).

Mads
--
A train stops at a train station, a bus stops at a bus station.
On my desk I have a work station...

Fra : Ivar Madsen

Dato : 18-09-03 10:19

Mads Hugo Pedersen wrote:

> Jeg har en lignede svend, dog med en lidt langsommere cpu og 40mb
> ram. Den kører glimrende OpenBSD med X (taget i betragtningen af
> maskinens alder).

Du har også 40 MB ram, han har kun 24, og der er en himmel til forskæld.

har selv forsøgt at køre mdk8.1 med X på en 166MHz 32MB

Ivar

Fra : Martin Schultz

Dato : 18-09-03 11:20

jesper@FJERNveloce.dk writes:

> - Linux? Debian, Gentoo eller LFS?

Jeg ville ikke prøve at køre gentoo på sådan en gammel sag. Den ville jo
"aldrig" blive færdig med at oversætte programmerne.

Martin

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 18-09-03 11:45

Martin Schultz <di030007@NO.SPAM.diku.dk> writes:
> Jeg ville ikke prøve at køre gentoo på sådan en gammel sag. Den ville jo
> "aldrig" blive færdig med at oversætte programmerne.

He he he - næh. Har set nogle tider for en Sparc 5 (UltraSparc), og
selv den tager meget lang tid!

Og derfor bliver det nok heller ikke LFS...

--
Jesper