klipning af leguster
Fra : Musen

Dato : 17-09-03 20:30

Jaja jeg ved det, der har sikkert været en milion ? ligesom mit, men jeg kan
ikke finde nogen, så jeg bliver nødt til at spørge igen:
Vi har en hæk, som vi selv har sat, og nu er vi rygende uenige. Min mand
siger at vi ikke skal klippe den, for stammen skal blive kraftig, jeg siger
at hvis vi klipper den nu, breder grenene sig og den bliver mere tæt. Hvad
er rigtigt?
Nogle steder er den ca. 1 meter høj og kun 1eller 3 lige pinde uden
sidegrene pr. plante andre steder er den ca. 1,5 meter høj og meget tæt og
fuld af sidegrene/skud på hver gren. Jeg mener jo at det er der hvor vi
klippede den sidste år, men min mand er bange for, at hvis vi klipper den
igen, så kan planten ikke holde alle de skud der kommer der hvor vi klipper
og så "vælter" hækken.

Håber I kan hjælpe

Venlig hilsen Mia

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-09-03 20:56

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mand siger at vi ikke skal klippe den, for stammen skal blive kraftig, jeg
> siger at hvis vi klipper den nu, breder grenene sig og den bliver mere

Jeg ved ikke noget om beskæring af liguster... endnu. Men en søgning hos
Goggle efter "liguster beskæring" gav blandt andet følgende link:

http://ljohans.com/planteleksikon/hple56.html

http://ljohans.com/planteleksikon/tr040.html

Mvh. Lisbeth

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-09-03 22:43

On Wed, 17 Sep 2003 21:29:47 +0200, "Musen" <mivsesnabela@sol.dk> wrote:

> [...]
>at hvis vi klipper den nu, breder grenene sig og den bliver mere tæt. Hvad

Den skal klippes i siderne, men ikke i toppen før den har den ønskede
højde. Siderne skal også klippes selv om den endnu ikke har den ønskede
bredde.

Der hvor en gren klippes over, det er også der langt størstedelen af de
nye skud kommer. Så for at få hækken tæt fra bunden hjælper det ikke at
klippe den i toppen.

> [...]
>igen, så kan planten ikke holde alle de skud der kommer der hvor vi klipper

Hækken kan sagtens holde sig oprejst selv om den får masser af nye
sideskud. I hvert fald så længe i husker på at en hæk absolut ikke må
være bredere for oven end forneden.

Og skulle der komme for mange sideskud og den bliver for voldsom, så kan
man jo bare klippe den igen ( - det er nok det din mand helst vil undgå

http://www.gartneriet.dk

Fra : Musen

Dato : 18-09-03 12:14

> Den skal klippes i siderne, men ikke i toppen før den har den ønskede
> højde. Siderne skal også klippes selv om den endnu ikke har den ønskede
> bredde.

Men hvad med de steder, hvor busken kun er blevet til en pind der stritter
en meter op i luften? Der kan jeg jo ikke klippe den i siden, uden at jeg
klipper den i toppen (øøh hvis du forstår *GG*)

> Der hvor en gren klippes over, det er også der langt størstedelen af de
> nye skud kommer. Så for at få hækken tæt fra bunden hjælper det ikke at
> klippe den i toppen.

Samme problem igen; Hvis jeg klipper den, får den flere nye skud, men hvis
ikke, bliver den ved med at være en pind?

Tak for dit endnu engang gode svar

Venlig hilsen Mia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-09-03 19:21

On Thu, 18 Sep 2003 13:14:24 +0200, "Musen" <mivsesnabela@sol.dk> wrote:

>Men hvad med de steder, hvor busken kun er blevet til en pind der stritter
>en meter op i luften? Der kan jeg jo ikke klippe den i siden, uden at jeg
>klipper den i toppen (øøh hvis du forstår *GG*)

Det er jo så lidt svært.... Her vil lidt gødning nok være bedre end
klipning. Alternativt at klippe 'pinden' helt ned. Det giver nemlig
stadig ikke rigtig mening at klippe den i toppen, den vil bare skyde 3-5
nye topskud. Og det bliver den jo ikke tættere i bunden af.

>Samme problem igen; Hvis jeg klipper den, får den flere nye skud, men hvis
>ikke, bliver den ved med at være en pind?

Den skal nok forgrene sig alligevel, men man fremmer det ved at klippe
den. Hækken skal nok blive rimelig pæn og tæt alligevel - der går nok
bare lidt længere tid. (Og 'pæn og tæt' er mange ting - det som er godt
nok til mig er måske ikke godt nok til dig. (Så længe jeg selv skal
klippe hækken behøver dne ikke blive ret pæn

>Tak for dit endnu engang gode svar

Tak.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Musen

Dato : 18-09-03 21:17

> [...]
> klipning. Alternativt at klippe 'pinden' helt ned. Det giver nemlig
> stadig ikke rigtig mening at klippe den i toppen, den vil bare skyde 3-5

Nu siger du jo gødning, er det så sådan noget fint noget specielt til
legusterhække eller kan hestemøg bruges? (det sidste har vi nemlig rigtig
meget af

Venlig hilsen og endnu engang tak

Mia

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-09-03 21:37

On Thu, 18 Sep 2003 22:17:24 +0200, "Musen" <mivsesnabela@sol.dk> wrote:

>Nu siger du jo gødning, er det så sådan noget fint noget specielt til
>legusterhække eller kan hestemøg bruges? (det sidste har vi nemlig rigtig
>meget af

Hestemøg er godt - men en almindelig npk-gødning kan også bruges. Men
hold jer til hestemøg når i nu har det alligevel.

http://www.gartneriet.dk