Kruptap
Fra : Ukendt

Dato : 17-09-03 15:14

Sidder og kigger efter ny krumtap og finder et sted hvor der står:

Doppler krumtap.
Helrund krumtap med sølvbundleje.
Forøger primær-kompresion.
Op til 15000 Omdrejninger.

Men hvordan er det lige at en krumtap kan forøge kompressionen?

--
Lasse

Fra : Calle.

Dato : 17-09-03 16:32

Lasse Skyum wrote:
> [...]
> Forøger primær-kompresion.
> Op til 15000 Omdrejninger.
>
> Men hvordan er det lige at en krumtap kan forøge kompressionen?

længere slaglængde, så der bliver mindre plads i topstykket
--
Calle

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 17-09-03 16:43

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse > længere slaglængde, så der
bliver mindre plads i topstykket

Det er self. en mulighed, (og vel også den rigtige) men nogen fabrikanter
af krumtappe, hævder at det giver højere komp. hvis selve tappen er lavet
stører end originalen altså mere materiale til at fylde op i krumtap huset,
min tanke til den måde er så, om ikke bare, man dermed også får et mindre
undertryk når benzin/luft blandingen skal ind. Og dermed er man lige vidt.
Eller er min teori helt ude at skide?
mvh Tonny

Fra : Calle.

Dato : 17-09-03 16:55

Tonny Poulsen wrote:
> [...]
> man dermed også får et mindre undertryk når benzin/luft blandingen
> skal ind. Og dermed er man lige vidt. Eller er min teori helt ude at
Det lyder som en gang vås i mine ører, Hvad har undersiden af stemplet
med kompresion at gøre
--
Calle

Fra : Jante

Dato : 17-09-03 17:17

"Calle." <fake@fake.fake> skrev:

> Det lyder som en gang vås i mine ører, Hvad har undersiden af stemplet
> med kompresion at gøre

Utrolig meget. På en 2-taktsmotor er det primær-kompressionen,
der dels skaber undertrykket i karburatoren, dels hjælper med
fyldningen af forbrændingskammeret vha. skyllekanalerne.
Og det er korrekt, at primærkompressionen øges, hvis krumtappen
fylder mere i krumtaphuset. Fordelen er dels større undertryk i
indsugningen, dels større gennemstrømningshastighed i skyllekanalerne
= hurtigere fyldning af forbrændingskammeret = flere omdrejninger.

J.L.

Fra : Jante

Dato : 17-09-03 17:14

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.aadk> skrev:
> [...]
> undertryk når benzin/luft blandingen skal ind. Og dermed er man lige vidt.

Kompression er jo forholdet mellem de indesluttede rumfang
med stemplet hhv. i top og bund (gælder både over og under
stemplet). Ved at udfylde en større del af krumtaphuset får du
ganske rigtigt en højere kompression - og dermed også et

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 17-09-03 17:41

"Jante" <make@my.day> skrev i en meddelelse

> [...]
> stemplet). Ved at udfylde en større del af krumtaphuset får du
> ganske rigtigt en højere kompression - og dermed også et

Ja jeg er stadig lidt i tvivl, kan godt se at hvis mængden af insuget
luft/benz er den samme, vil et mindre volumen af krumtap huset betyder at
blandingen hurtigere bliver flyttet op over stemplet, men hvordan selv samme
mindre krumtaphus skulle betyde et større undertryk den fatter jeg ikke
lige. jeg mener en cykelpumpe bliver jo ikke mere effektiv af at blive
afkortet, kan i følge mig eller har jeg bare en dårlig dag

Fra : Jante

Dato : 17-09-03 18:03

> [...]
> lige. jeg mener en cykelpumpe bliver jo ikke mere effektiv af at blive
> afkortet, kan i følge mig eller har jeg bare en dårlig dag

Jeg kan godt følge dig, men du kan ikke sammenligne med en
cykelpumpe, hvor kompressionen i forvejen er uendelig stor (hvis
luften ikke kunne undslippe).
Tænk i stedet på, at et kompressionsforhold på 10:1 er større end
et på 10:2. Og husk, at en indsugningscyklus (teoretisk) starter med
stemplet i bund og *uden* tryk i krumtaphuset. Undertrykket der skabes,
når stemplet bevæger sig opad, vil så være lig med kompressionsforholdet.

J.L.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-09-03 21:53

Jante wrote:
> [...]
> stemplet). Ved at udfylde en større del af krumtaphuset får du
> ganske rigtigt en højere kompression - og dermed også et

Dengang jeg var knallertbølle var der mange der snakkede om at det
var totalt smart at man puttede korkpropper (eller lign) ind i de
fine afbalanceringshuller på en Maxi-krumtap, men ingen fik rigtig
prøvet det ... nok mest fordi man var røvdoven :)

// Hans, RD350, Dnepr K750
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Hekto

Dato : 17-09-03 22:39

In article <slrnbmhids.1sq.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen
says...
> [...]
> fine afbalanceringshuller på en Maxi-krumtap, men ingen fik rigtig
> prøvet det ... nok mest fordi man var røvdoven :)

Ja, og under stemplet, samt beklæde siderne i krumtaphuset o.s.v.
En hulens bunke besvær og et magert resultat.

-- /Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Ukendt

Dato : 17-09-03 17:06

Ja ok, men er man så sikker på at slaglængden ikke gør, at stemplet rammer
imod topstykket?
Skal cylinder og topstykke så også være af mærket Doppler, for at det passer
sammen?

Fra : KubikH

Dato : 17-09-03 18:44

"Lasse Skyum" <no spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> imod topstykket?
> Skal cylinder og topstykke så også være af mærket Doppler, for at det

Hejsa
Der er IKKE tale om længere slaglængde.
Som det længere oppe i tråden er beskrevet, er det simpelthen krumtappen der
fylder krumtaphuset bedre ud.
Jo mindre plads til luft (skadeligt rum, hedder det)der er i et krumtaphus,
jo mere suger man gennem karburatoren, og jo kraftigere trykker man det op
gennem skyllekanalerne.

Tror i det er løgn ????
Tag en cykelpumpe, sæt stemplet midt i, hold for niplen, og træk stemplet
ud.
Vi leger nu at midterstillingen er hvad der svarer til stemplet i bund i
cyllen, (det luft der er mellem stempel og nippel er det skadelige rum.)

Når i trækker, mærker i at stemplet suger i niplen(niplen er karbunaden)

Nu sætter i stemplet 1/4 nede mod niplen( det skadelige rum er nu det
halve), og så trækker vi stemplet 3/4 ud (vi skal jo have samme slaglængde)
Så skulle suget ved niplen (karbunaden) gerne være større end før
Hva så .... skal i allesammen ud og trimme

Mvh
Niels

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 17-09-03 19:14

"KubikH" <kallehauge@FJERNemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
krumtaphus,
> jo mere suger man gennem karburatoren, og jo kraftigere trykker man det op

Æeeeh, der bliver flere og flere gode spørgsmål oppe i mit lille grød hoved
jo mere jeg tænker over det.
f.eks. hvilken indflydelse har en øget kompression på tændingstidspunktet,
kan det der skadelige rum blive for småt, hvad sker der hvis port tiden i
indsuget ikke er stort nok, nogen der ved hvor man kan læse noget om den
slags?
mvh tp

Fra : KubikH

Dato : 17-09-03 22:34

"Tonny Poulsen" <topo@adslhome.aadk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indsuget ikke er stort nok, nogen der ved hvor man kan læse noget om den

Hej
Primærkompressionen (krumtaphuset), har ikke noget med tændingstidspunktet
at gøre.
Ellers er det med tændigstidspunktet, helt afhængig af hvilken karakter man
vil give sin motor.
Her er lidt om det : http://ericgorr.com/techarticles/basic_two_stroke.html

Det skadelige rum, i krumtaphuset, kan ikke blive for lille, det er ikke
muligt.
Hvis porttiden ikke er stor nok, er din motor blot begrænset, det var jo
derfor at vi hakkede stempler i vores Puchér i gamle dage

Mvh
Niels

Fra : KubikH

Dato : 17-09-03 22:34

Fra : Hekto

Dato : 17-09-03 19:36

In article <3f685e2e$0$97215$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Lasse
Skyum" <lskyum(AT)mail.dk> says...
> Men hvordan er det lige at en krumtap kan forøge kompressionen?

Den benzinblanding der er i krumtaphuset, komprimeres når stemplet går
den, og indtil skylleportene åbner.
Omkring krumtap og plejlstang er der et restvolumen som ikke bidrager
med noget. Stemplet suger den samme mængde hver gang, og jo mindre
dette restvolumen er, jo mere 'kontant' suges der blanding ind, samt
når den pumpes ud via skylleportene igen.
Det giver lidt; men træerne vokser ikke ind i himlen!