Clematis
Fra : Janni Nørmølle

Dato : 17-09-03 12:10

Hej NG,

Jeg bor i en lejlighed på 1. sal med altan. Jeg fik for 2 måneder siden
foræret en lille clematis, som jeg nu har sat på altanen i nyt jord og med
noget at klatre op ad. Jeg kan meddele at den gror på livet løs og netop har
sat knopper til blomster.

Mine spørgsmål er nu:

Kan clematissen overvintre på altanen eller skal den i kælderen at stå? Skal
den klippes tilbage sidst på efteråret eller hvordan? Hvor meget skal den
vandes i hvileperioden og hvornår er det?

Mvh. Janni

Fra : Annika Pedersen

Dato : 17-09-03 15:04

"Janni Nørmølle" <janni@e-ingenior.dk> wrote in

> [...]
> stå? Skal den klippes tilbage sidst på efteråret eller hvordan? Hvor
> meget skal den vandes i hvileperioden og hvornår er det?

Hej Janni ;)
Håber du har det godt - ja, du får ikke svar fra mig vedr. det - men det
ved du jo...
Et tip her i nyhedsgrupperne er at lave et "spamfilter" - fx
janni_snabel@e-ingenior.dk eller måske skrive janni at e-ingenior dot dk
- ellers får du meget spam på den adresse :\ - håber ikke at det er for
sent..

--
Annika P

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-09-03 15:25

> [...]
> janni_snabel@e-ingenior.dk eller måske skrive janni at e-ingenior dot dk
> - ellers får du meget spam på den adresse :\ - håber ikke at det er for

Det er fuldstændigt unødvendigt. Jeg har brugt min egen mailadresse gennem
alle årene, og modtager ingen spam. Og jeg tvivler på at jeg er specielt
heldig.

Mvh Maria

Fra : Calle.

Dato : 17-09-03 16:29

Maria Frederiksen wrote:

> Det er fuldstændigt unødvendigt. Jeg har brugt min egen mailadresse
> gennem alle årene, og modtager ingen spam. Og jeg tvivler på at jeg
> er specielt heldig.

jo det må du være, ellers er det din udbyder/webmaster ell. lign. der
har et spamfilter på linien
--
Calle

Fra : Mari

Dato : 17-09-03 19:11

> [...]
gennem
> alle årene, og modtager ingen spam. Og jeg tvivler på at jeg er

Jeg tror faktisk, at du er specielt heldig, Maria.
Jeg ser at forkæmpere for at skrive under eget navn - og uden spamfilter
også er begyndt at gardere sig.
Jeg modtager ca. 50-75 spammails pr. dag - og de skyldes at
jeg for år tilbage skrev med "ægte" mailadresse.

/Mari

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 17-09-03 20:27

Mari wrote:
> [...]
> Jeg modtager ca. 50-75 spammails pr. dag - og de skyldes at
> jeg for år tilbage skrev med "ægte" mailadresse.

Hej Mari
Hvilken slags spam er det du får? Er du sikker på det er noget der er afledt
af denne gruppe?
Ebbe

Fra : Annika Pedersen

Dato : 17-09-03 20:28

Annika Pedersen <newsgroup@annika.dk> wrote in

> [...]
> janni_snabel@e-ingenior.dk eller måske skrive janni at e-ingenior dot
> dk - ellers får du meget spam på den adresse :\ - håber ikke at det

Det var nu et uheld at dette røg ind i gruppen...
Det var privat til Janni - så ups og sorry..

Men håber at nogle af jer andre har tjek på Clematisserne
--
Annika P

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 17-09-03 21:01

Ja tak - er der nogen der ved noget om clematisser??

JN

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 17-09-03 21:29

Janni Nørmølle wrote:
> Ja tak - er der nogen der ved noget om clematisser??

Står den i en potte på altanen? I hvad retning vender altanen?
Hvis den står i en potte, skulle den vel nok kunne klare sig. Sæt den ind
til huset, hvis det bliver meget koldt. Du kan ved hård kulde også isolere
potten med aviser eller sække - eller hvad du nu har. Evt kan du sætte den
ned i en papkasse med aviser som isolering.
Sørg for at den ikke får varm sol om vinteren. Det kan få den igang med at
gro, og det har de ikke godt af.

Poul Erik Jørgensen
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 17-09-03 21:49

Hej Poul Erik

Min altan er sydvendt og clematissen står inde i et hjørne med så meget læ
som den nu kan få. Tak for de gode råd!

JN

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 18-09-03 17:02

Janni Nørmølle wrote:
> Min altan er sydvendt og clematissen står inde i et hjørne med så
> meget læ som den nu kan få.

Ved du hvad art det er?

Poul Erik

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 19-09-03 08:45

Hej igen - jeg ved ikke hvilken art det er!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-09-03 07:21

> [...]
> ned i en papkasse med aviser som isolering.
> Sørg for at den ikke får varm sol om vinteren. Det kan få den igang med at

Vil det sige at de godt kan tåle frosten i en potte ?
Er en vestvendt mur hvor den får en del sol skidt ?
Jeg har dækket rodden og de nederste af stammen af, så den ikke får sol ?

Hvor langt skal den klippes ned, den er fra i år og er ca. 1½ m høj nu.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 20-09-03 09:13

Christian B. Andresen wrote:
> Vil det sige at de godt kan tåle frosten i en potte ?

Det kommer an på sorten! Potten skal selvfølgelig være frostsikker samt
rimelig stor.

> Er en vestvendt mur hvor den får en del sol skidt ?
> Jeg har dækket rodden og de nederste af stammen af, så den ikke får
> sol ?

De må ikke få det varmt om vinteren, så de begynder at skyde. Læg den
eventuelt ned hvis der er skarp sol.

> Hvor langt skal den klippes ned, den er fra i år og er ca. 1½ m høj
> nu.

Det er helt afhængig af sorten. Prøv at søge på danske sider om
clematis-beskæring. Der er mange gode sider med råd.
Hvis jeg ikke kender sorten, ville jeg lade den stå og se hvad der sker til
forår. Er der ikke en label med om sorten?

Poul Erik Jørgensen
(der bestemt ikke er clematis-ekspert)