Efterisolering af hulmur
Fra : anders majland

Dato : 17-09-03 10:49

Vi har så godt som besluttet at få fuldt noget rockwool i vores hulmur.
Men vi er lidt usikre på om der bør etableres noget udluftning. Huset er
fra 1928 og der er ikke nogen riste eller lign i muren. Huset ligger
åbent i terrænet og har ikke noget udhæng så jeg er lidt nervøs for at
nye udluftningsriste vil virke mod hensigten - altså at få mere
regn/fugt ind i hulmuren.

Hvordan gør man idag ?

/A

Fra : Biker Mike

Dato : 22-09-03 05:34

I vores hus som også er fra 1929 er der ingen udluftningsriste efter at der
blev hulmurs isoleret med glasuld, det har ikke givet nogle problemer.

Michael Sørensen

Fra : anders majland

Dato : 23-09-03 07:24

> [...]
at der
> blev hulmurs isoleret med glasuld, det har ikke givet nogle problemer.

Hvornår blev det gjort ?
Hvad gav du (for hvor mange m2) ?

/A - Der nu har fået dispensation så jeg kan nøjes med hulmursisolering
i gavlene istedet for de 125mm

Fra : Preben og Anette

Dato : 27-11-03 22:41

Når man hulmursisolerer kan indermuren ikke komme af med fugten.
Så der skal udluftning op af den ene eller anden art.
Dette kan gøres ved eksmpelvis varmegenvinding (som der gives stor tilskud
til) eller som du selv nævner det ved udluftnings kanaler.
Jeg ved at der snakket en del frem og tilbage vedrørende hulmursisolering af
ældre huse, om ikke luften imellem murene isolerer mere.
Hvem skal i have til at hulmursisolerer???
Jeg har set eksembler på at isoleringen er skredet ned i bunden så der intet
var foroven, jeg har set folk få skiftet vinduer hvor isoleringen ikke lå
ordentligt rundt ved vinduer med kuldebroer til følge. Så det skal overvejes
ret kraftigt inden man går igang

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 28-11-03 07:57

Brug papiruld, det er diffusionsåbent.
Mvh Thomas Strandvig
www.strandvig.dk

Fra : Klaus-Erik Jensen

Dato : 04-12-03 21:45

Preben og Anette <pcdunder@tele2adsl.dk> skrev:
> [...]
>skiftet vinduer hvor isoleringen ikke lå
>ordentligt rundt ved vinduer med
>kuldebroer til følge. Så det skal overvejes

Hej!

Ved hulmursisolering vandrer fugten, fra indermuren, igennem
isoleringe og igennem ydermuren, for derefter at fordampe fra
ydersiden af huset.
Den fugt man taler om, er fugten i selve rummet, og den vil typisk
sætte sig i rå træprodukter og på undersiden af lofterne. Dette
kan undgås ved at lufte ud to til tre gange 5 minutter om dagen.
Luften i hulmuren isolerer slet ikke, derimod opstår der små
luftvirvler fra den varme indermur og til den kolde ydermur, dette
bevirker at indermuren bliver kold.
Hvis det er et ordentligt isoleringsfirma, vil der ikke opstå
sammenfald af isolering eller manglende isolering.
Man bør nok overveje meget nøje, før man bruger parpiruld, iflg.
Statens Byggeforskningsinstitut er varmegennemstrømningen 20%
større i papiruld, i forhold til mineraluld.
Vil I vide mere, kan i maile til mig.

Hilsen

Klaus-E.

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 05-12-03 10:39

Rapport fra Statens byggeforskningsinstitut oplyser følgende:

Fabrikat *Varmeledningsevne

kg/m3 W/m.K

1 Fåreuld i rulle 28 Herawool uden støttefibre 0,040

2 Hør i rulle 34 Heraflax med støttefibre 0,040

3 Mineraluld 33 Rockwool A-batts 0,036

4 Papirisolering 65 Ekofiber Vind med salte 0,036

5 Papirisolering 40 Isodan med salte 0,038

6 Papirisolering 60 Isodan uden salte ----

7 Papirisolering 40 Miljø Isolering med salte 0,036

8 Papirisolering 40 Miljø Isolering uden salte ----

9 Perlite 112 Perlite SC siliconebehandlet 0,039

Der er altså ingen forskel i isoleringsevnen.

Med venlig hilsen

Thomas Strandvig

www.strandvig.dk