Uklog tomatdisposition?
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-09-03 20:43

Jeg har som før berettet lavet 10 tomatplanter af stiklinger fra en tidligt
indkøbt plante. Jeg vil ikke påstå at det hermed er bevist at det er forkert
at gøre. Helge P. siger det er OK. Men jeg gør det ikke mere. Planterne
voksede godt nok, men jeg har fået meget få sherrytomater ud af det. Der var
et par frøsåede, de har givet anderledes godt.
Hvad er jeres mening om den sag?

Jeg har haft usædvanligt mange revnede tomater i år, hvad var det nu man
kunne begrænse dette problem med?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Marianne

Dato : 15-09-03 22:07

> Jeg har haft usædvanligt mange revnede tomater i år, hvad var det nu man
> kunne begrænse dette problem med?

Vand, tror jeg, vile have fungeret perfekt!

mvh
Marianne

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-09-03 22:58

Marianne <hoyen@lundbak.dk> skrev i en

> Vand, tror jeg, vile have fungeret perfekt!

??? ...De står i kapillærkasser...
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-09-03 23:03

On Mon, 15 Sep 2003 21:43:20 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>voksede godt nok, men jeg har fået meget få sherrytomater ud af det. Der var
>et par frøsåede, de har givet anderledes godt.

Stiklinger giver jo et afkom som er nøjagtigt magen til moderplanterne.
Så det burde være muligt. Jeg tror nærmere at dine erfaringer skyldes
andre påvirkninger, måske har stiklingerne været tørret lidt ud, stået i
noget andet jord eller lign. (Uden at jeg aner nøjagtigt hvad det kan
være, det er mest en fornemmelse....)

Jeg kender en som selv bruger tricket med stiklingerne, for ham går det
fint.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-09-03 23:48

> [...]
> være, det er mest en fornemmelse....)
>
> Jeg kender en som selv bruger tricket med stiklingerne, for ham går det

Planten blev købt som en Gemini, men var en sherry af ukendt navn. Så måske
det ligger mere i sorten, de er forøvrigt yderst velsmagende, men meget små.
Moderplanten gav heller ikke en hel masse, det tog jeg som et resultat af at
den havde født ti børn. Nu lokker du mig til at prøve igen, øv.

Men altså, de groede godt, var foran frøplanterne hele tiden, måske de har
stået vel tæt. Til næste år skal der blive meget mere luft (det sagde jeg
også i år, men nu bliver det alvor), der har været en del skimmel, og det
tog mange klaser.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 16-09-03 01:55

> Jeg har haft usædvanligt mange revnede tomater i år, hvad var det nu man
> kunne begrænse dette problem med?

Sidast år havde jeg meget revnede tomater, så i år gav jeg jorden lidt kalk
inden jeg plantede,
Det har virket godt lige til jeg måtte lukke drivhuset næsten i
(solsorterne havde opdaget mine vindruer) og derved nedsatte fordampningen.

Eller også er kalken brugt op.
Det er i hvert faldet samspil mellem gødning og fordampning

mvh
Vibeke