dynamiske svarmuligheder til spørgskema
Fra : PeterL

Dato : 14-09-03 19:21

Hej,

Jeg er igang med at lave et spørgeskema til internettet, hvor jeg
skal bruge nogle dynamiske svar muligheder. Så hvis man klikke på
en bestemt svar, så kmmer der yderligere en gruppe af uddybende
spørgsmål.

Eksempelvis kunne et spørgsmål se så ledes ud:

Spørgsmål: Kan du programmere?
Svar A: Ja
Svar B Nej
Hvis man svar Ja på spørgsmålet skal der komme et ny spørgsmål
frem:

Hvilke sprog kan du programmere i?
Svar A: c
Svar B: c++
Svar C: PHP
Svar etc....

Er der nogen der ved hvordan man laver dette?

På forhånd tak for hjælpen

PeterL

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-09-03 19:50

PeterL <peter@loeppenthien.dk> writes:

> [...]
> en bestemt svar, så kmmer der yderligere en gruppe af uddybende
> spørgsmål.

> Er der nogen der ved hvordan man laver dette?

Der er mange forskellige måder at gøre det på.

Den simpleste (og den jeg anbefaler) er at have alle spørgsmålene på
siden til at begynde med. Så bruger du Javascript til at gennemløbe
dem, og skjule dem der ikke skal ses endnu, og når folk så svarer
"ja" på det første spørgsmål, så gør du det næste synligt igen.

Den metode har den ubestridte fordel at den virker selvom browseren
ikke har Javascript, eller har det slået fra (hvilket ifølge nogle
statistikker gælder for over 10% af brugerne).

Hvis du har, fx, en radiogruppe med svar til det første spørgsmål, så
kan du gøre sådan:

---
Kan du programmere?
<input type="radio" name="programmere" value="nej"
onclick="setVisible('programSprog',false)"> Nej
<input type="radio" name="programmere" value="ja"
onclick="setVisible('programSprog',true);"> Ja

Hvilke sprog ....
---
og så have en funktion "setVisible":
---
<script type="text/javascript">
function setVisible(id,vis) {
document.getElementById(id).style.display = (vis?"block":"none");
}
</script>
---

Du skal så også lave en funktion der fra start gennemløber alle dem
der ikke skal ses, og gør dem usynlige.

/L

Fra : PeterL

Dato : 14-09-03 23:22

Lasse Reichstein Nielsen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]

> Art D'HTML: <URL:http://www.infimum.dk/HTML/randomArtSplit.html>
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'
Det virkede jo overrasskende nemt. Men jeg lurede på den sidste
funktion du snakker om den er jeg helt og aldeles pas på. Hvordan skal
den se ud?

/P

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-09-03 23:42

PeterL <peter@loeppenthien.dk> writes:

> Det virkede jo overrasskende nemt. Men jeg lurede på den sidste
> funktion du snakker om den er jeg helt og aldeles pas på. Hvordan skal
> den se ud?

Det afhænger jo helt af hvilke ting du vil skjule. En simpel en ville
være:

function init() {
setVisible("spg2",false);
setVisible("spg5",false);
setVisible("spg7",false);
setVisible("spg13",false);
}

som kaldes med

Den vil skjule spørgsmålene 2, 5, 7 og 13 når siden er loadet.

/L