Afløbsrør længde!
Fra : S.A

Dato : 14-09-03 13:58

Jeg skal bruge VA-godkendt grå afløbsrør 75mm. Hvor lang er den største
længde man kan få diise rør i ?
Venligst
S.A

Fra : benny

Dato : 14-09-03 16:22

grå rør er ikke va-godkendt.....

Fra : S.A

Dato : 14-09-03 18:04

"benny" <beny@tdcadsl.dk> wrote in message
> grå rør er ikke va-godkendt.....

Hm..okay.. jeg skal i jorden med et 75mm rør. Hvilket skal jeg så bruge, og
hvor lange kan disse leveres.
S.A

Fra : Martin Christiansen

Dato : 14-09-03 21:24

"S.A" <s.a@e-mail.dk> skrev i en meddelelse news:bk2724$9m0$1@sunsite.dk...
> Hm..okay.. jeg skal i jorden med et 75mm rør. Hvilket skal jeg så bruge,
og
> hvor lange kan disse leveres.
> S.A

Hvad skal det bruges til..?

Fra : S.A

Dato : 16-09-03 17:17

> Hvad skal det bruges til..?

Jeg skal føre mit tagnedløb over til en brønd i den anden ende af bygningen.
(ca. 9 mt.) For ikke at røret skal være synligt vil jeg grave det ned langs
fundamentet.
S.A

Fra : Martin Christiansen

Dato : 17-09-03 21:27

"S.A" <s.a@e-mail.dk> skrev i en meddelelse news:bk7d1c$fo7$1@sunsite.dk...

> [...]
bygningen.
> (ca. 9 mt.) For ikke at røret skal være synligt vil jeg grave det ned

Så skal det laves i Ø 110 mm orange pvc. Det hedder en tørledning. Husk at
brønden normalt skal have sandfang og vandlås.

---

Fra : Martin Christiansen

Dato : 17-09-03 21:29

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse

> Så skal det laves i Ø 110 mm orange pvc. Det hedder en tørledning. Husk at
> brønden normalt skal have sandfang og vandlås.

Og brønden selvfølgeligt skal være tilsluttet regnvandssystemet, med mindre
at det er fællessystem i har.

---

Fra : S.A

Dato : 21-09-03 14:39

Hej Martin

Tak for din respons.
Jeg er blevet i tvivl om jeg vil grave hele vejen langs bygningen.
Jeg har nu tænkt på en faskine! Men jeg er bange for at der måske bliver for
vådt omkring faskinen, og om det kan give fugt i fundament.
2: .....har du nogen ide om hvordan man laver en sådan faskine?

Venligst
S.A

Fra : anders majland

Dato : 21-09-03 14:43

> har du nogen ide om hvordan man laver en sådan faskine?

Se f.eks www.faskine.dk eller www.wavin.dk der begge producerer plastik
kasser til faskiner. (Ellers er der jo den gode gamle med sten i den
rigtige størrelse - men det giver mere gravearbejde)

/A

Fra : S.A

Dato : 21-09-03 15:27

> Se f.eks www.faskine.dk eller www.wavin.dk der begge producerer plastik
> kasser til faskiner. (Ellers er der jo den gode gamle med sten i den
> rigtige størrelse - men det giver mere gravearbejde)

Hej Anders

Tak for dine links.
Jeg er mere til "den goé gamle metode". Det er trods alt kun et sommerhus
med en tagflade på ca. 50m2. Men hvordan laver man en sådan faskine. Jeg har
søgt på nettet, men kan ikke finde en "gør det selv arbejdstegning" Har du
evt. en ide.
Venligst
S.A

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 21-09-03 16:20

S.A wrote:
> [...]
> man en sådan faskine. Jeg har søgt på nettet, men kan ikke
> finde en "gør det selv arbejdstegning" Har du evt. en ide.

Det er beskrevet i: DS 440

Her er lidt tommelfingerregler:
Faskiner opbygges som en 0.4-0.5m bred rende. Som stenmateriale
anvendes singels 32/64 og fyldmaterialet afdækkes med en
fiberdug, der skal forhindre at finkornet materiale trænger ned
mellem stenene.
Før tilledning til faskine skal regnvandet have passeret et
sandfang.

Dimensionering:
I lerjord kan faskinens rumfang sættes til 1m3 pr. 30m2
overfladeareal. Rumfanget kan formindskes i sand/grus.

Afstand fra beboelse = 5m
Afstand fra skel = 2m

Håber dette hjælper :)

--
Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige
forberedelser

Fra : S.A

Dato : 21-09-03 16:34

> [...]
> I lerjord kan faskinens rumfang sættes til 1m3 pr. 30m2
> overfladeareal. Rumfanget kan formindskes i sand/grus.

Hejsa Carsten

Tak....det er jo lige hvad jeg har brug for.
Men..jeg kan se at jeg ikke kommer uden om at skulle grave. Jeg må overveje
situationen, og finde ud af om det bliver faskine eller opgravning langs
fundament. Men tak for en god og givende debat.

Venligst
S.A

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-09-03 17:07

"S.A" <s.a@e-mail.dk> skrev

> [...]
> situationen, og finde ud af om det bliver faskine eller opgravning langs
> fundament. Men tak for en god og givende debat.

Har du ovevejet det alternativ at opsamle tagvandet i en tønde og bruge det
til vanding?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : S.A

Dato : 21-09-03 17:33

> Har du ovevejet det alternativ at opsamle tagvandet i en tønde og bruge
det
> til vanding?

Hej Erik

Ja da.....men hvor skal jeg gøre af vandet når tønden er fyldt, og jeg ikke
er i huset??

S.A

Fra : anders majland

Dato : 21-09-03 16:41

> Jeg er mere til "den goé gamle metode". Det er trods alt kun et
> sommerhus med en tagflade på ca. 50m2.

Nu du siger sommerhus og brønd - Så er det vel ikke en septiktank eller
lign du vil hælder overfladevand i ?

/A

Fra : S.A

Dato : 21-09-03 17:38

> Nu du siger sommerhus og brønd - Så er det vel ikke en septiktank eller
> lign du vil hælder overfladevand i ?

Nu har vi en trixtank...men jeg vil ikke føre vandet til denne tank. (vist
ikke lovligt)
Der er et kloakrør, men hvor det løber hen ved jeg ikke. Men jeg går ud fra
at der tidligere er lavet en form for faskine som røret ender i.

Fra : anders majland

Dato : 21-09-03 17:57

> Nu har vi en trixtank...men jeg vil ikke føre vandet til denne tank.
> (vist ikke lovligt)

Du har styr på reglerne

> Der er et kloakrør, men hvor det løber hen ved jeg ikke. Men jeg går
> ud fra at der tidligere er lavet en form for faskine som røret ender
> i.

Afaik så skal der også en tilladelse til etablering af en faskine. Måske
du er så heldig at kommunen har din eksisterende på en tegning.

/A