iproute
Fra : Lasse B. Jensen

Dato : 13-09-03 20:19

Jeg ønsker at kunne smide forbindelse ud på 2 forskellige adsl 192.168.1.1
og .2. Jeg har derfor forsøgt følgende:

ip rule add fwmark 1 table linje1
ip route add default table linje1 \
via 192.168.1.1 dev eth1 weight 1\
via 192.168.1.2 dev eth1 weigth 1

Jeg kan så via iptables tagger med mark 1 til de typer af connections der
skal sendes ud. Herefter skulle de gerne blive smidt på hver sin linje efter
hånden som der kommer flere connections. MEN det ser ikke ud til at virke,
nogen der har ideer eller er det min ip rule der er fucked op ?

/Lasse

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 13-09-03 20:55

Lasse B. Jensen wrote:

> [...]
> hånden som der kommer flere connections. MEN det ser ikke ud til at virke,
> nogen der har ideer eller er det min ip rule der er fucked op ?

Istedet for 2*eth1, skal du skrive 2 forskellige interfaces.

Her er mere om det - men her har du sikkert været:
http://lartc.org/howto/lartc.rpdb.multiple-links.html

mvh/Glenn

Fra : Lasse B. Jensen

Dato : 13-09-03 22:47

Det er ikke en fejl der står eth1 2 gange

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 13-09-03 21:23

Lasse B. Jensen wrote:

> [...]
> hånden som der kommer flere connections. MEN det ser ikke ud til at virke,
> nogen der har ideer eller er det min ip rule der er fucked op ?

Hej Lasse

Ved bl.a. at følge adresserne hos lartc, blev følgende fundet:

Nano-Howto to use more than one independent Internet connection.
by Christoph Simon
v1.0, Dec 2, 2001:
http://www.ssi.bg/~ja/nano.txt

Alternative Routes and Dead Gateway Detection for Linux
Julian Anastasov <ja@ssi.bg>, October 2001:
http://www.ssi.bg/~ja/dgd-usage.txt

skyPipes References:
http://www.skybuilders.com/products/network/References.html
"...Multiple ISPs..."

IP Command Reference:
http://linux-ip.net/gl/ip-cref/
Multiple internet providers:
http://linux-ip.net/html/adv-multi-internet.html

information about traffic shaping:
http://www.docum.org/
http://www.docum.org/stef.coene/qos/tests/

Example of load balancing/redundant internet connections:
http://www.docum.org/stef.coene/qos/faq/cache/57.html

http://www.linuxhq.com/kernel/file/Documentation/kernel-doc-nano-HOWTO.txt

mvh/Glenn

Fra : Derek Doyle

Dato : 08-01-04 18:58

Hello,

For more information on a web-based GPL iptables configuration manager
that does NAT, Static Alternative Routes, and Dead Gateway Detection
across multiple ISP connections, read about skyPipes: Advanced Rules and
Routes Configurator at

http://www.skyPipes.com
or
http://skypipes.sourceforge.net

The site includes a full step-by-step HOWTO on patching the Linux kernel
using Juian Anastasov's Routes patches.

Thanks.

--
Derek Doyle, VP/CIO
http://www.skyBuilders.com

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 13-09-03 21:26

Lasse B. Jensen wrote:
> [...]
> hånden som der kommer flere connections. MEN det ser ikke ud til at virke,
> nogen der har ideer eller er det min ip rule der er fucked op ?

Du har nok større held med dit spørgsmål hvis du stiller det i
dk.edb.system.unix, da det jo alt andet lige er ret Linuxspecifikt AFAIK.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>