Børneorm - kurerer ofte sig selv, eller er~
Fra : Bo Warming

Dato : 13-09-03 20:00

Børneorm - kurerer ofte sig selv, eller er symtomfri.

Der er masser af renselses-ritualer og orme-kure, vedr de 8-9 millimeter
lange involdsorme, som for nogle voksne og børn giver kløe, men ofte er
symptomfri og altid uskadelige.

Måske de gør gavn, fx forebygger allergi.

Fordi forældre overvåger børn og disses afføring, er de mest omtalt hos
børn.

Man skulle tro at miljøer med tip-top renlighed og tæt overvågning af alle
ville have opnået udryddelse af børneorm på pågældende institution el.lign.

Men en sådan triumf har selv det grundigste tyske ordnung-muss-sein aldrig
præsteret, så måske mennesker slet ikke kan gøre noget fra eller til, og alt
andet end ormekur til de der er plaget af kløe, er totalt spild af
resourcer.

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : Bo Warming

Dato : 13-09-03 23:29

> Der er masser af renselses-ritualer og orme-kure, vedr de 8-9 millimeter
> lange involdsorme, som for nogle voksne og børn giver kløe, men ofte er
> symptomfri og altid uskadelige.

Kilde:: Læge Jerk W Langer "Politikens store lægebog" 2001

Vedr sekundær immunitet, altså at den kroniske infektion giver
modstandskraft imod noget helt andet, læs lektor Jesper Hoffmeyer, Politiken
, maj 2003.

Vedr epidemier: Johnny Thiedeke "Pokker, pest og piller" Panthon 1995

Begrebet sekundær immunitet er velkendt vedr talrige typer symbiose mellem
ulandsfolk og deres husdyr, og det må forudses at når traditionel livsstil
udryddes, vil øget sygelighed opstå.Ligesom visse typer svampe og alger
tilsammen danner lav og slet ikke kan eksistere uden de to livsformers
samliv, er det naturligt at mennesket uden at vide det har fundet sammen med
mikrober og større parasitter, og begge har fordele - måske ikke kun allergi
men også kræft var ukendt i stenalderen, hvor vi ikke tænkte på ikke at
adlyde hvad vor genetik er skabt til.
Elektronik og andre civilisationsfordele behøver man ikke at opgive for at
vende tilbage til naturen på isolerede områder, hvor det er fordelagtigt.
Selvfølgelig er det oplagt at vælge ormekur, hvis et barn har ulidelig kløe
pga orm, men der er intet asocialt i at lade stå til hvis infektionen kun
giver sjælden og mild kløg, hvilket er det normale, og da børn ikke studerer
hinandens afføring, er det ikke noget ens barn bliver drillet for at have.-
indtil det går væk af sig selv.
Der er teori om at nogle af de dødsfald - op mod 1 pr år - der er
associaeret til hvepsestik, har at gøre med allergi. Masser af børn har ikke
allergi. I min barndom havde ingen det, høfeber excl. Sidstnnævnte er ikke
beskrevet i forrige århundrede, og er nok en unødvendig
civilisations-sygdom. TRo ikke når journalister ævler "I stenalderen levede
de kun halvt så længe som os". Det meste af den forlængede levetid skyldes
spædbørnsdødelighedens nedbringelse.
Det er dumhed at stille tingene op sort-hvis, god-ond, ren-uren
Jeg har selv haft børneorm i mange årtier og fik det i en periode hvor jeg
var gift med en fysioterapeut, der forlangte ultra-renlighed. Yderst
sjældent mærker jeg en anelse kløe eller ser en lille hvid orm i afføringen.
Der er en fejl i Politikens store lægebog, idet de hævder at infektionen har
med børn at gøre, derved at børn ofte putter fingrene i munden og måske
forinden har berørt anus-omgivelser hvor orme-huner har lagt æg om natten -
og der anbefales stramme bukser om natten for at hindre børn i at røre anus.
Ugeskrift for læger har nævnt at man i mange husstande har fundet
børneormeæg i husstøvet, så spredning sker nok også på trods af brug af
ubehagelige kropsnære bukser om natten - æggene kommer ud i indeklimaet
ligegyldig hvad man gør, og er man modtagelig får man den ofte uskyldige
eller gavnlige infektion.
Vedr påstanden om at træk-og-slip-toiletter har været afgørende for
folkesundhed, er dette usandt.
New Scientist-tidsskriftet ca 1978 dokumenterede at 99% af renlighed har
ingen sundhedsfordele og den vigtigste del af den ene % er rensningen af
drikkevandet som sker på vandværkerne, og som har afskaffet kolera.
På Kolera-epidemiernes tid ville storbyens tabere ,fx alkoholikere og
hjemløse uden indlagt vand i hjemmet, ofte drikke vand fra vandpytter,
(hvilket var problemfrit på landet, hvorfra de netop var kommet ind "med 4
toget". Det var måske kun dette er gav dem den mikrobe, der blev dråben der
fik bægeret til at flyde over så epidemi brød ud..
At sammenblanding af ledningsvand og kloakudløb var en væsentlig årsag til
sygdom, er VVS-branchens yndtlings-tænkning, men ikke sandsynliggjort.
At følge dovenskab og anden tilbage-til-naturen behøver slet, slet ikke være
forbundet med risiko for sygdom eller lugt, hvis man gør brug af ny viden,
og ikke er en selvdestruktiv drukkenbold - måske epidemernes ofre var
ubevidst dødsønskende ligesom mange trafikofre er idag..
Bevis-pligt imod eksperimenter påhviler de, der har intolerance mod disse.
Det er ikke de eksperimenterende, der skal bevise, at
nytænkningen(=stenaldertænkningen) har fordele. Det vil måske vise sig, og
hvis det ikke viser sig, eller eksperimenterne ikke fører til ny mode, så
gør det intet.Man har kun det sjov, man selv laver.