Ideer til en skattejagt
Fra : Anja

Dato : 13-09-03 07:36

Hej

Min søn skal fejre sin 10 års fødselsdag sammen med 17 drenge - hvis alle
kommer.
Så var min plan at lave en en rigtig skattejagt da vi bor lige ved en stor
skov. Jeg regner med at dele dem op i små gr. da det nemt tager overhånd med
så mange på en gang. Vi er omkring 7-8 voksne som kan stå ved poster hele
vejen i gennem de ca. 4 km. Jeg regner med at der skal være drikkevarer og
hotdog på ruten.
I invitationen har jeg skrevet at Sebastian fødselsdag er blevet væk - om de
vil hjælpe med at finde den + at det er vigtigt med fodtøj som kan klare
lidt af hvert.
Men jeg mangler nogle ideer til hvad det er for opgaver de skal løse - det
skal jo være forskellige slags da nogle børn er mere til at bruge hoved og
andre er til det mere fysiske.
Så hvis i har nogle gode ideer eller et overordnet tema tager jeg imod med
kyshånd
Hilsen
Anja

--
Tjek www.holdum.dk det kan være vi lige har det du mangler...

Fra : Heidi

Dato : 13-09-03 08:52

Anja wrote:
> [...]
> bruge hoved og andre er til det mere fysiske.
> Så hvis i har nogle gode ideer eller et overordnet tema tager jeg

Nu ved jeg ikke lige hvor meget det har med skattejagt at gøre, men
jeg kan da fortælle hvad vi endte med at lave til min kærestes søns
6 års fødselsdag sidste weekend.
18 børn og voksne var delt ind i 3 hold, og skulle lave følgende:

Stafet med æg på en ske (de fik point hvis ægget kom helt med
tilbage).
Dartspil
En stor portion tynd havregrød "fyldes" med nogle ting, og nogle fra
hvert hold skulle derefter stikke en hånd ned og finde, og gætte en ting
der lå i gryden.
Hvert hold fik et ord på 7 bogstaver (som jo passende kunne have
noget med temaet at gøre), og skulle derefter finde og samle ting i
skoven
eller området, hvor tingen startede med et bogstav fra ordet. Jo
flere ting pr. bogstav, jo flere points (og det var tilladt at være
kreativ - der
kom bla. et par levende insekter på bordet, og havde de kunnet fange
en mus havde de også gjort det ).
Skydning med luftbøsse efter dåser (det kræver selvfølgelig at man
har en sådan til rådighed, plus nok at de voksne hjælper).

Desuden havde nogle andre i familien arrangeret en tøjstafet, hvor
hvert hold får udleveret et antal beklædningsstykker - såvidt jeg
husker var det en hat, et forklæde, en jakke, vanter og en højre sko -
og så skulle hver person i alt tøjet, løbe en tur og tilbage, hvor den
næste så skulle i det samme tøj. Det var i hvert fald en sjov ide,
ikke mindst hvis man vælger noget tøj som er mindre kønt.

Det er ikke sikkert du kan bruge noget af det, men jeg efterlyste selv
ideer til fødselsdagen herinde, og fik da i hvert fald det med ordlegen,
og havregrøden ud af det.
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 13-09-03 08:20

"Anja" <salg@holdum.dk> skrev i en meddelelse

> Så hvis i har nogle gode ideer eller et overordnet tema tager jeg imod med
> kyshånd

Jeg ved ikke, om mine ideer er aktuelle og brugbare i dit tilfælde - men nu
får du dem.

Jeg sendte engang en tilsvarende flok afsted på skattejagt. På den lille ø
Tunø, som man kan gå rundt om på lidt mere end en time.

Blandt deltagerne var en dreng, med anstrengelsesudløst astma - og han havde
ikke klaret at spurte afsted for fulde gardiner.

Så jeg fandt på at klippe den "spidse" top af en mælkekarton, fylde den med
vand og give point for, hvor meget vand der var tilbage, når skattejagtens
var gennemført. At de skulle rende rundt med den bøtte vand betød, at de
ikke overhovedet fandt på at ræse derudaf.

Undervejs på turen fik de karameller. Og vi skulle jo helst ikke efterlade
affald, så de fik at vide, at der var point for hvert stykke karamelpapir,
de havde med hjem. Af en eller anden årsag kom ungerne selv på, at der var
point for hvert stykke affald, de havde med hjem.... så øen blev nærmest
støvsuget for affald. Jeg måtte derfor give point for andet og mere end
karamelpapir.

Undervejs skulle de desuden ringe til en højtelsket lærer, der var blevet
forhindret i at deltage i turen. Han stillede dem en ny opgave.

Hvad der ellers var af poster husker jeg ikke rigtigt - udover at der var
både hjerneopgaver, ulækre opgaver, sjove opgaver, "farlige" opgaver,
spændende opgaver med et snert af krimi og politiarbejde, fysisk
anstrengende opgaver..... jeg husker, at de gik op i det med liv og sjæl og
at de var voldsomt engagerede.

God fornøjelse med jeres jagt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Hanne :o\)

Dato : 13-09-03 10:32

Hej Anja

I min sidste praktik var jeg med til en 6-årig fødselsdag hos en dreng (der
var piger med), hvor vi skulle på skattejagt.
Først skulle vi finde skattekortet, som var gemt i haven. Så skulle det
siddes sammen og frem kom en tegnet sørøver - faren fortalte at han havde
begravet en skat, så de skulle lede efter sørøvertegnet (som var sørøverens
hoved fik de fortalt). Da de fandt det, måtte de til at grave - og jeg
mener - virkelig grave. Og hvor de samarbejdede de piger&drenge. Til sidste
kom de ned til kassen ("kisten") og kunne åbne den...fyldt med gul
(chokoloade) og andet godt.
Det var en mulighed.

Andre ting kunne være fx huskeleg: du ligger nogle ting på en bakke -
fjerner viskestykket i 10 sekunder - ligger det over bakken igen...hvor
meget kan de huske af det de så?
En Quiz....fx hvor mange mennesker bor i Danmark, hvad hedder kongen osv.

Hilsen
Hanne

Fra : Anja

Dato : 13-09-03 20:13

Jeg vil bare sige tak for jeres forslag - der var flere ting jeg kunne
bruge.
Anja

--
Tjek www.holdum.dk det kan være vi lige har det du mangler...
"

Fra : Hald

Dato : 13-09-03 23:25

Hej Anja.
Første post kunne være lidt som det svageste led, hvis du deler drengene i
hold med tre på hver, spiller i det svageste led, hvert rigtigt svar giver
point når der bliver banket, puljen deles efter skattejagten. Når den første
runde er slut sendes det hold der bliver stemt ud afsted til næste post og
så fremdeles. Der spilles ikke færdigt, dvs. der er ikke eet vinderhold der
får puljen.

Der kunne også være poster med:

bue og pile skydning, (saml point)

dan ord af et langt ord, f,eks indianerlandsby eller sørøverkaptajnskasket
( et point pr. ord)

klip et billede i 8 dele og lad dem lægge puslespillet på tid

løb på skift i et par gummistøvler str.52 efter tre ting der er lagt ud, på
tid.

1-2-3-4-5 tegn tallene på jorden og lad børnene lægge sig i form som tallene

Klatre op i et højt træ, evt med et reb til hjælp det kunne være en klokke
de skulle slå til

bind fødderne sammen til hinanden og gå sådan til næste post.

mad hinanden med flødeboller med bind for øjnene

gem en ting og beskriv den i 3 ryk hvis de gætter tingen efter føste
oplysning får de 5 point efter 2. oplysning får de 3 og efter 3. får de 1
point.

mal hinanden som sørøvere.

Når nu det kun er drenge så kunne en af opgaverne være at skifte ble på en
dukke eller give barbie tøj på, her gives så point efter hvor flot det
bliver gjort.

Når de kommer tilbage efter turen samles de f. eks på græsplænen og skal
samle ledtråde til hvor skatten er gemt. Ledetrådene læses højt og det hold
med fleste point får først lov til at gå efter skatten, så det hold med
næstflest point og så fremdeles, skatten skal altså være meget svær at finde
så der stadig er ledetid tilbage til det sidste hold. Skatten skal forøvrigt
deles lige, men der kan jo sagtens være diplomer eller medaljer til de tre
bedste hold
Ja det var lige nogle bud håber at du kan bruge noget af det.
God fornøjelse Nina.