Selskabsakvarium i problemer..
Fra : Nikolaj Keldorff

Dato : 12-09-03 23:44

Hej Gruppe!

Jeg flyttede for lidt over en måneds tid siden og ved den lejlighed blev
hele akvariet (70L) også flyttet. Jeg så mit snit til at skabe hvad jeg
altid havde drømt om, et flot sandbundsakvarium a la regnsskovsbiotop. Før
vbar bundlaget noget lidt mørkt, fint grus og der var 2 rødder samt mange
planter deri.

Nu fik jeg altså skabt mit nye akvarium og alt fungrede fint. Dog kunne jeg
hurtigt efter flytning se mine honning-gurami han tabe MEGET af sin farve.
(pga. de ændrede lysforhold med lys bund?). I akvariet har jeg ca. 10
pristella, 1 par guldgurami, 1 par honninggurami, 2x plettede pansermaller,
og 7 scalarer.

Jeg ville forkæle dem alle lidt og har derfor købt en pakke frossede, røde
myggelarver. Efter jeg for en lille uges tid siden har givet dem alle 2
portioner er der nu død 1 x plettet pansermalle, 1 scalar og 1 af mine
guldguramier. Jeg har ligeledes lige set en lille skide snegl på sideruden,
og min anden malle ligger ret stille på bunden. På alle planter ser jeg også
hvad jeg er sikker på er begyndende trådalger... PANIK!!!!

Hvad gør jeg?? Mangler desperat råd fra jer..

Skal jeg flytte alle fisk ud i poser og spand, og starte akvariet HELT
forfra igen med helt nyt (mørkt?) bundlag, helt nye planter og alle sten
kogt samt rødderne .. eller hvad?

På forhånd tak for alle svar ...

MVH. en fortvivlet begynder

Fra : Lisbeth og Knud Schø~

Dato : 16-09-03 08:24

"Nikolaj Keldorff" <keldorff@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal jeg flytte alle fisk ud i poser og spand, og starte akvariet HELT
> forfra igen med helt nyt (mørkt?) bundlag, helt nye planter og alle sten

Jeg synes du skulle starte med at skifte vand. Det er slet ikke usandsynligt
at det er nitritforgiftning. Hiv 50% af vandet ud med det samme. Skift så
f.eks. 10-20 % igen om 3 dage og igen om 1 uge, hvor dfu så starter med at
skifte vand ugentligt.

Hvilken type sand har du brugt? Er bunden nu blevet superkompakt så der ikke
er trafik af bakterier til nedbrydning af affaldsstoffer?

Endelig synes jeg at der er rigeligt mange fisk til 70 liter -> hyppige
vandskift er nødvendigt

Hvordan har planterne det?

mvh/Knud

Fra : Ib Madsen

Dato : 18-09-03 20:26

Hej fint svar fra Knud.
Her er lidt ydereligere oplysninger:
Hvis dine fisk dør efter flytningen kan det skyldes:
1. at det vand de kommer fra var fyldt med nitrat, og derfor ikke kan tåle
nyt vand. De skal så tilvendes meget langsomt.
2. at de er forkølede ikke hvide pletter men at de bliver lidt matte i
farverne.
3. nitrit ved overfodring i nyt vand eller rådden bundlag fordi det er for
tæt.
Husk når du starter forfra, evt. også med nye neonrør, sker der meget med
dine planter, de er pludselig i nye omgivelser.
Kom gode hurtigtgrodende akvarieplanter i, giv dem akvariegødning.
Husk sugemaller til at rense bladende, fo hvis bladende ikke er rene virker
fotosyntesen ikke så godt.
Ikke alt for meget gennemluftning da det fjerner Co2 fra vandet.
Hvis du for trådalgerså køn et par trådalgespiserer også kaldt
Oblongusmalle. De er gode, man kan blive for store til akvariet, efter et
års tid.
Nb der er lige kommet til landet igen og kun en leverandør har dem.
Held og lykke.
Hilsen Ib Madsen
Dyrehandler Odense
66 12 42 80