Plante?
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-09-03 21:06

Jeg beundrede lige et bed i fuldt flor. Der stod nogen forholdsvis lave
planter med lodrette stængler og små blade med lyse nerver. Det var ikke
rosa blomster, men de øverste blade der havde farve. Navn?

Jeg kunne se der var lagt vægt på langtidsblomstrende. Der var bl.a.
Tagetes, Petunia, Skønhedsøje og nogen 'små gule jeg ikke kender'. Er der
nogen der gider nævne nogen langtidsblomstrende de holder af? Det er nemlig
lige hvad jeg er ude efter. De bedste er naturligvis stauder, eller
selvsående toårige, med den egenskab. Jeg har lige fået fat i en Natlys, den
glæder jeg mig til. Jeg kan se dem igang endnu, enormt flittige.

Er det normalt at Kokarde ikke blomstrer første år efter såning (sået inde).
Er de hårdføre?

Hvilke Liljer *skal man have? (Der er Havens dag rundt om på Planteskolerne
i denne Weekend).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-09-03 08:33

On Fri, 12 Sep 2003 22:05:39 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> Jeg beundrede lige et bed i fuldt flor. Der stod nogen forholdsvis lave
>planter med lodrette stængler og små blade med lyse nerver. Det var ikke
>rosa blomster, men de øverste blade der havde farve. Navn?

Brogetbaldet japansk pil (Salix 'Hakuro-Nishiki').
Den fåes især som opstammet træ, men hvis man er heldig kan den også
findes som en lille busk.

>Er det normalt at Kokarde ikke blomstrer første år efter såning (sået inde).
>Er de hårdføre?

Mine plejer at blomstre første år, dog afhængig af hvornår på året de
bliver sået.
De er hårdføre, men har det med at dø hvis de får lov at sætte frø.

>Hvilke Liljer *skal man have? (Der er Havens dag rundt om på Planteskolerne
>i denne Weekend).

Jeg er mest til vildarter af liljer, men de vil ikke trives her så de er
opgivet. Og ellers kender jeg ikke rigtig noget til liljer.

Og ja, havens dag - så nu vil jeg tage på arbejde....

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-09-03 22:10

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> [...]
> opgivet. Og ellers kender jeg ikke rigtig noget til liljer.
>
> Og ja, havens dag - så nu vil jeg tage på arbejde....

Jeg har lige læst at Liljer (de fleste) slet ikke må få kunstgødning,
hvorfor egentligt det? Husker lige den håndfuld Tigerliljen fik ned om
ørerne med besked om at se at få sig nogle børn!

Det er ikke Japansk Pil, men dusksalvie. Se nedenfor.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-09-03 13:23

On Sun, 14 Sep 2003 23:10:03 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Jeg har lige læst at Liljer (de fleste) slet ikke må få kunstgødning,
>hvorfor egentligt det? Husker lige den håndfuld Tigerliljen fik ned om
>ørerne med besked om at se at få sig nogle børn!

Jeg har aldrig hørt at liljer ikke må få kunstgødning.
Men jeg syntes også at kunne fornemme at liljer klarer sig fint uden
gødning i det hele taget.

>Det er ikke Japansk Pil, men dusksalvie. Se nedenfor.

Ja, det så jeg. Men den er vist kun etårig?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-09-03 16:38

> Ja, det så jeg. Men den er vist kun etårig?
>
> --
> Mads Lie Jensen

Rebekka skriver at det er en sommer'blomst', - den er kun enårig, ikke
Rebekka?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : michael

Dato : 15-09-03 19:14

Hej Preben !

> Rebekka skriver at det er en sommer'blomst', - den er kun enårig, ikke
> Rebekka?

Jo dusksalvie er kun etårig.

Hilsen Rebekka

Fra : michael

Dato : 14-09-03 08:01

Hej Preben !

> Jeg beundrede lige et bed i fuldt flor. Der stod nogen forholdsvis lave
> planter med lodrette stængler og små blade med lyse nerver. Det var ikke
> rosa blomster, men de øverste blade der havde farve. Navn?

Jeg tror, der kunne være tale om dusksalvie (Salvia viridis), som er en
sommerblomst. Den står i nogle store bede på min arbejdsplads og den er
faktisk rigtigt sød.

> [...]
nemlig
> lige hvad jeg er ude efter. De bedste er naturligvis stauder, eller

Sommerblomster har jo netop den egenskab, at de blomstrer hele sommeren. Det
er nok lidt sværere at finde stauder med denne egenskab, men en del stauder
kan blomstre længe eller remontere, vis man er flittig til at fjerne de
visne blomster. Nogle af de stauder, jeg kan komme i tanke om er Magerit
(Leucanthemum vulgare) 'Majdronning', som faktisk kan blomstre fra maj og
hele sommeren, hvis de visne blomster bliver pudset af. Blodrød storkenæb
(Geranium sanguineum) blomstrer også mere eller mindre hele sommeren, selvom
den selvfølgelig har en hovedblomstring. Det samme gælder Geranium endressii
'Rose Clair'. Krybeklokke (Campanula portenschlagiana eller poscharskyana)
blomsterer stort set også fra forsommeren og til frosten kommer.

> Er det normalt at Kokarde ikke blomstrer første år efter såning (sået
inde).
> Er de hårdføre?

Mine kokarder blomstrede så vidt jeg husker heller ikke det første år og ja,
de er hårdføre.

> Hvilke Liljer *skal man have? (Der er Havens dag rundt om på
Planteskolerne
> i denne Weekend).

Jeg synes alle liljer er dejlige, så det er svært at fremhæve nogle fremfor
andre, men enhver have bør vel indeholde et vist antal orientalske liljer
(de mest almindelige, som ofte også kan købe i potte i blomst). De store
trompetliljer er også meget smukke og så dufter de dejligt. Her tænker jeg
bl.a. på kongelilje (Lilium regale) og andre af samme type som f.eks.
African Queen. Kransliljer (Lilium martagon) er altså også meget yndige og
de selvsår sig, så man iløbet af nogle år kan have en stor bestand selvom
man oprindeligt kun købte et enkelt løg (som regel er de så dyre, at man
helt automatisk kun køber et løg).

God fornøjelse på planteskolerne.

Mange hilsner

Rebekka

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 14-09-03 22:20

michael <garp@get2net.dk> skrev i en news:KmU8b.12$J53.8@news.get2net.dk...
> Hej Preben !

> Jeg tror, der kunne være tale om dusksalvie (Salvia viridis), som er en
> sommerblomst. Den står i nogle store bede på min arbejdsplads og den er
> faktisk rigtigt sød.

Det er netop den, jeg fandt bl.a. dette billede:
www.heirloomnursery.com/pictures/horminumsage.JPG
Ved du hvor længe den står og er rød i kammen, og hvilke blomster har den?

Læste lige at Liljer slet ikke må få kunstgødning, det er da rart at vide.
Men hvorfor mon ikke?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : michael

Dato : 15-09-03 19:19

Hej igen !

> Det er netop den, jeg fandt bl.a. dette billede:
> www.heirloomnursery.com/pictures/horminumsage.JPG
> Ved du hvor længe den står og er rød i kammen, og hvilke blomster har den?

Jeg ved ikke hvor længe dusksalvie er rød i kammen (den kan vist iøvrigt
også være blå eller hvid), men jeg tror, den er det det meste af sommeren.
Så vidt jeg kan læse mig til er blomsterne små, uanseelige og hvide, så det
er ikke for blomstens skyld, at man skal dyrke planten.

Hilsen Rebekka