boligselskaber kontra selvstændig virksomh~
Fra : J.E.H.

Dato : 08-04-01 14:00

Hejsa NG.

Jeg har nogle problemer i forhold til opstart af en lille virksomhed, og
håber derfor at i har nogle forslag eller ideer til hvordan jeg kommer
videre som selvstændig - hvis ikke,- så er jeg i det mindte kommet af med
noget galde

Jeg har været så "dum og ærlig" at søge mit boligselskab om lov til at
drive et lille firma fra min bopæl. Selvom der kun ville være tale om brug
af telefon og computer for at drive dette firma, mener boligselskabet at der
i denne sag skal tages hensyn til naboer, og at de desuden ikke vil "blande"
bolig og erhverv.
Så svaret var altså nej.

Hvorfor jeg skriver "dum og ærlig" er fordi at jeg kunne have opstartet uden
tilladelse og måske have været fredet i nogle måneder - hvor jeg kunne have
afprøvet firmaets levedygtighed, kommet lidt på fode,- og måske optjent
nogle penge til leje af nogle lokaler.
Jeg ville så højst sandsynlig have fået først en repræmande for uvidenhed,
og derefter et forbud, men ville nok ikke blive smidt ud af min lejlighed da
jeg har boet her i 12 år, og iøvrigt er en god beboer.

Jeg har senere fundet ud af at flere andre i min bebyggelse driver
forskellige former for firmaer, men vil selvfølgelig ikke fortælle dette til
boligselskabet.

Jeg har desværre ikke penge til at leje lokaler,- og hvad det ellers ville
medfører af økonomiske investeringer såsom inventar osv. og synes også at
det er for farligt da det firma jeg vil starte er et nyt koncept, og (højst
sandsynlig) ikke er afprøvet på markedet før,- så jeg ved jo ikke om det vil
blive en succes eller en fiasko!

Jeg synes ikke at det er fair. I dagens Danmark hvor hjemmearbejde
indenfor forfatterskab, web-design, kuvertering, konsulentrådgivning,
hjemmeservicefirmaer osv.osv.. er almindelig praksis, ja selv Staten roser
og sætter pris på et iværksættende borgerskab,- så burde boligselskaberne da
ikke være en hindring.

Da jeg er lidt af en stædig person, vil jeg ikke lade mig stoppe!

Kan dette ændres rent lovgivningsmæssigt?
Er der nogle der har erfaringer indenfor dette område, nogle gode råd
el.lign. så er jeg lutter øjne.

Med venlig hilsen
Jannie Hansen

Fra : alexbo

Dato : 08-04-01 16:35

J.E.H. <egedia1@NOSPAMhotmail.com> skrev

> Kan dette ændres rent lovgivningsmæssigt?
Nej, det vi betyde at man kunne drive liberalt erhverv, advokatkontor
og lign.

> Er der nogle der har erfaringer indenfor dette område, nogle gode
råd
> el.lign. så er jeg lutter øjne.

Begynd.
Hvis boligselskabet henvender sig, svarer du, at du er begyndt
i en mindre skala end ansøgt om, så du mente ikke at der var noget
galt i det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 08-04-01 22:01

In <9apnif$if7$1@news.inet.tele.dk>, on 04/08/2001
at 03:00 PM, "J.E.H." <egedia1@NOSPAMhotmail.com> said:

> [...]
>skal tages hensyn til naboer, og at de desuden ikke vil "blande" bolig og

Det viser bare at det er lettere at få tilgivelse end tilladelse....

Men som du sikkert ved, så bliver hjemmearbejde altså mere og mere udbredt, og
hvis nu du var ansat, så ville det arbejde du laver hjemme jo bare være udført
på en hjemmearbejdsplads. Så er spørgsmålet om man kan have en
hjemmearbejdsplads hvis man er selvstændig? Jeg mener ja, det kan man godt. Så
altså dit firma leder efter lokaler, og indtil det har et skrivebord til dig, så
er du desværre nød til at arbejde fra din hjemmearbejdsplads. Du skal bare ikke
sætte dit firmaskilt op på døren.

/Knud

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 09-04-01 19:36

> Du skal bare ikke
> sætte dit firmaskilt op på døren.

Hej

Jeg kan heller ikke sætte firmanavn på døren, og normalt er det ikke
noget problem. Men forleden spurgte jeg en leverandør, hvor hans regning
blev af. Den var kommet tilbage - der har åbenbart været et
afløserpostbud, der ikke ville aflevere posten, når ikke firmaet stod på
døren.

Morale: Husk at få dine leverandører (og evt. kunder) til at skrive dit
eget navn på konvolutten.

mvh.
Jens Chr. Jensen

Fra : Denmark

Dato : 10-04-01 08:36

Hej

Du kan evt. bruge en postboks - det gør jeg !!!

Mvh.
Jan