underlig fejlmelding fra cron
Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 08-04-01 13:54

en testmaskine som har kørt som ftpserver i et par måneder er pludseligt en
gang ugentligt begyndt at levere følgende mail til root:

/etc/cron.weekly/makewhatis.cron:

zcat: ./dlclose.3.gz: No such file or directory
zcat: ./dlerror.3.gz: No such file or directory
zcat: ./dlsym.3.gz: No such file or directory

har nogen en ide om hav det er den fortæller?

essentielt: hvad er zcat?

finn

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-04-01 16:18

On Sun, 8 Apr 2001 14:53:30 +0200, CykelSmeden fra Aalborg wrote:

> [...]

> zcat: ./dlerror.3.gz: No such file or directory
> zcat: ./dlsym.3.gz: No such file or directory

> har nogen en ide om hav det er den fortæller?

Scriptet /etc/cron.weekly/makewhatis.cron kan ikke finde tre
filer... Læs evt. scriptet for at se hvad det prøver at gøre - det kan
måske give dig et hint om hvad problemet skyldes.

> essentielt: hvad er zcat?

Langt de fleste programmer på unix og unixlignende systemer er
dokumenteret i såkaldte "man-sider" - man læser manualen til et
program med kommandoen "man program" - i dette tilfælde altså "man
zcat".

Du kan læse om "man" kommandoen ved at skrive "man man".

"zcat" er ud "udgave" af "cat" der pakker ud samtidig med at den gør
hvad "cat" normalt gør (spytter indholdet af en fil ud).

På samme både findes zgrep, som gør det samme som grep bare også på
pakkede filer.

Mvh.

--
"Som en blomst, en blomst og en honningbi Adam Sjøgren
Er vi tabt i bi-biologi" asjo@koldfront.dk

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 08-04-01 16:46

Tak! jeg har ikke set cron.weekly/monthly før. Jeg har så været inde og
kigge begge steder og makewhatis filen indeholder kun:
#!/bin/bash

LOCKFILE=/var/lock/makewhatis.lock

# the lockfile is not meant to be perfect, it's just in case the
# two makewhatis cron scripts get run close to each other to keep
# them from stepping on each other's toes. The worst that will
# happen is that they will temporarily corrupt the database...
[ -f $LOCKFILE ] && exit 0
trap "rm -f $LOCKFILE" EXIT
touch $LOCKFILE
makewhatis -w
exit 0

og jeg kan slet ikke regne ud hvordan det kan generere et output med en
zcat komando, som heldigvis tilsyneladende ikke kan udføres.
der er svjks ikke cronjobs igang på maskinen.

finn

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-04-01 17:30

On Sun, 8 Apr 2001 17:45:34 +0200, CykelSmeden fra Aalborg wrote:

> makewhatis -w

Måske er det også et script?

> og jeg kan slet ikke regne ud hvordan det kan generere et output med
> en zcat komando, som heldigvis tilsyneladende ikke kan udføres.

(zcat sagde at den ikke kan finde de omtalte filer, ikke at zcat ikke
kan udføres).

Mvh.

--
"I met a christian in Christiansands, a devil in Helsinki" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-04-01 17:44

"CykelSmeden fra Aalborg" <outlook@acnord.SLET.dk> wrote:

> [...]
>zcat komando, som heldigvis tilsyneladende ikke kan udføres.
>der er svjks ikke cronjobs igang på maskinen.

Kommandoen 'makewhatis' genererer en søgedatabase med stikord fra alle
man-sider på maskinen, så man bagefter kan søge med 'apropos stikord'
eller 'whatis stikord'.

Jeg gætter på, at den har fundet 3 filer i /usr/man/man3, som den ikke
kan læse, og derfor får du en mail. Prøv at se, om de 3 filer har
andre permissions end de øvrige.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 12-04-01 00:04

det var smuk undervisning! TAK

de 3 filer findes, har samme righst som andre, men kan af en eller anden
grund ikke læses/kopieres. - det ligner en hdufejl

finn