Excel, dividér med antal felter med indhol~
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 12-09-03 14:45

I min oversigt over dagens salg, vil jeg gerne nederst have et
gennemsnit pr. dag (for en enkelt måned af gangen).

Lige nu ser det sådan ud:

=E37/23 for en måned
=F37/21 for en anden måned

(afhængigt af antallet af hverdage).

Kan jeg automatisk få Excel til at dividere med det antal felter med
indhold (lør- søn- og helligdage lader jeg blot være blanke), så jeg
på den måde ikke behøver ændre antallet af dage manuelt?

(Det vel vel også bevirke, at jeg i løbet af måneden stadig ville
kunne se gennemsnittet, for de dage der endnu er gået).

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/
- også Siemens M55, S55, C55 samt SonyEricsson T610

Fra : Mads

Dato : 12-09-03 15:14

> Kan jeg automatisk få Excel til at dividere med det antal felter med
> indhold (lør- søn- og helligdage lader jeg blot være blanke), så jeg
> på den måde ikke behøver ændre antallet af dage manuelt?

Du kan bruge Count() til at tælle felter hvor der er en værdi.

Mvh Mads

Fra : pre

Dato : 12-09-03 15:22

Kik på funktionen "Average" (Gennemsnit).

If A1:A5 is named Scores and contains the numbers 10, 7, 9, 27, and 2, then:
AVERAGE(A1:A5) equals 11
pre

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 12-09-03 17:08

pre skrev:

>Kik på funktionen "Average" (Gennemsnit).
>
>If A1:A5 is named Scores and contains the numbers 10, 7, 9, 27, and 2, then:
>AVERAGE(A1:A5) equals 11

Jeg får #NAVN? hvis jeg prøver. Desuden kan jeg vel ikke lave det
trick med at udregne gennemsnittet løbende pr. dag - i stedet for kun
at have gennemsnittet når måneden er gået - eller?

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 12-09-03 17:09

Lasse Hedegaard skrev:

>Jeg får #NAVN? hvis jeg prøver.

Godt så, jeg bruger den danske Excel - sikke noget hø, at man skal
bruge danske ord. MIDDEL virker - men hva' med det med løbende
udregning?

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 12-09-03 17:14

Lasse Hedegaard skrev:

>Godt så, jeg bruger den danske Excel - sikke noget hø, at man skal
>bruge danske ord. MIDDEL virker - men hva' med det med løbende
>udregning?

Ja, det virker jo helt som det skal - hvorfor prøver jeg det ikke
inden jeg skriver

Tak for hjælpen (nu får jeg dog en #DIVISION/0! i de måneder hvor der
endnu ikke er indtastet noget).

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Jan Kronsell

Dato : 13-09-03 09:55

> Tak for hjælpen (nu får jeg dog en #DIVISION/0! i de måneder hvor der
> endnu ikke er indtastet noget).

Når der ikke er indtastet noget regnes det som 0, og derfor det
fejlmeldingen.

Du kan fx bruge denne formel til at undgå fejlen:

=HVIS(ER.FEJL(MIDDEL(dit område));"";MIDDEL(dit område))

Jan

Fra : Leo Heuser

Dato : 13-09-03 11:56

Lasse

Det løbende gennemsnit kan du få på følgende måde:
Lad os gå ud fra, at dine data står i B2:B100

I C2 indtastes

=MIDDEL(HVIS(IKKE(ER.TOM($B$2:B2));$B$2:B2))

Da det er en matrixformel, skal den afsluttes med
<Shift><Ctrl><Enter>, også hvis du redigerer den senere.
Læg mærke til brugen af blandede absolutte ($$) og
relative (ingen dollars) referencer.

Træk C2 ned til C100 med fyldhåndtaget (det lille kvadrat i
cellend nederste højre hjørne).

Leo Heuser
MVP Excel

Followup to newsgroup only please.