Rabat på møbler?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 11-09-03 20:43

Sidste år købte vi møbler hos et større Århusiansk bolighus for ca.
25.000,- i en omgang.
Sælgeren var ikke til at hugge eller stikke i mht. rabat (vi fik en
lille smule dog...), men gav os sit kort og lovede at når vi kom og
skulle have et nyt spisebord (nybagte husejere uden et ordentligt
spisebord med tilhørende stole, skulle vi bare komme til ham og så
skulle vi nok finde en "god pris".

Det var selvfølgeligt smart af ham, men nu havde vi ikke kunnet finde
præcis de møbler et andet sted.

Nu er spørgsmålet så:
Nu skal han naturligvis presses noget mere (payback time end første
gang vi handlede hos ham; hvor meget kan man med god jysk frækhed
forvente at kunne presse ham?

Vi taler om et bord og seks stole som typisk ender i ca. 12-14.000 i
"katalogpriser".

Som reference har jeg før hentet ca. 30% på hvidevarer (på listeprisen)
ved enkeltstykskøb.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-03 21:21

> [...]
> "katalogpriser".
>
> Som reference har jeg før hentet ca. 30% på hvidevarer (på listeprisen)

Tja det er jo svært.
Det kommer an på situationen:

1 - de har nogle varer de bare vil af med for enhver pris
2 - de har nogle varer med god fortjeneste
3 - de har nogle varer med lav fortjeneste

1'eren får du mest ud af. 3'eren er sikkert den du har mødt sidste gang...

Meeen som ex. fik jeg da et 1900 kroners havemøbel sæt ned i 1300 sidste
mdr. pga sæson slut (altså ex 1)...

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 11-09-03 21:49

Steen Suder, privat wrote:

> Sidste år købte vi møbler hos et større Århusiansk bolighus for ca.
> 25.000,- i en omgang.

Klip

> Som reference har jeg før hentet ca. 30% på hvidevarer (på listeprisen)
> ved enkeltstykskøb.

Kommentar til din sammenligning:
Jeg tror at hvidevarebranchen er speciel. Der kan selv jeg - uden evner
til at prutte om prisen - få 30 - 40% rabat.!!
Kig tilbage i tidligere indlæg, og du vil finde sammme rabatniveau for
andre der køber hvidevarer.

Så det kan du vist ikke bruge som målestok.

Men 10% kan du formentlig få uden ret meget arbejde.

(Jeg fik forleden ca.20% rabat på en satellitmodtager. Fordi jeg kunne
henvise til bla. priser på Internettet. Og fordi jeg havde gjort noget
forarbejde. - Vidste noget om det jeg ville købe.)

Mvh. Jørgen

Fra : Johnt

Dato : 11-09-03 23:01

> [...]
> andre der køber hvidevarer.
>
> Så det kan du vist ikke bruge som målestok.
>
> Men 10% kan du formentlig få uden ret meget arbejde.

Møbelforretningen har noget større avance end i hvidevarebranchen, så du bør
da mindst kunne få samme rabat.

Ellers så ring rundt

Hilsen

René

Fra : SB

Dato : 14-09-03 13:24

"Johnt" <johntt@(fjerndette)mail.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
Der er typisk en fortjeneste på 40 - 50% på møbler iflg. min kammerat der
arbejder i et møbelhus

/Søren

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 07-10-03 21:39

Steen Suder, privat wrote:
> [...]
> forvente at kunne presse ham?
>
> Vi taler om et bord og seks stole som typisk ender i ca. 12-14.000 i

Han ville give godt 10%, hvilket jeg med det samme meddelte ham ikke var
godt nok. Han ville handle eller noget så vi gik med uforrettet sag.

> Som reference har jeg før hentet ca. 30% på hvidevarer (på listeprisen)
> ved enkeltstykskøb.

Vi har nu været i flere kædeforretninger og er ikke kommet længere end
noget der lugtede af små 15% på annonceret pris.

Nu har vi imidlertid også besøgt en møbelforretning hvor vi har opnået
29% ift. de angivne priser. Dertil kommer levering til døren (vi bor ca.
21KM væk).

Summa summarum:
Det ser ud til at det ikke er så nemt at hente særligt meget hos kæderne
(Idemøbler, Danbo, Domo, Hansen etc.) når man bevæger sig i disse
relativt lave prislejer, men at det er noget nemmere hos bolighuse der
er uden for et kædesamarbejde.

Bordet er det samme (S.D. Møblers "Svenna" 110x220cm) og vi har fundet
det i de fleste af de besøgte forretninger. Den stol vi oprindeligt
havde bestemt os for fandt vi også de fleste steder til nogenlunde den
samme pris, selvom vi dog endte med en lidt dyrere og bedre stol ("Ina").