Fakturering af kørsel
Fra : HE

Dato : 11-09-03 10:01

Hvor meget kan man tillade sig at fakturere for kørsel til et kundebesøg
udover statens kørselstakst?
Hvis man eksempelvis bruger 1,5 time ud til kunden og 1,5 time tilbage, så
er 3 timer tabt.

Mvh
Heidi

Fra : Dan

Dato : 11-09-03 10:53

> [...]
> udover statens kørselstakst?
> Hvis man eksempelvis bruger 1,5 time ud til kunden og 1,5 time tilbage, så

Tja, du har vel en timeløn - enten fast eller aftalt med kunden.
Så er der vel bare 3 x Timeløn + Antal km x Takst

mvh.,
Dan

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-03 10:59

"Dan" <No_Sp@m.Net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tja, du har vel en timeløn - enten fast eller aftalt med kunden.
> Så er der vel bare 3 x Timeløn + Antal km x Takst

Det lyder rimeligt, alt afhængig af timelønnen.

Jeg tænker specielt på de timelønninger som ligger mellem 1.200 og 2.500
kr. .... hvis de overhovedet findes mere.

Hr. Bjørn

Fra : anders majland

Dato : 11-09-03 17:45

> Jeg tænker specielt på de timelønninger som ligger mellem 1.200 og
> 2.500 kr. .... hvis de overhovedet findes mere.

Vi ligger ikke så højt - men kører alligevel med en "lav" sats for
kørsel, rejsetid og anden spildtid. Størrelsen er politisk (men dækker
vores kostpris på en time) på godt det halve af den fulde sats. Dertil
kommer så km-penge og evt dieter efter statens takser og bro/færge og
andre ting "på beløbet"

/A

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-03 22:18

"anders majland" <andersDOTmajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> vores kostpris på en time) på godt det halve af den fulde sats. Dertil
> kommer så km-penge og evt dieter efter statens takser og bro/færge og

Det er en glimrende løsning...der er jo ikke andre til at betale
"gildet" end kunden/kunderne.

Hr. Bjørn

Fra : anders majland

Dato : 12-09-03 10:11

> Det er en glimrende løsning...der er jo ikke andre til at betale
> "gildet" end kunden/kunderne.

Eneste uløste problem er hvad man så gør når kørslen ikke udgår fra
firmaet. F.ek en medarbejder der bor "nabo" til en kunde men har langt
til kontoret. Typisk tagen han servicen der da det jo er nemmest for
alle parter - men det kan jo også ske at det istedet er en anden der
kører en rundtur på par hundrede km fra firmaets addresse istedet....
Eller for den sags skylde hjemmefra ....

Det er nok ikke nogen generelle løsninger - man må bare sørge for at det
aftalt på forhånd ..... Vi forsøger at klare os med en
"rimelighedsbetragtning" og håber kunderne forbliver enige. Over for en
af de store kunder kører vi med at vi fakturerer faktisk tid -
ligegyldigt om det er kortere eller længere end fra kontoret. I sidste
ende er der nok så meget gynger og karuseller i det at vi ligeså godt
kunne tage en fast pris for transporten fra kontoret. Men da alle køre i
deres privatbiler (til km-takst) er det nemmeste jo bare at fakturere
kunderne det samme...

/A

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-03 19:29

"anders majland" <andersDOTmajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

KLIP...en del

> Men da alle køre i
> deres privatbiler (til km-takst) er det nemmeste jo bare at fakturere
> kunderne det samme...

Her er vi lodret uenige.

Hvem skal betale spildtiden..?

Hr. Bjørn

Fra : anders majland

Dato : 14-09-03 19:13

> Her er vi lodret uenige.
> Hvem skal betale spildtiden..?

Du skrev da ellers "Det er en glimrende løsning" inden jeg uddybede - så
jeg tror at du misforstår. Det er kilometre, færger broer der faktures
videre direkte. Altså f.eks 200km af statens x satsen, 2x storebælt osv.

Tiden faktureres selvfølgelig også ... med 2 satser som jeg skrev
tidligere. En for at "lave noget" og en anden for rejsetid og evt anden
spildtid.

/A

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-03 19:47

"anders majland" <andersDOTmajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Tiden faktureres selvfølgelig også ... med 2 satser som jeg skrev
> tidligere. En for at "lave noget" og en anden for rejsetid og evt
anden
> spildtid.

O.k ... så har du ret i at jeg misforstod dig.

Vi er således enige.

Hr. Bjørn

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 11-09-03 11:01

"HE" <he@xNOxSPAMxbit4bit.dk> wrote in message
> [...]
> udover statens kørselstakst?
> Hvis man eksempelvis bruger 1,5 time ud til kunden og 1,5 time tilbage, så

Man kan selvfølgelig fakturere for kørslen såfremt kunden er bekendt med
afstanden og der er tale om et væsentligt antal km (f.eks. >5). Jeg havde på
et tidspunkt er lokalt firma (500 meter fra mig) til at lave noget pc
opsætning. På et senere tidspunkt ringede jeg så til dem på samme
telefonnummer, da der skulle laves noget mere. I mellemtiden var firmaet
flyttet 20 km væk uden, at jeg vidste det. Der accepterede jeg IKKE kørsel,
da de ikke oplyste om det, før jeg fik regningen.

Hilsen
Uffe

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-03 11:12

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Der accepterede jeg IKKE kørsel,
> da de ikke oplyste om det, før jeg fik regningen.

Hmmm ... skal alm. lønmodtagere ikke have løn i kørselstiden også..?

Hr. Bjørn

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 11-09-03 11:52

"Bjørn Jørvad" <hrbjoern_AT_post.tele.dk> wrote in message

> Hmmm ... skal alm. lønmodtagere ikke have løn i kørselstiden også..?

Har du overhovedet forstået problematikken?

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-03 12:23

"Uffe Kousgaard" <uffe@routeware.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Har du overhovedet forstået problematikken?

Det lover jeg dig, jeg har.

Specielt fordi mange har svart ved at forstå en enkeltmandsvirksomhed
*ikke* skal anvende statens takster for kørsel, da det er det rene
tilsætning.

En revisor som evt. an´befaler dette, bør smides på porten omgående.

Hr. Bjørn

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 11-09-03 14:40

> Det lover jeg dig, jeg har.

Hmm, jeg er ikke sikker. Jeg regnede med at ringe til et lokalt firma,
som derfor ikke havde nogle kørselsudgifter for at besøge mig (eller
stort set ingen). De var dog i mellemtiden flyttet uden at sige det til
mig. De kunne principielt være flyttet til den anden ende af landet og
så havde kørslen lige pludselig været en meget betragtelig omkostning.
Derfor mente jeg ikke, at jeg med rimelighed kunne forventes at skulle
betale for den ekstra kørsel.

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-03 15:18

> [...]

> så havde kørslen lige pludselig været en meget betragtelig omkostning.
> Derfor mente jeg ikke, at jeg med rimelighed kunne forventes at skulle

Jeg forstår dig såmen godt og firmaet burde have fortalt dig om de "nye"
kørselsomkostninger/kørselsudgifter.

Nogle firmaer opererer også med et startgebyr eks. 550,- kr., hvilket i
dit tilfælde (som gammel nabo) kunne have været en bekostelig affære.

Men nok om det, min holdning er, man kan ikke bruge statens
kørselstakster til noget som enkeltmandsvirksomhed.

Din timepris skal i forvejen være yderst konkurrencedygtig og skal du
samtidig sætte (arbejds-)tid til på kørsel, hænger det ikke mere sammen.

Hr. Bjørn

Fra : Jonathan Stein

Dato : 11-09-03 22:20

HE wrote:

> Hvor meget kan man tillade sig at fakturere for kørsel til et kundebesøg
> udover statens kørselstakst?

Man kan vel "tillade" sig at fakturere det, som kunden vil betale. Bor du
midt i en storby og har dine kunder inden for 500 m, kan du sikkert fakturere
fuld timepris under kørsel og stadig være konkurrencedygtig. Bor du 2 timer
fra nærmeste kunde, må du nok æde noget af kørslen selv.
- Men husk altid at gøre kunden opmærksom på pris for kørslen først. Det er
dumt at miste en kunde på en uoverensstemmelse om det, og hvis det går i
hårdknude, kan det sikkert alligevel ikke svare sig at tage en tur i retten
for at få pengene.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/