Har fundet knallert der kører 130 km/t
Fra : Pcman

Dato : 10-09-03 22:32

På dk.marked.privat er der en knallert 45 som sælger påstår kan køre 130
km/t. Knallerten er en Piaggio.

Mon han vil stille op til en måling??? Var der ikke en der kunne måle
præcist?

Mvh
Jarl - der er mekker på konens Maxi som kører 60.
--
Maico 250 B 1960
Dnepr K-750 med sidevogn

Fra : Hekto

Dato : 10-09-03 23:10

In article <jLM7b.643$Ei5.79@news.get2net.dk>, Pcman says...
> På dk.marked.privat er der en knallert 45 som sælger påstår kan køre 130
> km/t. Knallerten er en Piaggio.

WaaaauW ... en hønsetand! *LOL*

> Mon han vil stille op til en måling???

Næppe!!!!!!

> Var der ikke en der kunne måle
> præcist?

Vi har speedometre og stopure, og var helt tilfredse med at kalde
118Km/t for 120 Km/t!
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Hekto

Dato : 11-09-03 23:56

In article <jLM7b.643$Ei5.79@news.get2net.dk>, Pcman says...
> Mon han vil stille op til en måling???

Næææh! Han har ... heller ... ikke givet lyd fra sig!

Fra : Pcman

Dato : 12-09-03 07:29

"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> wrote in message
> In article <jLM7b.643$Ei5.79@news.get2net.dk>, Pcman says...
> >
> Næææh! Han har ... heller ... ikke givet lyd fra sig!

He, det er da osse lidt pinligt. Min knallert kører 130 hahaha. Det ku min
helt nye DT 175 ikke engang køre. Men han var da modig nok til at skrive 130
km/t.
Hilsen
Jarl
--
Maico 250 B 1960
Dnepr K-750 med sidevogn

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-03 08:35

Tjah, hvorfor mon ikke det skulle kunne lade sig gøre med 130? Altså min
Derbi Senda kører ca 100 ud af lige vej med 72ccm tun. Har været oppe på 110
med en anden udstødning. Hvis vi nu siger at speedometrene er 10% forkerte,
så bliver det altså ca 100 km/t ud af lige vej med den hurtige udstødning.

En Senda vejer måske 10kg mere end en piaggo (Zyphoon/Zip?) jeg vejer 105kg
med tøj på og er rimlig høj (ja ja, ikke mere end 190cm) dvs. vindmondstand
når jeg sidder oprejst med stor jakke på.

Hvis en knægt på 70kg kører med 80ccm tun på en mindre knallert som er
indstillet korrekt. Vi er altså 45kg lettere med mindre vindmodstand og har
flere kræfter at gøre med. Da kunne jeg godt se 130km/t som realistisk...
men så må toppen da også være ved at være nået med de gengse tundele?

--
Lasse

Fra : Robert Andersen

Dato : 12-09-03 07:51

> Hvis en knægt på 70kg kører med 80ccm tun på en mindre knallert som er
> indstillet korrekt.

I min ordbog er en knallert på 50 cc. tuning der kun går ud på at øge
kubikantallet er for mig at se en lidt for let løsning. Jeg havde i mine
knallertdage en Kreidler florett 5 gears med 50 cc tunsæt (håndlavet
udstødning, 28 mm Karburator osv.) som var specielfremstillet af TH Tuning,
det ydede i omegnen af 15-16 HK ved 15.000 rpm, hvor hurtigt den kunne køre,
tja aner det ikke, men der var godt nok skub i......
(Havde også et 80cc sæt, men igen, så er det jo ikke en knallert mere).
Kreidler havde i sin tid vandkølede 50 cc. sæt som ydede 17 HK, og som en
dygtig tuner kunne presse et par HK mere ud af.

/Robert

Fra : Pcman

Dato : 12-09-03 08:19

"Robert Andersen" <rob_the_smurf@remove.hotmail.com> wrote in message

> [...]
> Kreidler havde i sin tid vandkølede 50 cc. sæt som ydede 17 HK, og som en
> dygtig tuner kunne presse et par HK mere ud af.

Helt enig.
Og en 50 ccm knallert hvor en smart gut har skruet en 125 ccm motor i, er
selvfølgelig heller ikke en knallert. Klart hvis sådan en hjemmeskruet en
går hurtigt. Men jeg vil mene at op til 70 ccm er tilladt ved en evt måling.
Hilsen
Jarl
--
Maico 250 B 1960
Dnepr K-750 med sidevogn

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-03 09:48

Jeg opfattede det oprindelige spørgsmål som, om det var muligt at få en
Piaggio til at køre 130km/t... det mener jeg godt kan lade sig gøre med de
rigtige dele. At det er 50ccm der afgører om det er en knallert, jamen
hvorfor er størrelsen på kaburatoren ikke også en faktor for dette?

Fra : Hekto

Dato : 12-09-03 09:02

In article <3f617a2d$0$97201$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Lasse
Skyum" <lskyum(AT)mail.dk> says...
> [...]
> rigtige dele. At det er 50ccm der afgører om det er en knallert, jamen
> hvorfor er størrelsen på kaburatoren ikke også en faktor for dette?

Det var ikke det oprindelige spørgsmål. Det må være en hvilken som
helst knallert! ;0)

Slagvolumen har noget med det forventede drejningsmoment at gøre.
Større slagvolumen kan trække højere gearing.
Jeg har dog ikke hørt om at en RS50 kan køre mere end ca. 110 md 80cc
tun på.

Kaburatoren er, næsten, uden betydning. Den skal være stor nok; men
større kaburator er ikke bare = flere HK. Dels skal der tages hensyn
til den øvrige indsugningskanals tværsnitsareal, og dels til trækkraft
ved lavere omdrejninger. Det hjælper ikke med 28mm Kaburator 25mm
studs, og så et indsugningsareal over membranerne, der måske kun er
halvdelen af kaburatorens.

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
portalen.com ?

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-03 10:25

> Slagvolumen har noget med det forventede drejningsmoment at gøre.
> Større slagvolumen kan trække højere gearing.
> Jeg har dog ikke hørt om at en RS50 kan køre mere end ca. 110 md 80cc
> tun på.

Okay, jeg forstår at volumen har størst betydning... men hvorfor er det
volumen der definere det som en "knallert"?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-09-03 10:01

Lasse Skyum wrote:
> Okay, jeg forstår at volumen har størst betydning... men hvorfor er det
> volumen der definere det som en "knallert"?

Jah, hvorfor er det det ? min er da også en "knallert", selv om den er
over 50cc ?

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Hekto

Dato : 12-09-03 09:59

In article <3f6182ef$0$97205$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Lasse
Skyum" <lskyum(AT)mail.dk> says...
> Okay, jeg forstår at volumen har størst betydning... men hvorfor er det
> volumen der definere det som en "knallert"?

I lovens forstand, må en knallert max. have et slagvolumen på 50,00cc,
ellers er det en MC.

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-03 11:25

Ja ja, men loven siger også at man ikke må tune dem til at køre stærkere
selv om de stadig er 50ccm...

Jeg vil nu holde fast i at kalde min Senda 72ccm for en knallert, for det er
godtnok en lidt vattet motorcykel.

Fra : Hekto

Dato : 12-09-03 12:45

In article <3f619119$0$97209$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Lasse
Skyum" <lskyum(AT)mail.dk> says...
> Jeg vil nu holde fast i at kalde min Senda 72ccm for en knallert, for det er
> godtnok en lidt vattet motorcykel.

Du ville ikke kunne få den godkendt som knallert, selv om den var
droslet og kørte 30 km/t.
Kører der nogen Harley'er rundt med 30 km/t, som knallerter?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-09-03 12:48

Hekto wrote:
> Kører der nogen Harley'er rundt med 30 km/t, som knallerter?

De kører ofte med 30km/t (eller noget lignende;) men som knallerter
er nok tvivlsomt...

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-03 13:56

> Kører der nogen Harley'er rundt med 30 km/t, som knallerter?

Hehe, sjovt nok du siger det

Jeg har lige hørt (men ikke bekæftet) at man kan få en droslet Virago som 45
knallert... men det nok bare en røver.

--
Lasse

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-09-03 13:32

Lasse Skyum wrote:
> Jeg har lige hørt (men ikke bekæftet) at man kan få en droslet Virago som 45
> knallert... men det nok bare en røver.

Er det nødvendigt at drosle den for det??? )

Men du har ret i at det er en røverhistorie..

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Hekto

Dato : 12-09-03 08:57

In article <3f616912$0$97169$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Lasse
Skyum" <lskyum(AT)mail.dk> says...
> [...]
> flere kræfter at gøre med. Da kunne jeg godt se 130km/t som realistisk...
> men så må toppen da også være ved at være nået med de gengse tundele?

Luftmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden. Ved dobbelt
hastighed er luftmodstanden 4 gange så stor. Det samme gør sig
gældende for friktionstab m.m.
En scooter er stort set udelukket med en 50cc motor. Alene
transmissionstabet på 20-25% kvæler forsøget.
Vindmodstand og transmissionstab æder simpelthen alle det HK du kan
proppe i den.

Eneste realistiske mulighed er en knallert med gearkasse, kåbe,
tilbageflyttede fodhvilere, lettet for alt overflødigt o.s.v.

En ganske almindelig Suzuki GN250 har i omegnen af 22HK. På gode dage
har den en topfart på 115 Km/t; men 105 km/t er ganske normalt. En
knallert med gearkasse, vil sandsynligvis kunne nå 130Km/t med et godt
langt tilløb.

En knallert der går 120km/t er bare ikke noget man laver hjemme i
cykelskuret, uanset hvor mange HK tuningssættene påstås at have fra
fabrikantens side.

- jeg vil ihvertfald gerne se en!

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-03 10:37

> [...]
> transmissionstabet på 20-25% kvæler forsøget.
> Vindmodstand og transmissionstab æder simpelthen alle det HK du kan

Ja at vindmodstanden stiger med kvadrated af hastigheder (x^2) er meget
logisk da der er x flere molekylder der rammer og de har x mere impuls der
overføres. Dette er dog kun en ca udregning da formen på objektet har meget
stor betydning... dvs. en stor vindjakke som jeg nævnte virker som et sejl,
men alligevel kan min medium-tunede og tunge knallert rende 100km/t på en
lige vej. Den vil gerne ha (et gæt) 800 meter til at nå der op og kan
selvfølgelig ikke gøre det i modvind... men medvind er heller ikke påkrævet.

Jeg var egentlig under den opfattelse at scootere med variomatic udnyttede
kræfterne bedre end med en gearkasse... men åbenbart ikke, det er jeg da
glad for at høre!

> Eneste realistiske mulighed er en knallert med gearkasse, kåbe,
> tilbageflyttede fodhvilere, lettet for alt overflødigt o.s.v.

Ja, en Aprilia RS er måske en mulighed... men en lille scooter har vel
heller ikke den vildt vindmodstand?
Især ikke hvis køren er lille og evt dukker hovedet lidt.

> En ganske almindelig Suzuki GN250 har i omegnen af 22HK. På gode dage
> har den en topfart på 115 Km/t; men 105 km/t er ganske normalt.

Ok, det var ikke så meget... men jeg vil da tro at den kan klare det over
rigtig lange afstanne. Hvor den tunede knallert nok eksploderer efter 5km.

--
Lasse

Fra : Hekto

Dato : 12-09-03 09:59

In article <3f6185aa$0$97170$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Lasse
Skyum" <lskyum(AT)mail.dk> says...

> [...]
> selvfølgelig ikke gøre det i modvind... men medvind er heller ikke påkrævet.

Misforstået! ;0)
Du rammer det same antal molekyler; men med større hastighed. Det
modsvarer at de rammer dig med en større hastighed, og dermed kinetisk
energi. ½*masse*Hastighed2

Formen betyder ganske meget. Jeg arbejder ikke med andet! ;0)

> Ja, en Aprilia RS er måske en mulighed... men en lille scooter har vel
> heller ikke den vildt vindmodstand?
> Især ikke hvis køren er lille og evt dukker hovedet lidt.

Det er frontarealet der tæller i første omgang, derefter formen.
Scooteren er ikke specielt god; men en vindskærm hjælper faktisk, dog
uden at være så gpd som en aerodynamisk kåbe.

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-03 11:13

> Misforstået! ;0)
> Du rammer det same antal molekyler; men med større hastighed. Det
> modsvarer at de rammer dig med en større hastighed, og dermed kinetisk
> energi. ½*masse*Hastighed2

Okay, at det er samme antal giver ingen mening i mit hoved, men det er så
heller ikke noget jeg har studeret. Altså samme antal/tid mener du også ik?
Hvis man kører igennem den samme mængde luft hurtigere, så må man da ramme
timsvarende flere molekyler? Well, nevermind...

> Formen betyder ganske meget. Jeg arbejder ikke med andet! ;0)
Oki, cool arbejde

> Det er frontarealet der tæller i første omgang, derefter formen.
> Scooteren er ikke specielt god; men en vindskærm hjælper faktisk, dog
> uden at være så gpd som en aerodynamisk kåbe.

Så vi skal altså op på hvad.... 20HK for at en scooter render 130km/t. Nej,
det er nok ikke ret mange der kan klare den

Fra : Hekto

Dato : 12-09-03 12:43

In article <3f618e48$0$97208$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Lasse
Skyum" <lskyum(AT)mail.dk> says...
> [...]
> Hvis man kører igennem den samme mængde luft hurtigere, så må man da ramme
> timsvarende flere molekyler? Well, nevermind...

Tænk dig bare et enkelt molekyle. tag et øjebliksbillede, lige i det
øjeblik du rammer det. Mål kraften du rammer det med.
Gentag med den dobbelte hastighed, og mål igen.
Det er rigtigt at du passerer mere luft, når du kører hurtigere; mmen
du passerer den samme mængde når du kører langsomt, det tager bare
lidt længere tid.

> Så vi skal altså op på hvad.... 20HK for at en scooter render 130km/t. Nej,
> det er nok ikke ret mange der kan klare den

He, he! ... det er lige dét der er pointen!!

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-03 14:32

> [...]
> Det er rigtigt at du passerer mere luft, når du kører hurtigere; mmen
> du passerer den samme mængde når du kører langsomt, det tager bare

Hmmm... nu siger mit underligt hoved at formlen skulle være
frontareal*fart^3 der giver vindmodstaden

(Men jeg har hørt det med x^2 før så det passer nok ikke)

Altså vi har, på vores tur, en mængde af luft der skal rammes...

Samlet energi = ½ * (masse af luft) * fart^2 | Kinetisk energi formlen

masse af luft = afstand * frontareal * K (K = en eller anden konstant)

Samlet energi = (afstand * frontareal) * fart^2 | Indsæt masse af luft
og drop konstanterne

Motorens effekt = Samlet energi / turens tid

Motorens effekt = (afstand * frontareal) * fart^2 / turens tid | Indsæt
samlet energi

turens tid = afstand / fart

Motorens effekt = (afstand * frontareal) * fart^2 / (afstand / fart) |
Indsæt turens tid
Motorens effekt = frontareal * fart^3
| Simplificer

Hvor er fejlen?

Nej,

> He, he! ... det er lige dét der er pointen!!

Yep, jeg giver dig også ret... det er vel derfor man snakker om tingene

Fra : Hekto

Dato : 12-09-03 14:03

In article <3f61bcf2$0$97175$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, "Lasse
Skyum" <lskyum(AT)mail.dk> says...

> Hmmm... nu siger mit underligt hoved at formlen skulle være
> frontareal*fart^3 der giver vindmodstaden
>
> (Men jeg har hørt det med x^2 før så det passer nok ikke)

Det er vist en tilnærmet formel?
Der mangler nogle forstyrrende elementer som tryk, temperatur og
turbulens. K dækker så over turbulens og alt muligt andet, der
forstyrer billedet af en firkantet plade, med et givent areal, der
trækkes igennem luften med en vis hastighed. K gør også at det går
bedre med aerodynamiske emner istedet for skotøjsæsker. Temperatur og
tryk gør luften tykkere/tyndere.
Men luftmodstanden stiger eksponentielt med hastigheden = lig med at
den bliver MEGET større, selv om hastigheden kun øges lidt.

> Altså vi har, på vores tur, en mængde af luft der skal rammes...
>
> Samlet energi = ½ * (masse af luft) * fart^2 | Kinetisk energi formlen

Den er OK.

> masse af luft = afstand * frontareal * K (K = en eller anden konstant)
Afstand? Nærmere rumfang. Det er dog svært at afgøre rumfanget af
noget man kun lige rører med næsen. Derfor er det nemmere at betragte
et molekyle ad gangen, og så bruge temperatur og tryk til at udtrykke
afstanden imellem de enkelte molekyler. Så kan man kigge på en 'skive
luft' der er et molekyle tyk.

> Samlet energi = (afstand * frontareal) * fart^2 | Indsæt masse af luft
> og drop konstanterne
>
> Motorens effekt = Samlet energi / turens tid
Der mangler en vejlængde. 1HK = 75kg løftet 1 meter på 1 sek. (gammel
definition)

> [...]
> samlet energi
>
> turens tid = afstand / fart
>
> Motorens effekt = (afstand * frontareal) * fart^2 / (afstand / fart) |

Godt spørgsmål!? ;0)
Hvis knallerten bevæger sig med en jævn hastighed, helt uden
friktionstab og luftmodstand, på en jævn flade, så laver motoren
faktisk ikke noget!
Indsætter vi friktionstab og luftmodstand, er det det eneste motoren
skal overvinde. Når motorkraft = tab har vi igen en jævn hastighed.
Tilfører vi mere motorkraft kan vi overvinde mere tab, indtil vi igen
opnår en jævn hastighed. For hver gang vi dobler tabene, skal vi gange
motorkraften med 4.
Desværre ødelægger motorens egne tab og turbulens regnestykket, så man
ikke bare simpelthen kan gange ud, og få hastigheden ved 30, 60 og 120
Km/t. Ellers ville man nå 120 Km/t med ca. 8 HK.

Det er der tilgengæld penge i at måle på! Se mere på
www.dantecdynamics.com

> Yep, jeg giver dig også ret... det er vel derfor man snakker om tingene

Ja, da! Men det er også derfor at de er lige så sjældne som
hønsetænder!

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-03 15:18

> Afstand? Nærmere rumfang.
Min ide var at betragte det samlede energiforbrug på en køretur... men drop
det bare

> www.dantecdynamics.com
Det ser spændende ud. Hvis jeg ikke var blevet ansat som programmør var det
lige noget for mig at arbejde med... men nok efter en tur på uni lyder det
til.

--
Lasse