Vraggods
Fra : Søren Reinke

Dato : 10-09-03 18:30

Hejsa

Efter at havde set udsendelsen på DR1 om dykkerne fra Korsør frømandsklub,
er jeg kommet til at tænke på noget.

Hvad er egentligt folks holdning til at tage vraggods med op fra vrag i
vores farvande ?
Er det okay at dykkere fra en klub tager tingene og beholder dem selv ?
Eller at dykkere beholder tingene selv ?

Hvad siger loven egentligt om dette, jeg er lidt i tvivl da man høre
forskellige ting fra forskellige mennesker.

Personligt er jeg faktisk meget i tvivl.
På den ene side synes jeg det er for dårligt at man ripper et vrag for ting
og sager og derved ødelægger oplevelsen for andre.
Men igen er det synd tingene forsvinder med tiden.
Men jeg synes tingene nok nærmere skulle på et museum eller lignende istedet
for at lande i en eller andens private hjem eller i et klubhus.

Jeg er meget interesseret i at høre jeres mening om dette emne, hvis nogen
kan henvise til lovgivningen ville det også være fint.

Hilsen Søren Reinke

Fra : Søren Arnvig

Dato : 10-09-03 19:19

"Søren Reinke" <disky@disky.remove.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad siger loven egentligt om dette, jeg er lidt i tvivl da man høre
> forskellige ting fra forskellige mennesker.

Før du kan optage effekter fra et vrag , skal du indhente en tilladelse.
Når du har den, kan du hente hele vraget , hvis du har lyst,
bare du ikke formindsker dybden på stedet.

Hvis du finder effekter løst på havbunden må du tage dem
med med det samme. Du skal bare lige melde fundet til myndighederne.

Det er altid en stor fornøjelse at hæve effekter fra f.eks Munkholmbroen
Cykelstel, pengekasser , videomaskiner og aflevere det hos politiet.
Forestil dig deres ansigt, når man kommer med et sort mudret vådt
cykelstel, som måske er en tyverisag . Det er bare grineren.

Søren Arnvig

Fra : Allan Hansen

Dato : 10-09-03 19:41

"Søren Reinke" <disky@disky.remove.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er meget interesseret i at høre jeres mening om dette emne, hvis nogen
> kan henvise til lovgivningen ville det også være fint.

Loven er jo helt klar at man ikke må tage noget som helst medmindre man har
en tilladelse. Ligesom min klub har haft tilladelse til optagelse fra
forskellige vrag gennem årene er jeg sikker på at Korsør har deres
tilladelse i orden.
Men man må undre sig over denne restriktive lovgivning som nok har sin rod
fra enevælden. De fleste vrag er stort set nedbrudte efter 100 år og
effekter fra vraget er begravet i bunden eller ødelagt af nedbrydning hvis
de da ikke er nedsprængte, gravet op eller trawlet i stykker. Der er
åbenbart en ide hos nogen at hvis dykkerne ikke tog noget så ville vragene
stå ligeså intakte som i en Anders And blad . Denne ide har nok rod i
manglende dykning og viden om vrag. Det pågældende vrag har nu ligget på
bunden i over 50 år uden interesse fra museers side. Det ender vel med at
dette vrag får historisk og arkæologisk værdi om 50 år når den hele er væk.
Jeg synes det er fint at Korsør har dette projekt og jeg er da sikker på at
de vil dele deres viden og effekter med evt. interesserede museer. Bare
alene denne tv-udsendelse ( som jeg desværre ikke har haft mulighed for at
se endnu ) giver jo en vidensformidling af betydelig værdi.
Jeg har det ganske fint med at nogen tager en "souvenir" med op hvis det
efterfølges af en konservering eller bevaring. De få eksempler med et
afsavet skrueblad tjener ikke noget formål men set overfor de mange ned og
afsprængte og hævede skruer kan det ikke hidse mig op. Min egen
"vrageffektoptagelse" er nu uhyre beskeden men en af mine "ulovlige" ting er
er ½blyantsstor træsplint fra Sjælland. Denne træsplint har f.eks. mine børn
haft med i skole sammen med historien om slaget på Rheden. Denne træsplint
som havde været i kamp med Nelson kunne børnene så røre samtidig med at de
hørte historien. Det er selvfølgelig forkert at jeg tog træsplinten men den
repræsenterer mindre end en 1/1000 del af hvad pæleormene æder om året.

Allan Hansen

Fra : Gert Grønnegaard

Dato : 10-09-03 23:26

"Søren Reinke" <disky@disky.remove.dk> skrev i en meddelelse

> Eller at dykkere beholder tingene selv ?

I Korsør Frømandsklub har vi den regel at, hvis et medlem tager ting
(souvenirer) med op fra et vrag, tilhører tingene klubben. Denne regel skal
forhindre, at tingene bare ender i en privat kælder eller loftrum, hvor
absolut ingen kan få gælde af dem.
De ting som derimod havner i klubben bliver konserveret og hængt
op/udstillet i vores klubhus, hvor både klubbens medlemmer og de mange
gæster vi har hvert år fra bl.a. andre dykkerklubber kan betragte vores
fund. Korsør Frømandsklub har eksisteret i snart 40 år. I løbet af disse år
har klubben efterhånden skabt en flot samling af fund som pryder vægene i
vores klubhus. På denne måde virker klubhuset nærmest som et "mini-musseum".
Desuden har der været afholdt 2 officielle vragudstillinger (en i Odense og
en i Sønderborg) inden for de sidste 2 år, hvor flere klubber udstiller
deres fund. Her har Korsør Frømandsklub også været repræsenteret.

> Hvad siger loven egentligt om dette, jeg er lidt i tvivl da man høre
> forskellige ting fra forskellige mennesker.

Før man må tage souvenirer med op fra et vrag, skal der søges tilladelse fra
Farvandsdirekturatet. En sådan tilladelse udstedes kun til én person eller
klub ad gangen og gælder i 1 år.
Korsør har selvfølgelig altid sørget for at have de nødvendige tilladelser i
orden. Ellers ville vi jo være ualmindelig dumme, hvis vi lod en
landsdækkende TV-station lave optagelser i kluhuset og fra det dykkeprojekt
er vises i "19 direkte" hvis vi var/er på den forkerte side af lovgivningen.

> På den ene side synes jeg det er for dårligt at man ripper et vrag for
ting
> og sager og derved ødelægger oplevelsen for andre.
> Men igen er det synd tingene forsvinder med tiden.

På sin vis kan jeg godt give dig ret i, at man ødelægger dykkeoplevelsen for
andre dykkere, med som du selv skriver er det også synd, at tingene med
tiden forgår.
Og desuden vil det være komplet umuligt at "opdrage" alle landets dykkere
til at lade interessante ting blive, hvor de er - Så derfor......:
Hvis ikke vi tager de ting vi finder med op, er der bare andre der gør det.
Lyder det sidste som en plat undskyldning ? Tja... Men det er faktum!

Med venlig hilsen
Gert Grønnegaard
Korsør Frømandsklub

Fra : Søren Reinke

Dato : 11-09-03 17:04

Gert Grønnegaard wrote:

> [...]
> (souvenirer) med op fra et vrag, tilhører tingene klubben. Denne regel
> skal forhindre, at tingene bare ender i en privat kælder eller loftrum,

Det lyder som en rigtig fornuftig regel.

> vragudstillinger (en i Odense og en i Sønderborg) inden for de sidste 2

Ja desværre fik jeg ikke set udstillingen i Sønderborg :(

> Før man må tage souvenirer med op fra et vrag, skal der søges tilladelse
> fra Farvandsdirekturatet. En sådan tilladelse udstedes kun til én person
> eller klub ad gangen og gælder i 1 år.

Tak for informationen.

> [...]
> landsdækkende TV-station lave optagelser i kluhuset og fra det
> dykkeprojekt er vises i "19 direkte" hvis vi var/er på den forkerte side

Det har du så sandelig ret i.

> [...]
> det.
> Lyder det sidste som en plat undskyldning ? Tja... Men det er faktum!

På det punkt er vi helt enige, der vil altid være nogen der ripper tingene
fra et vrag selvom man ikke må.

Hvad er egentlig til at fjerne fastskruede ting på et vrag ?
jeg tænker her på koøjer, skruen osv.

Det med at opdrage folk minder mig om min tur til Seattle sidste år, da vi
kom ud til vraget lå der nogle, desværre danske, dykkere i en lille jolle,
og de var lige på vej i vandet. Dette er såmen fint nok, var det ikke fordi
de havde koben, nedstryger osv i hænderne. Hvad de ikke vidste var at den
ene af dykkerbådens ejere var norsk politikvinde, så gæt lige hvem der fik
et møgfald af dimensioner, og de danske dykkere kom med meget dårlige
undskyldninger, og at de var ved at reparere deres udstyr osv.

Sørgeligt men sandt :(

Hilsen Søren Reinke som snart skal op til Seattle igen

Fra : René Kofoed

Dato : 11-09-03 16:25

Hej med jer

Nu kan jeg oplyse at der er søgt sovinier optagelse ved farvandsvæsenet.
Optagelsen er søgt i mit navn og er gældende indtil 1/5 2004. I praksis vil
det sige at alt der blev optaget fra vraget tilhøre mig, hvor jeg så har
valgt at forære det til klubben, så alle der kommer der, kan få glæde af
det.
Min holdning til at optage ting fra vrag er lidt blandet. Hvis tingene er
lige til, dvs. at alle der dykker en tur rundt på vraget kan se det uden
nogen vidre indsats, synes jeg det er synd af fjerne det. Det giver os alle
et mere spændene dyk.
Men som i tilfældet her hvor, vi er nød til at fjerne en masse slam for at
finde tingene, ja så har jeg det helt fint med det. Disse ting er der jo
ingen der ser, på et almindelig dyk. En af sidegevindstnerne, er at der blev
mere plads til at svømme igennem styrehuset på et almindelig dyk, og dermed
en større opblevelse for mange andre dykker. Andre gange har vi udtaget
nogle kasser i lasten, noget der er forbeholdt de få, at svømme der ind. Men
disse ting har set dagens lys, til glæde for mange andre.
Jeg vil da også gerne gøre opmæreksom på at vi faktisk laver mange dyk på
vrag uden at have noget med op.

René Kofoed

Fra : Tonny/Carina

Dato : 11-09-03 20:43

> [...]
> Jeg er meget interesseret i at høre jeres mening om dette emne, hvis nogen
> kan henvise til lovgivningen ville det også være fint.

Hej NG
Jeg har ikke set programmet, ej heller været i klubhuset i Korsør - kun hørt
om dens "museum"

Min holdning til optagning af effekter fra vrag, illustreres meget fornemt
på Allan Jensen's hjemmeside.

Dog kender jeg "lidt" (jeg er ikke jurist) til reglerne omkring tilladelser
og ikke mindst hvorledes man skal forholde sig når man optager sådanne.
Som der allerede er skrevet, så skal man være i besiddelse af en tilladelse
fra Farvandsvæsenet for at må optage effekter fra et vrag der er under 100
år.
Og nej, man må ikke skære vrag i stumper og stykker for at få et koøje med
hjem - hvis nogen skulle få en så forrykt og vanvittig ide. Man må optage,
ikke nagelfaste ting og ikke andet.

Endvidere mener jeg faktisk, at der i tilladelserne står at man skal
orientere Farvandsvæsenet om effekter som man optager fra vraget.

Er man derudover i tvivl om hvilke effekter man må optage, hvorledes man
søger en tilladelse osv., kan man som jeg vist tidligere har skrevet, rette
henvendelse til Farvandsvæsenet/Inspektoratet på telefon 32 68 95 00 - de er
faktisk meget flinke og hjælpsomme. De har vist også en hjemmeside

Er vraget ældre end 100 år må intet optages og man skal endvidere for bare
at få lov til at dykke på vraget, søge tilladelse herom hos
Kulturarvstyrelsen.

Tonny Hansen

Fra : Allan Hansen

Dato : 11-09-03 21:09

"Tonny/Carina" <cariton2@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Endvidere mener jeg faktisk, at der i tilladelserne står at man skal
> orientere Farvandsvæsenet om effekter som man optager fra vraget.

Og det er jo nemlig et vigtigt punkt. Ofte er der tale om for myndighederne
ukendte vrag hvor myndighederne også får oplysninger om vragets navn,
størrelse, dets stand og dets indhold. Ofte arbejdes der videre i arkiverne
og vragets historie stykkes sammen.

Allan Hansen

Fra : Gert Grønnegaard

Dato : 12-09-03 00:34

> [...]
>
> Er vraget ældre end 100 år må intet optages og man skal endvidere for bare
> at få lov til at dykke på vraget, søge tilladelse herom hos

Det er helt korrekt, at man absolut ikke må fjerne genstande fra vrag, der
er mere end 100 år gamle. Men, med hensyn til, at der skal søges tilladelse
til at dykke på et sådan vrag, er du lidt på vildspor.
Vedrørende vrag, der er mere end 100 år gamle, henviser kulturarvsstyelsen
til naturbeskyttelsesloven §14. hvor i der står: "Der må ikke foretages
ændringer i tilstanden af fortidsminder på havbunden"

Dog er der nogle ganske få vrag, som er over 100 år gamle, hvor der er
direkte dykkeforbud. F.eks. på "Dannebrog" i Køge Bugt. I disse ilfælde skal
der søges tilladelse før der må dykkes på dem.
På kulturarvsstyrelsens hjemmeside kan man se, hvordan en sådan tilladelse
kan søges og hvor den skal sendes hen.

Gert Grønnegaard

Fra : Tonny/Carina

Dato : 12-09-03 07:27

"Gert Grønnegaard" <gert.groennegaard@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
tilladelse
> til at dykke på et sådan vrag, er du lidt på vildspor.

Som sagt er jeg ikke jurist - så dermed blev jeg lidt klogere.

Tonny Hansen

Fra : Lars Fogtmann

Dato : 12-09-03 07:28

Hej Søren
'tjek lige denne link
ssk-dyk.dk/galleri/vragudstilling

det var 3. gang den blev afholdt.

Det er dejligt at se, hvor megettid folk bruger på at konsevere de ting de
finder, for det kræver meget tid.
Iøvrigt er de fleste ting der hentes op, hentet op fra steder hvor de ikke
bliver fundet, hvis der ikke bliver gravet efter dem.

Og så kan jeg fortælle dig at det er nemt at få en souvenieroptagelse til
løsfund.

mvh

Lars Fogtmann

Fra : Søren Reinke

Dato : 14-09-03 18:23

Lars Fogtmann wrote:

> [...]
> bliver fundet, hvis der ikke bliver gravet efter dem.
>
> Og så kan jeg fortælle dig at det er nemt at få en souvenieroptagelse til

Hej Lars

Jeg takker mange gange for linken.

Jeg håber de snart laver en udstilling igen :)

HIlsen Søren Reinke