Kontrol af forbindelse til server.
Fra : Ukendt

Dato : 10-09-03 16:41

Hej NG.

Er det muligt i JavaScript, at lave en funktion der foretaget et "ping"
eller lignende til en server, for at se om der er forbindelse, og herefter
opdatere en bool-variabel med svaret.

Kan ikke rigtig finde noget præcist om det.

MVH. Leif.

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 10-09-03 16:53

Leif wrote:
> Er det muligt i JavaScript, at lave en funktion der foretaget et "ping"
> eller lignende til en server, for at se om der er forbindelse, og herefter
> opdatere en bool-variabel med svaret.

Ja, med mhaRemoteServer, hvis du har mulighed for at ligge en lille js-fil på den server du
ønsker at "ping'e".

http://users.cybercity.dk/~dsl58854/articles/mhaRemoteServer/readme.html

Hintzmann c",)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 10-09-03 17:12

"Leif" <?> writes:

> Er det muligt i JavaScript, at lave en funktion der foretaget et "ping"
> eller lignende til en server, for at se om der er forbindelse, og herefter
> opdatere en bool-variabel med svaret.

Du kan prøve at hente et billede fra serveren, og se om det lykkes:

function ping(url, responseFunction) {
var img = new Image();
img.onerror = function (){responseFunction(false);};
img.onload = function (){responseFunction(true);};
img.src = url;
}

Denne funktion skal have en url til et billede på serveren man vil
tjekke, og en funktion som skal kaldes med en boolean der siger om det
virkede. Man kan ikke bare returnere svaret direkte, fordi man skal
vente på at billedet bliver loadet (eller ikke bliver det).

/L

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-03 17:16

Tak for hurtigt svar begge to, jeg kigger på begge forslag.

MVH. Leif.

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-03 17:53

Jeg er lidt i tvivl om funktionen "responseFunction"

Er det en funktion jeg skal oprette, eller er den en slags inline funktion,
der ikke kræver yderligere.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 10-09-03 20:57

"Leif" <?> writes:

> Jeg er lidt i tvivl om funktionen "responseFunction"
>
> Er det en funktion jeg skal oprette, eller er den en slags inline funktion,
> der ikke kræver yderligere.

Det er en funktion du skal oprette (med et eller andet navn) og sende
med som parameter til funktionen.

Et eksempel på brugen:
---
// hvad vi gør med svaret:
function myResponseHandler(up) {
if (up) {
alert("Serveren er oppe");
} else {
alert("Serveren svarede ikke");
}
}

// Tjek om min server svarer (det billede ved jeg findes):
ping("http://www.infimum.dk/privat/PicA.png",myResponseHandler);
---

Det vigtige er at "ping" ikke returnerer et svar med det samme. Det
kan den ikke, da kommunikationen med serveren er asynkron. I stedet
sender man en "call-back" funktion med, som så bliver kaldt når
vi har svaret.

/L 'Continuation Passing Style Ekspert'

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-03 21:42

Puha, det er svært.

> Det er en funktion du skal oprette (med et eller andet navn) og sende
> [...]

Jeg har nu i med head indsat følgende 2 funktioner:

function ping(url, responseHandler) {
var img = new Image();
img.onerror = function (){responseHandler(false);};
img.onload = function (){responseHandler(true);};
img.src = url;
}

function responseHandler(up) {
if (up) {
alert("Serveren er oppe");
} else {
alert("Serveren svarede ikke");
}
}

Og i min body indsat følgende funktionskald:

responseHandler());">

Men selv om serveren faktisk er online, får jeg svar, at den ikke svarer,
samt et scriptfejl på et manglende objekt.??

Så jeg mangler vist at tilrette 'noget'.

Mvh. Leif.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-09-03 22:54

"Leif" <?> skrev :

>Puha, det er svært.
>(+ megalangt bundcitat)

Næh, det er såmænd ikke så svært, det er blot at klippe det du
ikke svarer på fra og så svare under det citerede.

Det vil gøre mange glade - tak.

med venlig hilsen
Knud
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 10-09-03 23:16

"Leif" <?> writes:

> Puha, det er svært.

At smide rundt med funktioner kan tage pippet fra de fleste. Jeg har
mange års øvelse :)

> Og i min body indsat følgende funktionskald:

> responseHandler());">

Du skal ikke have "()" efter responseHandler her. Det er funktionen
selv der skal sendes med som argument. Med "()" kalder du funktionen
og sender dens returværdi med som argument (og det er værdien
"undefined", da funktionen ikke returnerer noget).

> Men selv om serveren faktisk er online, får jeg svar, at den ikke svarer,

Det er resultatet af det kald ud laver.

> samt et scriptfejl på et manglende objekt.??

Og det er resultatet af at ping forsøger at kalde det den tror er en
funktion, men som er værdien "undefined".

/L

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-03 07:49

Så virker det.