Installation af Mandrake 9.1 vha. network.~
Fra : Thomas

Dato : 10-09-03 13:27

Hejsa übernerds

Jeg har en gammel 200 Mhz med RedHat 8.0, som jeg gerne vil ha' til at
køre Mandrake 9.1 i stedet, da det virker som den hurtigste måde at
komme i gang med KDE 3.1.3 (Rødhætte 8 har som bekendt den gamle
xfree86, som KDE 3.1.3 ikke kan lide).

Problemet er nu, at når jeg booter network-bootdisken fra mandrake 9.1
og vælger http-install -> DHCP, beder den om domain og hostname til
min TDC-ADSL-forbindelse (med dynamisk (a.k.a. skizofren) IP). Vælger
jeg ikke at anføre noget, leder den forgæves efter DHCP.

I øvrigt finder mandrake-network-bootdisken godt nok netkortet (et
standard NE2000-klon-kort), og netkortet fungerer da også som regel
under RedHat 8.0. Men om det fungerer? Hm...

Nogen, der har en ide, og evt. selv har fusket med net-install af
mandrake? Et hvert bud er velkomment...

Mvh. Thomas

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 10-09-03 14:09

Thomas sang:

> [...]
> under RedHat 8.0. Men om det fungerer? Hm...
>
> Nogen, der har en ide, og evt. selv har fusket med net-install af

Jeg har også ADSL hos tdc med dynamisk IP. Jeg har ind imellem haft
problemer med at leaset på mit IP ikke er blevet released så jeg ikke
kan få et nyt IP når instalations beder om det (De siger ganske vist
det er bundet til MAC adressen, men det passer ikke helt, for inden jeg
fjernede min windows partition fik jeg forskellige IP adresser i
Windows og Linux).

MEn jeg har ofte installeret mandrake 9.1 over netværk på den måde.

--
Magnus Pedersen

Fra : Thomas Laugesen

Dato : 10-09-03 20:43

En lille ekstra bemærkning:
Hvis jeg vælger [alt] + [F3] under installationen, efter at have sat den til
at forsøge DHCP, skriver den <sleep> 5 gange, og opgiver så.
Jeg kan se på min switch, at der sendes noget afsted, men der kommer
tilsyneladende intet svar. En der har et bud?

Fra : Henrik Larsen

Dato : 11-09-03 21:19

> Nogen, der har en ide, og evt. selv har fusket med net-install af
> mandrake? Et hvert bud er velkomment...

Jeg har også haft grumme problemer med netop dette emne. Dog ikke præcist
samme fejl som du får, men jeg vil dog prøve at hjælpe alligevel.

Først er du sikker på du har en "fri" dynamisk IP, altså der er ikke andre
computere i dit netværk som optager en ip? du har som standard kun to. Hvis
ikke så skal du også være sikker på at disse er released, hvilket sker af
sig selv efter ½-1 time?

Som domæne til DHCP serveren, vil den gerne æde opasia.dk, hvilket jeg ikke
er hel sikker med jeg kører med selv ligenu. Men nogle gange virker det kun
med, og andre gange er det vist ligemeget.

Et problem som du nok vil støde på senere, hvis du får forbindelse, er at
efter ½-1 time's install, så udløber din DHCP lease, og MDK install kan ikke
finde ud af at forny den. Dette er hvad jeg har erfaret.

Jeg gjorde så det at jeg opsatte en FTP på en anden computer i mit netværk,
og installerede fra denne, hvilket jeg også vil anbefale dig. Du kan altid
ændre RPM source osv. bagefter.

Mvh.
Henrik