lokal NNTP ?
Fra : Brian Ipsen

Dato : 09-09-03 16:46

Hej!

Hvis jeg nu f.eks. ønsker at holde en lokal news-server med et udpluk
af dk-grupperne - hvad er så den nemmeste løsning ?? Man skl jo tage
hensyn til, at newsserver softwaren selv kan hente nye indlæg. Indlæg
postet til de lokale udgaver at dk-grupperne skal så selvfølge kunne
smides ind i min ISP's news-server (ligesom hvis jeg var koblet
direkte på dne).
Og det må på den anden side set heller ikke være alt for besværligt
at sætte op....

Anyone ?

INN virker stor og voldsomt til formålet (ved heller ikke om den kan
lave news-pull) - en anden option er vel LeafNode ... Findes der
how-to på nogen af dem ?

/Brian

Fra : Peter Makholm

Dato : 09-09-03 16:57

Brian Ipsen <spammers@nowhere.net> writes:

> INN virker stor og voldsomt til formålet (ved heller ikke om den kan
> lave news-pull) - en anden option er vel LeafNode ... Findes der
> how-to på nogen af dem ?

Opsætning af INN er ikke særlig besværlig. Hvis din maskine altid er
tændt er det nok den løsning jeg ville anbefale, men mest fordi det er
den jeg kender.

http://hacking.dk/talks/inn burde gennemgå den nødvendige opsætning.

Jeg har et rigtigt feed af alle de danske teksgrupper og det virker
glimrende. Til udbyder-grupperne som jeg ikke kan få et feed af
anvender jeg Suck som kan hentes på http://www.sucknews.org/ eller som
Debianpakke; det virker også, men et rigtigt feed er bedre.

--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 08-09-03 20:05

Peter Makholm wrote:

> Jeg har et rigtigt feed af alle de danske teksgrupper og det virker
> glimrende.

Hvor har du fået feed fra, og er det uden omkostninger for dig ?

Jørn

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-09-03 20:45

Jørn Hundebøll <news2@dblue.dk> writes:

> Hvor har du fået feed fra, og er det uden omkostninger for dig ?

Vi er nogle stykker der udveksler news i PNX <http://pnx.dk/>. Så vidt
jeg ved er der ikke nogen der betaler for feeds. Vi har dog heller
ikke nogle binære grupper, hvilket vist kan koste lidt, men så skal
man også have en hurtig forbindelse til internettet.

Jeg er selv blevet kontaktet to gange inden for den sidste måned af
folk der ville have en peering.

--
Jacob - www.bunk.cc
Laugh at your problems; everybody else does.

Fra : Brian Ipsen

Dato : 10-09-03 12:42

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> Opsætning af INN er ikke særlig besværlig. Hvis din maskine altid er
> tændt er det nok den løsning jeg ville anbefale, men mest fordi det er
> den jeg kender.

Ok, har lige prøvet med leafnode - virker umiddelbar nem, men jeg kan ikke
se, om man kan lave fetchnews på flere forskellige news-servere..

> http://hacking.dk/talks/inn burde gennemgå den nødvendige opsætning.

Checker den lige..

> [...]
> anvender jeg Suck som kan hentes på http://www.sucknews.org/ eller som
> Debianpakke; det virker også, men et rigtigt feed er bedre.

Ok... hvis jeg nu ønsker at holde f.eks. dk.edb.system.unix lokalt (alt
hentes med sucknews) - men ikke stoler på, at min ISP's newsserver (TDC) er
helt med på "noderne" - er der så mulighed for at checke op mod andre
news-servere ?? f.eks. sunsite's - eller en betalings-server i udlandet (når
det ikke lige drejer sig om dk.* grupperne) ??

Mvh.

/Brian

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 10-09-03 14:21

Således skrev "Brian Ipsen" <bipsen@andebakken.dk> i
dk.edb.system.unix Wed, 10 Sep 2003 13:41:51 +0200:

>Ok, har lige prøvet med leafnode - virker umiddelbar nem, men jeg kan ikke
>se, om man kan lave fetchnews på flere forskellige news-servere..

Fra min /etc/news/leafnode/config

server=dtext.news.tele.dk
server=news.inet.tele.dk
server=sunsite.dk
username= knud@fabel.dk
password=******
#server=news.dyndns.dk
server=news.opera.com

Læs config-filen grundigt, det hele er meget godt forklaret i den.

Knud
--
Hofstadter's Law:
It always takes longer than you expect, even when you take

Fra : Brian Ipsen

Dato : 10-09-03 12:46

> [...]

> anvender jeg Suck som kan hentes på http://www.sucknews.org/ eller som
> Debianpakke; det virker også, men et rigtigt feed er bedre.

www.sucknews.org giver ikke lige den forventede side... Er der et andet link
?

/Brian

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-09-03 22:32

"Brian Ipsen" <bipsen@andebakken.dk> writes:

> Ok, har lige prøvet med leafnode - virker umiddelbar nem, men jeg kan ikke
> se, om man kan lave fetchnews på flere forskellige news-servere..

Det kan man godt. Du skal blot angive flere servere.

> [...]
> news-servere ?? f.eks. sunsite's - eller en betalings-server i udlandet (når
> det ikke lige drejer sig om dk.* grupperne) ??

Ja, det er ikke noget problem. suck henter artiklerne ude i verden og
poster den så på din lokale server. Hvis en artikel allerede findes på
serveren i forvejen, så afviser den den bare. Ikke noget problem.

--
Jacob - www.bunk.cc
Flee at once, all is discovered.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 09-09-03 16:58

I dk.edb.system.unix, skrev Brian Ipsen:
> INN virker stor og voldsomt til formålet (ved heller ikke om den kan
> lave news-pull) - en anden option er vel LeafNode ... Findes der
> how-to på nogen af dem ?

Leafnode er beskrevet på http://www.linuxbog.dk og er ultra nem at sætte
op.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-09-03 19:59

Brian Ipsen <spammers@nowhere.net> writes:

> INN virker stor og voldsomt til formålet (ved heller ikke om den kan
> lave news-pull) - en anden option er vel LeafNode ... Findes der
> how-to på nogen af dem ?

INN er ikke så svær endda, men den er klart lettest og rarest at have
med at gøre, hvis man har et rigtigt feed.

Leafnode er vildt let at have med at gøre. Den har jeg selv tidligere
brugt og været glad for. Nu bruger jeg INN.

Fra : Søren

Dato : 09-09-03 22:40

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> INN er ikke så svær endda, men den er klart lettest og rarest at have
> med at gøre, hvis man har et rigtigt feed.

Hvornår er noget et "rigtigt" feed, og hvad er forkellen på hvad jeg får
fra min udbyder eller sunsite.dk (hvis det ikke er et rigtigt feed)?

Mvh. Søren

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 09-09-03 23:03

Søren <nogen@microsoft.com> writes:

> Hvornår er noget et "rigtigt" feed, og hvad er forkellen på hvad jeg får
> fra min udbyder eller sunsite.dk (hvis det ikke er et rigtigt feed)?

Du får blandet tingene lidt sammen. Så vidt jeg kan se kører du ikke din
egen newsserver, hvilket ellers er hvad denne tråd handler om, så det
giver ikke rigtig mening at sammenligne.

Et rigtigt feed er når du har en eller flere "peers" der løbende
fortæller din lokale INN hvad de har af indlæg, og sender dig dem du
ikke allerede har. Sædvanligvis sætter man så også et feed op den
modsatte vej. F.eks. kan jeg se på dir indlæg at du har sendt det
til TDC's newsserver, som så har feedet det til sunsite, som igen har
feedet det til en af PNX-medlemmerne, videre til endnu et PNX-medlem
før det nåede min newsserver. Det indlæg jeg har stående lige over dit,
er også fra en TDC-kunde, men det har taget en helt anden vej. Det her
svar ender sikkert med at tage en helt tredje vej tilbage til TDC så du
kan læse det.

Et rigtigt feed skal så ses i modsætning til andre måder man kan få
fyldt indhold i grupperne på sin newsserver. En af de mest almindelige
er nok suck, der hver gang det bliver kørt forbinder sig til en
newsserver som et almindeligt newsprogram, henter alle de nye indlæg og
placerer dem i gruppen og sender de indlæg man selv måtte have skrevet.

..Henrik

--
"Done. For future reference - don't anybody else try to send patches as
vi scripts, please. Yes, it's manly, but let's face it, so is

Fra : Søren

Dato : 10-09-03 15:07

Henrik Christian Grove wrote:

> Du får blandet tingene lidt sammen. Så vidt jeg kan se kører du ikke din
> egen newsserver, hvilket ellers er hvad denne tråd handler om, så det
> giver ikke rigtig mening at sammenligne.

Det er rigtigt at jeg ikke kører min egen news server.
Men hvis jeg ville kaste mig ud i det, ville tdc's server så "virke" som
et rigtigt freed for mig. Det var mere det jeg mente med mit spørgsmål.

--
Mvh. Søren

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-09-03 19:23

Søren skrev i dk.edb.system.unix d. Wednesday 10 September 2003 16:06 :

> Det er rigtigt at jeg ikke kører min egen news server.
> Men hvis jeg ville kaste mig ud i det, ville tdc's server så "virke" som
> et rigtigt freed for mig. Det var mere det jeg mente med mit spørgsmål.

Som Peter M. skriver så kræver det at det sættes op i begge ender.
TDC har flere kunder det har et feed, men find udaf hvordan det virker,
hvordan den serversoft du vælger virker, og så opsøg NEWSBOFH'en hos TDC.
Det kan du f.eks. gøre i tele.internet.news-service .

Ivar Madsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 09-09-03 23:26

Søren <nogen@microsoft.com> writes:

> Hvornår er noget et "rigtigt" feed, og hvad er forkellen på hvad jeg
> får fra min udbyder eller sunsite.dk (hvis det ikke er et rigtigt
> feed)?

Henrik har givet et godt og uddybende svar. Hvis du vil vide mere, og
ikke er bange for at læse lidt, så kan prøve at læse RFC 977 (NNTP -
gammel, så ikke alt i den er up-to-date) og RFC 2980 (Common NNTP
Extension - specielt om CHECK, STREAM og TAKETHIS).

Det kan også være praktisk at vide lidt om hvordan usenet-indlæg ser
ud. Det kan du læse om i RFC 1036 (Standard for Interchange of USENET
Messages).

--
Jacob - www.bunk.cc
McDonald's -- Because you're worth it.

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-09-03 15:26

Søren <nogen@microsoft.com> writes:

> Men hvis jeg ville kaste mig ud i det, ville tdc's server så "virke"
> som et rigtigt freed for mig.

Nej.

Det er noget der skal sættes op i begge ender. Måske vil tdc godt give
et feed fra sig, men det er ikke noget alle udbydere er glade for. CC
gør det i hvert fald ikke.

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Søren

Dato : 10-09-03 20:35

Peter Makholm wrote:

> Nej.
>
> Det er noget der skal sættes op i begge ender.

Ok. Det var det jeg ikke lige fangede første gang.

Tak

--
Søren

Fra : Alex Holst

Dato : 09-09-03 22:37

Brian Ipsen <spammers@nowhere.net> wrote:
> Hej!
>
> Hvis jeg nu f.eks. ønsker at holde en lokal news-server med et udpluk
> af dk-grupperne - hvad er så den nemmeste løsning ??

Jeg benytter leafnode paa dette system; jeg har angivet et par NNTP
servere som den automatisk henter grupper fra efterhaanden som de bliver
aktivt laest lokalt. Naar ingen har laest i en gruppe i et par uger
holder dens fetchnews vaerktoej op med at hente artikler fra den
paagaeldende gruppe.

Jeg vidste intet om leafnode da jeg hentede den og det tog kun et par
minutter at faa sat op.