Hvem står bag customdivegear.com
Fra : Martin - DykkerZonen~

Dato : 09-09-03 14:23

Hej med Jer,

Der er efterhånden mange der har spurgt hvem der står bag denne
webshop, men jeg har endnu ikke fået et svar. Er der nogen her der kan
hjælpe ?

Mvh Martin

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 09-09-03 15:06

Martin - DykkerZonen.dk skrev i Message-ID:
<3dce5ba7.0309090523.6f8e15d3@posting.google.com>:

> Der er efterhånden mange der har spurgt hvem der står bag denne
> webshop, men jeg har endnu ikke fået et svar. Er der nogen her der kan
> hjælpe ?

Hvad med at lave et Whois opslag?

,----- [ customdivegear.com ]
> [...]
|
| Copenhagen, , 1759
| DK
| hostmaster <at> speednames.com
| +45.33886300 Fax: +45.33886301
|
| Administrative contact:
| Ltd., NSLR (NL708)
| NSLR Ltd.
| co Bates, Welles & Braithwaite
| Cheapside House, 138 Cheapside
| London, , EC2V 6BB
| GB
| info <at> customdivegear.com
| +44.00000000 Fax: +44.00000000
|
| Record created: 2003-07-31 09:48:53
| Record last updated: 2003-07-31 09:48:57

`-----

Hmm, det er et engelsk firma, der har registreret i DK? Lyder
mærkeligt...

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Peter Kjær

Dato : 09-09-03 16:38

> Hmm, det er et engelsk firma, der har registreret i DK? Lyder
> mærkeligt...

Hej Peter,

Syntes nu ikke det lyder mærkeligt, bare underligt at det ikke er sket før.

Tror generelt at alle er mere trygge ved at handle lokalt (også på nettet).
Kunne det ikke tænkes at det var en af de større internetbutikker, der
prøver noget nyt, ved at tilbyde en begrænset udvalg til at starte med og så
lige laver en oversættelse til dansk så sitet ser ud som om det er et dansk
firma der står bag.

Dette kunne måske også være grunden til de manglende/misledende
informationer som CVR nummer og den danske købelov.

Ses,
Peter

Fra : Jcaob Dybvad

Dato : 09-09-03 19:48

Hej

Man skal også være opmærksom på at hvis den web server ordren
registreres på fysisk står i england, så er det engelske garanti regler
der gælder. Dvs. ikke 2 års garanti som i DK, men 1 år(Som jeg mener det
er i england, ikke helt sikker). Det nævner de bare ikke noget i deres info.
Det er i øvrigt det samme men bliver udsat for hvis man køber en
computer på dell.dk.

Hilsen Jacob Dybvad

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-09-03 20:41

Jcaob Dybvad wrote:
> Det er i øvrigt det samme men bliver udsat for hvis man
> køber en
> computer på dell.dk.

Hej Jacob,

Jeg er nysgerrig efter at høre hvor du har det, du siger, fra? Jeg har
nemlig rigtig svært ved at tro det er sandt fordi det er fuldkommen
uigennemskueligt for forbrugeren og stort set alle andre at finde ud af
hvor serveren står og derved også hvilke regler der gælder.
Jeg vil tro, uden at vide det, at hvis man går ind på dell.dk har man ret
til den reklamtionsret som er gældende i Danmark. Især når det gælder et så
stort firma som dell. Ellers kunne jeg jo principielt købe et webholtel i
USA og sælge mine varer under en .dk adresse og derved bliver fri for at
skulle leve op til de danske regler.

Glæder mig til at høre fra dig.

mvh
Jonas

Fra : Jacob Dybvad

Dato : 09-09-03 21:47

Hej Jonas og alle andre

Følgende er copy - pastet direkte fra dell's salgsbetingelser på deres
hjemmeside(dell.dk), jeg kunne godt forestille mig at de samme
betingelser gør sig gældende ved customdivegear.com, de nævner nemlig
ikke noget som helst om garanti regler.

7. Garanti

Dell garanterer over for Kunden, at Dell-produktet er fejlfri i 12
måneder fra levering, samt at reservedele er fejlfri i 90 dage fra det
først indtrædende af enten installation eller levering. Hvis Produktet
er defekt inden for denne periode, vil Dell reparere eller ombytte
Produktet inden for rimelig tid. Al rimelig omhu og alle rimelige
bestræbelser vil blive gjort for at løse problemerne inden for rimelig
tid. Dell fremstiller og reparerer med komponenter, som er nye eller
svarende til nye i henhold til industriens standard og praksis.
Batterier til bærbare computere leveres med 12 måneders garanti (som
ikke kan forlænges). Dells garanti træder i stedet for og udelukker alle
andre garantier, i det omfang det er muligt. Dell forbeholder sig til
enhver tid ret til at ændre betingelserne for sine begrænsede garantier,
men ingen sådan ændring vil komme til at påvirke Produkter, som er
bestilt før ændringsdatoen.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 09-09-03 15:22

> [...]

> Der er efterhånden mange der har spurgt hvem der står bag denne
> webshop, men jeg har endnu ikke fået et svar. Er der nogen her der kan

De der står bag, bør nok kigge lidt på lovkravene med hensyn til
information på deres websted, samt købeloven for fjernsalg: for det
første mangler der et CVR-nummer. Derudover stilles der krav til
returneret udstyr skal være ubrugt, hvilket heller ikke er lovligt
(loven siger "i væsentligt samme stand og mængde").

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 09-09-03 22:04

Jcaob Dybvad skrev i Message-ID:
<Efp7b.69528$Kb2.3138267@news010.worldonline.dk>:

> Man skal også være opmærksom på at hvis den web server ordren
> registreres på fysisk står i england, så er det engelske garanti
> regler der gælder.

Det tror jeg ikke: hvis firmaet er hjemmehørende/registret i DK (i CVR)
er det de danske love der gælder. Det er hvor firmaet er registeret, det
betyder noget, ikke hvor serveren står.

,----- [ http://www.customdivegear.com/default.asp?nid=&mid=Om%20forretnings%20betingelser&pkid= ]
| Adresser:
|
| Forespørgsler: info@CustomDiveGear.com
|
| Post og pakker:
| CustomDiveGear.com
| Vester Voldgade 83, 4.
| 1552 København V
| Tlf.: 33 74 13 78
`-----

Firmaet har adresse i Danmark og skal derfor oplyse CVR-nummer på deres
hjemmeside, samt oplyse - og følge - reglerne i købeloven.

> Dvs. ikke 2 års garanti som i DK, men 1 år(Som jeg mener det er i
> england, ikke helt sikker).

Det er 2 fejl i det ovenstående:

1. Der er ikke 2 års garanti i Danmark. Der er 2 års reklamationsret,
hvilket er noget temmeligt andet. Reklamationsretten betyder groft
sagt at du har ret til at reklamere ("klage") over fejl og mangler
ved en vare indtil 2 år efter den er blevet leveret. Forhandleren
har så pligt til at se på, om der skulle være noget om snakken.

I den nye købelov er der en såkaldt "formodningsregel", hvilken
siger at hvis en fejl er opstået inden for 6 måneder efter købet, må
man gå ud fra den har været tilstede ved købstidspunktet. Så skal
forhandleren bevise det modsatte (at den er mishandlet, osv). Efter
de første 6 måneder skal kunden "bevise" at dette ikke er tilfældet.

Derfor kan man sige at den nye købelov indeholder 6 måneders garanti
- men det _er_ ikke garanti. For noget kan kaldes garanti, kræver
det at det stiller køberen _væsentligt_ bedre en købeloven
foreskriver: dette kan være at man automatisk får ombyttet varen,
1-2 år efter købet - eller andre ting.

2. De nye regler med reklamation er (burde) ens i hele EU, da disse er
vedtaget af EU til implemetering senest 1/1 2002.

(Jeg er selv medejer af en dansk webshop, der går meget op i at kende
reglerne)

Fra : Søren

Dato : 09-09-03 22:32

Jeg kan støtte Peter i alle de punkter han har beskrevet. Jeg går også meget
op i købeloven, og han har fuldstændig ret, i alle de beskrivelser han har
givet.

M.v.h. Søren Neubert / UV-Sport

Fra : Jacob Dybvad

Dato : 10-09-03 12:40

Jeg er helt enige med jer i at det lyder forkert. Det skal siges at det
ikke er noget jeg har læst, men fået som andenhånds beretning. Ikke
desto mindre vil jeg da foreslå jer at kigge under dell's
salgsbetingelser punkt 7, kan findes på:
http://www.euro.dell.com/countries/dk/dan/dhs/default.htm

Hilsen Jacob Dybvad

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 10-09-03 12:54

Jacob Dybvad skrev i Message-ID:
<k4E7b.70129$Kb2.3167432@news010.worldonline.dk>:

> Ikke desto mindre vil jeg da foreslå jer at kigge under dell's
> salgsbetingelser punkt 7, kan findes på:
> http://www.euro.dell.com/countries/dk/dan/dhs/default.htm

(Den direkte lænke er
<http://www.euro.dell.com/countries/dk/dan/dhs/local/legal_terms.htm>)

Og?

De tilbyder jo netop at ombytte efter op til ét år. At man derudover kan
reklamere i endnu et år behøver de ikke skrive. At de ikke gør opmærksom
på de 2 års reklamationsret tvivler jeg på er lovligt.

Fra : Michael Ove Jensen

Dato : 10-09-03 17:05

Det der per lov er gældende er en 2 års REKLAMATIONSRET, som er gældende i
hele EU også England.
I følge den er det som udgangspunkt en oprindelig fejl hvis fejlen er
opstået inden for et halvt år. Herefter skal kunden bevise at det er en
oprindelig fejl. MEDMINDRE at forhandleren oplyser at der er en garanti, og
det er det Dell gør. De giver garanti i et år, dvs at de har forlænget den
periode hvor udgangspunktet er at det er en oprindelig fejl.

Det er langt tid siden jeg læste erhvervsret (og før internettet blev
almindeligt) men jeg tror at garantien må gælde fra et sted hvor
forhandleren har fast forretningssted. Det mener jeg da så absolut Dell har
her i landet.

Jeg mener ikke at nogen som helst (heller ikke Dell) er forpligtet til at
oplyse noget om reklamationsretten, da den er lovfæstet. I øvrigt kan man
heller ikke begrænse reklamationsretten, som f.eks ved bilhandler hvor
brugte biler sælges som beset. Ovenstående regler om 2 års reklamationsret
gælder også for brugte biler.

Der i mod er reklamationsretten kun for forbrugere og jeg mener derfor også
at reglerne står i forbrugeraftaleloven.

Mvh
Michael Jensen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 10-09-03 17:11

Michael Ove Jensen skrev i Message-ID:
<3f5f4b5a$0$29912$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:
> MEDMINDRE at forhandleren oplyser at der er en garanti, og det er det
> Dell gør. De giver garanti i et år, dvs at de har forlænget den
> periode hvor udgangspunktet er at det er en oprindelig fejl.

Nemlig!

> [...]
> almindeligt) men jeg tror at garantien må gælde fra et sted hvor
> forhandleren har fast forretningssted. Det mener jeg da så absolut Dell har

Nemlig. Der er sikker noget der hedder Dell Denmark A/S.

> Jeg mener ikke at nogen som helst (heller ikke Dell) er forpligtet til at
> oplyse noget om reklamationsretten, da den er lovfæstet.

<http://www.net-tjek.dk/ehandel/erhverv/opltekst.htm> er en god guide.
Som der står skal der bare stå hvortil der skal reklameres.