remote administration af phpmyadmin på E-s~
Fra : Michael Petersen

Dato : 09-09-03 11:10

Hej gruppe

jeg har nu fået sat min e-smith SME 5.6 server op.

jeg har på www.contribs.com hentet et phpmyadmin og installeret. Når jeg er
på lokalnetværk kan jeg godt få fat den på https://intern-ip/phpmyadmin

jeg kan fjernadministrerer mit server via putty men hvordan får jeg fat i
phpmyadmin interfacet via fjernadministration så jeg kan oprette nye bruger
i databasen ??

--
Michael

Who is General Failure and why is he reading my disc?
Skal du til Roskilde Festival ? Så tjek denne side
http://roskildeforum.around.dk

Fra : Jan Larsen

Dato : 09-09-03 15:31

Michael Petersen wrote:

> [...]
>
> jeg kan fjernadministrerer mit server via putty men hvordan får jeg fat i
> phpmyadmin interfacet via fjernadministration så jeg kan oprette nye

Sidder serveren bag en router/firewall ??
https = port 443 altså skal der åbnes for port 443

/Jan

Fra : Michael Petersen

Dato : 09-09-03 15:41

Jan Larsen <jan@snubi.dk> mumbled something in

> Sidder serveren bag en router/firewall ??
> https = port 443 altså skal der åbnes for port 443
>
> /Jan

yeps den sidder bag en firewall. Jeg får åbnet for port 443 så må vi se
om det hjælper.

Fra : news.tele.dk

Dato : 09-09-03 21:52

"Michael Petersen" <mcp_dk@e-mail.*remove*dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> jeg kan fjernadministrerer mit server via putty men hvordan får jeg fat i
> phpmyadmin interfacet via fjernadministration så jeg kan oprette nye

To access the MySQL admin tool, navigate to:
http://localhost:980/phpMyAdmin/

Så du er nødt til at prøve med VPN

Per

---

Fra : MCP_DK

Dato : 09-09-03 22:25

"news.tele.dk" <nix@ingen.spam> skrev i

> [...]
> er

> bruger
>>

> To access the MySQL admin tool, navigate to:

hmm

når jeg anvender putty.exe til fjernadministration kan jeg anvemder
http://localhost:980/ til at få adgang til server-manager.

jeg har prøvet med http://localhost:980/phpmyadmin men jeg får bare en
404 fejl

hvis jeg går ind på http://ekstern-server-ip/phpmyadmin får jeg en 403
- du har ikke rettigheder til at se denne side.
https://ekstern-server-ip/phpmyadmin giver en serverne blev ikke fundet
elller DNS fejl

jeg har dog ikke fået åbnet for port 443 endnu så jeg satser stadig på
det er der fejlen er

--
Michael Petersen

Who is General Failure and why is he reading my disc?
Are you going to Roskilde Festival? Visit here first http://mcp.amok.dk

Fra : news.tele.dk

Dato : 10-09-03 08:35

Det er http://localhost:980/phpMyAdmin/ IKKE phpmyadmin

> hvis jeg går ind på http://ekstern-server-ip/phpmyadmin får jeg en 403
> - du har ikke rettigheder til at se denne side.

Det har du heller ikke, fordi du skal være på LAN port 980

> https://ekstern-server-ip/phpmyadmin giver en serverne blev ikke fundet
> elller DNS fejl
> jeg har dog ikke fået åbnet for port 443 endnu så jeg satser stadig på
> det er der fejlen er

Siden kører IKKE på https
Så det er ikke ikke problemet

Prøv med VPN, så kommer du jo ind på dit LAN og har rettighederne. Det er
også nemmere med en grafisk browser end med Lynx i putty

Per

---

Fra : Michael Petersen

Dato : 10-09-03 12:12

"news.tele.dk" <nix@ingen.spam> mumbled something in news:3f5ed404$0
$29920$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> [...]

er
> også nemmere med en grafisk browser end med Lynx i putty

hmm http://localhost:980/phpMyAdmin/ virker heller ikke.

så me jeg se hvordan jeg får sat en VPN connection op.
Jeg har en Dlink 814V router og en SME 5.6

Er der nogen her der kender svaret ??

Ellers må jeg prøve i netværks gruppen. Jeg er desværre gansku uøvet i
VPN forbindelser

Fra : P og T

Dato : 10-09-03 13:36

> hmm http://localhost:980/phpMyAdmin/ virker heller ikke.

Altså jeg har bare gået ud fra at du ved at "localhost" = server IP,
servernavn eller domænenavn. Så hvis ikke, så prøv lige en af de tre. Det
var måske lidt dumt af mig.....

> så me jeg se hvordan jeg får sat en VPN connection op.
> Jeg har en Dlink 814V router og en SME 5.6

Kører du så i "server mode" eller "server gateway", for egentlig er SME en
udmærket router/firewall i sig selv og du behøver ikke anden router

> Er der nogen her der kender svaret ??

Har du kigget her: http://e-smith.org/bboard/ ? Her har jeg fundet svar på
langt de fleste af mine egne spørgsmål, ved bare at søge lidt.

> Ellers må jeg prøve i netværks gruppen. Jeg er desværre gansku uøvet i
> VPN forbindelser

Der er en bug i V5.6 så skal du kigge lidt her først:
http://www.contribs.org/index.php?module=announce&ANN_user_op=view&ANN_id=13&5a767dc2167635d500e9296987171875=d18f71a5d7c3a50d5c12481ffcc18fd9 ,
men ellers er det bare at lave en ny netværkstilslutning i windows. Win98
kan forresten ikke umiddelbart køre VPN, det er noget med krypteringen, men
har du W2K eller XP er det ikke noget problem.

Per

Fra : Michael Petersen

Dato : 10-09-03 15:15

"P og T" <nix@ingen.spam> mumbled something in

> Altså jeg har bare gået ud fra at du ved at "localhost" = server IP,
> servernavn eller domænenavn. Så hvis ikke, så prøv lige en af de tre.
> Det var måske lidt dumt af mig.....

hep. nu har jeg prøvet det hele og stadig intet held. Jeg kan simpelthen
ikke komme ind til den. skal jeg have åbnet forbindelsen med SSH først
(putty.exe)? (ikke at det gør nogen forskel)

> Kører du så i "server mode" eller "server gateway", for egentlig er
> SME en udmærket router/firewall i sig selv og du behøver ikke anden
> router

jeg kører i "server only" mode
på netværket er der en windows workstation også så vi satte en router ind
for at sikre os at der ikke skulle opstå problemer.

> Har du kigget her: http://e-smith.org/bboard/ ? Her har jeg fundet
> svar på langt de fleste af mine egne spørgsmål, ved bare at søge lidt.

jeg har været inde på siden men jeg har ikke kigget specifikt efter svar på
dette spørgsmål.

> [...]
> Win98 kan forresten ikke umiddelbart køre VPN, det er noget med
> krypteringen, men har du W2K eller XP er det ikke noget problem.

skal jeg installere noget VPN software på serveren? Har læst noget om
freeswan men jeg er ikke sikker på om det allerede er en del af serveren.

Fra : P og T

Dato : 10-09-03 18:34

> hep. nu har jeg prøvet det hele og stadig intet held. Jeg kan simpelthen
> ikke komme ind til den. skal jeg have åbnet forbindelsen med SSH først
> (putty.exe)? (ikke at det gør nogen forskel)

Det var da ligegodt f....... Nå, men hvis jeg i putty skriver "lynx
http://servernavn:980/phpMyAdmin", så kommer jeg ind. Så det virker altså
hos mig.

> jeg kører i "server only" mode
> på netværket er der en windows workstation også så vi satte en router ind
> for at sikre os at der ikke skulle opstå problemer.

Efter min mening har du tilføjet problemer
Min SME kører som server/gateway med webserver for 6 domæner, ftpserver,
mailserver med webmail, printserver faxserver (med alm. modem til at faxe
fra) og jukebox. Den laver PDF filer til mig også. Jeg har 4 klienter på
lokalnettet og den klarer det uden nogen form for problemer. Oppetiden
ligenu er 80 dage.

> skal jeg installere noget VPN software på serveren? Har læst noget om
> freeswan men jeg er ikke sikker på om det allerede er en del af serveren.

Der er allerede VPN på serveren, men du skal lige ind i "remote accses" i
servermanageren og fortælle hvor mange klienter der må være på ad gangen.

> Who is General Failure and why is he reading my disc?

Det er heldigvis længe siden han har været her........

Hvis du vil kan jeg gå ind i din server og prøve selv, du kan så bare lave
midlertidigt password til mig. Du kan smide en mail på
help_AT_tvedten.lir.dk så ordner vi det

Per