Render mode i IE - Standard / Quirks ?
Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 09-09-03 07:43

Hej NG

Kan man via Javascript i Internet Explorer finde ud af hvilken render mode browseren står i,
altså quirks eller standard mode ?

Pft.

Hintzmann c",)

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 09-09-03 09:16

Martin Hintzmann Andersen wrote:
> Kan man via Javascript i Internet Explorer finde ud af hvilken render
> mode browseren står i, altså quirks eller standard mode ?

Jeg kan bruge document.compatMode
http://msdn.microsoft.com/workshop/author/dhtml/reference/properties/compatmode.asp

Hintzmann c",)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-09-03 12:12

Martin Hintzmann Andersen <no@spam.dk> writes:

> Jeg kan bruge document.compatMode
> http://msdn.microsoft.com/workshop/author/dhtml/reference/properties/compatmode.asp

Andre browsere har ogsaa den egenskab (Mozilla, Opera 7), men bemærk at Opera
skriver noget andet i Quirks mode end IE.

De er enige om at standards mode representeres med strengen
"CSS1Compat", men for quirks mode skriver IE of Mozilla'er
"BackCompat", mens Opera skriver "QuirksMode".

Denne måde at finde ud af om browseren er i standards mode viker
kun i browsere der har en standards mode. Det er ikke en måde at
opdage om ens side kører i en IE4.

Derfor burde det ikke være nødvendigt at tjekke. Man har jo oftest
selv skrevet den DOCTYPE der bestemmer det (og man har valgt en
der sætter browseren i standards mode!).

/L

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 09-09-03 13:49

Lasse Reichstein Nielsen wrote:
> [...]
> "CSS1Compat", men for quirks mode skriver IE of Mozilla'er
> "BackCompat", mens Opera skriver "QuirksMode".

Det med opera vidste jeg ikke, men jeg tjecker også kun på om document.compatMode er "CSS1Compat".

> Denne måde at finde ud af om browseren er i standards mode viker
> kun i browsere der har en standards mode. Det er ikke en måde at
> opdage om ens side kører i en IE4.

Jeg skal også kun bruge det til IE6 og Opera7.

> Derfor burde det ikke være nødvendigt at tjekke. Man har jo oftest
> selv skrevet den DOCTYPE der bestemmer det (og man har valgt en
> der sætter browseren i standards mode!).

Ikke hvis man som jeg skal lave en favelets, der skal vise hvilken render mode browseren er i.
Jeg ved nemlig ikke hvor jeg kan se, hvilken render mode IE6 og Opera7 står i.
I Mozilla er det jo bare at trykke CTRL+i.

Så tænkte jeg at en favelet ville gøre livet lidt lettere. Noget a lá nedenstående:
';s+=d.compatMode=='CSS1Compat'?'Standard':'Quirks';alert(s);">Render Mode</a>

Tak for informationen

Hintzmann c",)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 09-09-03 14:13

> [...]

> render mode browseren er i. Jeg ved nemlig ikke hvor jeg kan se,
> hvilken render mode IE6 og Opera7 står i. I Mozilla er det jo bare

Ah, det giver masser af mening. Her er min bookmarklet :)
javascript:alert(document.compatMode)
Den er gemt under navnet "Quirks?".

> Så tænkte jeg at en favelet ville gøre livet lidt lettere. Noget a
> lá nedenstående:
> ';s+=d.compatMode=='CSS1Compat'?'Standard':'Quirks';alert(s);">Render
> Mode</a>

Mere udbygget end min, men skulle virke. En lidt simplere version:
javascript:alert('Render Mode: '+(document.compatMode=='CSS1Compat'?
'Standard':'Quirks'));
/L

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 09-09-03 14:24

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Ah, det giver masser af mening. Her er min bookmarklet :)
> javascript:alert(document.compatMode)
> Den er gemt under navnet "Quirks?".

Dejlig simpel :D

> Mere udbygget end min, men skulle virke. En lidt simplere version:
> javascript:alert('Render Mode: '+(document.compatMode=='CSS1Compat'?
> 'Standard':'Quirks'));

Jeg har også gang i et lidt større version, men det er svært at lave det til de 3 browsere
(IE,Moz og Op)

javascript:
var d=document,dd=d.doctype,s;
s='Render Mode: ';
if(d.compatMode=='CSS1Compat'){s+='Standard';}else{s+='Quirks';}
if(dd){s+='\nSYSTEM: '+dd.systemId;s+='\nPUBLIC: '+dd.publicId;}
if(d.characterSet||d.charset){s+='\nEncoding: ';s+=d.characterSet?d.characterSet:d.charset;}
if(d.fileSize){s+='\nSize: ';s+=((parseInt(d.fileSize))/1000)+' KB';}
s+='\nModified: '+d.lastModified;
alert(s);

Hintzmann c",)