Kompost - der er stadig liv i brændenæld~
Fra : Gitte Sørensen

Dato : 08-04-01 06:40

Hej

Vi har en stor kompostbunke i haven, der efter 5-6 år ser ud til at
være fint formuldet.
Men sidste sommer, da vi brugte lidt af det i køkkenhaven, myldrede
det op med brændenælder allevegne.
Kan man gøre noget, for at dræbe disse disse skjulte brændenælder, der
åbenbart kan vokse ud af ingenting, så snart der er lys og luft
omkring de småbitte rodstumper ??

--
Gitte Sørensen gitte@superbruger.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-04-01 08:02

On Sun, 08 Apr 2001 07:39:34 +0200, Gitte Sørensen
<gitte@superbruger.dk> wrote:

> [...]
>Kan man gøre noget, for at dræbe disse disse skjulte brændenælder, der
>åbenbart kan vokse ud af ingenting, så snart der er lys og luft

Jeg tror ikke det er rodstumper som de nye brændenælder kommer af, men
nærmere fra frø. Måske er der på et tidspunkt blevet smidt nogle store
nælder med masser af frø på dyngen?

I princippet kan man varmebehandle jorden, men for det første er det
et kæmpe arbejde, for det andet tror jeg at det skader mere end det
gavner. Der er jo også en hel masse mikroliv i kompostjorden som også
er med til at gøre jorden bedre, og disse vil også blive slået ihjel
af en varmebehandling.

Men laver man en kompostbunke rigtigt, f.eks med masser af
staldgødning i, så kan man få temperaturen i bunken op på mere end
65-70 grader, og det vil slå en hel del af frøene ihjel. Men det skal
gøres mens bunken komposterer.

Brændenælder gror i god jord som er rig på næring, så den kompostjord
må være rigtig god at få ud i haven - på trods af ukrudtet.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : havesider.dk

Dato : 08-04-01 12:15

> On Sun, 08 Apr 2001 07:39:34 +0200, Gitte Sørensen
> <gitte@superbruger.dk> wrote:

klip
> [...]
også
> er med til at gøre jorden bedre, og disse vil også blive slået

ja helt rigtigt, riv brændenælderne op så rødderne tørrer og læg
det hele på kompostbunken.
I kan også lave nældevand, det er god gødning, godt mod bladlus og
andet utøj.

> Men laver man en kompostbunke rigtigt, f.eks med masser af
> staldgødning i, så kan man få temperaturen i bunken op på mere
end

ja! men pas på at staldgødningen er blevet rigtigt formuldet, dvs
totalt afgasset inden det bringes ud, ellers er det for stærke
sager for planterne.

> [...]
kompostjord
> må være rigtig god at få ud i haven - på trods af ukrudtet.

Netop! brændenælder kan kun gro i God og humusrig jord.

Se iøvrigt afsnittet Jord og gødning på www.havesider.dk

Med venlig hilsen
Leif Johansen
--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.havesider.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-04-01 13:52

On Sun, 8 Apr 2001 13:15:07 +0200, "havesider.dk"
<homeleif@get2net.dk> wrote:

>ja helt rigtigt, riv brændenælderne op så rødderne tørrer og læg
>det hele på kompostbunken.

....men ikke hvis der er frø på planterne.

>I kan også lave nældevand, det er god gødning, godt mod bladlus og
>andet utøj.

Men det lugter frygteligt hvis det får lov at stå for længe (mere end
et par dage.)

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 08-04-01 19:57

"Gitte Sørensen" wrote:

> [...]
> Kan man gøre noget, for at dræbe disse disse skjulte brændenælder, der
> åbenbart kan vokse ud af ingenting, så snart der er lys og luft

Hvis det er ukrudtsfrø mindes jeg et trick:
Man kan snyde frøene til at spire inden komposten spredes i hele haven,
og så selvfølgelig få has på ukrudtsplanterne inden komposten spredes.
Jeg husker ikke helt præcist men måske sådan:
Når det er blevet varmt nok til at frøene vil spire, kan man sprede
komposten ud i et tyndt lag et sted, hvor der ikke gror noget, og efter
et par uger luges ukrudtet væk (lettere, når det ikke ligger rundt i
haven mellem planter.)
Evt. kan ukrudtet kvæles ved at rive komposten sammen i en bunke igen og
vente nogle uger til ukrudtet er gået ud.

--Johan