Kørt fast i guide...
Fra : Torben Sørensen

Dato : 08-09-03 18:37

Jeg sidder her og følger den ellers rigtig udemærkert guide på
html.dk i asp. Da jeg har XP PRO har jeg sat den op til at køre
som server for at kunne afprøve min side løbende mens jeg laver
den.

Nu er jeg så nået til afsnitet om databaser og skal lave en
DSN-less forbindelse. Men jeg kan på ingen måde få det til at
virke!
Jeg laver en copy/paste af

<title>Hente data fra database</title>
<head>
</head>
<%
' Databaseforbindelse - husk at angive sti til din database
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/cgi-bin/database.mdb")
Conn.Open DSN

' SQL forespørgsel
strSQL = "Select * from personer"
' Udfør forespørgsel (rs indeholder nu resultatet)
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

' Gennemløb Recordset (rs) med en løkke
Do

' Udskriv værdien af kolonnen Fornavn
Response.Write rs("Fornavn") & "<br>"

' Gå til næste Record i rs
rs.MoveNext

' Fortsæt indtil rs er gennemløbet (EOF = End Of File)
Loop While Not rs.EOF

' Luk databaseforbindelse
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

Og derefter retter jeg linien:

DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/cgi-bin/database.mdb")

til:

DSN = DSN & "DBQ=" &
Server.MapPath("C:\Inetpub/cgi-bin/database.mdb")

Som er der min database (downloadet fra html.dk ligger).'

Men virke vil det altså ikke... jeg får denne fejlmeddelelse i
explore:

Fejltype:
Server.MapPath(), ASP 0172 (0x80004005)
Parameteren for stien for metoden MapPath skal være en virtuel
sti. Der blev brugt en fysisk sti.
/Default.asp, line 10

HJÆLP...!

På forhånd tak
Torben

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : pepss

Dato : 08-09-03 19:14

"Torben Sørensen" <torben@afterglow.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu er jeg så nået til afsnitet om databaser og skal lave en
> DSN-less forbindelse. Men jeg kan på ingen måde få det til at

[snip kode]

> DSN = DSN & "DBQ=" &
> Server.MapPath("C:\Inetpub/cgi-bin/database.mdb")
>
> Som er der min database (downloadet fra html.dk ligger).'

prøv at kikke lidt mere her http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion14.asp
som du kan se er det MapPath gør at finde den fysiske placering af en folder
eller sti

håber du kan bruge det ellers skriver du bare igen!

--
pepss
den ordblinde der prøver at blive web-designer

Fra : Jørn Andersen

Dato : 08-09-03 19:20

On Mon, 8 Sep 2003 17:36:48 +0000 (UTC), Torben Sørensen
<torben@afterglow.dk> wrote:

>Jeg laver en copy/paste af
<snip>
> [...]

>Fejltype:
>Server.MapPath(), ASP 0172 (0x80004005)
>Parameteren for stien for metoden MapPath skal være en virtuel

Fejlmeddelelsen er faktisk ret præcis.
Server.MapPath "oversætter" fra en virtuel sti (altså en sti i dit
website) til en fysisk sti (stien på drevet).
Hvis din database ligger i roden af dit domæne, kan det fx se således
ud:
Server.MapPath("/database.mdb")
- ligger den i en mappe under domænet, fx mydomain.dk/db/database.mdb,
kunne det fx se således ud:
Server.MapPath("/db/database.mdb")

Start evt. med at lægge db'en i samme mappe som den .asp-fil, der
kalder den, så hedder det bare:
Server.MapPath("database.mdb")
- når det virker, kan du bagefter eksperimentere med at flytte rundt
med databasen.

Vær dog opmærksom på, at det der er 'rod' på din lokale maskine ikke
nødvendigvis er det samme som på dit webhotel ...

PS: Hvis du vil se, hvordan Server.MapPath virker, så lav fx en simpel
..asp-fil, som kun indeholder:
Response.Write Server.MapPath("database.mdb")

Læg filen i samme mappe som db'en og kald den med:
http://localhost/minsti/filnavn.asp

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Torben Sørensen

Dato : 08-09-03 20:16

Jørn Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]

> ..asp-fil, som kun indeholder:
> Response.Write Server.MapPath("database.mdb")
>
> Læg filen i samme mappe som db'en og kald den med:

Mange tak for hjælpen. Det viste sig at jeg ikke havde fået kopieret
databasen over i mappen, men en eller anden oplysningsfil istedet.

Det sidste du skriver om kan jeg dog heller ikke få til at virke... Men
jeg kigger på det senere...

Fra : Patrick Jasmin

Dato : 04-11-03 11:38

--
Jeg var også som mange andre kørt fast i Guide med database
pga. ("database.mdb"), men nu kør det og jeg er glad for det!

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 09-09-03 19:21

> DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("/cgi-bin/database.mdb")
Den er faktisk korrekt, hvis den fysiske sti er
"C:\Inetpub\cgi-bin\database.mdb"!

> DSN = DSN & "DBQ=" &
Server.MapPath("C:\Inetpub/cgi-bin/database.mdb")
Dette kunne istedet være:
DSN = DSN & "DBQ=" & "C:\Inetpub\cgi-bin\database.mdb"

MVH Jonas (aka Juke)