Spørgsmål om straf for ræs på knallert
Fra : Gitte Madsen

Dato : 08-09-03 14:09

Det er muligt, at mit ? burde stilles i jura-gruppen, men jeg tænkte,
at I må have et bud.

Hvad er egentlig konsekvensen af, at køre for stærkt på knallert?
Slipper man med en bøde, eller kan de finde på at konfiskere dyret?

Jeg tænker på en hastighed på en 50 - 60 km. i timen på alm. knallert.

Vh.

Gitte

Fra : Per Pedersen

Dato : 08-09-03 18:31

Hej Gitte.
Det bliver en bøde på 500Kr. for at køre for stærkt, og hvis der sidder et
Tun på den tager de det med og du får lov til at GÅ hjem og tro mig de
holder øje.
Desuden 500Kr. hvis der ikke er en forsikring på, hvilker er ret tosset at
have på en knallert da den ikke dækker noget som helst da knallerten ikke er
lovlig...
Hilsen Per

Fra : C. Caspersen

Dato : 08-09-03 20:56

"Per Pedersen" <Perronaldpedersen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> have på en knallert da den ikke dækker noget som helst da knallerten ikke

Sådan noget forbasket ævl - ikke underligt, at de unge ikke har forsikring
på deres knallerter, hvis de går og tror som du skriver. Selvfølgelig dækker
den, idet den er lovpligtig jf. færdselsloven. De kan dog gå ind og kræve
regres (kræve erstatningsbeløbet ind), hvis det er godtgjort, at det netop
var dit tun, der var skyld i den ulykke du lavede. Du er
erstatningsansvarlig under alle omstændigheder, så om du skal tilbagebetale
beløbet til dit forsikringsselskab eller den forurettede gør jo ingen
forskel.

Forskellen er, at du *risikerer* at skulle betale forsikringsselskabet
tilbage. Hvis du ingen forsikring har, er du *sikker* på at skulle betale
til forurettede.

Så tegn den forsikring ! Den koster det samme som en bøde for ikke at have
tegnet den.

/Caspersen

Fra : Per Pedersen

Dato : 09-09-03 14:33

Hej Casper
Hvis du tegner en forsikring til en knallert og du læser i forsikrings
betingelserne vil du derfra kunne læse at "Forsikringen dækker ikke hvis
knallerten blev ført af en beruset eller anden måden ikke er i stand til at
køre. Desuden står der at hvis knallerten IKKE opfylder lovgivningen med
hensyn til knallerter dækker forsikringen heller IKKE"
Så joo det er måske en fordel at have forsikring men det skulle da kun være
for ikke at få bøder for ikke at have den.
Hilsen Per

Fra : C. Caspersen

Dato : 09-09-03 19:07

> Så joo det er måske en fordel at have forsikring men det skulle da kun
være
> for ikke at få bøder for ikke at have den.

I så fald er det kaskoforsikringen der ikke dækker, for det er bestemt ved
lov at biler og knallerter skal ansvarsforsikres og at denne forsikring skal
dække alle de skader køretøjet forvolder. Læs § 105 i færdselsloven.

Dette kan ikke fraviges af forsikringsselskaberne

/Caspersen

Fra : Per Pedersen

Dato : 10-09-03 17:21

Casper
Ja det er rigtigt at de skal dække, Hvis det pågældene køretøj er i lovlig
stand og det er det jo ikke, så om forsikringen dækker kan vi vel godt blive
enige om, men så vil forsikringsselskabet kræve pengene tilbage, og så er vi
jo lige langt med hvad og hvem vi skal betale til hvis man køre en ned eller
det der kan være værre. Kan vi så blive enigen om det...

Fra : C. Caspersen

Dato : 10-09-03 17:39

> [...]
eller
> det der kan være værre. Kan vi så blive enigen om det...

Nej, det kan vi ikke blive enige om.

1) Hvis du har en forsikring, skal den det går ud over ikke bekymre sig - så
får han sine penge af forsikringen. Du hiver jo nok ikke 986.000 kr op ad
din egen lomme, når du har gjort ham 100% invalid. Så hvis man har lidt
moral har man en forsikring. Og det er ikke møntet på dig, men det der med
moralen eksisterer vist ikke mange steder.

2) Det kræver jo ligesom, at din knallert bliver konstateret ulovlig af
POLITIET, hvis vi er helt derude i hampen, hvor forsikringsselskabet kræver
regres.

I dagligdagens små uheldssituationer behøver polisen jo ikke altid at blive
indblandet - men det er stensikkert, at jeg vil indblande dem, hvis vi to er
indblandet i et uheld og du fortæller, at du ingen forsikriing har....

/Caspersen

Fra : DWM

Dato : 11-09-03 09:02

> [...]
> moral har man en forsikring. Og det er ikke møntet på dig, men det der med
> moralen eksisterer vist ikke mange steder.

Korrekt man hiver nok ikke lige så mange penge op af lommen
hvis man ingen forsikring har og kommer i ovenstående situation
men jeg kan garentere dig for at der vil være penge til skadeslidte
uanset hvad. Penge som skal betales tilbage af køreren om så
det tager resten af hans liv.

> 2) Det kræver jo ligesom, at din knallert bliver konstateret ulovlig af
> POLITIET, hvis vi er helt derude i hampen, hvor forsikringsselskabet kræver
> regres.

Korrekt. Men hvilken person der er involveret i et uheld hvor
den anden part fortæller at han ikke har forsikring vil ikke ringe
til polisen? Hvis uheldet så er så grovt som ovenstående vil
polisen uden tvivl være på stedet inden længe.

> [...]
> indblandet i et uheld og du fortæller, at du ingen forsikriing har....

Og det skal man også gøre.

/Kenneth Iversen

Fra : C. Caspersen

Dato : 11-09-03 15:27

"DWM" <no.valid.email.address@for.you.duh> skrev i en meddelelse
> [...]
> men jeg kan garentere dig for at der vil være penge til skadeslidte
> uanset hvad. Penge som skal betales tilbage af køreren om så

Penge som skal betales tilbage......hvem skal betale dem ? Du har vist
aldrig været i fogedretten.....man kan jo ikke plukke hår på en skaldet. Han
kan blive indkaldt til fogedretten hver uge uden at han kommer til at betale
en øre hvis han ikke har nogen penge !

/Caspersen

Fra : Hekto

Dato : 11-09-03 20:01

In article <bjq0k1$a6k$1@sunsite.dk>, C. Caspersen says...
> [...]
> kan blive indkaldt til fogedretten hver uge uden at han kommer til at betale

Jep! Lige til han er 70!

Ca. 54 år, uden en klink på lommen, uden bil, uden hus o.s.v.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto.nospam@hekto.dk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : DWM

Dato : 26-09-03 22:47

> Penge som skal betales tilbage......hvem skal betale dem ?

Forsikringsselskab. F. eks. en af mine kammerater kørte
ind i siden af en bil uden at han havde forsikring på hans
knallert. Jeg kan ikke huske om de var i retten med det
men det blev ihvertfald bestemt at ejerens forsikring skulle
dække skaden. Min kammerat fik så et girokort ind af døren
hver måned som skulle betales.

> [...]
> kan blive indkaldt til fogedretten hver uge uden at han kommer til at betale

Muligt men det har intet med skadeslidte at gøre og kan derfor
ikke være hans problem. Ud over det kan jeg garentere for at
der vil blive trukket penge fra personens konto uanset om
han har arbejde eller får understøttelse.

/Kenneth Iversen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-09-03 19:04

Gitte Madsen wrote:
> Hvad er egentlig konsekvensen af, at køre for stærkt på knallert?
> Slipper man med en bøde, eller kan de finde på at konfiskere dyret?

Dengang jeg var knallertbølle kostede det 1500,- per gang ..

uden kørekort, jeg havde aldrig fået det hentet
ulovlig
og for det meste ingen forsikring ....

Godt man er blevet ældre.. jeg kører dog stadig på "knallert"
men nu er det jo nogenlunde lovligt ...

// Hans, på en forvokset knallert.
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml