Hjælp!
Fra : Lisbet Laursen

Dato : 07-09-03 18:58

Forhåbentlig vil og kan nogen hjælpe mig?

Jeg har brugt flg. som foreløbig skabelon:
http://www.museth.ishoejby.dk/overflow.html, men har problemer med at
placere et billede i boksen #content - når jeg vælger "Gendan fra
maksimer", ligger billedet oven i noget andet tekst (her: en tabel).
Adressen er: www.varde-gym.dk. Stylesheet'et ser sådan ud:

html, body {
margin: 0;
padding: 0;
height: 100%;
width: 100%;
overflow: auto;
background: #cce;
font: 1em verdana, sans-serif;
}
#container {
height: 80%;
width: 100%;
margin: 0;
padding: 0;
overflow: auto;
z-index:0;
}
#content {
margin: 40px 40px 40px 50px;
border: 1px solid white;
background: white;
color: #eee;
padding: 20px;
}
#menu {
border: 1px solid white;
background: #55a;
color: white;
font-weight: bold;
float:left;
width: 180px;
padding: 10px;
}

h1{
font-size:2em;

h3 {
font-size: 1em;
line-height: 1.2em;
}
#top {
background: #449;
color: white;
width: 100%;
height: 10%;

}

Venlig hilsen
Lisbet

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-09-03 19:32

Lisbet Laursen skrev:

> Forhåbentlig vil og kan nogen hjælpe mig?

Jo. Det havde dog været en god ide hvis du havde angivet hvad du
ville have hjælp til i emnet.

> "Gendan fra maksimer", ligger billedet oven i noget andet
> tekst (her: en tabel).

Siden fungerer ikke i smalle browservinduer - fordi teksten og
billedet flyder sammen. Det kan undgås ved at placere elementerne
som floats eller som absolut positionerede elementer.

En anden mulighed er at placere elementerne i en tabel. Det er ikke
den måde man bør opbygge sider i dag, men det kan nogle gange være
lettere at håndtere. Din side kunne generelt vinde en del ved at få
ændret tabelopbygning til css-opbygning.

Bemærk også at sidebredden er gal i Mozilla/Netscape. Uanset
hvilken opløsning man viser siden i, rager ca. 40 % af billedet
uden for siden (til højre). Det er fordi der i quirks mode er
forskel på hvordan sidebredden beregnes i IE og Netscape-baserede
browsere. Hvis du benytter en standardsættende doctype, kan du
lettere få ensartet visning i flere forskellige browsere. Se mere
om doctype switching her:
<http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html> og her:
<http://html.dk/artikler/00036/>.

Der er en enkelt fejl i dit css-ark - nemlig dette afsnit:

> h1{
> font-size:2em;

- der ikke er afsluttet med en }. Det er dog næppe noget der har
indflydelse på dit aktuelle problem.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lisbet Laursen

Dato : 07-09-03 20:08

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Siden fungerer ikke i smalle browservinduer - fordi teksten og
> billedet flyder sammen. Det kan undgås ved at placere elementerne
> som floats eller som absolut positionerede elementer.

Det ville jeg gerne nå frem til, men foreløbig har jeg placeret billedet
i tabellen. Det hjalp lidt.

> [...]
> lettere at håndtere. Din side kunne generelt vinde en del ved at få
> ændret tabelopbygning til css-opbygning.

Hermed mener du, at jeg skal inkludere tabelopbygningen i mit css, går
jeg ud fra? Det vil jeg arbejde videre med.

> [...]
> browsere. Hvis du benytter en standardsættende doctype, kan du
> lettere få ensartet visning i flere forskellige browsere. Se mere

Hvis jeg skriver: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01
Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
i stedet for: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01
Transitional//EN">, som det ser ud til man skal gøre iflg. anbefalingen
fra html.dk/artikler, bliver siden helt forkert (#content kommer neden
under #menu), så jeg har nok misforstået et eller andet.

> Der er en enkelt fejl i dit css-ark - nemlig dette afsnit:

Tak skal du have, det er nu rettet.

Mvh
Lisbet

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-09-03 20:53

Lisbet Laursen skrev:

> Hermed mener du, at jeg skal inkludere tabelopbygningen i mit
> css, går jeg ud fra? Det vil jeg arbejde videre med.

Jeg mener at du bruger tabeller til at styre en hel del af layoutet
- mens nogle andre dele klares med css. Kombinationen af layout-
tabeller og floats eller positionerede elementer kan være svær at
håndtere godt. Brug enten det ene eller det andet.

> [...]
> anbefalingen fra html.dk/artikler, bliver siden helt forkert
> (#content kommer neden under #menu), så jeg har nok

Nej - det tror jeg ikke. Du skal bare være klar over at man ikke
kan nøjes med at skifte dokumenttypen. Når siden ser forkert ud med
en standardsættende dokumenttype, er det fordi den er skrevet til
quirks mode. Prøv at beholde den nye dokumenttype og ret så selve
sidekoden til.
--
Jens Gyldenkærne Clausen