Dual boot Linux / Knoppix - Win XP
Fra : Jens

Dato : 07-09-03 13:24

Hej til alle !

Jeg er helt ny udi Linux, ( 2 dage ), men en gammel rotte i NT /
Windows.
- så jeg håber at jeg spørger det rette sted.
Jeg ville meget gerne kunne dual-boote Knoppix / Dappix ved hjælp af Windows
boot-loader (ntldr + boot.ini ).
Jeg har fundet nogle forskellige opskrifter på nettet, men det virker ikke

Jeg har Win XP / Dappix på hver sin HDD
Xp er installeret først og derefter Linux, installeret ved at boote fra en
Linux CD og derefter køre sudo knx-hdinstall.
Jeg har ikke installeret LILO, men i stedet oprettet en boot floppy, og det
fungerer alt sammen udmærket-
jeg kan stadig boote i windows på normal vis og i Linux ved hjælp af
bootdiskette.
Iflg. guiden skulle jeg så kunne kopiere boot-sectoren fra floppy-disken til
en fil ved
dd if=/dev/hdb1 of=/bootsect.knx bs=512 count=1
således at jeg skulle få en kopi af bootsectoren jeg kan bruge a´la
bootsect.dos som jo bruges til at dual-boote mellem NT / XP og win 98.
jeg får også en fil bootsect.knx, men det er ikke en gyldig bootsector-kopi
så jeg kan ikke kalde den fra min boot.ini. med
C:\bootsect.knx = "Knoppix"

Hvor går det galt og hvad kan jeg gøre ?

Rent bortset fra det er jeg ret imponeret over hvad Linux faktisk har at
byde på, jeg arbejder til daglig som systemkonsulent og instruktør udi
windows, primært server / netværk, men jeg er godtnok røget lidt på
halen...... jeg troede egentlig at linux var noget med en masse komplicerede
kommandolinier m.m.m. for overhovedet at komme "op" men det behøver det
sandelig ikke kan jeg se nu

-- så jeg glæder mig til at komme videre med linux !!

---jeg bruger sikkert en masse forkerte udtryk, men jeg kommer vel efter det
efterhånden !

mange hilsener

Jens B

Fra : Jan Larsen

Dato : 07-09-03 15:11

> Iflg. guiden skulle jeg så kunne kopiere boot-sectoren fra floppy-disken
> til en fil ved
> dd if=/dev/hdb1 of=/bootsect.knx bs=512 count=1
Hvis der er fra floppy, så skal det da være
dd if=/dev/fd0 of=/bootsect.knx bs=512 count=1

Prøv det.

/Jan

Fra : Jens

Dato : 07-09-03 16:03

"Jan Larsen" <jan@snubi.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis der er fra floppy, så skal det da være
> dd if=/dev/fd0 of=/bootsect.knx bs=512 count=1
>
> Prøv det.
>
> /Jan

tak for det, men jeg kan stadig ikke dual-boote, jeg får en hel masse gange
"99" over hele skærmen, derefter booter min XP.

J/

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-09-03 17:02

On Sun, 7 Sep 2003 17:02:45 +0200, "Jens" <linux@infokanalen.dk>
wrote:

>men jeg kan stadig ikke dual-boote, jeg får en hel masse gange
>"99" over hele skærmen, derefter booter min XP.

Dem fik jeg også igår, jeg kunne bare stadig ikke boote, gad godt li
at vide hvad det betyder?

Fra : Jan Larsen

Dato : 07-09-03 21:59

Jens wrote:

> "Jan Larsen" <jan@snubi.dk> skrev i en meddelelse

> tak for det, men jeg kan stadig ikke dual-boote, jeg får en hel masse
> gange "99" over hele skærmen, derefter booter min XP.
>
> J/
Men det er da heller ikke floppy'en filen skal laves fra....
kig her og jeg tror du får det til at virke

http://www.sdconsult.no/linux/books/linuxbog/bog/opstart.html

/Jan

Fra : Jens

Dato : 08-09-03 20:24

> Men det er da heller ikke floppy'en filen skal laves fra....
> kig her og jeg tror du får det til at virke
>
> http://www.sdconsult.no/linux/books/linuxbog/bog/opstart.html
>
> /Jan

Tak for det gode link, der var mange gode tips og oplysninger. Det hjalp nu
ikke stort på at løse mit problem.
Jeg har nu prøvet at om-installere Knoppix, men jeg kan ikke få den til at
boote fra harddisk overhovedet, heller ikke når der kun er Linux på
computeren. Hvis bare jeg kunne det tror jeg at problemet var løst, for
tricket med at kopiere boot-sektoren kan ikke være så svært at få til at
virke.
Tak for hjælpen, jeg kommer nok tilbage en anden gang med flere spørgsmål !

Indtil videre nøjes jeg med at boote Linux via diskette, og så går jeg nok
på udkig efter en RedHat distribution, den skulle kunne lave det dual-boot
miljø ganske automatisk....

Fra : Hansen & Bennetsen

Dato : 18-09-03 21:02

Jeg slogedes længe med samme problem, men så lykkedes det. Jeg har nu tre
boot-muligheder, nemlig W98, XP og Knoppix/Dappix (98 ligger på første
partition på C, Dappix på anden partition på C og XP på en anden harddisk,
D.

Jeg er langtfra ekspert, men det handler om at lægge en fil, boot.lin på
roden af C. Du skal altså ind i Dappix, montere dit C-drev, skrive boot.lin
direkte ind på C ved hjælp af den smøre, du angiver (hvis den er korrekt
skrevet).

Herefter går du ind i boot.ini og skriver C:\boot.lin="Knoppix", gemmer og
lukker.

Herefter skulle Knoppix dukke op som boot-mulighed.

Læs mere på www.knoppix.de eller www.heise.de

VH
Finn A. Hansen