Skærme
Fijala 3554
Fladskærme til spil ?
Fra : Erik Dan

Dato : 07-09-03 00:40

Fladskærme til spil ,nej siger Hardwaretidende i en test.
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/09/04/2459825#kommentar

Fra : Thomas Madsen

Dato : 07-09-03 01:21

Erik Dan skrev:

> Fladskærme til spil ,nej siger Hardwaretidende i en test.
> http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/03/09/04/2459825#kommentar

Jeg vil godt lige have lov til at protestere over følgende udsagn:

> [...]
| 32-bit farver, men sådanne er det desværre ikke med LCD-skærme,
| end ikke de allerbedste til almindelig forbrugere. Dette er ikke
| et aspekt, som LCD-producenten reklamerer med, men det kan være
| vigtigt at vide, såfremt enkelte forbrugere tror, at en LCD-skærm
| viser lige så fine og flotte farver som en almindelig CRT-monitor.
| Mange producenter af LCD-skærme påstår, at deres skærme kan vise
| 24-bit farver (16,7 millioner farver), men sandheden er nok mere,
| at mange LCD-skærme minder om en blanding af 16-bit (ca. 65500
| farver) og 24-bit. En almindelig monitor kan vise 32-bit farver

Det er noget ævl.
Det er korrekt at LCD-skærme stadig har svært ved at nå en god CRT-
skærm hvad angår farvegengivelse, eller rettere så har TFT-skærme
efter sigende stadig svært ved at gengive små gråtoneforskelle i
skyggeområdet. (Altså hvis man f.eks. ser på et gråtoneforløb fra
sort til hvid, så vil man have lettere ved at skelne de enkelte
toner i det mørke område af forløbet fra hinanden på en god CRT-
skærm end på en TFT.

Når man stiller grafikkortet til 32 bit så får man altså stadig
"kun" 24 bit farver som svarer til ca. 16,7 millioner farver (eller
ægte farver). De sidste 8 bit bliver brugt til en såkaldt alfakanal
som 3D-programmer og spil _måske_ kan udnytte til at opnå livagtige
eksplosioner osv.

Apple's TFT-skærme er SWOP-certificerede hvilket vil sige at de
efterhånden er på et så højt niveau, hvad angår farvegengivelse,
at de er godkendte af SWOP til f.eks. produktion af tryksager.
<http://www.swop.org/certification.html>. Grunden til at Apple's
skærme er godkendte til det er velsagtens fordi at de bruger S-IPS-
paneler(?). Ifølge tidligere indlæg her i gruppen så tyder det på
at onkel Tom ikke kender forskel på de forskellige typer paneler
og hardwaretidendes artikel er tilsyneladende primært baseret på
udsagn fra onkel Tom, så...

Madsen.