Mystisk larve - sommerfugl?
Fra : Ukendt

Dato : 06-09-03 21:24

Davs,

Den sidste uges tid har vi observeret en del (rigtigt mange faktisk) larver
både ude og inde. Fælles er at de kravler op af husmuren og nogle af dem
kommer så også ind. Blot så man kan forstå kvantiteten af larver kan jeg
nævne at jeg her til aften har haft vinduet på mit kontor åbent i ca 4 timer
og jeg kan nu se en 5-6 stykker på muren herinde. Mit kontor er på første
sal!

Jeg har forsøgt at søge information om disse larver men kan ikke helt finde
det rigtige billede. De er ca 2-3 cm. lange og er lysegrønne (tenderer til
gult) med sorte striber af en slags. Der er lige dele "grønt" og sort på
larven så det er vel en smagssag om den måske er sort med grønne striber
istedet. Den har et sort "hoved". Den har ingen horn eller andet. Den har
heller ikke nogen "pels" dvs den er næsten hårløs.

Jeg _tror_ det er en sommerfuglelarve, men kvantum (invasionen) gør at jeg
er skeptisk.

Er der nogen der tør gætte på hvad det er for en larve? Evt et link med
billede?

--
TH

---

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 06-09-03 22:42

Hej

Hvor mange par ben har den? hvis den har 3 par ben i forenden og et
mellemrum og så 5 par gangvorter. Så er det er sommerfuglelarve af en slags.

Er den stribet på lang eller tværs?

Hvordan går den?

ruller den sig sammen hvis man prikker til den?

Mvh Tina

Fra : anders majland

Dato : 07-09-03 11:45

Vi har også adskillige hundrede på murene. Jeg fjernede 20+ fra
hovedøren i aftes bare for at de ikke skulle komme med ind.

> Er den stribet på lang eller tværs?

På langs

> Hvordan går den?

Flytter nogle ben ad gangen, sådan nærmest rullende, og efterlader et
spor af nærmest tværgående striber. Jeg har ca. 18 stiber på 20cm
vinduer jeg kigger på nu-

> ruller den sig sammen hvis man prikker til den?

Ja

De æg de lægger i "klaser" er ~1mm lange og gule.

/A

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-09-03 11:55

"anders majland" <andersDOTmajland@jyde.dk> wrote in message

> De æg de lægger i "klaser" er ~1mm lange og gule.

Larverne lægger vel ikke æg. Er det mon ikke sommerfuglene, eller hvad det
nu er?

mvh
Preben

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 07-09-03 12:07

> De æg de lægger i "klaser" er ~1mm lange og gule.

>Larverne lægger vel ikke æg. Er det mon ikke sommerfuglene, eller hvad det
nu er?

snip

Ok hvis det er larver der lægger æg er der ikke tale om sommerfugle.

Men hvad lægger de ægene på kan give et hint til hvad de er for nogle.

Mvh Tina

Fra : anders majland

Dato : 07-09-03 20:09

Det ser ud til at mine kravler så højt de kan, finde en god sprække og
lægger der en 10-20 æg i en "klase" . Ægene er gule.

/A

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-03 21:13

anders majland wrote:

> Det ser ud til at mine kravler så højt de kan, finde en god sprække og
> lægger der en 10-20 æg i en "klase" . Ægene er gule.

Ok?
Nu sagde jeg godt no kat "mine" larver ikke lægger æg, men konen fortæller
her til aften at hun har fjernet nogle gule æg fra et af de rum larverne kan
komme ind af.

Mystisk...

--
TH

---

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-09-03 22:02

"TH" <th_at_cogito.greatdanedk> skrev i en meddelelse

> [...]
> her til aften at hun har fjernet nogle gule æg fra et af de rum larverne

Hvis dine larver lægger æg, så pas godt på dem!
I så fald er det en zoologisk sensation

Hilsen Inger

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-03 22:34

Inger Pedersen wrote:
> Hvis dine larver lægger æg, så pas godt på dem!
> I så fald er det en zoologisk sensation

Det var også min kommentar over aftansmaden :) - indtil jeg læste at Anders
Mejland har samme gule æg liggende.
Er der "almindelige" edderkopper som lægger gule æg mon?

--
TH

---

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-09-03 22:49

> [...]
Anders
> Mejland har samme gule æg liggende.
> Er der "almindelige" edderkopper som lægger gule æg mon?

Edderkoppeæg bliver ikke til larver, de "klækkes" direkte og er vist
almindeligvis viklet ind i et vat-agtigt spind.
Kan det ikke være de gule æg, som bliver til sommerfuglelarver?
Der er mange flyvende væsner, der lægger gule aflange æg, men æggene bliver
altså lagt af voksne individer, hvad enten det er fluer eller sommerfugle.

Hvor er det, æggene er lagt? det kan jeg ikke rigtigt finde ud af.

Hilsen Inger

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-03 23:14

Inger Pedersen wrote:

> [...]
> Der er mange flyvende væsner, der lægger gule aflange æg, men æggene
> bliver altså lagt af voksne individer, hvad enten det er fluer eller

Jeg spurgte blot til om der findes edderkopper som lægger gule æg (glem
larverne i det spørgsmål). At edderkoppeæg ikke bliver til larver var jeg nu
nok klar over :) (trods alt).

> Hvor er det, æggene er lagt? det kan jeg ikke rigtigt finde ud af.

De er fastgjort til væggen. Og ligner edderkoppeæg - som du selv beskriver
med noget "vat-agtigt" spind. Dette spind er dog på ingen måde så massivt
som jeg normalt ser edderkoppespind. Som jeg ser et alm. edderkoppespind er
det nærmest en "pose" af spind hvor æggene så ligger indeni. De gule som jeg
har er dog på ingen måde så overbevisende fra en edderkop. Man *kunne*
forveksle "spindet" med en anden klæbrig masse...

Jeg er ikke for god til at beskrive ting pr. skrift :) Måske Anders Majland
kan supplere :)

--
TH

---

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-09-03 07:08

"TH" <th_at_cogito.greatdanedk> skrev i en meddelelse

> De er fastgjort til væggen. Og ligner edderkoppeæg - som du selv beskriver
> med noget "vat-agtigt" spind.

Så er det ikke sommerfugle-æg.
Sommerfugle lægger æg på de planter, larverne lever af.
Er larverne også på muren?

Hilsen Inger

Fra : anders majland

Dato : 08-09-03 10:25

> Så er det ikke sommerfugle-æg.

Hvad end det så er for nogle små nogle så er der nu et par billeder på
www.majland.org/tmp/larve1.jpg & www.majland.org/tmp/larve2.jpg

/A

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 08-09-03 14:15

> Hvad end det så er for nogle små nogle så er der nu et par billeder på
> www.majland.org/tmp/larve1.jpg & www.majland.org/tmp/larve2.jpg

snip

Det er larver af stor kålsommerfugl
latinske navn Pieris brassicae
søges der google på latinsk navn findes div billeder. og info

De søger såmændt efter et sted at overvintre, nogen kålplanter eller planter
fra kålfamilien i nærheden der kommer de nemlig fra.

Mvh Tina

Fra : anders majland

Dato : 08-09-03 14:18

"Tina" har skrevet følgende til mig i email - det var nok en fejl så det
kommer her

> [...]
>søges der google på latinsk navn findes div billeder. og info

>De søger såmændt efter et sted at overvintre, nogen kålplanter

Det er sjovt nok ikke den sommerfugl jeg så flest af i sommer og vi har
ikke meget kål her... Måske de også godt kan lide raps ? for det har der
været på nabomarkerne...

http://images.google.com/imgres?imgurl=www.nysaes.cornell.edu/ent/biocontrol/parasitoids/cotesia_glomerata.jpg&imgrefurl=http://www.nysaes.cornell.edu/ent/biocontrol/parasitoids/cotesia.html&h=149&w=228&prev=/images%3Fq%3DPieris%2Bbrassicae%26svnum%3D10%26hl%3Den%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26sa%3DN

www.nysaes.cornell.edu/.../ parasitoids/cotesia.html fortæller så at det
er en flue der lægger æg i larverne

/A

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 08-09-03 17:01

Ja raps er i kålfamilie så det er nok derfra de kommer. Hvis det ikke er den
store kålsommerfugl er det nok en meget nært beslægtet dermed men det er mit
bedste bud. Du kan hvis du vil ha syn for sagen tage en larve ind i et glas
når de har forpuppet sig enten prøv nu eller til foråret. Så kan du se hvem
der kommer ud af puppen det gjorde vi meget i på et kursus jeg har haft det
er ret sjovt. Så kan du blive helt sikker på det.

Mvh Tina

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-03 17:30

anders majland wrote:
> De æg de lægger i "klaser" er ~1mm lange og gule.

Tror ikke "mine" larver lægger æg.
Det ser ud til at de kravler så højt de kan og så lægger sig godt til rette.

--
TH

---

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 06-09-03 23:55

TH wrote:

> Er der nogen der tør gætte på hvad det er for en larve? Evt et
> link med billede?

Det lyder lidt som en kålsommerfugl. Kunne desværre ikke lige
finde et godt billede.

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 07-09-03 12:02

måske larver af stor kålsommerfugl

http://images.google.com/imgres?imgurl=www.inra.fr/Internet/Produits/HYPPZ/I
MAGES/7032722.jpg&imgrefurl=http://www.inra.fr/Internet/Produits/HYPPZ/RAVAG
EUR/6piebra.htm&h=392&w=600&prev=/images%3Fq%3Dpieris%2Bbrassicae%2B%26start
%3D60%26svnum%3D10%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26sa%3DN

Mvh Tina

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-03 17:29

Tina Bach Nygaard wrote:
> [...]
> %3D60%26svnum%3D10%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26sa%3DN

Kan du ikke få det gennem en link-forkorter. Ovenstående link kan jeg slet
ikke få til at funke. - men jeg ville møj-gerne se billedet :)

--
TH

---

Fra : anders majland

Dato : 07-09-03 20:13

> Kan du ikke få det gennem en link-forkorter. Ovenstående link kan jeg
> slet ikke få til at funke. - men jeg ville møj-gerne se billedet :)

Det lykkedes for mig

Og jo det ligner meget godt dem jeg har mange hundrede af...

Et direkte link til billedet er
http://www.inra.fr/Internet/Produits/HYPPZ/IMAGES/7032722.jpg

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-09-03 20:24

anders majland <andersDOTmajland@jyde.dk> skrev i en

> Det lykkedes for mig
>
> Og jo det ligner meget godt dem jeg har mange hundrede af...
>
> Et direkte link til billedet er
> http://www.inra.fr/Internet/Produits/HYPPZ/IMAGES/7032722.jpg

De gør lige så lidt æg som din nabos hane!
-
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-03 21:21

anders majland wrote:
> Og jo det ligner meget godt dem jeg har mange hundrede af...

Ja det ligner også dem vi har...MEN:

1. De sorte aftegninger er bestemt mere "stribe"-agtige end tilfældet på
billedet. Eller sagt på en anden måde: Den sorte stribe på billedet er ikke
så tydeligt markeret som dem jeg har set.

2. Den på billedet har ligesom 3 farver: Sort, grøn og gul. Dem der kravler
hos mig er svjks _kun_ sorte og lysegrønne.

3. Jeg synes heller ikke at de larver der kravler her har så karakteristisk
en lys plet på hovedet. Dem jeg har er noget nær sorte i hovedet.

--
TH

---

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-03 21:24

Lige en oplysning mere:

Jeg kigger på enlige nu, og den ser ud til at have 3x2 ben forrest. De andre
ben er ligesom dem på billedet. Men de 3x2 forreste er meget markante og
spidse - og helt sorte.

--
TH

---

Fra : Nette

Dato : 08-09-03 07:35

> [...]
andre
> ben er ligesom dem på billedet. Men de 3x2 forreste er meget markante og

Nu har jeg ikke fulgt med i starten af tråden. Men er den larve ca. 8-10 cm.
lang, ret tyk og med øjne på stilke?

Min mor har også sådan et par husdyr i haven. Der kommer til tider noget
"afføring" ud af dem. Det ligner grumset ler og er ca. 1½-2 cm langt.

Der skulle være rigtig mange, der i år har observeret denne larve. Så mange
at Århus stiftstidende i går åndede lettede op, da de endelig kunne bringe
et billede i avisen af den.
Deres side er desværre nede i øjeblikket, så jeg kan ikke gå derind og lede
efter den, men vil prøve igen senere.

Det er en slags natsommerfuglelarve.

Nette