OpenBSD PF Firewall kontra Hardware FW.
Fra : Michael U. Hove

Dato : 06-09-03 07:59

Hej gruppe...

Jeg står for at skulle implementere endnu en firewall på mit job.

Den tidligere sysadmin sværgede til hardware FW's (Cisco, Checkpoint +
GNATbox), og ledelsen er lidt nervøs over at skulle bruge
"hobby-løsninger", men jeg ville gerne mere i Open Source retningen med
vores server-software (det er en udd. institution).

Jeg har derfor overvejet at bruge en dedikeret OpenBSD box til formålet.
Altså Packet Filter. Selve PF-teknologien kan fuldt ud levere den
ønskede funktionalitet, og løsningen ville jo i sagens natur være en del
billigere, end at skulle købe endnu en Cisco ell. CheckPoint kasse

Mit spørgsmål er så bare:

Er der nogen i gruppen, der har erfaringer for/imod software- kontra
hardware firewalls. OpenBSD er jo et *benhårdt* OS, men kan det hærdes
nok til at levere en fw (jeg er superparanoid!)? Måske har andre kørt
lign. software og hardware FW's side om side, og har nogle interessante
kommentarer til opgaven?!

Alle erfaringer modtages gerne...

På forhånd tak.

mvh
/michael

Fra : Kent Friis

Dato : 06-09-03 08:27

Den Sat, 06 Sep 2003 08:58:37 +0200 skrev Michael U. Hove:

> [...]
>nok til at levere en fw (jeg er superparanoid!)? Måske har andre kørt
>lign. software og hardware FW's side om side, og har nogle interessante

Alle "hardware"-firewalls er software-baseret.

Den måde man normalt adskiller soft- og hardware-firewalls er, at en
hardware firewall kører på en dedikeret maskine, altså en der ikke
skal lave andet. Det kan sagtens være PC-hardware, men OpenBSD eller
Linux. En software-firewall er en der kører på en maskine der laver
alt muligt andet, fx webserveren.

En Cisco PIX er iøvrigt PC-hardware.

Mvh
Kent
--
You haven't seen _multitasking_ until you've seen Doom and
Quake run side by side

Fra : Michael U. Hove

Dato : 06-09-03 08:58

Kent Friis wrote:

> [...]
> skal lave andet. Det kan sagtens være PC-hardware, men OpenBSD eller
> Linux. En software-firewall er en der kører på en maskine der laver

OKAY point taken...beklager min generelle begrebs forvirring.

Som det måske fremgår, har jeg endnu ikke erfaringer med faktisk at
opsætte en OpenBSD maskine som FW, så det er godt at høre fra en der
faktisk ved, hvad han taler om

Da jeg forsøgte at skelne ml. (i min verden) hardware og
software-firewalls, mente jeg:

Hardware FW: "Køb en kasse hos en forhandler og smid den i racket".

Software-FW: "Byg skidtet selv-modellen".

Måske skulle jeg uddybe lidt:

Den konkrete situation er denne: p.t. køres der to (gamle) GNATbox FLASH
FW - http://www.gta.com

GNATbox FW softwaren ligger på en FlashROM-chip, der "kører" på
PC-hardware. FW'en er dog tung at konfigurere, og selve projektet med
at opsætte en OpenBSD box som FW tiltaler mig.

Derfor:

Er der nogen der praktiskt har erfaringer med at bruge en (dedikeret)
OpenBSD box som Firewall? Altså konfiguration, dagligt brug, logning,
sikkerheds-aspekter m.m. Og hvordan klarer en sådan opsætning sig i
forhold til en "færdigkøbt rack-box" (som ex. Checkpoint).

mvh
/michael

Fra : Kent Friis

Dato : 06-09-03 09:24

Den Sat, 06 Sep 2003 09:58:08 +0200 skrev Michael U. Hove:

> [...]
>
>Som det måske fremgår, har jeg endnu ikke erfaringer med faktisk at
>opsætte en OpenBSD maskine som FW, så det er godt at høre fra en der

Jeg har heller ikke erfaring med OpenBSD, jeg bruger Linux som firewall.
Men de generelle betragtninger er de samme.

> [...]
>PC-hardware. FW'en er dog tung at konfigurere, og selve projektet med
>at opsætte en OpenBSD box som FW tiltaler mig.

Jeg ville helt klart vælge en OpenBSD (når nu det er den du foretrækker,
personligt ville jeg bruge Linux), men jeg vil anbefale at få styr på
OpenBSD og PF inden du går igang med projektet. Den gamle firewall kan
vel klare det så længe...

Mvh
Kent
--
Demokrati er lige som den 29. februar - begge dele forekommer
en gang hver fjerde år.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-09-03 09:53

In article <bjc41v$2kmt$1@news.cybercity.dk>, Michael U. Hove wrote:
> GNATbox FW softwaren ligger på en FlashROM-chip, der "kører" på
> PC-hardware. FW'en er dog tung at konfigurere, og selve projektet med
> at opsætte en OpenBSD box som FW tiltaler mig.

Hvorfor er OpenBSD mindre "tung" at konfigurere?

Som jeg ser det har du ingen erfaringer med OpenBSD, men har
arbejdet med GNAT...det plejer ikke at være en god forudsætning
for at sætte en OpenBSD firewall op i et produktionsmiljø.

> [...]
> OpenBSD box som Firewall? Altså konfiguration, dagligt brug, logning,
> sikkerheds-aspekter m.m. Og hvordan klarer en sådan opsætning sig i

Det kører fint...kører selv med herhjemme, men ville aldrig
sætte det op hos min arbejdsgiver.

> forhold til en "færdigkøbt rack-box" (som ex. Checkpoint).

Hvilken Checkpoint løsning...der
er flere producenter der leverere firewall-1 serverer.

Problemet er vel at ledelsen fortrække en løsning, hvor de kan undværer
dig og blot ringe til en ekstern part. Hvilket er et rimeligt krav at stille.

Det urimmelige er at de mellem linierne siger at man ikke
kan få support på OpenBSD pf.

Det sidste problem kan løses, ved at lave en supportaftale med nogle
der yder OpenBSD pf support. Fx superusers.

Fra : Michael U. Hove

Dato : 06-09-03 10:07

Christian E. Lysel wrote:

> [...]
> arbejdet med GNAT...det plejer ikke at være en god forudsætning
> for at sætte en OpenBSD firewall op i et produktionsmiljø.

Faktisk har jeg selv kørt både OpenBSD og Linux privat længe, men har
endnu ikke erfaringer med OpenBSD som FW i produktionsmiljø. Derfor mit
spørgsmål.

> Det kører fint...kører selv med herhjemme, men ville aldrig
> sætte det op hos min arbejdsgiver.

Hvorfor ikke?

> Hvilken Checkpoint løsning...der
> er flere producenter der leverere firewall-1 serverer.

FW's der tidligere er brugt i huset: Cisco PIX 515 og Checkpoint FW1.
Nuværende GNAT.

> Problemet er vel at ledelsen fortrække en løsning, hvor de kan undværer
> dig og blot ringe til en ekstern part. Hvilket er et rimeligt krav at stille.

Sandt.

> Det urimmelige er at de mellem linierne siger at man ikke
> kan få support på OpenBSD pf.
>
> Det sidste problem kan løses, ved at lave en supportaftale med nogle
> der yder OpenBSD pf support. Fx superusers.

Se det vidste jeg ikke...tak for info'en!

mvh
/michael

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-09-03 10:40

In article <bjc835$2pif$1@news.cybercity.dk>, Michael U. Hove wrote:
> Hvorfor ikke?

Vi har 150 Linux maskiner, og vores kompetance ligger på Linux, HPUX og
Windows.

Jeg ville ikke introducere endnu et OS, specielt da min
chef godt kan lide boksløsninger med support hos en af
vores nuværende netværksleverandører.

Personligt har jeg væres meget vild med http://www.stonesoft.com/
da man kan købe supporten direkte hos producenten. De har dog ikke
for mange installationer rundt omkring.

> FW's der tidligere er brugt i huset: Cisco PIX 515 og Checkpoint FW1.

Hvilket OS kører FW1 på?

> Nuværende GNAT.

Har i for mange penge, eller er det blot sjovt at skifte mellem de
forskellige producenter? :)

> Se det vidste jeg ikke...tak for info'en!

Forresten er der også denne officielle liste,

http://www.openbsd.org/support.html#Denmark

Og google,

http://www.google.com/search?q=openbsd+support+konsulent

Fra : Michael U. Hove

Dato : 06-09-03 11:04

Christian E. Lysel wrote:

> Hvilket OS kører FW1 på?

Kan køre på Win2K, SUN, Linux, Nokia IPSO og Checkpoints eget "hærdede OS".

> Har i for mange penge, eller er det blot sjovt at skifte mellem de
> forskellige producenter? :)

Nope

Institutionen har levet et omtumlet IT-liv med skiftende konsulenter med
hver deres "religion", før jeg blev ansat.

[snip]

Takker for comments og links...

mvh
/michael

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-09-03 11:15

In article <bjcbeg$2u6g$1@news.cybercity.dk>, Michael U. Hove wrote:
> [...]

Hmmm, skal rettese til "Hvilket OS kørte _i_ FW1 på?"

> Kan køre på Win2K, SUN, Linux, Nokia IPSO og Checkpoints eget "hærdede OS".

Hvilket af systemerne kørte i den på?

> Institutionen har levet et omtumlet IT-liv med skiftende konsulenter med
> hver deres "religion", før jeg blev ansat.

Hvilket nok er grunden til de vil have en løsningen andre kan supportere.

Men på den anden side, skrive du det er konsulenter der har lavet skiftene, det
lyder kedeligt at en konsulent rådgiver udfra sin "religion".

Der ligger desværrer masser at gode firewalls (og deres licencenser) rundt omkring
som ikke bliver brugt fordi man har ansat en afløser for en tidligere medarbejder.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-09-03 10:30

"Michael U. Hove" <pots_72@e-mail.dk> writes:

> [...]
>"hobby-løsninger", men jeg ville gerne mere i Open Source retningen med
>vores server-software (det er en udd. institution).

"To a hammer everything is a nail".

Start hellere med at finde ud af, hvad firewallen skal kunne.
Find dernæst ud af hvilke produkter, der kan det, der er brug
for. Hvis OpenBSD er blandt dem, er det jo fjong.

Ulempen ved at bruge standardprodukter som OpenBSD og andre
"softwarebaserede" firewalls er desuden, at der ofte ligger
et helt operativsystem nedenunder. Hvis nogen på en eller anden
måde får en kommandoprompt på den, har man tabt.

Hardware-baserede firewalls, såsom PIX, har ikke noget OS og
kan derfor ikke aktivt bruges til at angribe lokale maskiner,
selvom den bliver hacket.

Så kan man selvfølgelig fjerne "relevante" sager fra OS'et,
men man skal bl.a. fjerne samtlige shells. Det kan godt være
svært at få den til at boote uden en shell.

Det kan hjælpe en del at få den til at boote fra en CD, så
der ikke er andet end read-only-lager i maskinen. Hvilket
også betyder, at den ikke skal have en RAM-disk (og heller
ikke have muligheden for at skabe en).

Jeg siger ikke, at det diskvalificerer OS-baserede firewalls.
Det er bare en detalje, man skal huske på, når man laver sin
kravspec.

>OpenBSD er jo et *benhårdt* OS, men kan det hærdes nok til at
>levere en fw (jeg er superparanoid!)?

Det kommer jo an på opgaven. Hvis kompromittering af data med
garanti vil udløse en altødelæggende 3. verdenskrig, er den
aldeles ubrugelig. Hvis den værste konsekvens er, at folk kan
grine lidt af en studerendes forsøg på at forstå kvantefysik,
er den nærmest overkill.

Kravspec - der passer med sikkerhedspolitikken. Det er stedet
at starte.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-09-03 10:41

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> writes:

> [...]
> et helt operativsystem nedenunder. Hvis nogen på en eller anden
> måde får en kommandoprompt på den, har man tabt.

Både OpenBSD og Linux fortsætter da med at behandle pakker efter man
har skrevet 'halt'. Så skulle jeg mene at man opnår samme teoretiske
sikkerhedsfordel som folk postulere at hardware firewalls har. Der er
i hvert fald ikke umidelbart nogen måde at få en kommandopromt på.

Man skal selvfølgelig så hive maskinen helt ned nå den skal
omkonfigureres. Men hvis det ikke er noget man gør for tit...

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-09-03 10:51

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> [...]
>sikkerhedsfordel som folk postulere at hardware firewalls har. Der er
>i hvert fald ikke umidelbart nogen måde at få en kommandopromt på.

Det er et rent pakkefilter - hvis det er det eneste krav, er en
router en både bedre og billigere løsning.

Firewalls kræver logging og evt. funktioner som IDS og content
inspection. Den skal altså kunne skrive en logfil et eller andet
sted (hvilket nemt kan ske via syslog eller tilsvarende til en
maskine med et skrivbart filsystem) og køre nogle statistiske/
state-full rutiner lokalt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-09-03 10:57

In article <bjcall$mav$1@katie.ellegaard.dk>, Klaus Ellegaard wrote:
> Det er et rent pakkefilter - hvis det er det eneste krav, er en
> router en både bedre og billigere løsning.

Hvilken router er billigere end en moderne PC med et gratis OS?

En moderne PC vil uden problemer kunne yde 100Mbit.

Fra : Michael U. Hove

Dato : 06-09-03 10:47

Klaus Ellegaard wrote:

> "To a hammer everything is a nail".
>
> Start hellere med at finde ud af, hvad firewallen skal kunne.
> Find dernæst ud af hvilke produkter, der kan det, der er brug
> for. Hvis OpenBSD er blandt dem, er det jo fjong.

OpenBSD opfylder til fulde de kravmæssige specifikationer, det jeg var
ude efter, var mere i retningen af praktiske erfaringer med OpenBSD
OS-FW's i produktionsmijøer.

> [...]
> et helt operativsystem nedenunder. Hvis nogen på en eller anden
> måde får en kommandoprompt på den, har man tabt.

Det er netop problemerne med det underliggende OS og shell-adgang der
bekymrer mig ved OS-FW's. Det er så blevet yderligere bekræftet.

[snip]

> Kravspec - der passer med sikkerhedspolitikken. Det er stedet
> at starte.

Tak for nogle rigtig gode synspunkter...som jeg er er absolut enige i.

Det ville dog stadig være fantastisk, hvis man kunne høre fra nogen, der
rent faktisk har en OpenBSD FW kørende i et produktionsmiljø...

Jeg håber stadig

mvh
/michael

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-09-03 10:53

In article <bjc9f7$lr8$1@katie.ellegaard.dk>, Klaus Ellegaard wrote:
> [...]
> et helt operativsystem nedenunder. Hvis nogen på en eller anden
> måde får en kommandoprompt på den, har man tabt.

Det kommer an på hvordan man ser det.

Hvor stor en viden har man typisk på hvordan en PIX er bygget op,
kontra fx OpenBSD?

Jeg har ingen viden omkring hvordan en PIX er bygget op, og
har ikke kunne finde informationer. Når jeg har spurgt
kollegarer der er certificeret i produktet, kan de
fortælle hvad man skal skrive i konfigurationsfilen for at
få den til at makke ret...men de ved ikke hvordan det bliver
implementeret.

Ergo er den for mig en "blackboks".

> Hardware-baserede firewalls, såsom PIX, har ikke noget OS og

Vrøvl. En PIX er en PC, som en anden har skrevet før, der kører et
OS bygget af Cisco.

Køber du en Nokia hardware firewall, få du typisk en meget dyr PC
med en modificeret BSD og en kompileret FW-1 til dette OS. Men
du fik også adgang til support der var bedre end hos CP.

> kan derfor ikke aktivt bruges til at angribe lokale maskiner,
> selvom den bliver hacket.

Hvilke mekanismer eksistere i en hardware firewall, til fx at
beskyttet adgang imellem to komponenter, fx smtp scanneren og
firewall regelsættet?

Er det umuligt at bygge et angreb der udfører kode på en PIX.
Hvis ja, hvorfor?

> Så kan man selvfølgelig fjerne "relevante" sager fra OS'et,
> men man skal bl.a. fjerne samtlige shells. Det kan godt være
> svært at få den til at boote uden en shell.

Hvorfor?

Er du rigtig parnoid, tager du en C kompiler og skriver din
egen initd som initialisere tcp/ip stakken og pf filteret
ud fra en tekst fil.

Herefter har du en bootstrapper, kerne, inetd og configurationen.

Hvordan får man en prompt?

> Det kommer jo an på opgaven. Hvis kompromittering af data med
> garanti vil udløse en altødelæggende 3. verdenskrig, er den
> aldeles ubrugelig. Hvis den værste konsekvens er, at folk kan

Man ville aldrig finde på at sætte udstyr op imellem de
to segmenter i nævnte situation.

Fra : Michael U. Hove

Dato : 06-09-03 11:15

Christian E. Lysel wrote:

> Det kommer an på hvordan man ser det.
>
> Hvor stor en viden har man typisk på hvordan en PIX er bygget op,
> kontra fx OpenBSD?

Exactly...og et af mine bevægpunkter for at gå væk fra alle disse
"boxes", som kun firmaernes kodere ved hvordan implementerer mine rules...

[snip]

> Er du rigtig parnoid, tager du en C kompiler og skriver din
> egen initd som initialisere tcp/ip stakken og pf filteret
> ud fra en tekst fil.

Respekt...

> Herefter har du en bootstrapper, kerne, inetd og configurationen.
>
> Hvordan får man en prompt?

Sparker vagten ned og starter motorsaven...?

> Man ville aldrig finde på at sætte udstyr op imellem de
> to segmenter i nævnte situation.

Næppe...men tak for endnu et godt input...

BTW...det lyder som om "dit firma" kunne implementere en Linux
FW...måske en konsulent-mulighed...?

mvh
/michael

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-09-03 11:34

In article <bjcc36$2uv8$1@news.cybercity.dk>, Michael U. Hove wrote:
> Exactly...og et af mine bevægpunkter for at gå væk fra alle disse
> "boxes", som kun firmaernes kodere ved hvordan implementerer mine rules...

Rolig, det kan jo være at andre har viden omkring boksen.

> BTW...det lyder som om "dit firma" kunne implementere en Linux
> FW...måske en konsulent-mulighed...?

Nej tak, privat kan jeg ikke yde en ordenlig service, da jeg har
et almindelig arbejde ved siden af. Og på arbejdet lever vi
af at sælge legetøj og ikke konsulent ydelser.

Dog legede jeg for 2 år siden med tanken om at skrive et cgi-script,
hvor man i en html form, indtaster oplysninger om tcp/ip stakken og
firewall filter, for derefter at downloade et hardnet linux eller openbsd
floppy image.

Herefter kunne man også lave en webserver på samme måde, i formen skulle
man så kunne oploade en tar-fil indeholdende hjemmeisden. Jeg regnede frem
til at den ville kunne rumme en hjemmeside på 1-4 MB data, alt
efter effektiviteten af komprimeringen.

Det næste projekt kunne så være at bygge en vpn floppy diskette der
kan lave site-site og mobile vpn forbindelser.

Men så faldt jeg over GNAT. :)

Fra : Martin Damberg

Dato : 10-09-03 21:15

"klip"

> [...]
>
> Det næste projekt kunne så være at bygge en vpn floppy diskette der
> kan lave site-site og mobile vpn forbindelser.

Ved du om der findes sådan et "systemer" der ude ?
Altså boot op på en cdrom med Knoppix f.eks. som kører med iptables
hvor man så genere et/flere filter ud fra en hjemmeside og smidder på en
diskette som den bootable Linux dis. så henter fra og køre ind.

Det ville jo være lige til at gå til

mvh

Martin Damberg

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-09-03 08:13

In article <3f5f8288$0$13182$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Martin Damberg wrote:
> Ved du om der findes sådan et "systemer" der ude ?

GNAT :)

ellers

http://www.google.com/search?q=firewall+floppy+distro
> [...]

> hvor man så genere et/flere filter ud fra en hjemmeside og smidder på en
> diskette som den bootable Linux dis. så henter fra og køre ind.

Den egenskab med at generere konfigurationen fra en webserver har jeg
ikke set, blot tænkt over hvor nemt der er at implementere

Men jeg har tilgengæld rodet med
http://www.solsoft.com/solsoft.cfm?pageid=133

For 2 år siden havde de en gratis version til ipchains og iptables

Hvis du ikke kan gennemskue hvad det kan bruges til så kik på demoen.

> Det ville jo være lige til at gå til

Ja.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-09-03 12:00

"Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> writes:

> [...]

>implementeret.

>Ergo er den for mig en "blackboks".

>Vrøvl. En PIX er en PC, som en anden har skrevet før, der kører et

Der er en væsentlig gradsforskel mellem et public domain OS,
som alle har kendskab og kompetence omkring, og et lukket OS,
der næppe kan siges at være et OS i moderne forstand.

Men selvfølgelig har den da et OS. På samme måde som en
tørretumbler også har et OS.

Risikoen ved, at en gennemsnitlig hacker finder et exploit
til OpenBSD eller en vilkårlig anden Unix, som kan bruges til
noget, er gigantisk på en Unix i forhold til en "black box"
som en PIX eller en tørretumbler.

Det er ikke "security by obscurity", for der er ikke noget
obskurt ved en PIX - det er bare en løsning, der slet ikke er
designet til at gøre andet end firewalling. OpenBSD er som
kontrast designet til at kunne gøre alt mellem himmel og jord
- hvilket også inkluderer at være platform for hacking.

>Køber du en Nokia hardware firewall, få du typisk en meget dyr PC
>med en modificeret BSD og en kompileret FW-1 til dette OS. Men
>du fik også adgang til support der var bedre end hos CP.

Den har et OS i moderne forstand. Ergo falder den uden for
mit argument.

>Er det umuligt at bygge et angreb der udfører kode på en PIX.

Næppe.

>Er du rigtig parnoid, tager du en C kompiler og skriver din
>egen initd som initialisere tcp/ip stakken og pf filteret
>ud fra en tekst fil.

Er det så ikke billigere at købe en PIX?

Exactly.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 06-09-03 12:02

In article <bjcen8$n5p$1@katie.ellegaard.dk>, Klaus Ellegaard wrote:

> Der er en væsentlig gradsforskel mellem et public domain OS,
> som alle har kendskab og kompetence omkring, og et lukket OS,
> der næppe kan siges at være et OS i moderne forstand.

PIXen har ellers både processer og en BSD-baseret IP-stak mig bekendt.

--
Andreas Plesner Jacobsen | As well look for a needle in a bottle of hay.

Fra : Kent Friis

Dato : 06-09-03 12:16

Den Sat, 6 Sep 2003 10:59:52 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> [...]
>til OpenBSD eller en vilkårlig anden Unix, som kan bruges til
>noget, er gigantisk på en Unix i forhold til en "black box"

Det er det samme argument Microsoft bruger for hvorfor open-source
(som fx OpenBSD) er meget mindre sikkert end Windows med Code Red
og MSBlaster osv.

>Det er ikke "security by obscurity", for der er ikke noget
>obskurt ved en PIX

Obscurity er en form af ordet obscured, som betyder at ting er skjult
så man ikke kan se dem.

Der er masser af ting der er skjult på en PIX, bland andet sourcen.

>Er det så ikke billigere at købe en PIX?

PIX + CCNA + PIX-kursus osv, løber hurtigt op. Et par hundrede
linier kode (den skal jo netop være så simpel som overhovedet muligt)
koster kun lønnen, og man må jo gå ud fra at manden allerede er
ansat, og skal have løn, uanset om han sidder og skriver kode,
eller læser slashdot

Dertil kommer at koden kun skal skrives en gang, uanset hvor mange
OpenBSD-boxe der skal sættes op, hvorimod PIX'erne koster hver gang
der skal sættes en mere op.

Mvh
Kent
--
Linux 0.12 is out
Windows 2003 is now obsolete!!!

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-09-03 12:28

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

>Det er det samme argument Microsoft bruger for hvorfor open-source
>(som fx OpenBSD) er meget mindre sikkert end Windows med Code Red
>og MSBlaster osv.

Nej, i denne sammenhæng er der ingen forskel på Unix og Windows.
De er begge general purpose OS'er med veldokumenterede interfaces.

> [...]
>koster kun lønnen, og man må jo gå ud fra at manden allerede er
>ansat, og skal have løn, uanset om han sidder og skriver kode,

Mand der bruger 100 timer på konsulentarbejde: 100.000 kr indtægt
til firmaet nu og her.

Mand der bruger 100 timer på at lette 10.000 menneskers arbejde:
firmaet tjener indirekte 10 milliarder kroner ekstra over 5 år.

Mand der læser slashdot i 100 timer: firmaet taber teoretisk set
et sted mellem 100.000 kroner og 10 milliarder kroner. Minus de
peanuts, de giver ham i løn, forstås.

>Dertil kommer at koden kun skal skrives en gang, uanset hvor mange
>OpenBSD-boxe der skal sættes op, hvorimod PIX'erne koster hver gang
>der skal sættes en mere op.

Det forsvinder (forhåbentlig) i arbejdet med kravspec-møder,
dokumentation, implementering af regelsæt og forankring.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-09-03 12:37

In article <bjcgcs$nog$1@katie.ellegaard.dk>, Klaus Ellegaard wrote:
> Nej, i denne sammenhæng er der ingen forskel på Unix og Windows.
> De er begge general purpose OS'er med veldokumenterede interfaces.

Det ville jeg ikke fortælle til winehq udvikler gruppen, man
risikere at få bank. :)

> Det forsvinder (forhåbentlig) i arbejdet med kravspec-møder,
> dokumentation, implementering af regelsæt og forankring.

Mængden af arbejde er vel identisk for den ene eller anden løsning?

Fra : Thomas Corell

Dato : 06-09-03 12:48

Kent Friis wrote:

> PIX + CCNA + PIX-kursus osv, løber hurtigt op.

Her er din forudsætning en admin, der starter på bar bund..

> [...]
> koster kun lønnen, og man må jo gå ud fra at manden allerede er
> ansat, og skal have løn, uanset om han sidder og skriver kode,

Her er din forudsætning, at admin er fuldt ud kompetent.

Du kan ikke sammenligne på den måde.

--
Don't waste space

Fra : Kent Friis

Dato : 06-09-03 12:59

Den Sat, 6 Sep 2003 11:47:30 +0000 (UTC) skrev Thomas Corell:

>Her er din forudsætning en admin, der starter på bar bund..

På bar bund indenfor Cisco PIX, ja. Hvis han er Cisco-mand, så vil
han typisk enten

- vælge PIX, fordi Cisco "er det bedste".

- gå i en stor bue uden om PIX, pga. dårlig erfaring.

I begge tilfælde vil han ikke være i tvivl, og diskussionen er
uinteressant.

>Her er din forudsætning, at admin er fuldt ud kompetent.

Kompetent med en compiler, ja.

Jeg mener sagtens man kan forvente at IT-folk kan bruge en compiler
(jeg fik selv en programmeringsopgave da jeg skulle til
ansættelsessamtale som supporter), hvorimod erfaring med et specifikt
produkt som PIX ikke kan forventes.

Mvh
Kent
--
Desuden kan jeg ikke se nogen grund til at springe over hvor gærdet er
lavest, når man kan vente på at det alligevel bliver revet ned fordi

Fra : Thomas Corell

Dato : 06-09-03 13:11

Kent Friis wrote:

> I begge tilfælde vil han ikke være i tvivl, og diskussionen er
> uinteressant.

Men jeg mener stadig ikke at sammenligningen er fair, når du
sammenligner en uddannet/rutineret BSD/Un*x mand, med en ikke uddannet
Cisco mand.

[OpenBSD som firewall]

> Kompetent med en compiler, ja.

Så hvis man kan programmere og bruge en compiler, er det ensbetydende
med at man nemt kan lave et godt fw-sæt på en OpenBSD ?

--
Don't waste space

Fra : Kent Friis

Dato : 06-09-03 13:56

Den Sat, 6 Sep 2003 12:11:02 +0000 (UTC) skrev Thomas Corell:

> [...]
>
>Så hvis man kan programmere og bruge en compiler, er det ensbetydende
>med at man nemt kan lave et godt fw-sæt på en OpenBSD ?

Nej, forudsætningen er at manden i forvejen kan sætte OpenBSD op som
firewall. Hvis han ingen kendskab har til OpenBSD, vil jeg naturligvis
ikke anbefale at bruge den platform.

Og det med en specialbygget init, var jo kun en ekstra mulighed, ikke
et krav.

Mvh
Kent

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-09-03 12:29

In article <bjcen8$n5p$1@katie.ellegaard.dk>, Klaus Ellegaard wrote:
> som alle har kendskab og kompetence omkring, og et lukket OS,
> der næppe kan siges at være et OS i moderne forstand.

Det er svært at udtale sig om, da vi ikke ved hvordan
den er bygget.

Men http://www.cisco.com/warp/public/110/pix_shproc.html
tyder da på et moderne OS!

(Jeg antager denne liste, er en standard konfiguration)

Dog tyder det på der ikke er memoryprotection, da
alle processerne ligger i forskeillige adresserum.

> [...]
>
> Det er ikke "security by obscurity", for der er ikke noget
> obskurt ved en PIX - det er bare en løsning, der slet ikke er

Ovenstående argument, bygger på at angriberen ikke ved noget
om boksen...hvorfor er det ikke "security by obscurity"?

> designet til at gøre andet end firewalling. OpenBSD er som
> kontrast designet til at kunne gøre alt mellem himmel og jord

Ja, og når simplificeres til nedestående eksemple, så
er der ikke den stører forskel mellem en PIX og OpenBSD.

Dog lader det til en PIX kører mere end en standard OpenBSD,
kik på ovenstående link.

o ESP
o http
o telnet
o radius
o tftp
o rip
o snmp
o uauth
o fover
o dhcp
o pptp

Hardner du dine PIX'er, hvad giver en af dine PIX når du
kører omtalte kommando?

Metoden med at halte maskinen er også sød.

> - hvilket også inkluderer at være platform for hacking.

En Cisco router kan overskrives med Linux.
I nogle tilfælde vil administrationen ikke opdage det :)

> Den har et OS i moderne forstand. Ergo falder den uden for
> mit argument.

Mener du stadigvæk en PIX ikke har noget moderne OS?

> Næppe.

Hvilke mekanismer/lag ville forhindre fuld adgang til boksen?

> Er det så ikke billigere at købe en PIX?

Nix.

Ovenstående kræver ikke mange mande timer.
PC'er er billige, OpenBSD endnu billigere.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-09-03 12:39

"Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> writes:

>Men http://www.cisco.com/warp/public/110/pix_shproc.html
>tyder da på et moderne OS!

Vi har forskellige definitioner på et OS, så den diskussion
er lidt ligegyldig.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-09-03 12:49

In article <bjch19$nt1$1@katie.ellegaard.dk>, Klaus Ellegaard wrote:
> Vi har forskellige definitioner på et OS, så den diskussion
> er lidt ligegyldig.

Start med at give en definition.

Fra : Thomas Corell

Dato : 06-09-03 12:51

Christian E. Lysel wrote:

> Start med at give en definition.

Klaus redegjorde da for sin definition i:

--
Don't waste space

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-09-03 12:59

In article <slrnbljih9.1vve.intheNO.SPAMnews@mail.corell.dk>, Thomas Corell wrote:
> Klaus redegjorde da for sin definition i:

Definitionen som jeg kan finde i indlægget siger meget kort,
"Et lukket OS er ikke noget moderne OS"

Hvad moderne dækker over vides ikke.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-09-03 22:37

Christian E. Lysel wrote:
> Er det umuligt at bygge et angreb der udfører kode på en PIX.

Det var ihvertfald ikke svært at bygge et angreb der fik en lille
PIX til at gå ganske meget ned, her for ca. en 1½ år siden
(softwaren var muligvis ældre)

nmap <ip bag pix>

Og så gik den ned ... totalt kvalitet :)

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Alex Holst

Dato : 06-09-03 11:37

Michael U. Hove <pots_72@e-mail.dk> wrote:
> [...]
> nok til at levere en fw (jeg er superparanoid!)? Måske har andre kørt
> lign. software og hardware FW's side om side, og har nogle interessante

Jo, jeg har koert noget lignende. Lige nu koerer jeg blot OpenBSD paa en
Soekris net4511.

Ulemper ved OpenBSD modellen:

Du skal selv finde et motherboard, CPU og NIC der kan klare opgaven. I
netop denne forbindelse er stoerre ikke noedvendigvis bedre.

Der er ikke en vendor du kan ringe til eller sagsøge hvis noget går
meget galt.

Fordele ved OpenBSD modellen:

Indbygget support for IPsec uden store ekstra omkostninger (muligvis en
cryptoaccelerator til $80).

Indbygget authentication gateway.

Indbygget load-balancing og queueing uden ekstra omkostninger.

Mulighed for proxier.

Propolice i kernen (i 3.4) goer det svaert at udnytte stack-baseredede
angreb. (As in: du har mindst et par ekstra minutter at patche i, mens
angriberen arbejder paa sit exploit.)

Mulighed for revision control/approval procedures paa pf reglerne og
andre vigtige configurationsfiler.

Det skulle ikke vaere umuligt at finde en lokal konsulent der vil yde
support paa din OpenBSD loesning.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 06-09-03 12:32

In article <nvpo21-71a.ln1@miracle.mongers.org>, Alex Holst wrote:
> Der er ikke en vendor du kan ringe til eller sagsøge hvis noget går
> meget galt.

Måske kan man sagsøge SCO, for måske at have et patent.

Fra : Michael U. Hove

Dato : 06-09-03 19:21

Alex Holst wrote:

> [...]
> andre vigtige configurationsfiler.
>
> Det skulle ikke vaere umuligt at finde en lokal konsulent der vil yde

Tak for alle de gode indlæg...de har givet mig en frisk vinkel på sagen.

Som jeg umiddelbart ser det, er OpenBSD "hobby-firewallen" desværre, nok
noget jeg bliver nødt til at rode med i min fritid

De ovenstående "imod OpenBSD argumenter" er lige præcis ledelsens
argumenter for at blive ved med at benytte vendor-supporteret
"black-box" teknologi. Det er svært at ændre på indgroede vaner, sårligt
når det gælder beskyttelsen af rigets juveler...

mvh
/michael

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 06-09-03 22:11

In article <bjc0ic$2gpk$1@news.cybercity.dk>, Michael U. Hove wrote:

> [...]
> ønskede funktionalitet, og løsningen ville jo i sagens natur være en del
> billigere, end at skulle købe endnu en Cisco ell. CheckPoint kasse

1. Hardware. Mekaniske dele faar det af helvede til over tid og de fleste
dedikerede hardwaretingester har kun blaeserne i denne kategori. Det skal
overvejes om man kan leve med det.

2. Failover. Hvad hvis lortet gaar ned? Det bliver til et single point of
failure. Der findes heartbeat monitoring, men jeg mangler stadigt at se det
fungere i praksis og implementeret saaledes at heartbeatet ikke bare koerer
lystigt videre selv om lortet ikke vil sende pakker.

> [...]
> nok til at levere en fw (jeg er superparanoid!)? Måske har andre kørt
> lign. software og hardware FW's side om side, og har nogle interessante

2 netkort der koerer bridges uden IP. Al tilgang via serielkonsol hvor man
plugger en baerbar ind. Paranoidt nok? Argumentet med at hvis man foerst
faar kommandoprompt paa skidtet saa har man tabt holder ikke. Det har
man ogsaa hvis det sker paa firewallen naar det er en hardwarebox.

Eventuelt kan et 3. netkort til en logging-host komme paa tale, hvor logs
saa kan udveksles med ssh eller lignende protokol. Eventuelt kunne forbindelsen
vaere peer-to-peer til logging-hosten.

--
j.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 07-09-03 08:50

In article <slrnblkjbk.v2v.jlouis@miracle.mongers.org>, Jesper Louis Andersen wrote:
> Eventuelt kan et 3. netkort til en logging-host komme paa tale, hvor logs
> saa kan udveksles med ssh eller lignende protokol. Eventuelt kunne forbindelsen
> vaere peer-to-peer til logging-hosten.

Hvis man er rigtig parnoid, laver man et netkabel der kun kan
transmittere trafik, sætter arp statisk op, og bruger syslog eller
snmp traps over udp.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 07-09-03 09:06

> [...]

>Hvis man er rigtig parnoid, laver man et netkabel der kun kan
>transmittere trafik, sætter arp statisk op, og bruger syslog eller

Eller et serielt link med et terminalprogram i den anden ende?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 07-09-03 10:24

In article <bjeotv$i5a$1@katie.ellegaard.dk>, Klaus Ellegaard wrote:
> Eller et serielt link med et terminalprogram i den anden ende?

Du mener vel en linieskriver (der ikke kan kan spoole papiret baglæns)?
En bonprinter er oplagt :)

Typisk har man kun 2 seriel porte i en maskine. I moderne maskiner
skal man være heldig hvis der er en port.

Til en firewall er seriel porten dog klart at fortrække, da det den simpleste
løsning.

Har man brug for at flere maskiner sender logs til en syslog server
kan løsningen ikke scalere.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 07-09-03 10:41

"Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> writes:

>Typisk har man kun 2 seriel porte i en maskine. I moderne maskiner
>skal man være heldig hvis der er en port.

Man køber vel en maskine til den opgave, den er beregnet til?

>Har man brug for at flere maskiner sender logs til en syslog server
>kan løsningen ikke scalere.

Det er vist også de færreste, der har brug for mange firewalls inden
for samme RS232-rækkevidde?

Omend det ikke er noget problem at udstyre én pc med flere hundrede
serielporte.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-09-03 11:07

Klaus Ellegaard wrote:
> Man køber vel en maskine til den opgave, den er beregnet til?

Ikke nødvendigvis ... såfremt man vælger at basere hovedparten af
sine løsninger på fx. Linux kan man udemærket klare sig med små
standart-bokse i langt de fleste tilfælde ...

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv