Dele USB printer
Fra : John

Dato : 04-09-03 15:06

Hvordan deler man lettest (og billigst) en USB printer.

Vi har to bærbare computere som deler en enkelt printer.
Da vi, af og til, tager computerne med os, må det nødvendigvis være så
vi kan printe uafhængigt af hinanden.

Kan man bare tilslutte printeren med en USB hub?
Altså i stedet for at have to printere tilsluttet EN COMPUTER, så have
to computere tilsluttet EN PRINTER.

Vi har ikke brug for nogen smarte printserver funktioner, (skal bare
kunne udskrive et dokument i ny og næ) men det kan selvfølgelig blive
nødvendigt, hvis det er den eneste løsning.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-09-03 15:38

John <absolut_ingen@email.adresse> wrote:

>Hvordan deler man lettest (og billigst) en USB printer.

Med et USB kabel

Formålet med USB porten er jo netop at man kan tilslutte og fjerne
grej nøjagtigt som man lyster....

En printserver vil i jeres situation skyde langt over målet.

<mlr>

Fra : John

Dato : 04-09-03 15:59

On Thu, 04 Sep 2003 16:38:01 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> [...]
>grej nøjagtigt som man lyster....
>
>En printserver vil i jeres situation skyde langt over målet.

Det er nøjagtigt det vi gør i øjeblikket.

'Problemet' er bare at når jeg vil bruge printeren, så sidder stikket
altid i den anden maskine (eller ligger og roder på gulvet, så jeg må
ligge og rode under vore skriveborde for at få fat i det igen.)

Det var derfor jeg tænkte det måske kunne lade sig gøre med en USB
hub, jeg tænkte den måske virker 'begge veje'.

Jeg er helt enig i at en printserver vil være at skyde langt over
målet, men hvis det kan holde blodtrykket nede, så kan det være det
der skal til.

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 04-09-03 19:29

Hej John
Hvis du ikke vil nøjes med en snor i kablet til printeren så er hub'en nok
det rigtige. Jeg har selv en indbygget 4port usbhub der er indbygget i min
skærm, og det er alså lækkert når man ikke skal ned på gulvet eller om bag
på computeren.
mvh
Kurt

Fra : John

Dato : 04-09-03 21:08

On Thu, 4 Sep 2003 20:28:55 +0200, "Kurt Pedersen"
<kurt_birgit@pedersen.mail.dk> wrote:

> [...]
>skærm, og det er alså lækkert når man ikke skal ned på gulvet eller om bag
Spørgsmålet er så om det, om jeg så må sige, går begge veje med en USB
hub.

Jeg er klar over at jeg kan tilslutte flere enheder til samme computer
(port) med en USB hub, men kan jeg også tilslutte flere computere til
samme enhed, i det her tilfælde en printer.

John

P.S. I øvrigt en smart idé med den snor. Hvorfor har vi ikke tænkt på
det noget før.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-09-03 21:17

> [...]

>(port) med en USB hub, men kan jeg også tilslutte flere computere til
>samme enhed, i det her tilfælde en printer.

Nope.

Som USB er designet kan du ikke umiddelbart forbinde 2 computere til
samme hub.

<mlr>

Fra : John

Dato : 04-09-03 21:37

On Thu, 04 Sep 2003 22:16:42 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Nope.
>
>Som USB er designet kan du ikke umiddelbart forbinde 2 computere til
>samme hub.
>
><mlr>
Der er altså ikke umiddelbart andre muligheder, end at vi binder en
snor i stikket.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-09-03 21:47

John <absolut_ingen@email.adresse> wrote:

>Der er altså ikke umiddelbart andre muligheder, end at vi binder en
>snor i stikket.

Jeg ku' da foreslå en Linux box som print og filserver - Det behøver
ikke koste penge, en gammel 486'er ka' klare den sag. Men man kan
hurtigt bruge rigtig mange timer på opsætningen

<mlr>

Fra : Mads Bahrt

Dato : 05-09-03 07:37

Michael Rasmussen wrote:

> Jeg ku' da foreslå en Linux box som print og filserver - Det behøver
> ikke koste penge, en gammel 486'er ka' klare den sag. Men man kan
> hurtigt bruge rigtig mange timer på opsætningen
>
> <mlr>

Nu er 486'ere med USB-port ikke særligt normalt forekommende....
Faktisk vil du sjældent se USB i computere under 166 MHz Pentium MMX / K6.

MVH
Mads

Fra : Morten Christensen

Dato : 04-09-03 21:54

John wrote in mail, at 04-09-03 16:59:

> [...]
> altid i den anden maskine (eller ligger og roder på gulvet, så jeg må
> ligge og rode under vore skriveborde for at få fat i det igen.)

Der findes jo usb-forlænger-kabler. De koster fra 20 kr. og opefter (i
ublu forhandleravance).

Med dem kan I have en simpel samle-central på skrivebordet.

Morten Christensen
PS. Pas på ikke at komme til at købe usb-printerkabler istedet for
-forlænger-kabler.

Fra : Jan V.

Dato : 05-09-03 07:29

> [...]
> kunne udskrive et dokument i ny og næ) men det kan selvfølgelig blive
> nødvendigt, hvis det er den eneste løsning.

Hvis ikke en snor er løsningen (som nævnt andetsteds), er der kun en USB
printserver - koster ca 600 (ifølge EDB priser.

Desuden skal man jo så liiige have en switch med samt et par netkabler, så
inden du har set dig om, har du kastet en tudse efter projektet - jeg tror
du skal hive i snoren mange gange, inden du vil hive den slags penge op af
lommen

Jan

Fra : Kim Jensen

Dato : 05-09-03 09:10

On Thu, 04 Sep 2003 16:06:26 +0200, John <absolut_ingen@email.adresse>
wrote:

>Hvordan deler man lettest (og billigst) en USB printer.

>Altså i stedet for at have to printere tilsluttet EN COMPUTER,
>så have to computere tilsluttet EN PRINTER.

Ved brug af en USB switchbox, f.eks.: Aten US-401

Op til 4 PC´ere kan dele en USB enhed.

--
Mvh,

Kim Jensen