IP adresse
Fra : Rikke & Tomas Sørens~

Dato : 04-09-03 09:56

Hej

Hvor meget kan en "dygtig" hacker finde ud af om en IP adresse. Kan han både
finde ud af hvem man er og andre personlige oplysninger?

Jeg tænker ikke på politiet, da jeg godt ved de kan spore en.

Tomas Sørensen

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-09-03 12:13

"Rikke & Tomas Sørensen" wrote:

> Hej
>
> Hvor meget kan en "dygtig" hacker finde ud af om en IP adresse. Kan han både
> finde ud af hvem man er og andre personlige oplysninger?

Enhver kan jo se, at dit indlæg er sendt fra 80.62.152.150, og hvilket navn
du bruger. Om navnet er ægte kan man naturligvis ikke umiddelbart se. At
finde indlæget udelukkende udfra IP adressen er ikke nemt, men det er en
overkommelig opgave, specielt hvis man har mulighed for at logge direkte
ind på en news server.

Desuden er det nemt at se, at adressen tilhører Tele Danmark og tilsyneladende
hører til i Virum. Om man faktisk kan stole på den sidste oplysning ved jeg
godt nok ikke.

Hver gang du besøger en webside kan server administratoren og evt. andre
se, hvilken side, der bliver hentet og din IP adresse. I de fleste tilfælde
kan det også ses, hvor du fandt linket til siden.

Endeligt kan man jo begynde at hente oplysninger direkte fra din egen maskine,
hvis den ikke er passende sikret.

Jeg prøvede at slå navn og by op i telefonbogen, men jeg fandt ikke noget
entydigt svar.

Their business was zero and it was shrinking.

Fra : Lars B. Dybdahl

Dato : 04-09-03 12:49

Rikke & Tomas Sørensen wrote:
> Hvor meget kan en "dygtig" hacker finde ud af om en IP adresse.

Jeg kender et eksempel på en fyr, der var ret irriterende omkring et
computerspil i et forum. De andre kiggede på hans IP adresse under et spil,
og ringede lidt rundt til nogle folk de kendte hos nogle internet udbydere.
Disse ringede videre og skaffede, uden politiets eller andres indblanding,
vedkommendes navn og adresse.

Vedkommende er svensker, under 18 år og bor i Gøteborg i Sverige, og kort
tid efter blev hans far ringet op af en sur belgier, der ville brokke sig
over hans søns opførsel på internettet.

Jeg har talt med fyren fra Sverige, og han siger, at det er hans ISP, der
har givet oplysningerne videre til den udenlandske ISP. Det vil nok ikke gå
hos alle danske ISP'ere, men så findes der en anden metode:

En ondsindet hacker kan lægge en sniffer ind på en webserver, der er
tilkoblet et netværkssegment, som den pågældende bruger, og derved sniffe
en del netværkstrafik. Jeg har selv hjulpet danske internet udbydere med at
smide den slags sniffer programmer ud af deres webservere. Hvis de får
inficeret en server, som er i stand til at aflytte trafikken fra/til en
mailserver, kan de i princippet læse al din e-mail, samt få din adgangskode
til din e-mail. Hvis din adgangskode passer andre steder, kan de hurtigt
også komme ind de steder.

Lars.

--
GnuPG nøgle: http://dybdahl.dk/lars/gpg/

Fra : Bo Christensen

Dato : 04-09-03 13:33

hej,
udfra en lille søgning,
så er der 9 personer i DK der har en navn med stavning som dig,
en søgning på rikke giver mange hits, man kunne krydschecke for at se om
disse har adressesammenfald (så kommer registertilsynet nok efter dig)

en gang google giver at du:

1) har (haft) problemer med dit NVIDIA GF2 MX400
2) hader en elleranden edb-leverandør, nok til at købe et domænenavn og
indsætte ordet fup i det
3) har søgt om renter i en periode, sikkert ifbm huskøb (det gjorde jeg selv
anyway)
4) har et program til måling af cpu-temparatur, sansynligvis speedfan
5) kører Windows XP
6) kører Microsoft Outlook Express 6.00.2800.1158 (fra din newspost)
7) har haft eller solg nogle gyldendals røde ordbøger (dansk/tysk og
tysk/dansk Udgave: 1991)
8) bruger kazaa
9) har GTA3, og sikkert en playstation
10) har parabol

nu gider jeg ikke mere
hils rikke
mvh bo

Fra : Rikke & Tomas Sørens~

Dato : 04-09-03 15:34

Du skriver vha. google kan du søge nedenstående. Hvad søger du på?

Er det under grupper du søger og hvilken kategori?

Tomas

Fra : Ukendt

Dato : 04-09-03 16:39

Rikke & Tomas Sørensen skrev:
> Du skriver vha. google kan du søge nedenstående. Hvad søger du på?
>
> Er det under grupper du søger og hvilken kategori?

En simpel søgning som denne:
http://makeashorterlink.com/?V35823CC5

--
/Gevaldi
Har du mere end 4 linier i din signatur så læs her:

Fra : Rikke & Tomas Sørens~

Dato : 04-09-03 17:11

Til Gevaldi

Men du søger på navnet og ikke på IP. og det var ligesom ideen.

Tomas

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-09-03 21:10

"Rikke & Tomas Sørensen" wrote:

> Til Gevaldi
>
> Men du søger på navnet og ikke på IP. og det var ligesom ideen.

Hvis man først har IP adressen kan man da også finde navnet, det
er ikke nødvendigvis nemt, google giver for eksempel ikke mulighed
for at søge på lige netop den oplysning:

http://tinyurl.com/m9g5

Men man finder alligevel denne tråd, fordi IP adressen er blevet
nævnt. Havde man adgang til en newsserver kunne man da bare bruge
grep til at lede efter en interesant IP adresse.

Man henter naturligvis ikke et feed af samtlige grupper over sin
adsl forbindelse, men da man nemt kan se, at det er en dansk IP
adresse kan man jo starte med de danske grupper. Hvis man desuden
holder sig fra de binære grupper, nøjes med at hente headere, og
springer over indlæg, hvor xover afslører, at de alle er skrevet
af samme afsender, bliver det straks meget mere overkommeligt.

Their business was zero and it was shrinking.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-09-03 22:06

Kasper Dupont skrev:

>Man henter naturligvis ikke et feed af samtlige grupper over sin
>adsl forbindelse, men da man nemt kan se, at det er en dansk IP
>adresse kan man jo starte med de danske grupper.

Kender du ikke Googles gruppesøgning?

Den fortæller f.eks. at der er skrevet 7'210 indlæg af en person
der underskriver sig Kasper Dupont - og så har den søgt i
samtlige offentlige grupper i hele verden. Det tog 1,99 sekunder.

--
Bertel

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-09-03 22:53

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Den fortæller f.eks. at der er skrevet 7'210 indlæg af en person
>der underskriver sig Kasper Dupont

Relevans? Fortaeller den, hvor mange indlaeg, der er skrevet fra
ip-adressen 130.225.18.246?

(Den slags kunne man i oevrigt med det hedengangne Dejanews.)

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-09-03 23:07

Allan Olesen skrev:

>Relevans?

Det var blot et eksempel på hvor meget man kan slå op på Google.

>Fortaeller den, hvor mange indlaeg, der er skrevet fra
>ip-adressen 130.225.18.246?

Nej, man kan ikke søge på IP - heller ikke via en omvej.

>(Den slags kunne man i oevrigt med det hedengangne Dejanews.)

Ja, og det tog nogen tid før Google var andet end en meget
amputeret version af Deja, men den er hæderlig i dag.

--
Bertel

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-09-03 15:59

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Det var blot et eksempel på hvor meget man kan slå op på Google.

Naa.

>Nej, man kan ikke søge på IP - heller ikke via en omvej.

Jamen, det var jo ellers netop problemstillingen. Saa at man ikke
bruger Google til det, giver ikke rigtig anledning til at antyde,
at man ikke kender Google.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 05-09-03 00:10

Bertel Lund Hansen wrote:

> Kender du ikke Googles gruppesøgning?

Jo da, men det hjælper jo hverken til at hente samtlige postings
eller søge på speficik afsender IP adresse.

> Den fortæller f.eks. at der er skrevet 7'210 indlæg af en person
> der underskriver sig Kasper Dupont - og så har den søgt i
> samtlige offentlige grupper i hele verden. Det tog 1,99 sekunder.

Der er 7484 indlæg i min Sent folder, og så har jeg enda rydet
op i den en gang for et par år siden. Så google kender tydeligvis
ikke til alle de indlæg, jeg har skrevet.

Their business was zero and it was shrinking.

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-09-03 22:50

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:

>Havde man adgang til en newsserver kunne man da bare bruge
>grep til at lede efter en interesant IP adresse.

"Havde"? Har vi ikke alle det via port 119?

allan@s1$ echo 'group dk.edb.sikkerhed
xhdr x-trace 0-
quit
' | nc news.tele.dk 119 | grep 130.225.18.246 | head -n 1
24292 news.net.uni-c.dk 1055755544 32737 130.225.18.246 (16 Jun 2003 09:25:44 GMT)

allan@s1$ echo 'group dk.edb.sikkerhed
head 24292
quit
' | nc news.tele.dk 119
200 dread11.news.tele.dk NNRP Service Ready (posting ok).
211 2982 23984 26965 dk.edb.sikkerhed
221 24292 <3EED8D33.B668DBAD@daimi.au.dk> head
From: Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk>
Newsgroups: dk.edb.sikkerhed
Subject: Re: Det umulige nu som hjemmeside
Date: Mon, 16 Jun 2003 11:26:11 +0200
..
205 Transferred 1431 bytes in 0 articles, 1 group. Disconnecting.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 05-09-03 00:06

Allan Olesen wrote:

> "Havde"? Har vi ikke alle det via port 119?

Når jeg siger adgang til en newsserver mener jeg mulighed for
at logge ind på newsserveren og bruge grep i dens spool
directory. At foretage den pågældende søgning vha. NNTP er
meget omstændigt.

Their business was zero and it was shrinking.

Fra : Per Bau

Dato : 05-09-03 00:09

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Når jeg siger adgang til en newsserver mener jeg mulighed for
> at logge ind på newsserveren og bruge grep i dens spool
> directory. At foretage den pågældende søgning vha. NNTP er
> meget omstændigt.

prøv med følgende:

group dk.edb.sikkerhed
xpat NNTP-Posting-Host 1- 80.62.152.150

221 NNTP-Posting-Host matches follow.
26928 80.62.152.150
26939 80.62.152.150
26944 80.62.152.150
..

/Per

Fra : Kasper Dupont

Dato : 05-09-03 05:21

Per Bau wrote:

> "Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Der var sørme en NNTP feature jeg ikke kendte. Så er det jo
lige pludslig nemt at finde ud af.

Their business was zero and it was shrinking.

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-09-03 16:04

> [...]

>at logge ind på newsserveren og bruge grep i dens spool
>directory. At foretage den pågældende søgning vha. NNTP er

Omstaendigt? 4 linier?

Men det var maaske tidsforbruget, du hentydede til. Jeg gaetter
paa, at det vil tage en halv times tid at gennemsoege hele dk.*
over min langsomme ADSL, hvis jeg udvider kommandoen lidt.

Derudover er Per Baus forslag da klasser bedre end mit.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 06-09-03 09:02

Allan Olesen wrote:

> [...]
> paa, at det vil tage en halv times tid at gennemsoege hele dk.*
> over min langsomme ADSL, hvis jeg udvider kommandoen lidt.

Jeg synes godt nok en halv time lyder lidt optimistisk (uden
dog at have prøvet), og hvis man vil igennem alle grupper og
ikke blot de danske bliver det mere omstændigt.

> Derudover er Per Baus forslag da klasser bedre end mit.

Enig. Jeg kendte ikke den kommando, men den løser helt bestemt
problemet med båndbredden. Du vil givetvis sætte serveren på
hårdt arbejde, hvis du kigger gennem alle grupper på den måde,
men nu er vi da nået til et sted, hvor det er realistisk.

Their business was zero and it was shrinking.

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-09-03 09:53

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:

>Jeg synes godt nok en halv time lyder lidt optimistisk (uden
>dog at have prøvet),

Det tog kun nogle faa sekunder for en enkelt gruppe.

>og hvis man vil igennem alle grupper og
>ikke blot de danske bliver det mere omstændigt.

Ikke meget. Man indlejrer bare en gruppehentning med 'nc' i en
'for each' loekke. Saa kan det hele stadig goeres med een
kommando. Eller ogsaa henter man foerst gruppelisten ned i en fil
og lader scriptet snuppe navnene derfra.

Hvis man er interesseret i at vide, om nogen har skrevet fra en
bestemt ip, er der jo intet arbejde i det her, sammenholdt med
resultatet. Man kan endda lade computeren goere det i baggrunden,
eller man kan indtage sin aftensmad imens.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kristian Rask

Dato : 05-09-03 08:34

Hej

On Thu, 4 Sep 2003 18:11:07 +0200, "Rikke & Tomas Sørensen"
<tomas-rikke@adslhome.dk> wrote:

>Men du søger på navnet og ikke på IP. og det var ligesom ideen.

Altavista kan fortælle en smule...
Især små steder der har visitors lists...
... og så news ting i web regi
.... husk anførsels tegn omkring IP-adressen

mvh

Kristian

Fra : bo christensen

Dato : 04-09-03 18:48

hej,
en der vil søge information om dig vil jo sjældent søge udelukkende på dit
ip-nummer,
men nærmere på al tilgængelig indformation.

Udfra din ip-adresse kan man finde eks. den første posting i denne tråd,
deri kan man se din e-mail adresse samt dit navn, resten er søgning på
google's groups funktion (udover krak naturligvis)
med din tilladelse (en hacker vil nok ikke spørge) vil man kunne checke hvad
der rent faktisk ligger bag din ip, afhængigt af
din opsætning.
mvh bo

Fra : Kasper Dupont

Dato : 04-09-03 14:06

"Rikke & Tomas Sørensen" wrote:

> [...]
> finde ud af hvem man er og andre personlige oplysninger?
>
> Jeg tænker ikke på politiet, da jeg godt ved de kan spore en.

3 juni besøgte du siden:
http://www.it-vest.au.dk/studiemetro/html/OmatstudereEksamensrdFrame.html

(Hvis det også var dig, der havde IP adressen dengang).
Og jeg kan se, at du brugte MSIE 6.0 på Windows NT 5.1
(ifølge user-agent headeren). Og desuden er din browser
sat op til at ikke opgive en referrer header.

Their business was zero and it was shrinking.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 04-09-03 17:44

In article <3f56fd4b$0$32433$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Rikke & Tomas Sørensen wrote:
> Hvor meget kan en "dygtig" hacker finde ud af om en IP adresse. Kan han både
> finde ud af hvem man er og andre personlige oplysninger?

Find udbyderen i ripe...et baglæns opslag i DNS
kan også give oplysninger om centralen brugeren sidder på.

Derefter kan man søge om job i ISP'ens supportafdeling, og derfra søge oplysninger.

Den mere åbenlyse metode, kan være at checke om IP adressen driver en
webserver eller ligende, og om denne indeholder oplysninger om adressen. Ellers
kan man angribe maskinerne og se om data (fx licens registeringer) indeholder
adressen.

Ellers kan man angriber (eller få arbejde hos) kraks eller degulesider's route plan, og
få adgang til logfilen. Derefter kan man evt. se hvilken route planer IP adressen
har søgt på.

Eller hvad med de forskellige betalingssytemer. I disse er din leveringsadresse nok
knyttet til din IP adresse.

Generelt kan man ved at samle alle oplysninger fra diverse sites, debat indlæg, ectetera,
få rigtig mange oplysninger om en IP adresse.

Jeg ved at TDC tilbyder det modsatte, nemlig at man med et telefon nummer på
abonnenten kan få IP adressen oplyst, hvis man kommer med den rigtige historie.