Var: Findes der en udødelig sjæl og et evi~
Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-09-03 20:01

Foranlediget af bl.a. Janes og Erik L's mange spørgsmål,
vil jeg derfor opfordre til, at de læser i denne link,
for at få et bedre overblik over, hvad bl.a. jeg står
for i denne sag:

http://www.zenos.dk/site/kristus/tekst.php?10000

Så kan I jo selv vælge, hvor meget tid, I bruger på det.
Relevante spørgsmål besvares gerne, men ævle mere,
det gider jeg altså ikke.

Mvh.Bodil.

Fra : paw

Dato : 04-09-03 01:47

Bodil Grove Christensen skrev

>Relevante spørgsmål besvares gerne,
> men ævle mere, det gider jeg altså ikke.

Blot et enkelt Q på foranledning af ovenst.
betingede tilbud: Kan du skrive under på
nedenst. citat fra den omtalte hjemmeside
under titlen, Åndens Natur..?

"En frigjort ånd, er en ånd som har gennemgået den
jordiske tilværelse, og har nedlagt sit legeme i graven,
hvorfra det tilsidst bliver optaget, og igen forenet med
sin ånd, for aldrig mere at blive skilt fra den."

Ikke fordi, jeg i ét og alt hylder Steiners bedrifter indenfor
det åndsvidenskabelig felt; men såvidt jeg har forstået
kalkulerer han med tre legemer, det fysiske, det sjælelige
og det åndelige - hvor det mellemste så at sige fungerer
som et medium for diverse impulser, såvel fra omverdenen
som fra det hinsidige.

Når der i redegørelsen henvises til det faktum
at Jesus - der som bekendt 'intet kunne gøre uden Gud'
- havde fået 'rejst Åndens tempel' i løbet af 3 dage, skulle
det vel så nogenlunde tangere genoplivelsen af Lazarus..?
Hvad jeg egentlig studser over: Den kategoriske påstand
om at 'en frigjort ånd' skulle smedes ubrydeligt sammen
med et jordisk legeme! Måske jeg fik galt fat i det; men
hvem skulle ligefrem ønske sig en sådan fortøjning?

Konsekvensen ville for mig at se være at man måtte
leve på Jorden i al evighed - eller? Skal vi have den
der med ufoerne ind i billedet... Ja, ikke fordi det
generer mig; men så hopper låget vel snart af. Nå,
spøg til side: Hvad véd man i det hele taget! Har
du hørt den gamle historie om drømmetiden? Det
skulle være alle tiders tid for dem, der bare kan.

En parallel tankegang findes bl.a. hos den indianske
læremester Juan Matus, der jævnfør de nye seeres
terminologi behandler mysteriet om 'Drømmeren og
det drømte' - samt en meget ældre sanskrit-betegnelse
for Gud, nemlig: Den store, kosmiske Drømmer.

Men hvad skulle der nu være i vejen for at Jesus,
der jo kun var 33 år på den tid, kunne fortsætte sit liv
og sin gerning blandt menneskene på Jorden? Ja, dét
var godt nok et ekstra spørgsmål, som jeg dog ikke
forventer noget videre udførligt svar på. Dog nævnte
han vist engang noget om at have andre får at røgte
udover dem i den jødiske fold... Eller agtede han
mon at se til nogen helt udenfor den jordiske sfære?
Indrømmet: Mormons Bog har jeg ikke læst! For
Gud, mener jeg blot, er alt muligt - og mere til.

Ordbogsblade:
Od skal betyde spids og være gl.dansk for biordet ud,
beslægtet med oldengelsk: ord, opr. af samme betydn;
svarende til oldtysk: ort; imens Ort betegner sted, felt,
markering, skel mv... Afledning til gl.norsk: odel, der
angivelig står for arvelod. \Odin: Oldnordisk
gudeskikkelse.{Gyld.Etymologi -73.}
Od endvidere betegnelse for naturkraft, der siges at
udstrømme fra levende væsener & ting, som har været
udsat for Solens lys. {Berl.Fr.Ordb.-43}

Odin hævdes i hin tid at have indgået forstbroderskab
{og blandet blod} med Loke, der jo repræsenterer de
genstridige og sædvanligvis egenrådige jættemagter, som
ustandselig og med stor opfindsomhed bejler til verdens
gunst via diverse betagende glansnumre. Den oldnordiske
mytologi tilfører billedet af Guds plan ret mange nuancer,
hvoriblandt den væsentlige vel nok består i nødvendigheden
af at opøve og til rette tid opbyde størst mulig agtpågivenhed:
Ingen tvivl i mit sind om at kampånden stiller sine elever en
grundig lektion i udsigt... Well, as they say: you must learn
to roll with the punches. And to my view, you've got no
direct reason to feel neither hit, hurt nor beaten as long
as you are still able to keep up the spirit.

--
Mvh, paw.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 04-09-03 21:46

"paw" <pawl@mail.dk> skrev i en meddelelse news:bj621u$c6f$1@sunsite.dk...

> [...]
> hvorfra det tilsidst bliver optaget, og igen forenet med
> sin ånd, for aldrig mere at blive skilt fra den."

JA.

> [...]
> - havde fået 'rejst Åndens tempel' i løbet af 3 dage, skulle
> det vel så nogenlunde tangere genoplivelsen af Lazarus..?

Egentlig ikke, fordi Lazarus ikke genopstod på samme måde
som vi senere så Jesus Kristus gøre. På det tidspunkt, hvor
Lazarus døde, var genopstandelse end ikke begyndt, fordi
Jesus Kristus endnu ikke var død. Han blev senere førstegrøden
i opstandelsen. Lazarus blev kaldt tilbage fra døden, ikke gennem
genopstandelse, vel mest af alt fordi Guds herlighed kunne vises
gennem det - og fordi han ikke var færdig med sit jordiske virke.
Du gør altså ret i at bruge begrebet "genoplivelse" frem for
"genopstandelse".

> [...]
> med et jordisk legeme! Måske jeg fik galt fat i det; men
> hvem skulle ligefrem ønske sig en sådan fortøjning?

Faktisk er dette et af formålene med at komme på Jorden.
Uden et legeme ville vi aldrig kunne opnå "evigt liv" i Faderens
nærhed. Vi modtager et legeme, som efter opstandelsen vil
være i fuldkommen tilstand, og vi kan derfor se frem til et
legeme uden fejl og mangler - det glæder jeg mig til, så
skal jeg lige ud og kravle en tur i træerne igen. ))

> [...]
> du hørt den gamle historie om drømmetiden? Det
> skulle være alle tiders tid for dem, der bare kan.

Den med at arve Jorden for evigt omtales også i
Bjergprædikenen.
Drømmetiden - jeg aner ikke, hvad du snakker om.

> [...]
> Indrømmet: Mormons Bog har jeg ikke læst! For
> Gud, mener jeg blot, er alt muligt - og mere til.

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg kan følge dine tråde,
men jeg anerkender din forståelse af "de andre får",
som Jesus omtalte i Bibelen. Vi tror, at han bl.a. besøgte
indianerne i Amerika - det kan du læse om i 3. Nephi
i Mormons Bog. Vi tror også, at han besøgte andre folkeslag,
men derom vi ved ikke noget endnu - dvs. vi har ikke
skriftlige beretninger derom endnu.

> [...]
> direct reason to feel neither hit, hurt nor beaten as long
> as you are still able to keep up the spirit.

Dér hoppede kæden til gengæld helt af - hvad
har det med emnet at gøre?

Mvh.Bodil.

Fra : paw

Dato : 04-09-03 23:36

Bodil Grove Christensen skrev

>Dér hoppede kæden til gengæld helt af - hvad
> har det med emnet at gøre?

Først en tak for det udførlige svar!..
Og ja, det undrer mig egentlig ikke, den sidste del
kunne synes at være sagen uvedkommende, idet
konklusionen her var udeladt.

Begrebet 'odiøst' er jo en lidet flatterende betegnelse
for et sagsførløb, der skønnes i mærkbar grad at
hælde til det problematiske. En odiøs afgørelse
kan således være følgen af en afstemning blandt
folk, der i en vis forstand er forudindtagede...

Når dette være sagt vil jeg dernæst påpege den
altafgørende forskel imellem vedtagelser, som
træffes på grundlag af skaberens liberale indstilling
- og vedtagelser, som træffes i henhold til hans
overordnede plan.

Jeg vil endog sige: Der findes en højere logik...
For den højeste person er dét at materialisere sig
overhovedet ikke noget problem. Det er kun et
spørgsmål om på hvilket sted, til hvilken tid og i
hvilken skikkelse han vælger at komme til verden.
Kun ved at hengive os til ham kan vi gøre os håb
om hans given sig hen til os.

--
Mvh, paw.

Fra : erik larsen

Dato : 04-09-03 17:15

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3f563b07$1$24625$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
>
> Så kan I jo selv vælge, hvor meget tid, I bruger på det.
> Relevante spørgsmål besvares gerne, men ævle mere,

Du er her på DLK for at diskutere kristendom, hvad du mener mormonerne også
er, hvordan kan du så kalde den lærer du har fra din *kristen mormon borg*
for ævl.

Du vil måske ikke tale om den afdødes dåb fordi du ved inderst inde, at det
er ævl og ubibelsk.

Erik L

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-09-03 20:58

> [...]
meddelelse news:3f563b07$1$24625$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Relevante spørgsmål besvares gerne, men ævle mere,

Vi kan vel snakke om det den 12.ds, mens du tæller ?

--
-Jens B.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 04-09-03 21:26

> [...]
> meddelelse news:3f563b07$1$24625$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Vi kan vel snakke om det den 12.ds, mens du tæller ?

Ses vi da den 12.?

Mvh. Bodil.

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-09-03 07:03