Skærme
Fijala 3554
Spørgsmål omkring LG L1910B og DVI
Fra : Kim Correll

Dato : 03-09-03 17:13

Hejsa

Jeg har lige i dag hentet min nye LG L1910B.

Den er sat til to maskiner via en switch på VGA. Jeg har sat DVI på den ene
maskine, men det virker ikke med mindre jeg fjerner VGA'en.

Er der andre skærme, som også opfører sig sådan?

På mit MSI Ti4400 er VGA billedet lidt sløret mens det på mit Asus Ti4200
står skarpt, både i VGA og DVI.
Hvad kan det skyldes? Der var ingen problemer med min gamle Samsung tft.

Jeg har nu prøvet at spille lidt BF1942 og jeg kan ikke umiddelbart se
forskel på billedet i forhold til min gamle skærm.

Kim

Fra : Ukendt

Dato : 03-09-03 19:03

>På mit MSI Ti4400 er VGA billedet lidt sløret mens det på mit Asus Ti4200
>står skarpt, både i VGA og DVI.
Det er der også andre der har skrevet her i ng'en.

>Hvad kan det skyldes? Der var ingen problemer med min gamle Samsung tft.
>
>Jeg har nu prøvet at spille lidt BF1942 og jeg kan ikke umiddelbart se
>forskel på billedet i forhold til min gamle skærm.
Jeg har selv et GF4 4200, og det står rigtigt flot på min Medion18'1,
og jeg kan som du, heller ikke se nogen forskel i spil, i forhold til
min gamle 19''.

THF
Brøndby
http://home20.inet.tele.dk/thf/

Fra : Dr.Ralph

Dato : 04-09-03 19:29

On Wed, 3 Sep 2003 18:13:22 +0200, Kim Correll wrote:

> [...]
>
> Jeg har nu prøvet at spille lidt BF1942 og jeg kan ikke umiddelbart se
> forskel på billedet i forhold til min gamle skærm.

Kom lige med en grundig anmeldelse af dyret, ikke ?
Hvordan er den i spil, farvemæssigt, text mæssigt, etc. ?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Kim Correll

Dato : 04-09-03 21:20

Ok, her er først hvad jeg skrev på edbpriser.dk:

Har lige fået denne skærm ind ad døren. Der er ingen dårlige pixels i dette
eksemplar og billedet er knivskarpt, både i VGA og DVI.

Jeg er i tvivl om det er rigtigt, at denne skærm er udstyret med et S-IPS
panel, da jeg oplever en smule ghosting på sorte flader i spil som BF1942.
De 16ms kan jeg ikke få øje på i forhold til min gamle 25ms Samsung.

---

Jeg skal prøve at gå lidt mere i detaljer:

Som sagt, så har jeg to maskiner koblet til skærmen, den ene via VGA og den
anden via DVI. VGA'en (Asus-kort) står rigtigt flot og skarpt i WinXP,
farverne er væsentligt klarere end på min gamle Samsung 171B. Hvad kan jeg
sige om DVI'en (MSI-kort), andet end det selvfølgelig er endnu skarpere og
klarere end VGA'en.
Springet fra 17" tft til 19" tft er rimeligt stort, specielt teksten er
meget større, jeg tager mig gentagne gange i at checke opløsningen, da
bogstaverne virker for store i forhold til, hvad jeg er vandt til.
Kontrasten er den samme på LG'en som på Samsungen, nemlig 400:1. Lysstyrken
er 20cd/kvm højere. De ekstra tommer i størrelsen opleves som om, at skærmen
er både skarpere og mere lysstærk. Om det reelt forholder sig sådan, ved jeg
ikke.

Dét jeg har været mest spændt på er selvfølgelig, hvordan den fungerer med
spil, specielt efter al den diskussion omkring panel-typer. Jeg har prøvet
nogle forskellige spil:

Battlefield 1942: Secret weapons og WWII (Har lige fået den i dag ):

Opløsningen i spillet har altid været et problem, da max er 1280x968 i
stedet for 1280x1024. Derfor har jeg valgt 1024x768. Billedet pænt og
skarpt, når man ikke bevæger sig. Når man så begynder at panorere fra side
til side, rykker billedet ganske lidt, nøjagtigt som min gamle Samsung
gjorde det. Intet nyt dér. Næste ting, og det er negativt, er at jeg oplever
ghosting (tror jeg) i helt sorte felter som vinduer på afstand. De sorte
felter bliver ligesom trukket ud som en tåge.

Delta force: Black Hawk down:

Billedet her er også fuldstændigt som på Samsungen og med samme negative
effekt som i BF1942.

Tron 2.0:

Dette helt nye spil overrasker lidt med en utrolig flot grafik. Her var der
næsten ingen rykken og ingen ghosting.

Call of duty demo:

Perfekt billede som i Tron 2.0.

Alt ialt er oplevelsen i spil lidt skuffende. Jeg havde håbet, at S-IPS
panelet og de 16ms ville gøre en markant forskel, men jeg har meget svært
ved at se en forskel fra min gamle skærm overhovedet. Det siges, at jo
større panel, desto nemmere bliver det at se problemerne med en skærm.

I morgen (fredag) skal jeg i LANklubben og får dér mulighed for at
sammenligne skærmen med disse: Philips 180B2S, Acer AL732, Neovo F-17, Sony
X-82B.

Jeg vender tilbage, når jeg har nogle input derfra.

Kim

Fra : Kim Correll

Dato : 04-09-03 22:01

Jeg har lige prøvet at køre en klon opsætning med min LG og Samsung og der
er det tydeligt:

På LG'en er der tydelig ghosting i alle spil og ligeledes i Bios, når man
flytter den røde markør hurtigt op og ned. Der er ingen problemer på
Samsungen.

Spørgsmålet er så: Er det virkeligt rigtigt at der er et S-IPS panel i
L1910B? Er der blevet produceret flere versioner af modellen med forskellige
paneler? Min er produceret i juni.

Dr. Ralph, er det noget du ved noget om?

Kim

Fra : Dr.Ralph

Dato : 04-09-03 22:14

> Dr. Ralph, er det noget du ved noget om?
>
> Kim

Jeg har fået et løfte fra LG's cheftekniker i norden om, at LG1910B (IKKE
P) har et af de nyeste S-IPS paneler i sig, men det tyder din erfaring med
skærmen jo ikke på kan passe :(

LG1910P (altså P) skulle derimod have MVA panel i sig og ikke være så god i
spil - du er sikker på, at det er B modellen du har og ikke P modellen,
ikke ?

Måske der alligevel er rester af 1910B med MVA panel - det er sgu' til at
blive forvirret over dette her......:(

Tror sgu' ikke jeg tør købe 1910B endnu - måske jeg går efter Viewsonic
VP191P eller VP181P istedet for, den som Rane har købt - den skulle med
110% sikkerhed have S-IPS panel i sig, men man ved jo aldrig.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Kim Correll

Dato : 04-09-03 22:20

Ja, det er en L1910B, jeg har stående.

Jeg har skrevet til LG og brokket mig og spurgt om samme problem med
paneler, som du nævner.

Jeg tager en snak med PC-Netto i morgen og hører, hvordan de står i denne
sag.

Fra : Kim Correll

Dato : 04-09-03 22:29

Står Viewsonic VP191P på edbpriser? Er det den, der også hedder VP191?

Så vil jeg prøve at overtale PC-netto til at bytte skærmen til den.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 05-09-03 03:54

On Thu, 4 Sep 2003 23:28:47 +0200, Kim Correll wrote:

> Står Viewsonic VP191P på edbpriser? Er det den, der også hedder VP191?
>
> Så vil jeg prøve at overtale PC-netto til at bytte skærmen til den.
>

> "Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in message

Kim, pas på - læs mit indlæg lige ovenover - Viewsonic VP191 har efter mit
gæt et MVA panel i sig, mens VP181 har S-IPS - det er jungle derude - så
pas på !

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Kim Correll

Dato : 05-09-03 05:48

Ja, det er også det, jeg har set på prad.de.

Det lader til, at 19" endnu ikke er til at få med S-IPS.

Fra : Jan Lund Nielsen

Dato : 05-09-03 08:09

"Kim Correll" <bodybike@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Står Viewsonic VP191P på edbpriser? Er det den, der også hedder VP191?
>
> Så vil jeg prøve at overtale PC-netto til at bytte skærmen til den.

Du har vel altid 14 dages returret, så med mindre de 14 dage er gået, kan du
i det mindste få dine penge tilbage.

Mvh
Jan Lund Nielsen

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 05-09-03 15:57

On Fri, 5 Sep 2003 09:08:50 +0200, Jan Lund Nielsen wrote:

[snip]

> Du har vel altid 14 dages returret, så med mindre de 14 dage er gået, kan du
> i det mindste få dine penge tilbage.

Det kommer an på hvor Kim har hentet skærmen... på posthuset eller i
butikken.

--
Lars

Fra : E. Jensen

Dato : 05-09-03 10:02

> [...]
> VP191P eller VP181P istedet for, den som Rane har købt - den skulle med
> 110% sikkerhed have S-IPS panel i sig, men man ved jo aldrig.

Det er noget værre rod. På http://www.lgphilips-lcd.com:8888/English/ er
deres 19" panel kun med 25 ms refresh. Men det ser ud til at de HAR udviklet
nogle 16 ms s-ips paneler. Måske satser de på at få lavet nogle store
paneler til TV i første omgang ? Jeg tror dog at de får gang i 16 ms s-ips
panelerne snart. Er der nogen der har lyst til at spørge de koreanske
contacts på sitet, fx. den produktansvarlige ? :)

mvh E

Fra : rane

Dato : 05-09-03 08:16

On Thu, 4 Sep 2003 23:01:12 +0200, "Kim Correll"
<bodybike@tele2adsl.dk> wrote:

> [...]
>
>På LG'en er der tydelig ghosting i alle spil og ligeledes i Bios, når man
>flytter den røde markør hurtigt op og ned. Der er ingen problemer på

Måske er det fordi du kører spillene i 1024x768 ?

Billedekvaliteten på min Viewsonic bliver i hvert fald en del bedre
når jeg kører spil i 1280x1024. Har oplevet at DVI porten er bedst til
spil - der er tydelig forskel på DVI 1280x768 og analog 1024x768.

Fra : Kim Correll

Dato : 05-09-03 15:04

"rane" <postmasterREMOVE@darkforest.dk> wrote in message

> [...]
> når jeg kører spil i 1280x1024. Har oplevet at DVI porten er bedst til
> spil - der er tydelig forskel på DVI 1280x768 og analog 1024x768.

Nej, der er ingen forskel.

Jeg har haft fat i gud hver mand i dag, og jeg får en ny igennem Infocare.
Et skriver, at skærmen skal være mærket med TCO 03... min er TCO 99 .

Fra : rane

Dato : 05-09-03 15:52

On Fri, 5 Sep 2003 16:03:33 +0200, "Kim Correll"

>Nej, der er ingen forskel.
>
>Jeg har haft fat i gud hver mand i dag, og jeg får en ny igennem Infocare.
>Et skriver, at skærmen skal være mærket med TCO 03... min er TCO 99 .

Nå. Der er kæmpe forskel her og har da også hørt flere steder fra, at
deres kører bedst i optimal-opløsningen via DVI.

Den LG1910B (TCO99) må da vist være en fejlproduktion ;)

Fra : ledderlappan

Dato : 09-09-03 14:34

Hvad er så konklusionen på dette?

Vi får at vide at LG L1910B kun laves med s-ips panel, men hvis den er
mærket TCO 99 så lever den ikke op til specs? Hvad er så forskellen på dem
der er mærket TCO99 og TCO03 ??

Fra : ledderlappan

Dato : 09-09-03 14:42

Kim hvornår får du så en ny mærket TCO03? Husk nu lige at skrive hvordan den
kører i forhold til den gamle mærket TCO99.
Er pcnetto.dk de billigste der forhandler denne skærm? Syntes nemlig ikke
jeg kan finde skærmen på edbpriser.dk.

Fra : ledderlappan

Dato : 09-09-03 14:48

ups ... har fundet den nu på edbpriser.dk

(sorry for spam)

Fra : Kim Correll

Dato : 09-09-03 18:22

"ledderlappan" <ledderlappan@efilnet.dk> wrote in message
> [...]
> kører i forhold til den gamle mærket TCO99.
> Er pcnetto.dk de billigste der forhandler denne skærm? Syntes nemlig ikke

Jeg har endnu ikke fået svar fra Infocare, men jeg giver lyd, når jeg ved
mere.

PC-netto og OfficeIT har samme priser, men det er vist også samme firma
(samme adresse).

Kim

Fra : ledderlappan

Dato : 09-09-03 20:59

Har lige fået svar fra officeit.dk og de skriver dette:

Hej
Det er ikke TCO kvalificeringen der er interessant, den nye udgave af L1910b
har en langt hurtigere opdateringsfrekvens end den gamle TCO99.

Der har ikke være problemer med deres tidligere versioner af L1910b (TCO99).
TCO03 skærmen er næsten den samme skærm, men med en væsentlig hurtigere
opdateringsfrekvens.

Fra : Kim Correll

Dato : 09-09-03 22:03

Ok, det er sikkert de samme folk, som sidder i PC-netto. Da jeg snakkede med
dem, anede de intet om panel-typer, men det passer meget godt, at TCO99 er
en 25ms MVA og TCO03 er en 16ms S-IPS.

Fra : ledderlappan

Dato : 10-09-03 14:21

Nå men hvornår får du så den nye TCO03 skærm?

Syntes selv at denne skærm lyder som det bedste køb her i dk mht.
pris/performance.

Fra : Kim Correll

Dato : 10-09-03 15:33

> Nå men hvornår får du så den nye TCO03 skærm?
>
> Syntes selv at denne skærm lyder som det bedste køb her i dk mht.
> pris/performance.

Jeg fik mail fra Infocare i morges om, at skærmen bliver afsendt i dag. Jeg
ringede lige til dem for en sikkerheds skyld for at sikre, at de ikke sendte
mig en anden TCO99. De ville checke efter, men det var muligt, at skærmen
skulle bestilles i den rigtige model.
Så enten har jeg den i morgen eller fredag eller også i starten af næste
uge.

Fra : The Amazing Grace

Dato : 10-09-03 16:46

Kim Correll wrote:

> [...]
> skulle bestilles i den rigtige model.
> Så enten har jeg den i morgen eller fredag eller også i starten af næste

Man må vel kunne se det på detaljer, såsom serienummer?

Jeg købte min i uge 32, den har:
TCO99
Model type: L1910BL-AFEUR
Model No: L19LB-0
SN: 306KG15544, manufactured june 2003
FCC ID: BEJL19LM (Giver nul fund i FCC databasen?!)
Strømforbrug: 53 W

Jeg er rigtig godt tilfreds med den, bruger den både til kontorbrug og
til TV og DVD gennem en Viewsonic N5 ekstern tuner / scankonverter. Det
eneste den ikke viser pænt er fodbold, ligesom det har været nævnt
tidligere her i gruppen.

Jeg _troede_ godt nok at den var med S-IPS panel, også pga. specs mht
kontrast og lys, men hvis den nu viser sig at være med MVA-panel, så er
jeg fløjtende ligeglad, for billedet er flot som det er

....og jeg kan ikke fordrage fodbold

Håber at andre, med nyere skærme kan bidrage med oplysninger,

venligst,

Mads Hansen
--
Remove "lock" from mail address to reply by mail!
Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Fra : Kim Correll

Dato : 10-09-03 19:58

> [...]
> --
> Remove "lock" from mail address to reply by mail!
> Nothing is so smiple that it can't get messed up.

Min er også produceret i juni 2003...

Styrken ved MVA panelet er, at den har en god kontrast og lysstyrke.
Svagheden er, at den ikke er så hurtig som en S-IPS. Det er mest i spil og
nogle gange i film at man kan se det.
Jeg synes det er irriterende når jeg scroller på en hjemmeside, at teksten
næsten forsvinder, indtil billedet står stille igen.

Jeg kunne godt lide at vide om det pc-netto og LG gør med at sælge en skærm
med andre egenskaber end dem, de angiver i tekniske data, er lovligt?

BTW... LG godtager kun ombytninger indtil 14 dage efter købsdato. Med mindre
skærmen er rigtigt i stykker, selvfølgelig.

Hilsen
Kim

PS. Jeg kan heller ikke fordrage fodbold

Fra : Carsten Laursen

Dato : 10-09-03 19:37

> [...]
> skulle bestilles i den rigtige model.
> Så enten har jeg den i morgen eller fredag eller også i starten af næste

Hej Kim

Hvordan du dig ad med at få skærmen bytet til en anden da jeg har samme
problen med min,der også er købt ved PC-netto

mvh

Carsten L

Fra : Kim Correll

Dato : 10-09-03 19:47

> [...]
>
> Hvordan du dig ad med at få skærmen bytet til en anden da jeg har samme
> problen med min,der også er købt ved PC-netto

Du går ind på www.infocare.dk og udfylder en RMA. Følg vejledningen, så
finder du ud af det.

Der er nogen der siger, at den nye version kun lige er kommet til landet,
jeg håber den kan leveres med det samme.

Kim

Fra : Carsten Laursen

Dato : 10-09-03 20:52

> [...]
>
> Der er nogen der siger, at den nye version kun lige er kommet til landet,
> jeg håber den kan leveres med det samme.

Det vil sige at jeg ikke behøver at snakke med pc-netto om det, men gå
direkte til infocare ?

mvh

Carsten L

Fra : Kim Correll

Dato : 10-09-03 21:18

Nej, det skulle ikke være nødvendigt at kontakte PC-netto.

Men bemærk at Infocare skriver noget om, at LG kun accepterer ombytninger

Fra : ledderlappan

Dato : 15-09-03 14:12

Nå fpr du snart din "nye" skærm ind af døren? Vi venter spændt :)

Fra : Kim Correll

Dato : 15-09-03 16:57

> Nå fpr du snart din "nye" skærm ind af døren? Vi venter spændt :)

Jeg har fået en ombytter i dag, men den er fra samme parti som den første
skærm, jeg fik.

LG's specialist i Sverige påstår hårdnakket, at der kun findes denne ene
version.

Derfor har jeg returneret dem begge og bestilt en Sony SDM-X93/B. Men der er
også forvirring omkring panel på denne model. Den har 25ms respons,
300cd/kvm og 600:1, hvilket kunne lyde som et MVA-panel. En tysk side
skriver, at den har IPS-panel, så hvad man skal tro ved jeg ikke.
Jeg har 100% baseret mit valg på Niels Hejnfelt's positive indtryk af den.
Så Niels... jeg håber du har ret!

Kim

Fra : Jacob Riis

Dato : 15-09-03 17:35

> [...]
> skriver, at den har IPS-panel, så hvad man skal tro ved jeg ikke.
> Jeg har 100% baseret mit valg på Niels Hejnfelt's positive indtryk af den.

Jeg skrev jo i den tråd som Niels Hejnfeldt startede den 8 sept. et indlæg
at der muligvis er et MVA panel i (
news:3f5fa19a$0$17093$ba624c82@nntp05.dk.telia.net ) og at det var værd at
undersøge nærmere. Jeg har læst at en enkelt bruger på Prad har afleveret
skærmen igen fordi han ikke var tilfreds med skærmen (den skulle lave for
meget slør) Hvis du laver en søgning i ders forum på X93 kommer der et par
tråde frem.

Men lad os nu se, måske bliver tilfreds alligevel .

--
Jacob

Fra : Dr.Ralph

Dato : 16-09-03 10:48

> Jeg har aldrig været god til at følge råd, men jeg vil så gøre det denne
> gang
> Jeg bider i det sure æble og går en tomme ned og vælger den famøse Viewsonic
> VP181b (var et øjeblik fristet af en VP201, men jeg kan ikke forsvare en
> merpris på 6000,-).
>
> Hilsen
> Kim

Håbr du blive glad for den, Kim.
Jeg køber nok min i starten af næsten måned - tror jeg går efter den med
sølvfarvet skærm og sort fod - VP181s

Håber du bliver glad for mit råd i sidste ende.

Bemærk dog, at jeg kun er 99% sikker i min overbevisning mht til Sony X93
:)

Iøvrigt kan TFT skærme med MVA opaneler sagtens give fremragende ydelse -
de vil blot efter min mening give en tak ringere samlet ydelse i forhold
til en TFT med S_IPS panel.

S-IPS styrke ligger i farvevisning og hurtige billeder.
De har ikke rigtigt nogen svagheder.

MVA er ringe til hurtige billeder og viser ikke farve så korrekt.

Men alt afhænger af øjet, der ser.
En person der ser en TFT for første gang vil imponeres over en Acer AL732 -
men den vil nok blegne lidt sammenlignet med S-IPS TFT skærm.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jacob Riis

Dato : 16-09-03 14:33

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
AL732 -
> men den vil nok blegne lidt sammenlignet med S-IPS TFT skærm.

Jeg har en Acer AL732, og jeg bruger kun skærmen til tekstbehandling,
internet, og lidt strategispil. Jeg synes fint den dækker mine hehov. De
IPS og S-IPS skærme der findes koster jo en hel del mere. Det gælder vel
bare om at finde en skærm der passer til sine behov.

--
Jacob

Fra : Dr.Ralph

Dato : 15-09-03 17:37

On Mon, 15 Sep 2003 17:57:25 +0200, Kim Correll wrote:

> [...]
> skriver, at den har IPS-panel, så hvad man skal tro ved jeg ikke.
> Jeg har 100% baseret mit valg på Niels Hejnfelt's positive indtryk af den.

Kim, en kontrast på 600:1 er lig med MVA panel.
At en tysk side skriver IPS er på ingen måde en garanti for noget -
tyskerne kan lige så godt tage fejl hvis en teknisk chef for skærme på LG
kan.

Konklusionene på dette må være, at man må gå efter sine egne iagttagelser
og konklussioner hvis man vil have en TFT skærm med solid ydelse, hvilket
forudsætter et ret dybde gående kendskab til TFT skærme, som kun opnås ved
at følge med i de forskellige debat indlæg på nettet.

Desværre ved ingen - eller i hvert fald uhyggeligt få - ansatte lige fra
sælger til teknisk chef ret meget konkret om TFT skærme og hvilke paneler
de rummer - så man må stole på egen viden - eller spørge os andre her på
denne NG.

Der er ikke lavet et S-IPS panel med en kontrast over 400:1 - men derfor
kan der godt være noget på vej - men Sony's X93 har været ude nu i 2-3
måneder, hvilket indikere, at produktionsdelene til den er over 4-5 måneder
gamle - ergo er det IKKE et S-IPS panel, der sidder i X93 - men derfor kan
de sagtens have et glot billede alligevel - bare ikke på højde med det et
S-IPS panel kan levere.

- -
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Kim Correll

Dato : 15-09-03 19:24

Ifølge et tysk indlæg i nævnte tråd på prad.de, så har X93'eren været på
markedet siden uge 32.

Min Samsung 171B har et ganske ok billede i spil og har Sony'en et
tilsvarende eller bedre billede, vil jeg være tilfreds.

Kim

Fra : Dr.Ralph

Dato : 15-09-03 22:27

> Ifølge et tysk indlæg i nævnte tråd på prad.de, så har X93'eren været på
> markedet siden uge 32.

OK - men så har Sony haft de enkelte dele klar til den før uge 24 - og det
er også ca. 3-4 måneder siden - og der var der der stadig ikke s-ips panler
med kontrast på 600:1 - så tro mig - jeg er 99% sikker på, at X93 rummer et
MVA panel.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Kim Correll

Dato : 16-09-03 09:40

> [...]
panler
> med kontrast på 600:1 - så tro mig - jeg er 99% sikker på, at X93 rummer

Jeg har siddet og læst forummet på Prad.de igennem. Der var én, som har købt
en X93'er og han slagter den på det grusomste! Med største sandsynlighed
sidder der samme panel i Sony'en som LG L1919B.