2 ip-numre ?
Fra : Thomas H.

Dato : 03-09-03 16:25

Hej, er lidt i tvivl om det er den rigtige gruppe, men jeg prøver.
Jeg har lige fået min nye Tele2-linie, og det kører rigtig godt,
men jeg undrer mig lidt over det de skriver med, at jeg har
2 dynamiske ip-adresser. Jeg havde jo fået den forståelse, at
jeg havde to ip'er ud til nettet, altså én ip fra min server, og
én ip for min almindelige computer. Det er ikke tilfældet, for
lige meget om der er herfra, eller fra min server jeg f.eks går
ind på min hjemmeside, er det samme ip der bliver registreret.

Jeg ringede til support, og fik fat i en af de der typer, der skulle
spørge en i baggrunden, og han vidste nogenlunde lige så lidt
om det som mig, og kom derfor kun med halve forklaringer og
gæt, bl.a. noget med at det var de to PC'er der internt fik hver
deres nummer ... men det gør de da altid gør de ikke??
Så var det noget med, at man kunne sætte to computere på
en switch ...men det kan man vel også med en ip ????

Er det overhovedet muligt, at have to forskellige ip'er ud til nettet,
gennem routeren? Kan det være routeren der er problemet, eller
er det salgsgas det med de to dynamiske adresser?
Routeren er en Linksys BEFSX41 med 4 porte.

Nogen der kan komme med en forklaring?

Thomas H.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 03-09-03 18:11

"Thomas H." <thhe@sol.dk> wrote:

> [...]
>er det salgsgas det med de to dynamiske adresser?
>Routeren er en Linksys BEFSX41 med 4 porte.

Ja: når du har en ruter med adresseoversættelse (NAT) (som LinkSys'en
utvivlsomt er) på, så har du set udefra kun én maskine på, nemlig
ruteren. Den har én af de to dynamiske adresser, og snakker med dine
maskiner på et internt net med lokale adresser.

Hvis dine maskiner skal have forskellige eksterne adresser, så sæt dem
på uden ruter, bare med en switch. Men så får du ikke den beskyttelse
som en NAT-ruter giver mod onde pakker udefra (fx Blaster-ormen), og
du kan måske få bøvl med dit interne net fordi det måske ikke er
sikkert at de to adresser er i samme subnet.

Medmindre du virkelig har brug for at kunne ses udefra med to
adresser, så behold ruteren aht. sikkerheden.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Thomas H.

Dato : 04-09-03 07:44

"Jesper Dybdal" <jdunet@u8.dybdal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Medmindre du virkelig har brug for at kunne ses udefra med to
> adresser, så behold ruteren aht. sikkerheden.

Ok tak, det var da en forklaring man kan bruge
Det er ikke særlig vigtigt, kunne engang i mellem være en fordel, men
ikke så meget så jeg tør at køre uden firewall

Thomas