Blomsterløg
Fra : Padmé Amidala

Dato : 03-09-03 13:44

Jeg har købt en masse tulipanløg og påskeliljeløg.
Indtil videre har jeg fundet ud af, at jeg kan plante dem fra september af
og et par måneder frem...
Meeeen, dette har jeg ikke prøvet før, såååå:

- hvor langt nede i jorden skal de plantes?
- hvor langt mellemrum skal der være?
- skal de jævnligt vandes, eller passer de sig selv?
- skal de plantes på en side hvor der er sol, eller er det lige meget?
- Plejer disse blomster at komme flere år i træk, eller skal jeg plante igen
til næste år, hvis jeg klipper af blomsterne?

Muligvis har jeg glemt nogle spørgsmål, som den garvede havemand/kvinde kan
klarlægge for mig...

På forhånd tak.

VH
Padmé Amidala

Fra : Eigil Gregersen

Dato : 03-09-03 14:36

"Padmé Amidala" <gsagae@geagnhwo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> og et par måneder frem...
> Meeeen, dette har jeg ikke prøvet før, såååå:
>
> - hvor langt nede i jorden skal de plantes?

ca. det dobelte af løgets højde.

> - hvor langt mellemrum skal der være?

ca. 5-10 cm

> - skal de jævnligt vandes, eller passer de sig selv?

Da du planter om efteråret får de masser af vand i løbet af vinteren, kom
lidt grus i bunden af hullet så der ikke er stående vand om vinteren.

> - skal de plantes på en side hvor der er sol, eller er det lige meget?

De blomstre bedst i fuld sol.

> - Plejer disse blomster at komme flere år i træk, eller skal jeg plante
igen
> til næste år, hvis jeg klipper af blomsterne?

De kommer igen år efter år når det er påskeliljer, tulipaner graver jeg op
med et par års mellemrum og fjerner småløg og genplanter dem ( også
småløgene )
Når du klipper blomster til vaser skal du lade nogle af de grønne blade
blive tilbage ellers vokser løget ikke, frøkapsler fjernes hvis du ikke skal
bruge frøene.

Venlig hilsen
Eigil Gregersen

Fra : Padmé Amidala

Dato : 03-09-03 15:36

Tusind tak for hjælpen.... Så kan jeg gå i gang med projektet.

VH
Padmé Amidala

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-09-03 21:13

On Wed, 3 Sep 2003 15:36:28 +0200, "Eigil Gregersen" <eigil.g@email.dk>
wrote:

>Da du planter om efteråret får de masser af vand i løbet af vinteren, kom
>lidt grus i bunden af hullet så der ikke er stående vand om vinteren.

...og brug endelig ikke en planteping/priklepind til at prikke huller med
til løgene. Grav dem ned med en spade eller lille planteske eller lign.

>De blomstre bedst i fuld sol.

Og da de blomstrer tidligt, mange endda før træerne får blade, er der
sol flere steder end hvis man kigger nu.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Helle Skoett

Dato : 04-09-03 18:02

> ..og brug endelig ikke en planteping/priklepind til at prikke huller med
> til løgene. Grav dem ned med en spade eller lille planteske eller lign.

I foråret (for)købte jeg mig i diverse løg og knolde, der hele tiden var på
tilbud i netto og aldi. Og jeg orkede ikke en lille skovl til at grave det
hele ned, så jeg købte sådan en løglægger (Wulff-etellerandet). Egentlig var
jeg skeptisk, men jeg skal love for, at jeg måtte overgive mig. Det gik
mildest talt over stok og sten, og jeg fik lagt flere hundrede løg på en god
eftermiddag/aften.
Løglæggeren er sådan en fætter, der ligner et "rør" uden bund, men med hank
foroven. Røret borer du ned i jorden, hiver op, lægger løget og klemmer
hanken sammen, så jorden falder ud.
Hanken er vigtig - du skal ikke købe en model, hvor klemme-finten ikke kører
problemfrit.
Min model er den "dyre", men jeg købte den hos contan2 på grønttorvet, og
der kostede den noget mindre end den billige model i havecentret...

--
jordnær hilsen
helle s

Fra : Padmé Amidala

Dato : 04-09-03 19:38

Det lyder rigtig smart... den må jeg på udkig efter....og se om de har nogen
i Odense..eller omegn.

VH
Padmé Amidala

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-09-03 21:50

On Thu, 4 Sep 2003 19:01:51 +0200, "Helle Skoett"
<Helle.Skoettvaek@bt.dk> wrote:

> [...]
>mildest talt over stok og sten, og jeg fik lagt flere hundrede løg på en god

Åhja, den kender jeg da godt - bruger den selv når der skal plantes
sommerblomster. Det er den nemlig også god til.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Helle Skoett

Dato : 04-09-03 23:43

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse wrote:

> Åhja, den kender jeg da godt - bruger den selv når der skal plantes
> sommerblomster. Det er den nemlig også god til.

Sikke en god idé. Den er købt. Det vil jeg prøve til næste år.

--
jordnær hilsen
helle s

Fra : Mars

Dato : 05-09-03 16:23

Padmé Amidala ???????????????

der er da vist en der har set for meget starwars !!!!!!!!!

Fra : Padmé Amidala

Dato : 05-09-03 17:28

"Mars" <no@name.com> wrote in message
> Padmé Amidala ???????????????
>
> der er da vist en der har set for meget starwars !!!!!!!!!

Kan man egentlig se for meget star wars?

VH
Padmé