Freud-Jung som profeter, og alternativer
Fra : Bo Warming

Dato : 03-09-03 08:46

Freud&Jung skabte pseudovidenskab, der legitimere usaglig sagsbehandling, og
poppet terapi (shrinks i USA , skabtes af Freud-elev-netværket, der havde
god (jødisk) presse og Jung hoppede på buddhisme-mode med sit
NewAge-tros-pjat.)
Men den gode afsløring af selvbedrag, projektioner og fortrænginger i
psykologien kom især fra Nietzsche (som både Freud og Jung læste i smug, men
kaldte sindsyg, for at skjule at de havde alt værdifuldt tankegods fra
tysker-digter-filosofi-fornyeren)

Nietzsche havde lidt fra Henrik Ibsen og meget fra nedenstående største
franske oplysningsfilosof, der forties fordi han kan kaldes "kynisk" og
egoisme-forherligende.
Men læs her en af hans klart altruistiske aforismer :

"For stor hast med at afbetale en gæld, er en slags utaknemmelighed".Duc de
La Rochefoucauld(greve fra solkonge-salonerne)

Hvis man har god langsigtet korpsånd i sit venskab, har man ikke travlt med
at befri sig for taknemlighedsgæld. Kun den smålige har fobi mod at stå i
gæld, selvom vi jo alle står i gæld til fællesskabet (eller Gud om man vil).
Den der skyldes til, vil heller ikke have travlt med incasso, hvis der er
tillid, som der ofte er i et homogent folk.Men selvfølgelig kan det være
klogt for kreditor at have PANTEBREVS-agtig sikkerhed og kontrakt så det er
så nemt at krasse gælden ind, hvis ting pludselig ser skuffende ud.

FREUD OG JUNG OG LUGT er interessant historie-læsning. Deres
drømmetydninger og cases gør meget ud af lystfølelse og væmmelse ved at
tømme sig for afføring, og
de omtalte urinprøver og urinering på en afslappet måde, som er uhørt idag.
Det skyldes ikke kun, at læger før blodprøvernes tid, aflæste og
registrerede en masse af indlagtes patienters (incl sindsyges) urins farve,
lugt, smag , uklarhed, bundfald etc, hvilket nu er gået ret meget af mode.
Det skyldes især at man tog _afslappet_ på disse ting dengang - folk i
storbyer havde endnu rod i landbrug, og vidste at tabu er pjat vedr disse
ufarlige, naturlige sager (som idag er næsten så central i humor, som sex
var - og humor er om foragt)
..
Dengang hetzedes mod enlige mødre og bøsser og uægte børn, ala lavkaste i
Indien, men idag er disse store afvigergrupper opreklameret, og da
lynch-behov er uændret, så samles al modvilje - helt usagligt - om
pislort-"uhygiejne" (og om pædofile og sexisme-voldelige, der også er små
medie-egnede syndebuk&hadobjekt-grupper.)
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : paw

Dato : 04-09-03 21:59

Bo Warming skrev

> ...selvom vi jo alle står i gæld til fællesskabet...

I det store fællesskab er både gæld og formue
bragt ud af verden. Indtil vi kommer så vidt, må
der stadig være behov for at bede sig fritaget
for pådragelse af skyld, hvilken især bunder i
manglende omsorg for at sandheden bringes
for dagen.

>(eller Gud om man vil).

Det er i orden at sidestille Gud med fællesskabet,
hvis man dermed mener den store sammenhæng.
Dog forekommer det mig lidet sandsynligt at du
har noget af tilsvarende omfang i tankerne...

"Herskere, som regerer ved hjælp af kloge hoveder,
vil ruinere landet.".. "No use of cleverness is a blessing
to the people." Lao Tse.

--
Mvh, paw.

Fra : Bo Warming

Dato : 05-09-03 06:28

"paw" <pawl@mail.dk> wrote in message news:bj893j$jul$1@sunsite.dk...

> [...]
> der stadig være behov for at bede sig fritaget
> for pådragelse af skyld, hvilken især bunder i
> manglende omsorg for at sandheden bringes

Jeg synes det lyder hyklerisk når nogen siger at de er søde ved deres
pensionist-forældre fordi de var søde da de var spædbørnsforældre.
De var egoister og vi skylder dem intet.
Og tvangsarv bør nedtrappes.

Og jeg mener ikke at nogen skylder fællesskabet/Gud noget.
Men man kan føle overskud og lyst til at gavne fællesskabet, spontant, og
det er godt.

> Det er i orden at sidestille Gud med fællesskabet,
> hvis man dermed mener den store sammenhæng.
> Dog forekommer det mig lidet sandsynligt at du
> har noget af tilsvarende omfang i tankerne...

Jeg tror vi tænker knivskarpt identisk - why not?

Jeg mener ikke nogen skal føle selvhad ved at være sig selv nok - men
eksisterer disse personer, som pædagoger hetzer mod, når de tvinger
fællesskab ned over hovedet på børnene og glemmer, at næsten alle
samfundsgavnlige opfindelser og opdagelser har genier foretaget i enrum