Paludarium
Fra : Cichliden

Dato : 02-09-03 20:30

Hej Newsgroup

Har tænkt på at lave et paludarium, da det må være det ultimativeste stykke
natur, man kan putte ind i sin stue.

Mit spørgsmål er så, kan man holde giftpilefrøer, "undervandsfrøer" (hedder
de ikke sporefrøer?), salamandere, og fisk i samme setup. Eller vil det
skabe et hav af problemer?

Nogle der har erfaringer med Paludarium, og vil dele ud af Deres erfaringer?

Mvh
Morten

Fra : Carsten Gall

Dato : 02-09-03 21:10

Cichliden <ikola@jubiimail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f54efd3$0$54784$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> skabe et hav af problemer?
>
> Nogle der har erfaringer med Paludarium, og vil dele ud af Deres

Selvom jeg har haft akvarier i mange år, har jeg også rodet en del med
terrarier.
Og mit "hovedområde" var padder, og især farvefrøer, dem som du kalder
"pilegiftfrøer".
Her tillands har vi valgt den mere korrekte betegnelse, for at de ca 200
arter, plus et ukendt antal
farvevarianter der findes, er det kun 3 arter som kan bruges til at lave
pilegift af, og det er arterne
Phyllobates terriblies, bicolor og aurtania(sidste stavet forkert) og
selv de er efter ophold i terrarier ikke
mere giftige.

Jeg forstår godt din tanke, og synes selv at det ser hammer flot ud, når
man ser det på fotos.

Jeg vil ikke umiddelbart sige at det du vil lave er ok. Farvefrøerne, og
iøvrigt alle andre landlevende frøer, vil gå ned til vandet for at
tanke noget fugtighed, og hvis vandet bare har en tanke, og det kan det
meget let få, i det at de også med stor glæde lægger deres klatter i vandet,
det samme går salamandrene. Derved risikerer man at få noget sygdom, som
man først for sent ser og så er det forsent, desværre er det en erfaring jeg
selvgjorde.
Hvis frøerne skulle klare at leve i paludariet, og derved formere sig,
skal haletudserne i vand, haletudserne er giftige for fiskene, hvis de bider
i dem, og omvendt vil
haletudserne jage fiskene. Salamander larverne er extremt giftige for
både fisk og haletudser!!

Og når det drejer sig om planterne i et paludarie, vil de meget ofte
vokse som de var betalt for det, og mange af dem f.eks Ficus pumilia, bliver
meget grov og ikke
særlig køn af at blive klippet ned ofte. Guldranke, Scindaptus, vil med
stor fugtighed og meget lys få blade der kan blive op i mod 30 cm store.
De kan let bruges som en primitiv paraply.

Og lige til sidst, så er der det med foder. Frøer skal have levende
foder, og for at holde f.eks bananfluer inde, skal paludariet være 100% tæt,
og det kan det aldrig blive. Og det er de færreste koner der kan
acceptere at der vandrer små fluer rundt over det hele.

Carsten

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 03-09-03 17:50

"Cichliden" <ikola@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skabe et hav af problemer?
>
> Nogle der har erfaringer med Paludarium, og vil dele ud af Deres

Hej Morten,

Du skal også lige tænke på, at farvefrøer i de fleste tilfælde er
forholdsvist dårlige svømmere, og at de dermed kan risikere at drukne i et
paludarium.

Med hensyn til fodring er det rigtigt at de skal have små insekter, og
hertil er bananfluer klart det letteste. Du kan godt få fat i nogle
"vingeløse", men med tiden udvikler de alligevel en flyveevne, og selv om de
ikke gør i starten, slipper de forholdsvist let ud af et paludarium. Jeg har
selv forsøgt at gøre det 100% tæt, men det er så godt som umuligt.

Noget andet du skal tænke på er, at der skal være en god udluftning, uden at
det giver træk. Hvis luftfugtigheden konstant ligger omkring de 100%, får
farvefrøerne let svampesydomme. Omvendt må luftfugtigheden helst heller ikke
være under 90%.

mvh
Torben

Fra : Linux

Dato : 06-09-03 18:23

> [...]
> skabe et hav af problemer?
>
> Nogle der har erfaringer med Paludarium, og vil dele ud af Deres

Ja Morten
et pularium er nu ikke så værst
og jeg vil foreslå at du går en tur på bibloteket og låner nogle bøger
jeg har da lige et par hvor der er nogle gode guldkorn og de er

regnskovs akvarier
teraie kunskab 1+2+3
hold af farvefrøer
bøger om tropeplanter

jeg vil fra dårlige afaringer lige give dig et par råd

tegn på papir hvordan du gerne vil have det til at se ud
gerne 3D hvis du kan ( så kan du finde evt. fejl undervejs.og rette dem
inden at du får limet alting sammen)

dernest skal du tage højte for hvor du gerne vil have pumper
varmelægmer/varmekabler og anden elektrisk udstyr til at sidde
for det ser ikke pænt ud når man kan se dem
og på den anden side skal de være til at komme til ved rensning og
udskiftning

prøv at se på det og skriv så bare igen hvis du er i tvivl om noget

ahhhhhrrrrrr. jeg glemte jo lige en detalje
ventilation det er nok noget af det vigtiste for vandet er der jo ikke til
at gøre ruden klar.
så når fugtigheden stiger så dugger ruden

mvh. Linux

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 06-09-03 19:17

Linux wrote:

<KLIP>

> mvh. Linux

Nu er jeg efterhånden blevet nysgerrig nok til at spørge... hvor stammer
dit navn (Linux) fra?
Det lyder lidt som om det er fra enten Baltikum eller måske Baltikum...
f.eks. Estland.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Jesper Buch

Dato : 06-09-03 20:49

> Nu er jeg efterhånden blevet nysgerrig nok til at spørge... hvor stammer
> dit navn (Linux) fra?
> Det lyder lidt som om det er fra enten Baltikum eller måske Baltikum...
> f.eks. Estland.

Linux er jo et operativ system mon ikke det er derfra han har navnet.

Linux er jo opkaldt efter Torvald Linus, som er ophavsmanden til det.

Fra : Linux

Dato : 07-09-03 10:50

"Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Linux er jo et operativ system mon ikke det er derfra han har navnet.
>
> Linux er jo opkaldt efter Torvald Linus, som er ophavsmanden til det.
>
> Og jo Jesper du er sku ikke nem at stjæle slik fra
og som du nok også kan se så er jo heller ikke det jeg lige bruger lige nu

Mvh.Linux

Fra : Linux

Dato : 07-09-03 10:44

jaa ser du der Steen.
folk heder mange underlige ting herinde
og mit kalde/øgenavn det stammer fra et computer program som heder Linux
(startet engang i 1980érne)
Linux er et program der bruges som alternativ til windovs og så er det
gratis
desuden så var det Linux der fornylig redede Windovs fra en kæmpe virus
grunden til at jeg valgte at kalde mig linux var at det var kort og
upersonligt
desuden har det sparet mig for en del verbale tæv i dk.mudderkastning.

det var så min historie. mvh. TBN.

Fra : RuneR

Dato : 07-09-03 11:12

Linux wrote:

> [...]
> kort og upersonligt
> desuden har det sparet mig for en del verbale tæv i dk.mudderkastning.

forstår ikke hvorfor man har behov for at være upersonligt ?

> det var så min historie. mvh. TBN.

--
MVH Rune Rohleder
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Rune_Rohleder

Fra : Linux

Dato : 07-09-03 14:04

"RuneR" <rune@XXXrohleder.nu> skrev i en meddelelse

> forstår ikke hvorfor man har behov for at være upersonligt ?

> --
> MVH Rune Rohleder
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Rune_Rohleder

Hej Rune.

så prøver du da bare lige at skrive et eller andet der falder dig på hjertet
i dk.mudderkastning.

og under skriver med dit navn så finder du ud af hvoffor

mvh.Linux

Fra : Linux

Dato : 07-09-03 15:04

nå nu har vi hørt nok om mig
så lad os komme tilbage til emnet
jeg glemte lige og spørge om hvor stor dit akvarie er ?

mv.Linux