Surt opstød eller reelt problem?
Fra : vadmand

Dato : 01-09-03 11:54

Er det et tilfælde, eller skyldes det alderssammensætningen her i gruppen,
at det gennemsnitlige staveniveau ligger markant lavere end i de andre
grupper, jeg jævnligt følger?

Jeg har altid været tilbøjelig til at slå politikernes jeremiader om
folkeskolens dårlige danskundervisning hen som et borgerligt ønke om at
vende tilbage til den sorte skole, men jeg kommer virkelig i tvivl.

Måske er det alligevel en god idé at begynde allerede i børnehaven, hvad jeg
ellers altid har været imod.

Og lad nu være med bare at blive fornærmede, ikke? Det ver ikke min mening
med dette indlæg, men at konstatere et reelt problem.

Jeg synes ikke, folk skal lade være med at skrive indlæg af den grund -
dårligt stavede indlæg kan sagtens have et godt indhold - men når man
diskuterer indskoling, er problemet med dårlige voksne stavere altså reelt.

Per V.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 01-09-03 12:02

vadmand wrote:
> Er det et tilfælde, eller skyldes det alderssammensætningen her i
> gruppen, at det gennemsnitlige staveniveau ligger markant lavere end
> i de andre grupper, jeg jævnligt følger?

jeg tror det er et tilfælde..... det ses ihvertfald også i andre
grupper.....

> Og lad nu være med bare at blive fornærmede, ikke? Det ver ikke min
> mening med dette indlæg, men at konstatere et reelt problem.

er det nu også et problem??

> [...]
> - dårligt stavede indlæg kan sagtens have et godt indhold - men når
> man diskuterer indskoling, er problemet med dårlige voksne stavere

jeg tror du er nødt til at tage i betragtning at disse emner ofte er
følelsesladede og dermed kan debatten pludselig gå lidt stærkt....
så tænker man måske ikke så meget over tastefejl, kommafejl og andre ting
som reelt er uvigtige når man gerne vil sige sin mening......
jeg er overbevist om at de fleste herinde sagtens kan stave og har helt tjek
over deres grammatik hvis de feks skulle forfatte et brev til en
advokat......
derudover er der også en vis skrivestil som gør sig gældende for forskellige
skribenter ;)
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : dulle

Dato : 01-09-03 14:05

Jeg ved da også fra mig selv, at når jeg er i gang med at skrive, går det
pludselig hurtigt og så taster man forkert. Gør det noget???????

Fra : vadmand

Dato : 01-09-03 15:44

"dulle" <dulle@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ved da også fra mig selv, at når jeg er i gang med at skrive, går det
> pludselig hurtigt og så taster man forkert. Gør det noget???????

I og for sig ikke, hvis det bare er sjusk - om end det sinker læsningen. Men
hvis det er deciderede stavefejl - og det ER det altså, når fx samme ord er
stavet forkert mange gange i samme indlæg - så antyder det et problem ved
danskundervisningen og sprogindlæringen, som er emner, der har været
diskuteret her i gruppen. Det var derfor, jeg tog det op

Per V.

Fra : Rasmus Aslak Kjær

Dato : 02-09-03 12:00

vadmand wrote:
> [...]
> danskundervisningen og sprogindlæringen, som er emner, der har været
> diskuteret her i gruppen. Det var derfor, jeg tog det op

Nu er dansk og sprog jo heldigvis meget mere end at stave. At være god
til at stave betyder jo langtfra at man er god til dansk som helhed
(eller et andet sprog for den sags skyld!). Jeg vil give dig ret i at
vores børn skal lære at formulere sig korrekt i folkeskolen, såvel
skriftligt som mundtligt -- men sku ikke i børnehaven! -- men for mig er
det langt vigtigere at de lærer at læse og, ikke mindst, forstå en
tekst, og lære at det faktisk kan være fedt at læse en god bog...

Jeg er overbevist om at det ikke kræver den store intelligens at stave.
Jeg fik f. eks. 13 i diktat til eksamen i 9. klasse - og derudover
ligger jeg ret "normalt" mht. karakterer. Når det er sagt kender jeg en
cand. scient. math fra Aarhus med et gnms. fra universitetet på 10.8, og
han er dræbende ordblind, men ikke desto mindre har han fået prædikatet
'et vordende geni'...

MVH, Rasmus A. Kjær

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 02-09-03 13:51

Rasmus Aslak Kjær <rak@obel.auc.dk> wrote in

> [...]
> universitetet på 10.8, og han er dræbende ordblind, men ikke desto
> mindre har han fået prædikatet 'et vordende geni'...

Netop derfor synes jeg at det er for dårligt at folk ikke gider læse
deres skriftlige arbejde igennem for at rette op på sjuskefejl. Der er
nogle folk som er ordblinde og de kan vitterlig ikke gøre for det (andre
er herboende nordmænd . Resten der laver grove eller mange stavefejl
(og ikke mindst grammatikfejl), ja det skyldes som regel bare dovenskab -
især i denne tid hvor stort set alle tekstbehandlingssystemer har
stavekontrol.

Jeg forstår for eksempel godt hvorfor jobansøgninger med stave- og
grammatikfejl bliver lagt til side. Hvis ansøgeren ikke engang *gider*
bruge stavekontrol og (få andre til at) læse sin tekst igennem et par
gange, så er det nok ikke den ansøger man vil have.

Men... emails og artikler i nyhedsgrupperne adskiller sig lidt fra alle
andre skriftlige arbejder. Det skyldes at man i høj grad kan føle at man
har gang i en samtale - en form for asynkron chat. Så her kan vi ikke
helt forlange samme standard som i andre skriftlige forum.

Alligevel så har jeg da af og til opgivet at læse indlæg som var af for
dårlig sproglig kvalitet. Ligesom jeg af og til opgiver at læse indlæg
som er i en mere eller mindre ulæselig format (at man f.eks. ikke kan
skelne mellem det citerede og det nye). Det er så *min* dovenskab

--ingermarie

Fra : SE

Dato : 02-09-03 14:26

> [...]
> er herboende nordmænd . Resten der laver grove eller mange stavefejl
> (og ikke mindst grammatikfejl), ja det skyldes som regel bare dovenskab -

Som for eksempel når man forsøger at hakke sig igennem et indlæg hvor
afsenderen i kampens hede konsekvent skriver "ahr" eller "ahft" ("har" og
"haft" - lige for en ordens skyld).

En enkel gang kan til nød overses, men når det er hver gang, så burde
personen måske lige tjekke hvor tasterne sidder på tastaturet - eller sætte
skrivehastigheden ned.

Et sådant indlæg er - i mine øjne - ulæseligt........

/se

Fra : Nette

Dato : 05-09-03 08:30

"SE" skrev i en meddelelse news:nT05b.96380$GK.456@news2.bredband.com...
> Som for eksempel når man forsøger at hakke sig igennem et indlæg hvor
> afsenderen i kampens hede konsekvent skriver "ahr" eller "ahft" ("har" og
> "haft" - lige for en ordens skyld).

Nu kan det være lidt svært at læse sit eget arbejde igennem for fejl.

> En enkel gang kan til nød overses, men når det er hver gang, så burde
> personen måske lige tjekke hvor tasterne sidder på tastaturet - eller
sætte
> skrivehastigheden ned.

Dette hjælper faktisk nødvendigvis ikke. Jeg har altid selv haft den fejl,
som jeg kan se mange andre også har, at "IKKE" altså ligger i mine hænder
som "IKEK", uanset hvor hurtigt/langsomt jeg skriver. Jeg skal være ekstra
opmærksom, hvis det skal være korrekt, og når jeg deltager i den debat, så
er det som Ingermarie skriver en form for chat, og så går det ofte stærkt,
og jeg opdager ikke fejlene.

> Et sådant indlæg er - i mine øjne - ulæseligt........

Ok, så mærk dig lige mit navn og undgå mine indlæg fremover, så får du da i
hvert fald et par negative oplevelser mere.

Nette

Fra : Uffe Holst

Dato : 05-09-03 08:42

In an article of 5 Sep 2003 Nette wrote:

> opmærksom, hvis det skal være korrekt, og når jeg deltager i den debat, så
> er det som Ingermarie skriver en form for chat, og så går det ofte stærkt,
> og jeg opdager ikke fejlene.

Så må folk vel blot lære, at det ikke er en form for chat. Det er news,
hvor indlæggene fint bliver arkiverede og år frem i tiden kan udstille ens
sjuskede udtalelser.

Jeg er næppe den eneste, for der er sikkert andre, der også gør det, nemlig
læser sine egne indlæg igennem en ekstra gang, inden man poster dem. Det
øger for det første chance for, at det man gerne vil sige også er det, der
er skrevet, og endelig kan det fjerne de værste grammatiske fejl. Det kan
klart anbefales. Alene det, at det giver en en ekstra mulighed for at lige
at tænke indlægget igennem, inden det postes. Jeg vil tro, at 1/3 af mine
indlæg ikke bliver postet af den grund, eftersom jeg ved anden
gennemlæsning vurderer dem for ligegyldige, ikke-egnede eller noget helt
tredje. Og jeg burde nok sortere endnu flere indlæg fra...

--
Uffe Holst

Fra : Kevin & Tina

Dato : 05-09-03 11:16

d. 05/09/03 9:42 ytrede Uffe Holst

> [...]
> gennemlæsning vurderer dem for ligegyldige, ikke-egnede eller noget helt
> tredje. Og jeg burde nok sortere endnu flere indlæg fra...

Egentlig er jeg nok grundlæggende enig, men aligevel synes jeg også det er
meget sjovt at læse de tråde hvor man kan se at debattørene er vilde og
energiske, det skal så holdes op imod dette at der er mange slå og
stavefejl...
Tjaah debatten er jo vigtig nok, og jeg har helt sikkert også på linje med
dig haft god gavn af at gennemlæse mine indlæg igen, da jeg dermed kasserer
en del.
Vh kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Uffe Holst

Dato : 05-09-03 11:53

In an article of 5 Sep 2003 Kevin & Tina wrote:

> [...]
> meget sjovt at læse de tråde hvor man kan se at debattørene er vilde og
> energiske, det skal så holdes op imod dette at der er mange slå og

Problemet er i høj grad, at dårlig stavning, dårlig sætningsopbygning og
dårlig formatering af teksten i høj grad er med til at give en dårlig
læseoplevelse. Jeg må blankt erkende, at der tit og ofte er indlæg, som jeg
springer over, fordi de er ulæselige, fordi afsenderen ikke på nogen måde
har taget sig tid til at gøre indlægget læseligt.

--
Uffe Holst

Fra : vadmand

Dato : 05-09-03 19:57

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu kan det være lidt svært at læse sit eget arbejde igennem for fejl.

Hvorfor det? Jeg læser da altid mine indlæg igennem, før jeg sender dem -
det er da almindelig høflighed.

Selvfølgelig smutter der anslagsfejl med alligevel, men alle bør da prøve at
undgå det, den respekt skylder man da meddebattrerne.
..
> [...]
> er det som Ingermarie skriver en form for chat, og så går det ofte stærkt,

Hvis du læser igennem, vil du opdage dem. Hvis du ikke gør det, er det svært
at opfatte dig som seriøs. Jeg synes, sjusk er manglende respekt.

Per V.>

Fra : Nette

Dato : 06-09-03 05:28

"vadmand" skrev i en meddelelse

> Hvorfor det? Jeg læser da altid mine indlæg igennem, før jeg sender dem -
> det er da almindelig høflighed.

Fordi det nu een gang ER svært at læse korrektur på ens eget arbejde. Men er
tilbøjelig til at overse de samme fejl, som man har overset ved
indtastningen, da man kender teksten og derfor kan komme lettere igennem
det.

> Hvis du læser igennem, vil du opdage dem.

Ja, nogle gange, andre gange skal der gå så lang tid, at jeg ikke længere
husker indlægget ordret, før jeg kan finde fejlene.

>Hvis du ikke gør det, er det svært
> at opfatte dig som seriøs.

Øøøh, kan man ikke "opfatte folk seriøst" fordi de ikke opdager en
tastefejl?
Men lad du bare være med det, jeg klarer mig nu nok.

>Jeg synes, sjusk er manglende respekt.

Det KAN det være, men nu skal man nok lige være enige om, hvad ordet "Sjusk"
indebærer.

Nette

Fra : Kevin & Tina

Dato : 06-09-03 06:49

d. 06/09/03 6:28 ytrede Nette

> Fordi det nu een gang ER svært at læse korrektur på ens eget arbejde.

Der er ikke tale om at læse korrektur, men at læse indlæggende igennem for
almindelige taste og stavefejl, hvis der skulle læses korrektur, ville det
jo først gå galt. Og rigtigt mange indlæg ville ikke komme med.

Vh kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : vadmand

Dato : 06-09-03 08:57

"Kevin & Tina" <tike@privat.dk> skrev i en meddelelse news:BB7F41D3.148C7%

> Der er ikke tale om at læse korrektur, men at læse indlæggende igennem for
> almindelige taste og stavefejl,

Netop.

Per V.

Fra : Nette

Dato : 06-09-03 18:47

"Kevin & Tina" skrev i en meddelelse news:BB7F41D3.148C7%tike@privat.dk...
> Der er ikke tale om at læse korrektur, men at læse indlæggende igennem for
> almindelige taste og stavefejl, hvis der skulle læses korrektur, ville det
> jo først gå galt. Og rigtigt mange indlæg ville ikke komme med.

Hvad er forskellen på om jeg læser korrektur på mit arbejde eller om jeg
læser det igennem for stave/tastefejl?

Nette

Fra : Kevin & Tina

Dato : 06-09-03 21:53

d. 06/09/03 19:46 ytrede Nette

> Hvad er forskellen på om jeg læser korrektur på mit arbejde eller om jeg
> læser det igennem for stave/tastefejl?
>
> Nette

Korrektur er incl grammatiske og sproglige fejl o m a .
Vh Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Nette

Dato : 07-09-03 07:06

"Kevin & Tina" skrev i en meddelelse news:BB8015E9.148D7%tike@privat.dk...
> Korrektur er incl grammatiske og sproglige fejl o m a .
> Vh Kevin

Hvilket man da vel også retter, når man gennemser og opdager.
Eller du retter måske kun stavefejlene, og lader eventuelle grammatiske og
sproglige fejl være, når du læser dine indlæg igennem?

Nette

Fra : Kevin & Tina

Dato : 07-09-03 11:19

d. 07/09/03 8:05 ytrede Nette

> Hvilket man da vel også retter, når man gennemser og opdager.

Korrektur er bare noget helt andet, og hvis der skal læses korrektur, beder
man som regel en anden om at gøre det, ikke fordi man ikke selv kan, men
fordi det altid er fint at få kritiseret sine skriftlige arbejder, så kan
man jo diskutere relevansen af rettelserne.
Men korrektur hører ikke hjemme her, jeg mener bare at de værste slåfejl og
værste stavefejl, selvom det selvfølgelig kan overlappe, kan findes ved at
gennemlæse indlægget.
Diskussionen handler altså om hvirvidt dette er muligt, og din holdning er
at det kan være meget svært, fint nok, men det er vel ikke det samme som at
der ikke kan henstilles til at det gøres?
Og så er den ikke længere fra min side. dermed:
E.O.D.
Vh Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Nette

Dato : 07-09-03 12:15

"Kevin & Tina" skrev i en meddelelse news:BB80D2A7.14925%tike@privat.dk...
> Korrektur er bare noget helt andet,....

Vi er altså ude i noget ordkløveri... Om du så vil kalde det korrektur eller
ej, så er meningen den samme.

> [...]
at
> der ikke kan henstilles til at det gøres?

Jeg siger blot, at jeg er et godt eksempel på, at der sagtens kan opstå fejl
i et indlæg, selvom det er skrevet af en "habil" skriver og selv om
indlægget er kigget efter for fejl.
Og på baggrund af dette, synes jeg ikke, man kan sidde og påstå, at det er
sjusk, pjat eller at man er ligeglad, når der sker fejl. Andre kan ikke
vide, om skribenten rent faktisk har siddet og læst tingene igennem.

Tag f.eks. dit "hvirvidt" i dette indlæg. Hvis du har gennemlæst dit indlæg,
så har du overset det, har du ikke gennemlæst dit indlæg, så tyder det på,
i følge Vadmand, at du er fuldstændig ligeglad med dine medskribenter...
Den er altså ikke let, men i bund og grund mener jeg ikke, det er et reelt
*problem*. Hvis der er noget, man ikke forstår i et indlæg, men som man
gerne vil have forklaret, så må man jo spørge, ellers er det efter min
mening meget nemt at hoppe videre, og ligge det bag sig. Det er i hvert fald
ikke noget, jeg vil lade indgå som et så stort problem i min hverdag, at jeg
starter en tråd om det.
Vi er nød til at indse, at her på nettet skal alle kunne deltage, uanset om
de er verdensmestre i stavning, tegnsætning, om de er ordblinde og kun til
nød kan gøre sin hensigt klar eller om de har svært ved at læse "korrektur"
på sit eget arbejde.

> Og så er den ikke længere fra min side. dermed:
> E.O.D.

Sure....

Nette

Fra : Uffe Holst

Dato : 07-09-03 12:55

In an article of 7 Sep 2003 Nette wrote:

> Den er altså ikke let, men i bund og grund mener jeg ikke, det er et reelt
> *problem*.

Det er helt korrekt, at det ikke er et problem i dit tilfælde. Men man ser
tit og ofte indlæg, der er så fulde af stave/tastefejl, som næppe skyldes,
at skribenten er ordblind og derfor har en valid grund til det
fejlbehæftede indlæg.

> [...]
> nød kan gøre sin hensigt klar eller om de har svært ved at læse "korrektur"

Det er der jo heller ingen, der har påstået. Der skulle gerne være plads
til alle på Usenet, hvadenten de staver forkert eller har 'forkerte'
meninger.

--
Uffe Holst

Fra : vadmand

Dato : 07-09-03 15:03

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er der jo heller ingen, der har påstået. Der skulle gerne være plads
> til alle på Usenet, hvadenten de staver forkert eller har 'forkerte'
> meninger.

Det har jeg jo også hele tiden fastholdt. Det, jeg har anket imod, var sjusk
og ligegyldighed.

At Nette åbenbart har følt sig truffet, kan kun undre mig, da hun stort set
skriver fejlfrit.

Dette indlæg havde syv anslagsfejl, som jeg opdagede, da jeg læste det
igennem.

Ups - otte!

Per V.

Fra : Kevin & Tina

Dato : 07-09-03 13:37

d. 07/09/03 13:14 ytrede Nette

> Og på baggrund af dette, synes jeg ikke, man kan sidde og påstå, at det er
> sjusk, pjat eller at man er ligeglad, når der sker fejl. Andre kan ikke
> vide, om skribenten rent faktisk har siddet og læst tingene igennem.

Kære Nete
Det ville glæde mig meget hvis du i fremtiden sikrer dig hvem det er der
skriver hvad, og i hvilken sammenhæng, jeg har på intet tidspunkt anklaget
nogle for noget her, og ønsker heller ikke selv at blive det.
VH Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Kevin & Tina

Dato : 07-09-03 13:56

d. 07/09/03 14:36 ytrede Kevin & Tina

> [...]
> skriver hvad, og i hvilken sammenhæng, jeg har på intet tidspunkt anklaget
> nogle for noget her, og ønsker heller ikke selv at blive det.

Og for god ordens skyld; jeg var sikker på at du hed Nete og ikke Nette, så
der kan man bare se.
Vh Kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : vadmand

Dato : 06-09-03 08:57

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Øøøh, kan man ikke "opfatte folk seriøst" fordi de ikke opdager en
> tastefejl?

Ikke, hvis de ikke i det mindste gider prøve.

> Men lad du bare være med det, jeg klarer mig nu nok.

Altså: Du vil hellere pisse på dine meddebattører end gøre dig den
ulejlighed at læse dine indlæg igennem?

Per V.

Fra : Nette

Dato : 06-09-03 18:46

"vadmand" skrev i en meddelelse

> Altså: Du vil hellere pisse på dine meddebattører end gøre dig den
> ulejlighed at læse dine indlæg igennem?

Det har jeg aldrig sagt! Du siger, det er sjusk, når jeg ikke opdager mine
tastefejl. Jeg siger, at jeg sagtens kan overse sådanne fejl, da jeg har
meget svært ved at læse korrektur på mit eget arbejde.

Jeg har ikke tænkt mig, at nærlæse mine indlæg et par timer efter de er
skrevet, for at sikre mig, at du og andre enkelte er tilfreds med min
indsats.

Nette

Fra : vadmand

Dato : 06-09-03 22:17

> [...]
>
> Jeg har ikke tænkt mig, at nærlæse mine indlæg et par timer efter de er
> skrevet, for at sikre mig, at du og andre enkelte er tilfreds med min

Det er der heller ikke tale om. Det er altså pjattet at påstå, at du skulle
overse de værste fejl, hvis du læste dit indlæg igennem umiddelbart efter,
at du havde skrevet det, og først sendte det, når du havde rettet de fejl,
du fandt.

Jeg synes altså, at det er almindelig høflighed at gøre det og forstår ikke
din voldsomme modvilje mod at bruge et halvt minut på fejlretning.

Per v.

Fra : Nette

Dato : 07-09-03 07:04

> [...]
> at du havde skrevet det, og først sendte det, når du havde rettet de fejl,

Det er så DIN erfaring. Min er åbenbart anderledes.

> Jeg synes altså, at det er almindelig høflighed at gøre det og forstår
ikke
> din voldsomme modvilje mod at bruge et halvt minut på fejlretning.

Jeg har ingen "modvilje mod at bruge et halvt minut på fejlfinding". Jeg
prøver blot at spotte, at det rent faktisk kan være at jeg, og mange andre,
virkelig læser indlæggene igennem og faktisk retter nogle fejl, men at der
alligevel kan være fejl, der slipper med igennem.
Så længe du ikke har siddet og set på, imens vi har skrevet og sendt vores
indlæg, så har du heller ikke mulighed for at se, hvordan eller hvor meget
vi gør ud af det. Jeg synes bare, det er meget forkert at konkludere så
hårdt, at man er doven, uhøflig og sjusket, fordi der findes nogle
taste/stavefejl i indlæggene.

Nette

Fra : Lars Fischer

Dato : 06-09-03 00:26

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote

> Nu kan det være lidt svært at læse sit eget arbejde igennem for
> fejl.

Det forstår jeg ikke. Kan du forklare hvorfor det er svært?

/Lars

Fra : Nette

Dato : 06-09-03 05:30

"Lars Fischer" skrev i en meddelelse

> Det forstår jeg ikke. Kan du forklare hvorfor det er svært?

Jeg undrer mig over, hvordan det kan være, at to voksne personer i denne
tråd aldrig har hørt om sætningen : "Det er svært at læse korrektur på ens
eget arbejde."
Men jeg skal da forklare dig, som jeg lige har gjort til Vadmand ovenover:

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 06-09-03 08:17

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in

> [...]

> Men er tilbøjelig til at overse de samme fejl, som man har overset ved
> indtastningen, da man kender teksten og derfor kan komme lettere

En lille fidus er at læse indlægget højt - måske ikke hørbart højt, men
højt inde i hovedet. Så læser man lidt langsommere.

--ingermarie

Fra : vadmand

Dato : 06-09-03 08:55

> [...]
> tilbøjelig til at overse de samme fejl, som man har overset ved
> indtastningen, da man kender teksten og derfor kan komme lettere igennem

Det at noget er svært er ikke nogen undskyldning for ikke at gøre det. Og
sjusk og anslagsfejl ser man altså, hvis man læser det igen.

Per V.

Fra : Nette

Dato : 06-09-03 18:51

Men
> er
>
> Det at noget er svært er ikke nogen undskyldning for ikke at gøre det.

Jeg undskylder heller ikke spor. Jeg siger blot, at der kan være fejl man
let overser, fordi man ved, hvad det er et står.
Dog mener jeg, det hører til i småtingsafdelingen. Jeg synes faktisk det
kan være noget værre med kommaer, som mangler, men som kan give et indlæg en
hel anden betydning.

>Og
> sjusk og anslagsfejl ser man altså, hvis man læser det igen.

Erstat "man" med "jeg". For dette gælder bestemt ikke mig!

Nette

Fra : vadmand

Dato : 06-09-03 22:19

> [...]
en
> hel anden betydning.

> Erstat "man" med "jeg". For dette gælder bestemt ikke mig!

Så er det simpelthen fordi, du ikke vil. Du skal ikke påstå, at du ikke
havde opdaget, at du har skrevet "hvad det er et står" ovenover.

Per V..

Fra : Nette

Dato : 07-09-03 06:59

> Så er det simpelthen fordi, du ikke vil.

Vel er det ej. Det er meget få gange, jeg ikke læser det igennem, jeg
skriver. Uanset om det så er her, i en mail, i et brev eller i en besked på
køkkenbordet!

>Du skal ikke påstå, at du ikke
> havde opdaget, at du har skrevet "hvad det er et står" ovenover.

He! Et godt eksempel, det kunne have været provokerende, men det var faktisk
ikke engang med vilje. Nej, jeg havde ikke opdaget det, selvom jeg havde set
mit indlæg igennem.

Så jeg foreslår du fremover lader være med at læse mine indlæg, så kan det
være du får en negativ oplevelse mindre.

Nette

Fra : Lars Fischer

Dato : 09-09-03 01:47

> [...]

> Jeg undrer mig over, hvordan det kan være, at to voksne personer
> i denne tråd aldrig har hørt om sætningen : "Det er svært at læse

Nå, det var det du mente. Jamen, det er da rigtigt, at man er
tilbøjelig til at se det man vil se, når man læser noget man selv har
skrevet. Men det betyder ikke, at en gennemlæsning ikke hjælper.

Jeg blev bare forvirret af dit sprogbrug. Du skrev (som jeg læste
det) at det er svært at læse sit eget arbejde. Det du mente er, at
det er svært at finde fejlene i ens eget arbejde.

/Lars

Fra : vadmand

Dato : 02-09-03 14:31

"Inger Marie Jakobsen" <im_nospam@brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som er i en mere eller mindre ulæselig format (at man f.eks. ikke kan
> skelne mellem det citerede og det nye). Det er så *min* dovenskab

Helt enig.

Al respekt for fx ordblinde, der trodser problemerne og skriver løs trods
fejl - men sjusk og dovenskab er en måde at pisse på modtageren på: "Jeg
gider ikke gøre mig umage, når det bare er de andre fjolser i ng., der skal
læse det."
Per V.

Fra : Uffe Holst

Dato : 02-09-03 21:11

In an article of 2 Sep 2003 Inger Marie Jakobsen wrote:

> [...]
> har gang i en samtale - en form for asynkron chat. Så her kan vi ikke
> helt forlange samme standard som i andre skriftlige forum.

Enig. Vi kan ikke forlange den samme standard i e-mail og news, men jeg
har også indtryk af, at Pers indlæg ikke så meget går på små sjuskefejl
og tastefejl, men snarere på en generel manglende viden om brugen af
visse ord.

Per skriver jo: "samme ord er stavet forkert mange gange i samme indlæg",
hvilket jo ikke ligefrem tyder på simple sjuskefejl og lignende.

Tag blot eksempler, som f.eks. "idag", "ihvertfald", "nød til" og
"standart" som rettelig i sammenhængen burde være henholdsvis "i dag",
"i hvert fald", "nødt til" og "standard". Men forfatteren til sådanne
indlæg er vitterlig ikke klar over, at de staver forkert, for fejlene
går igen fra indlæg til indlæg. Disse personer mangler simpelthen en
grundlæggende viden om det danske sprog. Jeg tror ikke så meget, at det
blot er dovenskab.
--
Uffe Holst

Fra : Lars Marquart

Dato : 04-09-03 22:43

> [...]
> går igen fra indlæg til indlæg. Disse personer mangler simpelthen en
> grundlæggende viden om det danske sprog. Jeg tror ikke så meget, at det

Ikke fordi... men jeg er iblandt de bårlige stavere, og jeg kan saktens
skrive det samme ord på 3 forskellige måder, hvor af den ene er regtigt
stavet, uden at det er sjusk.
Læser jeg min tækst igennem, og opdager fejlene ved et sådant ord, bliver
jeg meget i tvivl om hvilket et af dem der er regtigt stavet, og vælger
derfor, ofte at lade være med at røre dem.

Fruen i huset ,-)

Fra : Lars Marquart

Dato : 04-09-03 22:34

> Er det et tilfælde, eller skyldes det alderssammensætningen her i gruppen,
> at det gennemsnitlige staveniveau ligger markant lavere end i de andre
> grupper, jeg jævnligt følger?

Det ved jeg af gode grunde ikke jeg ved ikke hvor du kommer

> Jeg har altid været tilbøjelig til at slå politikernes jeremiader om
> folkeskolens dårlige danskundervisning hen som et borgerligt ønke om at
> vende tilbage til den sorte skole, men jeg kommer virkelig i tvivl.

Jeg forstår dig engtligt godt, men jeg vil ikke råde til at vende tilbage,
til "den sorte skole" (havde jeg levet i den tid, ville jeg have fået en
masse tæsk, som ville have ført til at, jeg ikke en gang ville være i stand
til at gøre mig forstålig)

> Måske er det alligevel en god idé at begynde allerede i børnehaven, hvad
jeg
> ellers altid har været imod.

Jeg er til dels imod, forstået på den måde, at sådan som det allerede nu
foregår, nogle stedder (forældre og pædsagoger, bestemmer, hvem der "har
lyst" til at deltage, og det er "tvang" at deltage)
Iden er ok, hvis det var et frit valg for alle ungerne, således, at de ikke
i en endnu tidligere alder, ind i dag, bliver skole trætte.

> Og lad nu være med bare at blive fornærmede, ikke? Det ver ikke min mening
> med dette indlæg, men at konstatere et reelt problem.

Bliver absolut ikke fornærmet Jeg har et "problem" det er jeg klar over.
og jeg kan saktens tåle at få "smidt i hovedet" at, jeg er en dårlig
skribent (der med ikke sagt at du smidder)

Det er korekt at, det er et stort problem. Mange danskere kan ikke stave, og
mange vil ikke indrømme det. Så længe, folk ikke "tør" indrømme det, kan der
heller ikke gøres noget for dem. (Jeg har taget et læse stave kursus,
hvilket hjalp en del, men prøverne, ligger langt under mine evner, de siger
at jeg staver som en på 9 kl trin, og det gør jeg bestemt ikke, men selve
undervisningen, får man en hel masse ud af. Så det kan varmt anbefales, at
kontakte det nørmeste VUC, og komme i krig med et sådan kursus, hvis man
ønsker at forbedre ens stave evne)

Så er der forslaget, om mere undervisning, det går jeg ikke ind for, ud fra
egen erfaring... jo mere folkeskolen forsøgte at trække ned over hovedet på
mig at jeg *skulle* lære, jo mindre lærte jeg.... jeg lærte at klare mig på
altærnetive måder, hvilket i dag gør det svært for mig, at sætte mig med og
lære grundprincipperne (fx gange, det kan jeg ikke, så jeg har lært mig selv
at gøre det på en anden måde, det kræver parpir og blyandt, men jeg kommer
frem til samme resultat, og fordi jeg når det samme resultat, kan/*vil* jeg
ikke se en grund til at lære det fra bunden af, så jeg når resultatet
hurtigere)
Jeg fik først lysten til skole, i 8 kl. og det var pga. en ny klasselære,
som ikke prassede mig, hun gav mig lysten til at læse, havde ikke frivilligt
tidligere åbnet en bog, og i dag er der lidt læsehest over mig, takket være
hinde.
Med andre ord, jeg tror ikke at tvang fører nogen stædder hen, tvært imod,
har den tvang jeg blev udsat for, blodt givet mig et endnu større problem.
(vi er alle forskellige, og "kræver" at blive "taget" på forskellige måder)

> [...]
> dårligt stavede indlæg kan sagtens have et godt indhold - men når man
> diskuterer indskoling, er problemet med dårlige voksne stavere altså

Jeg mener at, hvis folk ikke kan forstå hvad jeg mener, må det være deres
"intiligens" der fejler noget og ikke min, for jeg kan saktens læse hvad en
ordblind, og en super skriver, skriver. (altså hvis det er intiligens
drejningen samtalen tager, men det er du jo ikke inde på, havde du været
dte, ville jeg have skreget højt )

Som skrevet tidligere... ja der et et meget stort problem, med dårlige
stavere, men vil folk ikke indse, og søge hjælp, kan problemet ikke løses.
(sjovt nok, er der flest kvinder på læse stave kurserne, som regeringen har
fået startet op)

Jeg syntes det er fint, at du tager diskutionen på, da det måske kan åbne
øjnene, for nogle af dem, som ikke tør søge hjælp...

Fruen i huset

Fra : vadmand

Dato : 04-09-03 23:07

"Lars Marquart" <lmlm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Jeg syntes det er fint, at du tager diskutionen på, da det måske kan åbne
> øjnene, for nogle af dem, som ikke tør søge hjælp...

Tak for et godt og fyldigt svar. Jeg mener heller ikke, at "den sorte skole"
er svaret. Ved du i øvrigt, om der findes computerprogrammer eller lignende
til selvstudium for dårlige stavere? En af mine nære venner, der selv har
problemet, spurgte mig forleden - og han har hverken tid eller lyst til at
sidde på skolebænken igen (hadede hvert minut i folkeskolen) men ville gerne
have noget, han kunne sidde hjemme med.

Per V.

Fra : Lars Fischer

Dato : 06-09-03 00:01

"vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote

> Tak for et godt og fyldigt svar.

Per, kunne du ikke tage og trimme lidt i det du quoter inden du sender
dine indlæg? Indlæg med metervis af overflødigt quoted tekst er i høj
grad sjusk og i høj grad med til at ødelægge læseoplevelsen.

/Lars

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-03 12:13

Tja,
hvis du læser nedenstående så er det vist ligemeget med de stavefejl

"Aoccdrnig to rscheearch at an Elingsh uinervtisy, it deosn't mttaer in waht
oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoetnt tihng is taht the frist
and lsat ltteer is at the rghit pclae. The rset can be a toatl mses and you
can sitll raed it wouthit porbelm. Tihs is bcuseae we do not raed ervey
lteter by it slef but the wrod as a wlohe."

Mvh
Claus

Fra : Kevin & Tina

Dato : 21-09-03 14:42

d. 21/09/03 13:13 ytrede Claus

> [...]
> can sitll raed it wouthit porbelm. Tihs is bcuseae we do not raed ervey
> lteter by it slef but the wrod as a wlohe."

Rigtigt sjovt. men det tager sgu da lidt længere tid.
VH kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-03 16:37

Ja, men meningen går ikke tabt, vel?

Mvh
Claus

Fra : vadmand

Dato : 21-09-03 18:50

"Claus" <ClausSnabelAdeepdiver.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, men meningen går ikke tabt, vel?
Nej, megider have besværet?

Per V.

Fra : Stine

Dato : 21-09-03 20:51

"Claus" <ClausSnabelAdeepdiver.dk> wrote in message
> [...]
> can sitll raed it wouthit porbelm. Tihs is bcuseae we do not raed ervey
> lteter by it slef but the wrod as a wlohe."

Syret, jeg lagde ikke mærke til hvor mange fejl, der var, før jeg gennemgik
teksten (efter at have læst pointen). Der kan man bare se, hvor vant til
stavefejl, man egentlig er :)

/Stine