Cannon IXUS400
Fra : Martin Andersen

Dato : 01-09-03 11:11

Jeg tror jeg vil købe et Cannon IXUS400 kamera samt et undervandshus, men er
der nogen der har erfaringer med dette kamera? Kan der evt. sættes en extern
blitz på til undervands billeder?

Erfaringer både over og under vand er interressante for mig

Jeg er MEGET uefaren i at tage billeder under vand, så selv de mest banale
informationer vil hjælpe

Mvh Martin

Fra : Jan Richardy

Dato : 01-09-03 11:59

"Martin Andersen" <maa@j-l.com> wrote in message
> Jeg er MEGET uefaren i at tage billeder under vand, så selv de mest banale
> informationer vil hjælpe

Hej Martin

Jeg har lige solgt mit Sony F717 digitalkamera, for at skifte det ud med en
fysisk mindre model, hvor undervandshuse ikke koster en bondegård. Efter en
tur til Marsa Alam, blev jeg overbevist om, at jeg også skulle til at tage
billeder under vandet og ikke kun oven.

Jeg overvejede bl.a. Canon Digital IXUS 400, men endte med at købe Canon
Powershot S50, da det har MANGE flere muligheder for manuel kontrol af
billederne, samt en 5 megapixel CCD. Digital IXUS 400 er nærmest ren "point
and shoot", dvs. der er ikke mulighed for at indstille lukker eller blænde
manuelt.

Som nybegynder kan man jo godt tænke, at "det får jeg heller aldrig brug
for", men når man bliver lidt mere erfaren med at fotografere, kan man nemt
komme til at ærge sig over manglen på den manuelle kontrol, når man gerne
vil være lidt kreativ.

Når det er sagt, så er der dog ingen tvivl om, at IXUS er et helt kanon og
lækkert designet kamera. Så vidt jeg husker koster IXUS 400 omkring 3900,-
kroner og Powershot S50 4400,- så der er selvfølgelig også en plovmand til
forskel. Undervandshusene er der vist ikke den store forskel på. Mellem
1500 -1800 kroner tror jeg.

Mht. undervandsfotografering med dem er det eneste jeg har kunnet finde
nedenstående to links:

http://www.epinions.com/content_97330040452
http://www.epinions.com/content_98327039620

Dog vil jeg tage det med et gran salt, da personen som skriver det på nogle
områder virker meget utroværdig. Nogle af de ting han siger omkring
hardwaren er decideret forkert, så jeg ved ikke, hvor meget man skal lægge i
det andet han siger. Men bundlinjen fra ham er, at ingen af de to kameraer
duer ordentligt til uv-foto.

Mht. blitz giver han dog en længere smørre, som lyder meget rigtigt. Der er
ikke mulighed for at tilslutte en ekstern flash til nogen af kameraerne, så
der skal bruges en såkald "slave-blitz", som reagerer på kameraets interne
blitz. Denne løsning er dog ikke optimal pga. kameraets indbyggede
"red-eye-reduction", men det kan du læse mere om i linket.

Som sagt er jeg lige så grøn som dig mht. billeder under vandet, så hvorvidt
IXUS 400 virkelig er crap til uv-fotografering, må andre i gruppen fortælle.
Men ovenstående links skulle dog give lidt mere indblik, hvad forskellen på
oven og undervandsfotografering betyder, mht. hardware.

Du kan desuden finde gode anmeldelser af IXUS 400 (ovenvands) på følgende
links:
http://www.dpreview.com/reviews/canons400/
http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_s400-review/
http://reviews.zdnet.co.uk/review/10/2/3956.html

Håber ovenstående kan hjælpe en smule.

--

Jan Richardy
28 dyk under blybæltet

Fra : Campione

Dato : 01-09-03 13:10

Hej Martin.

Jeg har et IXUS400 og det tilhørende hus. Jeg kan ikke detaljeret rådgive
dig om UV-foto, men kan kun sige positivt om kameraet. Jeg har lige taget
600 billeder på min ferie til USA, af alt fra imposante landskabsbilleder
til kæmpebiller på 15 cm. afstand og jeg er meget tilfreds med resultaterne.
Der er dog to generelle anker vedr. digicams og det er 1) det tager laaaang
tid fra man trykker på udløserknappen, til billedet tages (1-2 sek. ofte) og
indendørs billeder _uden_ blitz bliver ofte dårlige, hvis der er bevægelse
fanget. Det skyldes formodentlig at lukkerhastigheden sænkes for at
kompensere for det manglende lys (men måske er det noget vrøvl, dårligt
bliver det i hvert fald!)

Huset fungerer upåklageligt, er i en god kraftig kvalitet og meget nemt at
betjene.

Et rigtig godt køb, mener jeg sjovt nok.

--
Sinc Steen Morthorst
Campione 2002

Fra : Jan Birk

Dato : 01-09-03 13:20

> Jeg tror jeg vil købe et Cannon IXUS400 kamera samt et undervandshus, men er

Jeg har et 400 kamera og er meget glad for det.

Desværre er jeg ikke hverken halvt- eller hel fuldbefaren fotograf, så
professionelle råd kan jeg ikke give. Men som den glade amatør jeg er,
har jeg ingen planer om at skifte kamera

Her er nogle billeder som jeg har taget med kameraret. (Alle billeder
er forholdsvis små, hvis du klikke på dem får du dem i stor størrelse
> 2MB)

* Kanonvraget i august:
http://ringbindet.dk/dyk/ture/skov/index.php

* En klubtur i Københavns Nordhavn:
http://ringbindet.dk/dyk/ture/20030810/index.php

* Portræt billeder fra havnen
http://ringbindet.dk/dyk/ture/20030824/port/

* En havnerundfart med Jyllands Posten
http://ringbindet.dk/dyk/jp/index.php

* Vandskaber fra havnen:
http://ringbindet.dk/dyk/ture/20030824/land/

* Lidt billeder fra Øresund (De første jeg tog i DK)
http://ringbindet.dk/dyk/ture/sundet/index.php

> Erfaringer både over og under vand er interressante for mig

Det har taget nogle dyk at lære alle indstillingerne at kende.

> der nogen der har erfaringer med dette kamera? Kan der evt. sættes
> blitz på til undervands billeder?

Jeg spurgte en forretning og fik dette svar:

----------------- svar start -----------
Hej Jan

Den mulighed der er pt er Sea&Sea YS-25dx med arm og optisk kabel til dkr.
5.699,-

Mvh

Jesper, Inter Photo A/S
------------------ svar slut -----------------

Med venlig hilsen

Jan Birk

Fra : Uffe Zeuthen

Dato : 01-09-03 21:37

Hej Martin,

Jeg har et IXUS 400 m. undervandshus og har efterhånden taget 2000+ billeder
med det. Som begynderkamera
er det fint, og det tager glimrende billeder. Optikken udnytter til fulde
den 4MPixel CCD og farvegengivelsen er
ganske god.

Hvis man vil være mere kreativ og arbejde med dybdeskarphed og bevægelse,
vil man nok være bedre hjulpet med
et mere avanceret kamera som f.eks. S50; dog vil man aldrig få de samme
muligheder som med et SLR.

Hvis jeg skal sætte fingeren på nogle af kameraets største svagheder må det
være:
- Autofokus er en tand for langsom til scener, hvor motivet er meget
livligt (f.eks. hurtigtsvømmende fisk).
Her må man benytte andre trick.
- Autofokus kan have problemer under lyssvage forhold - dette gælder
specielt for makrofotografering.
- Objektivet er ikke specielt lysstærkt, hvilket betyder, at du hurtigt
vil blive tvunget til at skifte til ISO 200 eller
400 med dertil hørende ringere signal/støj forhold.

I forbindelse med UV-foto: Jeg har ikke prøvet en ekstern blitz, kun
kameraets indbyggede. Der er ikke så store
problemer med 'sne' bl.a. fordi UV-huset benytter en diffuserplate til at
sprede lyset. Det største problem er, at det
er meget tydeligt, at man har brugt blitz: Billederne bliver flade, og man
ser de klassiske grimme blitzskygger fra den
direkte blitz. Jeg ved at man kan få eksterne blitzer, ligesom man kan få
makro- og vidvinkel forsatser til UV-huset.
De er dog ikke helt billige.

Du kan se nogle af de billeder jeg har taget både over og under vandet her:
http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=3663

Mvh. Uffe

Fra : Jan Richardy

Dato : 01-09-03 22:58

"Uffe Zeuthen" <uzeuthen[removethis]@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hvis man vil være mere kreativ og arbejde med dybdeskarphed og bevægelse,
> vil man nok være bedre hjulpet med
> et mere avanceret kamera som f.eks. S50; dog vil man aldrig få de samme
> muligheder som med et SLR.

En ting som dog ærger mig ved S50, er at IXUS 400 har bedre
macro-muligheder. IXUS kan fokusere ind til 5 cm i macro-mode, mens S50
stopper ved 10 cm.

---

Jan Richardy
http://www.richardy.dk

Fra : NI

Dato : 03-09-03 17:39

> En ting som dog ærger mig ved S50, er at IXUS 400 har bedre
> macro-muligheder. IXUS kan fokusere ind til 5 cm i macro-mode, mens S50
> stopper ved 10 cm.

Hvis du holder de andre features ved S50 op overfor Ixus400 mener jeg
stadig du vil være langt bedre tjent med S50'eren. Jeg har selv S45 og er
utroligt glad for denne model. Jeg tænkte selv på Ixus400 i sin tid, men
faldt for de mange flere manuelle funktioner som S45 /S50 indeholder, og som
jeg gør flittigt brug af under overfladen. En
ganske vigtig detalje er at Ixus400 ikke kan reguleres i
flashstyrke,...noget jeg næsten altid bruger, da den fulde styrke ofte lyser
alt for meget grums / partikler op i vandet. Du kan se nogle af de billeder
jeg har taget med kameraet på følgende links

http://www.niib.dk/linkesider/dykning.htm (kig evt. på den sidste
krappe, som er taget med close up funktionen).

De venligste dykkerhilsner fra Niels

Fra : Jan Richardy

Dato : 05-09-03 14:10

"NI" <mail@niib.dk> wrote in message
> Hvis du holder de andre features ved S50 op overfor Ixus400 mener jeg
> stadig du vil være langt bedre tjent med S50'eren. Jeg har selv S45 og er
> utroligt glad for denne model. >

Hej Niels

Jeg var reelt heller ikke i tvivl om, hvilken model jeg skulle vælge. Jeg
kan ikke undvære shutter/aparture-priority-mode eller de
fokus-funktionaliteter, som S50'eren byder på. Kameraet er desuden lige
kommet med posten og uv-huset er på vej, så der sidder en spændt lille
(kommende) uv-fotograf her og venter.

Men jeg vil gerne lige høre dig, hvad du gør for at holde styr på kameraet
under vand? Bruger du en alm. håndledsrem eller noget mere avanceret ala:

http://www.aquashoppen.dk/acatalog/Home_Coil_BC_quick__109.html

Dvs. sådan nogle quick-release spænder med spiral-kobling. Eller har du bare
en snor i det?

Det ville jo være surt at tabe det (især hvis det har negativ opdrift).

--

Jan Richardy
http://www.richardy.dk

Fra : NI

Dato : 08-09-03 16:08

> [...]
> (kommende) uv-fotograf her og venter.
>
> Men jeg vil gerne lige høre dig, hvad du gør for at holde styr på kameraet

Der medfølger en håndledsrem til huset som jeg synes fungerer perfekt.
Kameraet har positiv opdrift, så hvis jeg skal noget med hånden, slipper jeg
blot kamearet et øjeblik, så det passer sig selv. Du skal også huske at
bruge den "anitdug" væske som medfølger, da der ellers kommer en smule fugt
på indersidden af frontglasset i huset. Glæd dig til at komme i baljen med
det nye legetøj,...det er virkelig kram.

De venligste dykkerhilsner fra Niels

Fra : Kim Adersen

Dato : 04-09-03 00:04

> [...]
>
>http://www.niib.dk/linkesider/dykning.htm (kig evt. på den
>sidste
>krappe, som er taget med close up funktionen).

Hej Niels.
Hvor finder du UV hus til S50? (Jeg leder efter et!).

Mvh/Greetings
Kim Andersen