Give en bruger ret til at benytte et progr~
Fra : Martin Heller

Dato : 31-08-03 23:40

Jeg har netop installeret gaim v0.66 men af en eller anden grund
kan jeg kun starte det hvis jeg er logget ind som root. Hvis jeg
starter det som almindelig bruger får jeg bare en fejl:

Gaim has segfaulted and attempted to dump a core file.
This is a bug in the software and has happened through
no fault of your own.

It is possible that this bug is already fixed in CVS.
If you can reproduce the crash, please notify the gaim
maintainers by reporting a bug at
http://gaim.sourceforge.net/bug.php

Please make sure to specify what you were doing at the time,
and post the backtrace from the core file. If you do not know
how to get the backtrace, please get instructions at
http://gaim.sourceforge.net/gdb.php. If you need further
assistance, please IM either RobFlynn or SeanEgn and
they can help you.
Aborted

Hvis jeg er logget ind som root virker det fint. Hvordan kan jeg
få gaim til at virke for min almindelige bruger også?

P.S.: Jeg kører Mandrake 9.2beta.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 31-08-03 23:57

Martin Heller wrote:
> Jeg har netop installeret gaim v0.66 men af en eller anden grund
> kan jeg kun starte det hvis jeg er logget ind som root. Hvis jeg
> starter det som almindelig bruger får jeg bare en fejl:

Det lyder underligt. Må ganske givet være en bug.
[...]
> P.S.: Jeg kører Mandrake 9.2beta.

Det kunne måske være grunden.
HAr du checket om andre har rapporteret det problem til beta-testen hos
Mandrake?
Ellers syntes jeg du skulle poste din oplevelse på deres mailing-liste.

Men helt generelt. Hvis man har et problem, der IKKE er en bug og gerne
vil give en bruger lov til at køre et program, der kun kan køres som
root, så kan man enten gøre programmet "suid", give gruppen
eksekveringsrettigheder og tilføjge brugerne til gruppen, eller....
bedre:
bruge "sudo".

Peter

Fra : Martin Heller

Dato : 31-08-03 23:52

Peter Mogensen wrote in <YZu4b.1378$J%.943@news.get2net.dk>:

> Det lyder underligt. Må ganske givet være en bug.

Det var det nok. Jeg har nu opgraderet til v0.67 og nu virker
det.

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 01-09-03 19:05

Peter Mogensen wrote:

> [...]
> root, så kan man enten gøre programmet "suid", give gruppen
> eksekveringsrettigheder og tilføjge brugerne til gruppen, eller....

suid virker dog ikke sammen med gtk programmer.

/Esben

Fra : Kent Friis

Dato : 01-09-03 19:05

Den Mon, 01 Sep 2003 20:04:43 +0200 skrev Esben Skov Pedersen:

>suid virker dog ikke sammen med gtk programmer.

Hvilket heller ikke er meningen.

Mvh
Kent
--
If I wanted a blue screen, I would type "xsetroot -solid blue"
- not c:\I386\WINNT.EXE

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 01-09-03 20:26

Kent Friis wrote:

> Hvilket heller ikke er meningen.

Det oprindelige spørgsmål var hvordan man starter gaim som root. Et af
forslagene var at bruge suid, men det vil ikke virke da gaim så vidt jeg
husker er et gtk program. Jeg er godt klar over at svaret der nævnte suid
var af generel karakter, men jeg ville pointere at det ikke ville virke på
det oprindelige problem.

/Esben

Fra : Kent Friis

Dato : 01-09-03 20:41

Den Mon, 01 Sep 2003 21:25:35 +0200 skrev Esben Skov Pedersen:

>Det oprindelige spørgsmål var hvordan man starter gaim som root. Et af
>forslagene var at bruge suid, men det vil ikke virke da gaim så vidt jeg
>husker er et gtk program.

Nej, der blev anbefalet at rapportere fejlen, så det kunne blive løst,
da gaim ikke skal kræve root under nogen omstændigheder. Og så blev det
nævnt at hvis man ønsker at give brugere adgang til at køre et program
der kræver root (altså ikke gaim), kan setuid bruges.

>Jeg er godt klar over at svaret der nævnte suid
>var af generel karakter, men jeg ville pointere at det ikke ville virke på
>det oprindelige problem.

Så vidt er vi så enige, men IMHO er udtrykket "virker ikke" let at
misforstå som "defekt". Og det ville jeg så pointere at det er by
design, og ikke en bug i hverken setuid eller gtk.

Mvh
Kent
--
If you think about it, Windows XP is actually the OS that
started as "Microsoft OS/2 NT 3.0"