Bogføring - Refusion af udlæg
Fra : Jesper

Dato : 31-08-03 17:47

Jeg har et enkeltmandsfirma samt et anpartsselskab.

Jeg har i mit enkeltmandsfirma lagt ud for nogle regninger, der var
faktureret
i anpartselskabets navn.

Hvordan får jeg refunderet disse penge ?
Skal jeg fakturerer til Aps'et - og kommer der så moms på ?

Eller kan jeg bare overfører pengene til mig selv og så lave en nota i begge
regnskaber...?

På forhånd tak.

/Jesper

Fra : alexbo

Dato : 31-08-03 20:02

"Jesper" skrev

> Jeg har i mit enkeltmandsfirma lagt ud for nogle regninger, der var
> faktureret i anpartselskabets navn.

Hvad mener du med "lagt ud", er de betalt af og bogført i EM firmaet?
Eller har du bare lånt i kassen?
Hvis de er bogført, så har du bogført APS´s fakturaer i EM èt.

Hvad har du egenligt gjort?
Hvis du ikke kan gøre det ugjort, kan du jo altid skrive en faktura fra EM
til APS enslydende med dem EM har betalt.
Det er selvfølgelig med moms.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper

Dato : 01-09-03 07:26

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du med "lagt ud", er de betalt af og bogført i EM firmaet?
> Eller har du bare lånt i kassen?

Sagen er den, at jeg har fra kontoen i EM betalt 3 regninger.
2 regninger var husleje uden moms og så en telefonregning med moms.
Fakturaerne var udstedt til ApS'et, men grundet et generationsskifte og nye
konto,
havde ApS'et ikke mulighed for at betale på lige det tidspunkt.

> Hvis de er bogført, så har du bogført APS´s fakturaer i EM èt.

Nej, der er ikke bogført noget endnu. På fakturaerne er påført ApS'ets navn.
ApS'et har ingen kasse. Kun bankkonti og checks.

> Hvad har du egenligt gjort?
> Hvis du ikke kan gøre det ugjort, kan du jo altid skrive en faktura fra EM
> til APS enslydende med dem EM har betalt.
> Det er selvfølgelig med moms.

Er den nemme løsning ikke bare, at skrive en check til EM, også lægge en
nota om udlæg i
ApS-regnskabet, på samme måde som man gør ved lønninger ?

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-09-03 18:44

Jesper wrote:

> [...]

> nota om udlæg i
> ApS-regnskabet, på samme måde som man gør ved lønninger ?

Der er ingen problemer, du kan altid låne *til* Aps.
Ikke *fra* selskab.
Men få tjeck på navne på fakturaer fremover, og lav så blot en postering
på mellemregning, du senere kan udligne med et beløb.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : alexbo

Dato : 01-09-03 21:11

"Jesper" skrev

> Er den nemme løsning ikke bare, at skrive en check til EM,

Jow, og lægge fakturaerne ind som bilag, så stemmer regnskabet i APSèt.
I EMèt er det ligegyldigt om der er gået nogle penge ud og ind på kontoen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper

Dato : 02-09-03 07:18

> Jow, og lægge fakturaerne ind som bilag, så stemmer regnskabet i APSèt.
> I EMèt er det ligegyldigt om der er gået nogle penge ud og ind på kontoen.

Tak skal I have.... :)