Mandrake + Debian
Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-08-03 17:07

Jeg kunne godt tænke mig at prøve Debian, men vil ikke helt give slip på min
Mandrake.

Alså de skal køre på samme maskine,
Postfix
Apache
Kmail
Knode
skal køre ligeglad med hvilken jeg har bootet op på.

Som jeg lige ser det, så kræver det at /home er samme partition, og
en /data til Postfix kan ligge mail, og Apache har sine web sider liggende på.

Stadig som jeg ser det, så er det ikke noget problem at få Apache til at hente
sine sider et andet sted fra, og lægge sine log filer lige så, hvis man bare
sørger for at det er samme version af Apache, så giver det vel ikke nogen
problemmer?

Postfix kan man vel også styre hvor den skal ligge sin mail? Og igen samme
verson, så spiller det vel også?

Kmail og Knode kan vel også på begge dist. have samme /home?

Er det andre problemmer som jeg ikke lige kan se?

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen

Der søger et link til gratis satelitbilder med hurtig opdatering efter bildet
er taget,,,

Fra : Peter Mogensen

Dato : 31-08-03 23:20

Ivar Madsen wrote:
> Jeg kunne godt tænke mig at prøve Debian, men vil ikke helt give slip på min
> Mandrake.
[...]
> Er det andre problemmer som jeg ikke lige kan se?

Jeg gætter på at de får store problemer med at dele /etc

Debian har en IMHO meget mere fornuftig navngivning af filer/dir i /etc
( og /var/ for den sags skyld).

Jeg kører selv både Mandrake og Debian, men på forskellige maskiner.

Hvis jeg skulle gøre det som du siger, ville jeg nok selv installere det
hele i /usr/local og lade begge installationer mount den partition.
Derved vælger du selv configureringen af de applikationer og kan styre
hvor de forventer hvad ligger.

Peter

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-09-03 05:56

Peter Mogensen skrev Mandag den 1. september 2003 00:20 i dk.edb.system.unix:

> Jeg gætter på at de får store problemer med at dele /etc

Jeg forstiller mig at de skal have hver deres partitioner, således at det
eneste de deler er /home og så en til data der skal deles.
Kan det ikke lade sig gøre?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-09-03 06:07

In article <3065795.CJMBVm3ieR@news.milli.dk>, Ivar Madsen wrote:

> Jeg forstiller mig at de skal have hver deres partitioner, således at det
> eneste de deler er /home og så en til data der skal deles.
> Kan det ikke lade sig gøre?

Jo.

1. Flyt de fælles data over på seperate partitioner
2. Få mandrake til automatisk at mounte disse partitioner
de rigtige steder (/etc/fstab for mandrake)
3. Installer du debian på en ny partition
4. Få debian til automatisk at mounte de fælles partitioner
de rigtige steder (/etc/fstab for debian)

Thomas, Vanløse

Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-09-03 07:50

Thomas S. Iversen wrote:

> [...]
> 3. Installer du debian på en ny partition
> 4. Få debian til automatisk at mounte de fælles partitioner
> de rigtige steder (/etc/fstab for debian)

Jo jo... det er jo det selvfølgelige.
Ovenstående har jeg tit gjort, men kun med /home og /usr/local i
forbindelse med nye installationer.

Men nu blev der jo også snakket om at dele data. Det vil for f.eks.
Apache betyde en del om konfiguration. Det er dog muligt da de har
forskelligt /etc.
Ikke alle applikationer er lige lette at gøre dette for. Hvis
applikationens stier til log-filer og data o.s.v. blvier bestemt på
compilerings-tidspunktet, så er det ikke muligt.

Jeg tror også at sådan noget som PostgreSQL vil være lidt træls at lave
det nummer med.

Peter

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 01-09-03 09:51

In article <SVB4b.12$%E3.5@news.get2net.dk>, Peter Mogensen wrote:

> Apache betyde en del om konfiguration. Det er dog muligt da de har
> forskelligt /etc.

Ja

> Ikke alle applikationer er lige lette at gøre dette for. Hvis

Nej, men det kan sagtens lade sig gøre. Evt via brug af symlinks

> Jeg tror også at sådan noget som PostgreSQL vil være lidt træls at lave
> det nummer med.

Hvorfor? (Viser lige min uvidenhed ang. PostgreSQL)

Nvh Thomas, Vanløse

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-09-03 17:58

Peter Mogensen skrev Mandag den 1. september 2003 08:50 i dk.edb.system.unix:

> Men nu blev der jo også snakket om at dele data. Det vil for f.eks.
> Apache betyde en del om konfiguration. Det er dog muligt da de har
> forskelligt /etc.

Opsætningen forstiller jeg mig ikke vil være praktisk muligt at have samme fil,
det er jo heller ikke hver dag man ændre på det, så det vil man godt kunne
holde styr på at skulle holde styr på.
Det jeg tænker på er istædet for at skulle opdatere siderne på begge systermer,
så at lade dem dele et sæt, det er jo også rimeligt simpelt at bestemme hvor
Apache skal have websiderne liggende.

Være er det med mail, der skulle gerne være samme sted de lægger sig, ellers
vil der bare ske følgende: (om ikke før, så siden)

Jeg lukker ned i det ene system, efter mailreaderen har chekket mail sidste
gang, så kommer der en mail, den modtages mens systemmet er ved at lukke ned,
mailen bliver gemt, jo får så bootet op på det andet, og mailen er gemt til
næste gang jeg skifter system.
Det forstiller jeg mig at kan klares ved at opsætningen igen er på begge
systemmer hver for sig, mens mailene gemmes på en fælles partition.
Jeg kan så ikke finde udaf hvor postfix gemmer mail's om det er på /var/mail
/var/spool/mail eller om det er /home/[user]

LIge nu ligger de i /var/spool/mail og mc viser dem også i ~/var/mail betyder ~
at det er en lænke til et andet sted?

> Ikke alle applikationer er lige lette at gøre dette for. Hvis
> applikationens stier til log-filer og data o.s.v. blvier bestemt på
> compilerings-tidspunktet, så er det ikke muligt.

LIge bortset fra de to ovennævnte, så er det kun en POP server, knode og kmail
der skal køre fælles.

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 01-09-03 18:28

Ivar Madsen sang:

> LIge nu ligger de i /var/spool/mail og mc viser dem også i ~/var/mail
> betyder ~ at det er en lænke til et andet sted?

prøv i en konsol at skrive cd ~ (mens du står i feks /etc)

--
Magnus Pedersen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-09-03 19:03

Magnus Pedersen skrev Mandag den 1. september 2003 19:27 i dk.edb.system.unix:

> prøv i en konsol at skrive cd ~ (mens du står i feks /etc)

Ja, der betyder det brugerens home dir, men det er nok ikke det
MidnaghtComander mener med det,,,
Står i /var og har
/apache-mm
/caqche
/catman
/db
/empty
/lib
/local
/log
~mail
/mtink
osv.

Har simmet "man mc" men ikke udmilbart fundet en forklainrg på hvad mc mener
med ~ @ og hvad det ellers finder på at vise, nogen der har en liste over det?

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 01-09-03 20:21

Ivar Madsen wrote:

> Har simmet "man mc" men ikke udmilbart fundet en forklainrg på hvad mc mener
> med ~ @ og hvad det ellers finder på at vise, nogen der har en liste over det?

De to tegn du nævner viser at der er tale om symlinks. Hvis du markerer ~mail
så burde du kunne se dette i feltet nedenunder vinduet: -> spool/mail

Filer markeret med * er executable.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-09-03 20:33

Thomas Overgaard skrev Mandag den 1. september 2003 21:21 i dk.edb.system.unix:

> De to tegn du nævner viser at der er tale om symlinks.

Hvad er så forskællen på dem?

> Hvis du markerer ~mail
> så burde du kunne se dette i feltet nedenunder vinduet: -> spool/mail

Jeps.

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 01-09-03 21:20

Ivar Madsen wrote:

> Hvad er så forskællen på dem?

Hvis der er et @ foran så peger symlinket på en fil, et ~ viser så at
der er tale om et symlink til et bibliotek.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-09-03 06:55

Ivar Madsen skrev Søndag den 31. august 2003 18:06 i dk.edb.system.unix:

> [...]
>
> Alså de skal køre på samme maskine,
> Postfix
> skal køre ligeglad med hvilken jeg har bootet op på.

Jeg har lige løbet /etc/postfix/main.cf igennem, og der kan man jo stille hvor
man har aliasses som hasfil og som database, hvor man har spoolen gemt, så det
ser ud til at kunne virke.

Men hvad med pop3 serveren, læser den i postfix hvor det ligger, og i hvilket
af de to mulige mailformater, og hvor de ligger, eller er det bare mig der
ikke kan finde en opsætnings fil for den?